Capaciteitstarief kan EV-rijder goedkoper én duurder uitkomen
Vanaf 1 juli 2022 zal het nieuwe “capaciteitstarief” je energiefactuur nog ingewikkelder maken. Welke invloed het heeft op de thuislaadkosten van je elektrische auto lees je in dit artikel.
De elektriciteitsprijzen swingen de pan uit. Zeker wie elektrisch rijdt voelt dat in de portemonnee. Op 6 maanden tijd is het thuis opladen van elektrische auto 13% duurder geworden!
Met de winter voor de deur lijkt er geen beterschap in zicht. Bovendien plant de overheid om vanaf juli 2022 het capaciteitstarief in te voeren, via de digitale meter. Vanaf dan zal je elektriciteitsfactuur niet enkel rekening houden met je verbruik, maar ook met de pieken in je verbruik. Wil je je elektrische auto snel opladen, en tegelijkertijd de vaatwas- en de wasmachine laten draaien, dan zal je financieel afgestraft worden.
De VREG maakt zich echter sterk dat als je je verbruik gaat spreiden, dat je factuur zal dalen. Om die these kracht bij te zetten heeft de Vlaamse “energiewaakhond” een tool online gezet waarmee je kan simuleren hoeveel je energiefactuur zal gaan bedragen wanneer het capaciteitstarief van kracht wordt.
Wij zijn in de simulator gedoken en maken voor jou de rekening. Of in ieder geval voor een “gemiddeld gezin”.
Sinds 2014 simuleren we op eGear.be elk jaar hoeveel het kost om een elektrische auto thuis op te laden. We gaan hierbij uit van een gezin met een basisverbruik van 3.500 kWh (1.600 dag, 1.900 nacht) en een elektrische auto die elk jaar 15.000 km doet, en dus voor een extra verbruik van 3.000 kWh zorgt (aan nachttarief). We gaan er van uit dat het gezin geen zonnepanelen heeft en dat het bediend wordt door de goedkoopste netbeheerder (Intergem), en door de goedkoopste energieleverancier. Voor een dergelijke situatie kwamen we in onze laatste simulatie uit op een jaarlijkse elektriciteitsfactuur van 1.505€.
Aan de hand van de nieuwe VREG-tool kunnen we nu gaan kijken hoeveel een dergelijk gezin zal spenderen met het capaciteitstarief. Het belangrijkste verschil is het vermogen van de thuislader of thuislaadpaal, aangezien dit het piekverbruik zal beïnvloeden. We simuleren bovenstaande situatie voor een thuislader van 2,3 kW, een thuislaadpaal van 3,7 kW en een thuislaadpaal van 7,4 kW.
1. Thuislader van 2,3 kW
Wanneer je je elektrische auto oplaadt via een thuislader (2,3 kW vermogen), de traagste manier van laden, komen we via de VREG-simulator uit op een totale factuur 1478€. Dat is ietsje goedkoper (2%) dan de 1505€ die we simuleerden zonder capaciteitstarief. Bij deze situatie geeft de VREG een piekvermogen aan van 6,29 kW.
Volgens de VREG moet je je verbruik echter gaan spreiden. Bijvoorbeeld door de wasmachine en andere grootverbruikers niet aan te zetten wanneer je elektrische auto aan het opladen is. Doe je dat, dan daalt je piekvermorgen volgens de VREG naar 3,99 kW, en je factuur naar 1378€. Toch een reductie van 8%.
2. Thuislaadpaal van 3,7 kW
Stel, je wil je auto iets sneller laden en doet dat via een thuislaadpaal aan 3,7 kW. In dat geval stijgt je piekvermogen naar 7,69 kW en stijgt je factuur naar 1538€, wat dus 2% duurder uitkomt.
Ga je je verbruik echter spreiden, dan daalt je piekvermogen naar 3,99 kW, en je factuur 1378€. Een reductie met 8% (net zoals de situatie met thuislader van 2,3 kW).
3. Thuislaadpaal van 7,4 kW
Wil je je EV nog sneller laden, dan kan dat. Heel wat elektrische auto’s kunnen éénfasig tot 7,4 kW laadvermogen slikken via een thuislaadpaal. Verwacht echter geen wonderen; aan 7,4 kW duurt het nog altijd 7u30 om een Tesla Model 3 SR+ op te laden, maar voor de meeste gebruikers valt dit gemakkelijk in te plannen.
In dit geval zal je huishoudelijk piekvermogen stijgen naar 11,39 kW en je factuur naar 1699€ (een stijging van 13%). Ga je spreiden, dan daalt het piekvermogen naar 7,4 kW, maar je factuur stijgt nog altijd lichtjes, naar 1526€ (een stijging van 1%). Kies je voor een slimme laadpaal, die het spreiden automatisch voor jou regelt, dan daalt het piekvermogen naar 3,99 kW, en je factuur naar 1378€ (reductie met 8%).
Conclusie
Met deze simulator lijkt de VREG z’n stelling te willen bevestigen, namelijk dat de elektriciteitsfactuur licht kan dalen voor wie z’n verbruik spreidt.
Wie niet spreidt, en z’n elektrische auto relatief snel wil laden (7,4 kW), kan volgens de simulatie in dit artikel te maken krijgen met een factuurbedrag dat 13% de hoogte in gaat.
De vraag is natuurlijk of de werkelijkheid in 2022 even rooskleurig zal zijn als in de simulatie van de VREG. We houden het voor jullie in de gaten.
Is dat piekvermogen dan het gemiddelde piekvermogen van de laatste 12 maanden? Want in de winter gaat het normaal toch hoger zijn dan in de zomer, zeker als je elektrisch verwarmt en/of zonnepanelen hebt…
@KB
Zoals ik het begrepen heb gaan ze een piek per maand bepalen en die telt dan voor 1/12 mee voor de uiteindelijke jaarpiek die ze gaan gebruiken voor de berekening.
Wat mij npg duidelijk is hoe veel cent 1 kwh gaat kosten. Ik had iets horen waaien van 20cent , maar ik vinder daar nergens officiele info over
Alles zal vooral afhangen of er tegen die tijd ‘slimme laadpalen’ gaan verkocht worden en/of er kits ter beschikking komen om bestaande laadpalen ‘slim’ te laten samenwerken met de ‘slimme meters’.
Zowel voor de portemonnée als voor het elektriciteitsnetwerk zijn ‘slimme laadpalen’ het beste voor 90% van de EV’s die meestal maar 50% van hun maximale capaciteit per dag nodig hebben en dus het laden kunnen onderbreken als er te weinig eigen productie is en/of teveel consumptie op de netaansluiting…
Echter is de vraag als béiden er tegen juli 2022 zullen zijn, niet enkel die slimme laadpalen maar vooral ook de slimme meters: Het lijkt me ‘unfair’ om die belastings wijziging (elektriciteitsfactuur blijft bovenal een belastingsbrief, ook met de invoering van het ‘capaciteitstarief’) in te voeren vooraleer iedereen een slimme meter heeft!
@redactie
Het verleden heeft me al geleerd dat die simulaties van de VREG vrij optimistisch zijn.Vergeet ook niet als je binnen 1 maand , per abuis, een hoge piek hebt dat die telt voor die maand.
Ik begrijp deze wijziging, maar anderzijds stoort die me ook mateloos. ’t Is namelijk jammer dat een consument wordt opgezadeld met het plannen van verbruik, alsof stroom gerantsoeneerd is, en de stress die daarmee gepaard gaat. Zoals Herman schrijft: hangt je EV nog aan de paal, net wanneer je dat elektrisch fonduefeestje houdt, dan heb je een “boete” aan je been door dat eenmalig hoge piekverbruik. Terwijl die ene woning eigenlijk niets uitmaakt op het net…
Je piek laag houden is niet zo moeilijk hoor, ik hou al een tijdje mijn piekverbruik bij want ik heb al een digitale meter, en mijn maandelijkse piek schommelt tussen de 2,0 en 2,4kW. Het enige dat je moet doen is niet alle grootverbruikers tegelijk inschakelen (vb. geen vaatwas/wasmachine tijdens het koken). Ik heb wel geen EV/warmtepomp dus geen idee hoe die je piekverbruik gaan beïnvloeden
Het piekvermogen wordt bepaald op het hoogste vermogen dat je van het net vraagt op 1 kwartier. Dit wordt dan vermenigvuldigd x4 en dit is je piekvermogen dat telt voor de volledige maand. Wat ik hierbij het ergste vind boven de elektrische auto, wasmachine, enz die je idd kunt spreiden is al de mensen die op elektriciteit koken!!! Een beetje kookfornuis is al vlug 6-7kW, laat staan een inductie plaat 8-9kW. En probeer dit maar eens te spreiden. Zet dan nog iets in een oven erbij… Uit eten wordt opeens interessant
@JeroenD. Het piekvermogen dat je afleest op je digitale teller is het hoogste verbruik per kwartier op die maand. Dit moet je dan x4 doen (naar kWh omzetten) om je piekvermogen te hebben om je factuur te bereken. Dus jou 2,0 kW piek pee kwartier wil zeggen dat je op dat moment 8kW verbruikt. Is normaal want een kookfornuis is vlug 6-7 kW, de inductie 8-9.. dus ja
Wat mij ook nog altijd niet duidelijk is (maar ik vermoed het ergste) is of die piek ook geldt op wat je terug op het net stopt. Daardoor wordt niet enkel winter verhoogde piek, maar ook zomer wanneer zonnepanelen terugleveren…
Ik zit ondertussen te wachten op de EV’s die kunnen terugleveren, zodat ik mijn auto als thuisaccu kan inzetten.
@Jenne het capaciteitstarief gaat over verbruik. Het op het net zetten van electriciteit is injectie. Daar wordt , voorlopig, nog niet over gepraat.
Gaat de term ‘verbruik’ over de hoeveelheid energie die je van het net haalt, of die je netto verbruikt?
M.a.w. als je zonnepanelen 3kW aan het produceren zijn en je bent je EV aan he topladen aan 3.7kW, ben je dan 3.7kW aan het verbruiken, of 0.7kW, in functie van het capaciteitstarief?
@GV is het het hoogste vermogen op een kwartier ? Of is het het gemiddelde op een kwartier ? Uw inductiekookplaat van 8 KW zal bij het opstarten inderdaad een aantal seconden 8Kwh gebruiken maar geen vol kwartier.
Vraag me trouwens welk kwartier ze gaan gebruiken van het uur, als het het eerste kwartieris kan je beter je toestellen aanzetten in het tweede en derde kwartier.
@David Sommen volgens de VREG is het de energie die je van het net haalt (en die dus gemeten wordt op de digitale meter)
Openbaar laden is goedkoper dan thuis. Vooral wanneer je een abonnement hebt. Is super snelladen ( in gans Europa). aan 1 zelfde vaste tarief ( alvast tot 2030 ) zeer goedkoop .
Het scheelt maar me 2 euro op een lege batterij van 78 kwh. duurder per kwh. Dan thuis laden.
En bij de meeste winkels in gans Europa. kan je zelfs volledig gratis in een half uurtje je batterij volladen van je auto..
Waarom je dus druk maken??
Frederik,
Je krijgt het tarief pas vanaf dat je een digitale meter hebt. Anders kent men je piekverbruik niet eens. Kwatongen zullen zelfs beweren dat men de digitale meter juist invoert om dit soort dingen te kunnen doen (onder het mom van allerlei voordelen voor de consument).
@Jean-pierre
Het eerste deel van uw antwoord lijkt me straf. Reken je dan ook je abonnementsgeld er bij ? Kan je iets meer in detail een voorbeeld geven … welke provider en welk abonnement enz … Supersnel laden (hoger dan 50 kw) is meestal wel schandalig duur en kan mensen wel eens afschrikken om de overstap te maken naar EV rijden. Thuis kan ik traag laden aan 25ct/ kw …
@GV, ik lees niets af van mijn meter zelf, op de website mijn.fluvius kan je rechtstreeks je piek aflezen.
@Herman, ze houden het voor ieder kwartier bij, beginnende op het uur.
Jeroen ik hou het al bij zal u eens tonen voor nr 65 en 92.je kan fluvius vergelijken met website kostal en fronius omvormers en reeele produktie .
@Jean-Pierre : Via welke laadpas is dit ?
@Jean-Pierre: zeer interessant, maar met welk abonnement, want ik ken er geen dat zo goedkoop is dan wat jij beweert. En euh, welke winkels? Bij Colruyt is het betalend en behalve traag ook niet goedkoop.
@Lucd: Met de beste wil van de wereld maar ik snap niets van wat je wilt zeggen. Wat zijn nr 65 en 92? En hoe kan je een website van een netbeheerder (fluvius) vergelijken met een website van prducenten van omvormers en dergelijke?
peakshaving met een thuisbatterij. De thuisbatterij levert het extra vermogen zodat je nooit te veel van het net trekt.
Sion van Sono Motors zal kunnen dienen als rhuisbatterij
Nav bovenstaande berichten kan ik afleiden dat er een gigantische verwarring is aan het ontstaan. Verwarring gezaaid door de elektriciteits producenten, en de politiekers, en vooral veel extra geoogst door de … elektriciteitsproducenten … en de politiekers … hoe is het wettelijk mogelijk van zo een variabel systeem in te voeren en vooral wat is eigenlijk het nut voor de consument?
Met een slim laadstation zoals de MyEnergi Zappi kun je nu al het maximale piek vermogen instellen dat uit het net wordt genomen. Dit is een speciale instelling die bedacht is voor het capaciteitstarief in België en kan op al deze toestellen worden gebruikt na een software update.Tegelijk kun je dan nog steeds hoger in capaciteit laden met behulp van je zonnepanelen.
Met een slim laadstation kun je het capaciteitstarief gewoon instellen zodat je met de zon samen nog steeds snel kunt laden.
Als ik dit allemaal lees, dan wordt een thuisbattery wel heel interessant en mijn werkgever betaalt mijn kwh.
Welke oplossingen bestaan er vandaag in de markt om je EV/PHEV thuis te laden, die je toelaten om laadsessies te optimaliseren rekening houdend met capaciteitstarief?
Mijn besluit staat vast… ik ga opladen aan een gewoon stopcontact. Ik heb 32A en 4 draden 3 plus één neutre. Ik kan dus veilig en goedkoop opladen, ’s nachts op nachttarief. Moet ik snel opladen, dat gebeurt bijna niet, dan ga ik naar een 22kw op 500 meter van mijn deur. Ben ik verkeerd bezig? Gr.
Ik zal een stroomgroep gebruiken met rode diesel
@RENE1:
Het stopcontact dat je daarvoor gaat gebruiken moet wel voorzien zijn op langdurige laadstromen. Technisch geen probleem maar niet ieder gewoon stopcontact is er op voorzien om langdurig 32A te leveren.
Op vast nachttarief kan je geen stopcontact aansluiten, daar mogen alleen vaste toestellen (zoals accumulatieverwarming) op aangesloten worden.
Wanneer je met nachttarief het daltarief bedoelt, dit wordt grotendeels afgevoerd vanaf 1/7/2022. Je hebt vanaf dan dus nauwelijks nog voordeel om ’s nachts te gaan laden. Met zonnepanelen doe je zelfs alleen maar nadeel door ‘snachts te laden.
AC 22 kW is geen snelladen. Snelladen kan alleen via een DC laadstation. Je zal ook alleen maar aan 22 kW kunnen laden wanneer je voertuig een driefase omvormer aan boord heeft (wat bij de recente modellen wel algemeen wordt) en wanneer het een uniek laadstation is dat niet gedeeld wordt met andere aansluitpunten. In het laatste geval gaat zo’n station immers loadbalancen met eventueel andere aangesloten voertuigen en wordt de beschikbare capaciteit evenredig verdeeld over de aangesloten voertuigen.
Ik heb enkele testen uitgevoerd met een zo laag mogelijk vermogen laden (ik nl ook een WP) en met het max 1f laad vermogen.
Ik kwam aan een rendement van 96,5% bij hoog en 83% bij laag vermogen.
Oftewel, gezien we stroom zat hebben lopen de verliezen op tot 17% ipv 3,5%
En dit noemen ze transitie naar groen?
Is ook geldig voor thuisaccu’s, 17% van de PV stroom gaat op in warmteverliezen groene stroom genoeg hé, wat een beleid.
Is er rekening gehouden met de verkiezen ? Hoe trager je laad hoe meer verlies er optreed . Kijk maar is naar een recente studie van Adac !
Ik heb een laadpaal die met 11kw of 22kw kan laden.
Nu gebruik ik de 22kw omdat sneller laden blijkbaar minder verlies geeft. Met het capaciteitstarief zou ik 5 minuten in elk kwartier aan 11kw willen laden gedurende bvb 2uur waardoor ik 40 minuten oplaad aan een derde van 11kw of vergis ik mij?
Hoe een slimme lader kan laden aan 7.4kW en toch een piek kan halen van slechts 3.99kW is mij een raadsel. Mogelijk is er op zonnepanelen gerekend maar dat zal dan ook op zijn best voor enkele maanden in het jaar zijn en er van uit gaande dat je zonneinstallatie gedurende de tijd van het laden effectief 3.5kW levert.
Een slimme lader kan de totaalpieken van je huis afvlakken wat belangrijk is om het capaciteitstarief ergens binnen de perken te houden, maar steeds door het uitstellen van het laden bv tijdens het koken.
@Jv terug met een ICE rijden, koken op gas en verwarmen met steenkool/hout. op die manier no issue met capciteitstarief
Herman, geen issue met capaciteitstarief, maar wel veel meer betalen voor benzine/diesel (Europese CO2-taks), gas en steenkool/hout (ook verdubbeld in prijs), van de regen in de drop …
@geert , dream on, de elec prijs wordt bepaald door de prijs van gas. De co2 taks geldt ook voor gas. De elec prijs is ondertussen meer dan x2. Mijne mazout is 5 cent duurder dan 1 jaar geleden. Hoeveel is uwe elec prijs gestegen ?
Herman, mijne elec prijs is gratis via PV. Gasprijs is ondertussen fel gedaald, elec prijs ook. CO2 taks is niet voor elke brandstof dezelfde, en zal het hoogste zijn voor benzine en diesel.
Ik probeerde op een meer ecologische manier mijn huis te verwarmen door middel van een warmtepomp met een opgenomen vermogen van ongeveer 3kw. ik kan mijn warmtepomp niet zo maar afzetten als ik mijn wagen wil opladen ’s nachts. wat zij hier zeggen met een minimum oplaadvermogen van 2,3 kwh. ben ik er altijd boven he minimum capaciteitstarief. Ik ben gestraft omdat,ik ecologisch verwarm. Bovendien is de verschil tussen zomer en winter heel groot. Je krijgt nu al bijna niets voor je geleverde zonnestroom op het net. In de winter ga je je blauw betalen omdat de vraag overal groot is.
@Christiaan toen ze mijn laadpaal kwamen plaatsen hebben ze die verbonden met de smart meter on het vermogen van het huis uit te lezen. De laadpaal neemt enkel het extra beschikbaar vermogen tot de limiet die ingesteld werd. Het feit is wel dat dit voor de gemiddelde Belg zeer complex wordt. De meeste mensen kennen het verschil niet tussen een kW of een kWh, laat staan dat ze piekkwartierverbruiken kunnen uitrekenen. Het is duidelijk een maatregel opgesteld door ingenieurs zonder voeling met de werkelijkheid.
@Christiaan, dan is het hoog tijd dat je van energieleverancier verandert. De laatste zes maanden kreeg ik 20 cent per teruggeleverde kWh terwijl ik voor de energiecomponent maar een 18 cent/kWh betaalde. Je energieafrekening is ook jaarlijks. Wat je in de winter meer van het net moet afnemen wordt, toch als je PV voldoende kan produceren, dan ruimschoots gecompenseerd door de opbrengsten van de teruglevering. Je moet dan wel een energiecontract afsluiten dat dat mogelijk maakt.
Wanneer je woning (zeer) goed geïsoleerd is (wat bij het gebruik van een warmtepomp om te verwarmen sowieso een vereiste is) koelt je woning ook niet veel af wanneer je de warmtepomp niet laat werken waneer de EV aan het laden is. Hier werkt in de winter de WP en het laden nooit samen. In het tussen seizoen doet het er niet toe want dan produceren de zonnepanelen genoeg voor beiden en is het verbruik van de WP door de hogere buitentemperatuur ook laag (tussen 200 en 800 W). En van april tot eind oktober moet je een WP, in een goed geïsoleerde woning, ook al niet gebruiken voor CV.
Je vergeet ook dat het capaciteitstarief geen nieuw tarief is maar een andere berekening voor het nettarief zoals dat gedaan werd tot 31 december 2022. Het nettarief wordt nu gedeeltelijk op vermogen afgerekend (capaccapaciteitst in kW) maar ook nog altijd deels op afgenomen kWh en dit aan een lager tarief dan voorheen. Het zijn juist de grote verbruikers van kWh (zoals met een warmtepomp en thuislader) die voordeel doen bij het capaciteitstarief. Het zijn de kleine netverbruikers die relatief meer betalen dan voorheen. Met een warmtepomp en thuis laden van EV dus zeker geen reden tot klagen met het nieuwe capaciteitstarief.
Men vergeet dat er altijd wel een koelkast, diepvries en wifi zou aan staan, en bv. 9W diverse spookverbruikers dus ca. 60+60+11+9=140W bij komt. De norm voor laden is minimaal 6A, mits de juiste kabel daarvoor. Voor wie wat geduld heeft, in de nacht laadt, het publiek vervoer gebruikt, of met pensioen, kan laden met 1300-1500W (naargelang de precieze stroom en netspanning). Zo kan men ook onder de 2,5kW blijven. Men moet wel opletten dat men geen klassieke oven of droogkast terzelfdertijd aanzet. Twee liter water aan de kook brengen kan nog: ca.0.2kWh in een kwartier is 0.8 kW. We maken de som: 0,14+1,5+0,8=2,44kW, er kan nog wat led-verlichting en een laptop bij…
Het is dus een tax op het minder begrijpen van elektriciteit of mensen met minder geduld?
Terloops, wat betekent het woord “capaccapaciteitst”?
Alex, al die berekeningen hoef je niet te doen met een slimme laadpaal, die doet die voor jou.
@Alex: kan niets zeggen over wat een ander al dan niet vergeet maar alles in huis is hier elektrisch: slimme laadpaal, meerdere warmtepompen, meerdere koelkasten en een diepvries, laadpunt voor elektrische fietsen, modem en router voor internet,… noem het maar op en het is elektrisch.
Ik betaal buiten het forfaitaire deel van 120 € geen energiekosten en dus ook geen extra capaciteitstarief. Dat is dan ook de enige kost voor mijn jaarlijkse elektriciteitsrekening en die kost wordt dan ook nog eens ruimschoots gecompenseerd door de jaarlijkse terugleveringsvergoeding naar het net.
Ik behoor dus tot het deel van de consumenten dat zijn voordeel doet met de digitale meter en het capaciteitstarief.
Mijn sluipverbruik tijdens de nacht schommelt tussen de 50 en 70W en dat op basis van continue meting en niet op basis van veronderstellingen. Maar ik heb dan ook geïnvesteerd in zuinige elektrische toestellen met een laag sluipverbruik waarbij alles wat tijdens de nacht of afwezigheid niet nodig is gestuurd wordt uitgeschakeld.
Wanneer jouw diepvries en koelkast 24/7 60 W vermogen afnemen wordt het overigens tijd dat je overschakelt naar een zuiniger toestel. Hier verbruikt de diepvries bv. tussen de 0 en 30 W waarbij het totale etmaalverbruik rond de 400 tot 500 Wh ligt wat een gemiddelde geeft van 20W dus al drie keer minder dan jouw uitgangspunt. En dat is dan nog een toestel met een “D” energielabel (volgens de laatste nieuwe normering).
Gezien bijna iedere energieverbruiker hier continue gemonitord wordt kan er ook niets vergeten worden noch moet ik wat betreft cijfers uitgaan van veronderstellingen.
De minima voor laden bedraagt doorgaans idd 6A (of afgerond 1,4 kW) maar dat komt in de eerste plaats door de standaarden in de omvormer in de EV en niet door de gebruikte laadkabel. Ik gebruik bv. een 32A driefase lader met vaste driefase laadkabel en deze kan beginnen laden vanaf 6A of pauzeren wanneer het geleverde vermogen door PV te laag is. Kan eveneens loadbalancen via de P1 poort van de DM waardoor andere verbruikers geen invloed hebben op de gevraagde max. capaciteit en het gevraagde max. vermogen kan ingesteld worden zodat de EV gewoon gaat laden naar wat er gevraagd wordt of wat er aan overproductie aan energie beschikbaar is.
Een waterkoker hebben we idd ook maar zelden hebben we water nodig tot aan het kookpunt. Onze waterkoker is in trappen van 10°C nl. instelbaar tussen de 60 en 100°C zodat er niet meer energie gevraagd wordt dan nodig. Zo’n waterkoker gaat ook geen klokkwartier aan de slag maar hoogstens een 2 tot 3 minuten.
De fout die de meeste klagers over het capaciteitstarief maken is dat ze het uitgangspunt niet begrijpen en hun huidige situatie alleen vergelijken in het nu.
Het capaciteitstarief is geen nieuwe tax maar een andere berekening van de netvergoeding zoals toegepast voor 1/1/23. In plaats van dat de vergoeding volledig werd berekend op kWh verbruik wordt ze nu deels berekend op vermogensverbruik (kW) en volumeverbruik (kWh) waarbij de kWh netkost lager is dan in de vorige formule. Wie dus veel kWh verzet bij een gemiddeld vermogen (rond de 4 tot 5 kW) zal dus minder betalen dan vroeger. De fout die de meeste maken is dat ze nu denken dat ze niet meer dan 2,5 kW vermogen mogen afnemen om niet meer te betalen en niet meer kijken naar de netvergoeding op het volume (kWh).
Net zoals jij je in je bijdrage volledig lijkt blind te staren op het vermogen (kW) en totaal geen rekening houdt met volume (kWh). De netvergoeding is nog altijd een totaalplaatje van de kost voor kW + kWh waarbij je die kost moet vergelijken met de kost vervat in kWh voor 2023 en waarbij je er niet een deel (kW) moet gaan uitlichten om je gelijk proberen aan te tonen want dan begrijp je er idd maar weinig van.
Laat nu net wie thuis gaat laden, een warmtepomp gebruikt om te koelen of te verwarmen veel volume omzetten en dus zijn voordeel kan doen indien niet veel meer dan 4 tot 5 kW aan vermogen van het net nodig te hebben.
Dat laatste kan je overigens (in vermogen en volume) ook nog eens verminderen) door een deel van je energie zelf op te wekken. Daar betaal je geen capaciteitstarief op noch kWh kost.
ps. het woord “capaccapaciteitst” is een misslag van de autotext van de tablet en is, zoals je na een beetje nadenken zelf ook al zou kunnen weten, in feite “capaciteit”.
Deze blog laat immers geen rechtzetting van onvrijwillige schrijffouten toe. Maar je gaat er niet meer noch minder capaciteitstarief door betalen. Daarvoor zal je andere acties moeten nemen en dat vooral op basis van begrip en niet op basis van veronderstellingen noch de rekening van anderen te maken.
De stelling is dan ook niet dat het capaciteitstarief voor iedereen een voordeel is maar dat het voor een deel beter is, voor een deel economisch een nadeel en voor de massa niet veel uitmaakt.
Bij voorbaat al mijn excuses voor eventuele niet meer recht te zetten schrijffouten.