Europa wil importtaks op Chinese auto’s vervangen door minimumprijzen
De Europese Unie wil Chinese (elektrische) auto’s opnieuw gemakkelijker naar Europa laten komen, met het concept van minimumprijzen in plaats van hoge invoertarieven.
The enemy of my enemy is my friend. Dat is allicht de filosofie achter de huidige bocht van de EU. Want waar de EU vorig jaar nog torenhoge importtarieven tot 37,6% bovenop de bestaande 10% invoerde op Chinese auto’s, werken ze nu aan een plan om de plooien met China glad te strijken.
En aangezien het concept van “tariffs” ondertussen niet meer bon ton is door toedoen van Donald Trump, komt Europa nu met het idee van minimumprijzen. De Europese Commissie wil dus gaan bepalen hoeveel een bepaalde EV in een bepaald segment minimum moet gaan kosten. Op die manier zouden Europese autoconcerns niet dood geconcurreerd worden door Chinese autogiganten, en het zou China tegelijkertijd ook kunnen stimuleren om iets hogere kwaliteit te leveren.
O mooi prijzen kunstmatig hoog houden.
Chineese evs kosten hier dubbel.
Ook EU wagens kosten in China de helft…
Prijzen van auto gaan jaar per jaar met duizenden euro’s omhoog. Als alles blijft doorgaan is tegen 2050 75.000€ voor een gezinsauto geen uitzondering.
VB Een vette bmw koste jaren 90 ongeveer 1.250.000bfr vandaag koop je daar een Inster voor.
En nu onze lonen zijn niet evenredig omhoog.
Wat een pretentie, “en het zou China tegelijkertijd ook kunnen stimuleren om iets hogere kwaliteit te leveren”
die Chinese EVs zijn vaak van vėėl hogere kwaliteit dan die Franse of Italiaanse Koekentrommels, eerder premium dan zogenaamde Europese premium merken zoals Volvo (wat ook Chinees is in de fond).vaak met opties zoals massage waar je bij ons enkel bij de duurste Mercedessen of BMWs van kan dromen.
Tarieven zijn net perfect om punctueel op de markt in te grijpen, zet een tarief en zorg dat de Chinezen in Europa auto’s bouwen. En zet de tarieven op Chinese hybride zo hoog dat ze geen zin hebben om die achterhaalde technologie bij ons te slijten.