De Citroën ë-C3 is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 260 km. De auto is vanaf Q3 2024 leverbaar in België.
Citroën ë-C3 prijs
Een Citroën ë-C3 kopen kan in België vanaf 23.300€ inclusief BTW.
Versie | Prijs |
---|---|
Citroën ë-C3 43kWh | 113pk | FWD | 23.300€ |
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ kWh- en pk-waarden met een sterretje zijn schattingen door de redactie.
Citroën ë-C3 prestaties
Prestatie | Citroën ë-C3 |
---|---|
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 11,0 |
Topsnelheid [km/u] | 135 |
Vermogen [kW/pk] | 83 / 113 |
Koppel [Nm] | 120 |
Aandrijving | Voorwiel |
Citroën ë-C3 actieradius
Type rijbereik | KM |
---|---|
Zomer - realistische actieradius | 290 |
Midseason - realistische actieradius | 260 |
Winter - realistische actieradius | 225 |
WLTP - officiële actieradius | 324 |
De realistische actieradius (“EGEAR-range”) is het rijbereik over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie. We nemen hiervoor standaard 90%, 80% en 70% van de WLTP-actieradius (TEH) voor respectievelijk de zomer, de tussenseizoenen en de winter (afgerond naar het dichtste veelvoud van 5). Indien de auto getest werd door de redactie van eGear.be vermelden we de testwaarde en brengen we een ✓ aan bij de waarde in de tabel.
Citroën ë-C3 opladen
In onderstaande tabel vind je een indicatie van de laadkosten en de laadtijd van een Citroën ë-C3 aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km wordt rekening gehouden met het verbruik in het tussenseizoen en met een laadverlies van 10%.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km | Tijd | |
---|---|---|---|---|
Thuis | 0,24€ | 4,4€ | 16u00 | |
Publiek middelsnel 7,4 kW boordlader (standaard) | 0,45€ | 8,3€ | 5u00 | |
Publiek middelsnel 11,0 kW boordlader (optioneel) | 0,45€ | 8,3€ | 3u15 | |
Publiek snel | 0,61€ | 11,3€ | 0u30 |
✪ Publiek middelsnel: de kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Publiek snel: de kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS/Chademo) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Tijd: tijd om de batterij op te laden van 10% tot 80% in ideale omstandigheden. Thuis gaan we uit van een laadvermogen van 2,3 kW. Voor de laadtijd aan een publieke middelsnelle laadpaal, gaan we uit van een laadpaal met een vermogen van 22 kW (3-fasen AC)
Overige specificaties
Specificatie | Citroën ë-C3 |
---|---|
Batterijcapaciteit bruto* [kWh] | 46,0 |
Batterijcapaciteit netto [kWh] | 43,7 |
Realistisch verbruik [kWh/100km] | 16,8 |
Laadvermogen DC | maximaal [kW] | 100 |
Laadvermogen AC | maximaal [kW] 7,4 kW boordlader (standaard) | 7,4 |
Laadvermogen AC | maximaal [kW] 11,0 kW boordlader (optioneel) | 11,0 |
Lengte [mm] | 4015 |
Breedte [mm] | 1755 |
Breedte met spiegels [mm] | 1813 |
Hoogte [mm] | 1577 |
Bodemvrijheid [mm] | 163 |
Draaicirkel [mm] | Geen data |
Koffer vooraan | frunk | Nee |
Koffer [liter] | 310 |
Koffer | achterbank plat [liter] | Geen data |
Gewicht rijklaar [kg] | 1419 |
Dakbelasting [kg] | 61 |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Trekgewicht [kg] | 550 |
Zitplaatsen | 5 |
✪ Realistisch verbruik: realistisch verbruik in de tussenseizoenen (10°C tot 15°C) bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie.
We mogen starten met lachen met deze stofzuiger.
100% opgeladen 255km…
om de batterij geen pijn tedoen rijden tussen
80 en 10% = 255×0.7= 178km zomer
en in de winter een verbluffende 157km
Daarna snellader
Realistisch verbruik 16kWh/100km
Huidige prijs snellader 0.85€
100km rijden kost dan 13.6€
Dure grap dat is het
En dit allemaal voor slechts €24000.
Thuisladen is een beetje te optimistisch, en voor velen is dit geen optie, maar de doorsnee particulier heeft geen flauw idee hoeveel hij betaald voor zijn verbruik.
Time will tell, en los van de ideologen, verstand komt met de jaren, maar voor sommigen nooit.
Ervaringsdeskundige kom je maar op één manier.
Dus: Gaan met die banaan, en de ervaring volgt.
Het is om te beginnen een LFP batterij, vooral lachen dat mensen zich komen moeien met dingen die ze niet begrijpen.
@Pascal: thuisladen kan inderdaad niet iedereen (vooral niet in de stad) en voor wie in de stad woont of langsheen een lintbebouwing heeft ook niet iedereen altijd de vrije keuze om nu nog in een eigen laadpaal voor de eigen deur te voorzien.
Men zit in Vlaanderen nu eenmaal nog voor jaren opgescheept met de erfenis van dit historisch verleden.
Dat is idd een minpunt waar in de toekomst rekening mee moet gehouden worden.
Maar voor wie dat wel kan is het afsluiten van een energiecontract wel een vrije keuze. En dan zijn er wel degelijk contracten waar je dit jaar gemiddeld een energierekening van een 27 cent per kWh zou kunnen bekomen.
Maar daar moet men uiteraard eerst zelf wat moeite voor doen.
Wanneer de premie van 5000 € ook op deze auto van toepassing zou zijn zit je al aan een aankoopprijs beneden de 20.000 €. Al haalbaar voor veel autobezitters waarvan ook de statistieken keer op keer aangeven dat men geen honderden km per dag bij elkaar rijdt zonder halt te houden.
Verder hou ik persoonlijk rekening met een laadverlies van gemiddeld 15%. 🙂
Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen, “anoniem” dan nog, zich als een duivel in een wijwatervat keren tegen elektrisch rijden en dat bij herhaling publiek moeten maken.
Ligt het je niet dan rij je toch gewoon verder met je diesel of benzineauto en blijf je je daar rijk rekenen.
Vooral lachen met Anoniem die zelfs niet weet dat je ook met een LFP maar oplaad tot 80% tijdens lange trips
En als de batterij koud (in de winter) heeft een hel is om die lfp snel te laden
Beste anoniem,
Vertel gerust wat er verkeerd begrepen wordt.
Als de batterij 10% (nog 20km) aangeeft en je bent nog steeds onderweg, dan begin je spontaan te zweten. Dan is het kiezen om te overnachten aan een publieke laadpaal, of hopen op een mirakel om nog een snellader te vinden/halen.
Een LFP batterij, is dat het type dat goedkoper is, zwaarder en gevoeliger voor slecht weer?
Trekhaak voor fietsen mogelijk op de e-C3 ?
Het enige dat ik kan bedenken in die discussie met anoniem is dat het voltage tussen een bijna lege en bijna volle batterij relatief vlak loopt (tov NMC). De software gebruikt voltage om de state of charge te schatten. Het zou dus wel kunnen dat je met LFP op een bepaald moment verrast wordt door snellere drainage. Dat is in theorie. Ik heb geen ervaring/ weet van iemand die daardoor zijn batterij al heeft leeggereden.
LFP kan je zonder veel nadelen steeds tot 100% opladen, dus je moet niet persé rekening houden met de 80% regel. Dat maakt dat een kleinere LFP batterij in de praktijk even bruikbaar is dan een grotere en duurdere klassieke NMC batterij. Dat is zeker geldig voor +90% van de ritten waarbij je de batterij niet leeg rijdt. Die paar keer per jaar dat je op een langere trip gaat en onderweg moet laden zal je wel eerder mikken op die 80%. Maar laat ons eerlijk zijn, niemand koopt een C3 om daar meermaals per jaar tot het Zuiden van Spanje te rijden. Dus een heel theoretische discussie om bij dit type auto’s het snelladen in de weegschaal te leggen, en dan ook nog te rekenen aan overdreven prijzen. In Frankrijk aan de Lidl stoppen en je kan laden aan 25 a 30 cent.
Bij een “klassieke” batterij valt dit ook mee hoor.
Wij laden indien mogelijk ook altijd op tot 100% en hebben daar nog geen nadelen van ondervonden.
BEV is bijna vier jaar oud en heeft bijna 70.000 km op de teller. Degradatie bedraagt ongeveer 5%.
Dag Victor, wij doen hetzelfde en hebben ook nog geen nadelen ondervonden. De onze is 6,5 jaar oud, heeft 125150 km en heeft een degradatie van zo’n 9 %. Het leven is schoon!
Tis precies dat iedereen hier 1000km per dag rijd, de meesten doen 40km maximum per dag, dus ge moet niet zo uwe diesel fanaat uithangen.
Met 250km kan je dus een hele week rond.
En anders heeft die auto een half uur nodig om te herladen met snelladen, dat is toch niet het einde van de wereld…
Vreemde discussie toch ivm het laden. Laden tot 100% is in geen enkel geval problematisch voor eender welke batterij. Het enige nadeel is dat het laden boven 80% steeds trager gaat. Hangt je auto thuis ‘s nachts aan het stopcontact, laat je ‘m toch gewoon hangen tot je moet vertrekken. Onderweg is het dus qua tijd gewoon wat efficiënter te laden tot 80%.
Wat niet aangeraden is, is de batterij volledig leeg te rijden, maar de meeste wagens zijn hiertegen softwarematig beschermd en laten je sowieso tijdig weten wanneer het tijd is om te laden.
Trekhaken, fietsendrager, … als het al kan, zal het knagen aan je rijbereik. Misschien huurfietsen aan het station, plooifietsen in de koffer, voorwiel uitnemen en achterbank platleggen, …
De enige reden die ik kan bedenken om niet elektrisch te rijden zou zijn als je niet thuis zou kunnen laden. En eventueel de aankoopprijs, maar niet in het geval van deze wagen.
Ik rij 4 jaar elektrisch en heb 2 keer niet thuis geladen. Kosten (exclusief de aankoop) over die 4 jaar: 30% in vergelijking met hetzelfde model met benzinemotor.
Tussen oktober en december dit jaar wordt mijn ë-C3 geleverd, ik ben benieuwd hoe het mij gaat ervaren.
Ik zal hem nog kunnen inschrijven zonder BIV, maar in 2025 wordt de jaarlijkse rijtaks ingevoerd, zij het aan 25%, vanaf 2026 de volle 100%. Oneerlijk kan je het niet noemen, ze belasten de weg evenzeer als andere auto’s. En aangezien deze auto “slechts” 116pk heeft, en minder dan 1500kg weegt, zal die niet zo hoog liggen. Mijn huidige diesel auto (141pk), kost jaarlijks 500€, en dat omdat er extra aangerekend wordt door het feit dat het een diesel is, en de co2 uitstoot ook nog een bepaald percentage toevoegd.
De ë-C3 voldoet aan mijn eisen, voorzetel op mijn maat (ik ben 1,80m), en ik kan nog comfortabel achterin. Koffer is ruim voldoende. Er kan een trekhaak op, en mag zelfs 550kg trekken. Het verbruik moet denk ik meevallen, heb enkele maanden geleden met een Tesla 3 gereden, en zat zelfs onder de 12kWh/100km, de ë-C3 weegt een stuk minder. Oké, als je graag stoplichtsprintjes maakt en dikke BMW’s wil volgen, zal dit niet de juiste auto zijn, maar dat waren ook niet onze eisen.
Ze belasten de weg evenzeer als andere auto’, maar ze zorgen wel voor veel minder luchtvervuiling, en dus minder maatschappelijke overlast.