Elektrische BYD Atto 3 wordt 6.000€ goedkoper in België
Niet enkel Tesla ondervindt de gevolgen van de stijgende intresten, ook het Chinese automerk BYD voelt zich nu genoodzaakt om het mes in z’n prijslijst te zetten.
Concreet ondergaat de BYD Atto 3, een compacte elektrische crossover die begin 2023 op de Belgische markt kwam, een serieuze prijsverlaging. Invoerder Inchape laat via een persbericht weten dat de “Comfort”-instapversie z’n catalogusprijs ziet dalen van 44.740€ naar 38.740€, een korting van 6.000€ dus. De duurdere “Design”-uitvoering ziet z’n vanafprijs dalen van 46.740€ naar 40.740€.
Daarmee treedt de BYD Atto 3 toe tot ons overzicht van de 30 goedkoopste elektrische auto’s, waar hij vergezeld wordt van stevige concurrenten zoals o.a. de Jeep Avenger BEV (38.500€), de Citroën ë-C4 X (38.169€) en de Renault Mégane EV (37.350€).
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Goedkoop is relatief. Minimum 35K, en dan kan je met wat geluk van brussel naar oostende en terug rijden zonder te tanken.
Nog 20 000 er af en we kunnen er eens over klappen. Totaal onbetaalbaar voor Jan met de pet. Tegen dat binnen 4 jaar de elektrische bedrijfswagens op de markt komen gaan ze zien dat niemand die wil.
@anoniem, misschien eens kijken naar jonge tweedehandswagens. Dit kan heel wat verschil in prijs zijn.
Benito,
Ja 2dehands zijn meestal +-5-7jaar… En dan nog rond de 18k €… Batterij gaat 7 tot 10j mee en dan aan vervanging toe allicht kost die vervanging ook nog is 10k…
Totaal totaal onbetaalbaar voor normale werkende mensen en daarbij is het over globale lijn NIET ecologisher/voordeliger te produceren en ermee te rijden…
Mijn Fiat 500e is ook 2 de hands 42kwh maar rijd goed als ik van molenstede 100 % doe kan ik er met fille tot aan mijn caravan mee komen.
In oostende wel bij laden. Maar hoeveel ben ik dan kwijt aan kost zet u ma in zetel 24 euro voor op en af te rijden naar de kust en terug.
Daar heb je maar voor 1 persoon een trien ticket voor.
Dus is goed koper elektrisch te rijden ja.
Met ons pa met zijn diesel auto op en af naar de kust 35 euro diesel kost.
Elektrische wagen Wel duur in aan koop maar snel er uit wel hé zoon auto koop natuurlijk niet om alleen zond de kerk toren ter rijden.
wel Cindy,
Stel, uw pa heeft een gewone 500 (hybrid) gekocht van €15000 en als de gemiddelde Belg die 15000Km per jaar rondtoert, zal dat €1500 benzine per jaar kosten. Als hij de wagen 10 jaar in zijn bezit heeft, en bijgevolg €15K geslurpt, dan is een totaal van €30K gespendeerd, of evenveel als de 500E kost (€30K)
Enig verschil, die 500E van u zal 10 jaar moeten stilstaan voor hetzelfde budget.
Dus zo snel haal je dat er niet uit.
Deze redenering gaat enkel op voor het duurdere segment en zwaardere vermogens, daar waar €15K aan opties geen uitzondering is, en de aankooprijs het verschil niet meer maakt.
Trouwens, De ID3 van Volkswagen kost in China slechts een goede €15K, in België €45K. De “wagen” is niet voor niks “de melkkoe” van de Belgische staat en deze dreigt veel accijns-melk te verliezen. Uiteraard allemaal details voor onze (volgende generatie) politici, die eerst nog een paar (stikstof) gascentrales vergund moeten krijgen en bouwen, ervoor moeten zorgen dat de ventilus niet teveel vertraging heeft door (groene) actiegroepen, de windmolens op de Noordzee geïnstalleerd worden. (ze kunnen er 9 vragen aan onze Duitse buren die ze afbreken om een kolencentrale te bouwen net over de Belgische grens)
Gelukkig heeft België ook een sterke financiële buffer alsook de meest capabele politici.
De kerncentrales zijn eindelijk gesloten en de vervuilende auto eindelijk verboden binnen 10 jaar.
We kunnen blind vertrouwen op een stralende toekomst.
Pascal en Cindy,
Om de vergelijking goed te doen moeten jullie wel ook onderhoud (lager voor EV in principe) , verzekeringen (hoger voor EV indien omnium ) en doorverkoop meetellen, alsook of er getankt wordt met eigen zonnepanelen dan wel aan publieke laadpalen. Dat maakt allemaal wat verschil.
Dat er 1001 parameters zijn de de uiteindelijke prijs gaan bepalen klopt als een bus.
Diverse studies en onderzoeken (door slimmere mensen dan ik) wijzen uit dat de EV niet goedkoper is in het lagere segment.
Zoek eens op de site van het vias. Waar de benzine wagen voor voor de kleinste wagens de laagste TCO scoort. Allemaal cijfers met veronderstellingen in de toekomst, en zonder (de onvermijdelijke extra taksen) voor de EV.
TCO is de marketing term voor het promoten van de EV, maar persoonlijk kies ik een wagen met een budget van aankoop. Achteraf ga ik geen autostrade mijden of een file veroorzaken om minder te gaan verbruiken of goedkoper te gaan rijden.
Het is een tegenstelling en waarschijnlijk ongewenst effect, hoe minder km je rijd, hoe slechter de EV scoort. Hoe meer km we rondrijden hoe meer “winst” er te maken is met de EV.
Voor professionele rijders is het dan weer kiezen tussen “tijd verliezen” door traag te laden, of “duur betalen” Door snel te laden. Beide zijn economisch gezien een nadeel.
Net zoals iedereen mag kiezen voor een V8, mag iedereen kiezen voor een EV, maar ik heb graag de keuze.
Benzine of diesel rijden is enkel zo goedkoop omdat de kosten voor iemand anders zijn. De luchtverontreiniging lokaal, de miljarden voordelen voor de olie industrie, en subsidies voor “zuinigere” wagens met ocharme een rendement van nog geen 20percent per liter brandstof 🙈… het wordt allemaal door de overheden betaald. Als diezelfde subsidie nu eens integraal aan de EV sector werd geschonken… waar draagt Jan zijn pet dan?
Beste Gustaaf, De “kosten” zullen altijd voor iemand anders zijn.
Als Duitsland een nieuwe kolencentrale plaatst naast de grens voor de “groene wende”, zal de uitstoot en vervuiling niet stoppen aan de grens.
Er zal altijd iemand rijk van worden, is het niet met de olie, zal het met lithium zijn, zelfs van de zonnepanelen, windmolentjes, het koper in de grond, de hoogspanningsmasten in het veld, ergens komt iemand er rijk mee, en dat is niet Jan met de pet.
De miljarden voordelen?
Voor zover ik weet krijgen auto’s geen subsidies in België. Laat het gerust weten hoe er aan te komen. Als de fiscaliteit toelaat om minder belasting te betalen zou ik dit ook geen subsidie noemen, dan ontvangt elke Belg zowat een of andere subsidie. Soit, meningen kunnen verschillen.
Reken eens met mij mee.
Benzine 15.000 Km aan 7 liter = 1050 Liter waar €1 accijns en taksen zit.
15.000Km aan 20Kwh = 3000Kwh waar €0.02 (aan 6%) of €0.08 (aan 21%) + €30 accijns = €90 of €270 aan taksen.
De EV heeft op dit moment een voordeel van €750 en de staat sponsort / subsidieert / verliest (uit te kiezen) momenteel dit bedrag per EV-rijder.
(en diegene die gelooft dat je een EV kan laden met zonnepanelen, is dit bedrag nog groter)
De eerste tekenen zijn er al (maar je moet ze willen zien) Allerhande maatregelen worden genomen tegen EV rijders. In Texas moeten EV rijders vanaf nu $200 extra wegenbelasting betalen om het accijnsverlies te compenseren (die veel lager ligt dan in België). Andere staten/landen zullen volgen, ook België, want de 7 miljard aan accijns op brandstoffen, zal de overheid niet subsidiëren, maar recuperen.
De FOD financien is verplicht om subsidies voor fossiele brandstoffen in kaart te brengen. Laatste rapport dateert van april 2023 met de meest recente cijfers uit 2020. Toen was het 12 miljard aan subsidies, ook vermeld dat er een stijging is in de jaren erna (stookoliecheques, verlaging BTW tarief op aardgas en elektriciteit, etc etc).
@pascal qua TCO heb je wel gelijk dat het heel lang duurt voor je bij auto’s in de lagere segmenten een hogere TCO hebt voor EVs. Gelukkig gaat een EV ook langer mee dan een verbrandingsmotor. Dus als particulier, kan je er gerust 20 jaar / 400 000km mee rijden met dezelfde batterij (zelfs 1 miljoen km is niet uitgesloten wat betreft de aandrijflijn en in de nabije toekomst ook met dezelfde batterij). Dat maakt dat je beiden niet 1 op 1 kunt vergelijken.
Buiten de kosten tellen ook het rijplezier en comfort, en ik zou op dat vlak altijd een mini 500e verkiezen boven de (compactere) 500 Hybrid. Zeker als een vrijetijdsauto.
@KB dank voor de tip.
Alweer wat bijgeleerd, pigouviaanse belasting.
Een theoretische kost waarbij zowel een belasingsverlaging als belastingsverhoging resulteren in een hogere subsidie. win-win.
1 Miljoen kilometer is ook haalbaar voor vrachtwagens en personenwagens met brandstofmotor. De meeste mensen houden hun wagen geen 20 jaar. Met gemiddeld 15.000 km/jaar en een schrootleeftijd van 15 jaar zal dat ergens rond de 200.000km liggen. Uiteraard zijn de cijfers gunstiger als we de batterij over 1 Miljoen km berekenen.
Zonder glazen bol is TCO een veronderstelling, want elk jaar veranderen de prijzen & belastingen waardoor veronderstellingen van vandaag niet van toepassing zijn morgen. In Wallonië gaan ze hervormen en taxeren op gewicht, auwch TCO.
Met een fiat heb ik nooit gereden, maar mijn Alfa75 uit lang vervlogen tijden was wel een pretmachine.
Ondertussen vele voertuigen en diverse testritten later, ben ik al een tijdje aan het elektrisch rijden, en heb kennis genomen met de voor en nadelen.
Comfort verhogend is dat de auto op temperatuur kan worden gebracht tegen vertrektijd. dit zowel verwarmen als op vandaag koelen, comfortabel instappen dus.(zal wel iets meer energie kosten)
Laadstress heb ik nog nooit gehad, een kleine moeite om bij aankomst thuis of werk inpluggen indien nodig, snelladen voor uitzonderlijk lange ritten. Uiteraard heeft niet iedereen deze mogelijkheid, en publiek (traag) leden is duur en oncomfortabel.
Wat bij een testrit als positief wordt ervaren, de stilte en snelle response, zou ik nu eerder als negatief omschrijven.
Hoewel de wagen accelereert als een speer, is dit vanwege het ontbreken van motorgeluid even opwindend als een dode mus. (misschien motorgeluid door de luidsprekers sturen)
Het inschatten van de snelheid is zonder geluid een uitdaging, en voelt het respecteren van de vele zone 30 en 50 als een slakkengang, waardoor sightseeing nu de norm is. (en misschien iets minder veilig)
Het hoge (batterij) gewicht en brutaal accelereren en decelereren(recupereren) is op zijn minst comfortabel en wordt als storend bevonden door de mede passagiers. (met risico op nekklachten)
Gezien de vele uitdagingen en beperkingen, zal de batterijwagen naar mijn mening daarom een overgangstechnologie worden.
Fiscaal gezien was het kiezen voor een EV een goede keuze (dankzij de massale subsidies),
maar eentje die ik zonder deze subsidies niet (meer) zou maken.
Om bij de topic te blijven en af te sluiten: de prijs van €40.000 is voor de particuliere gebruiker nog steeds veel te hoog, zelfs met €6000 korting.
Volledig mee eens Gustaaf!!!!!
NU extra 5000 premie vanaf 2024 !
Deze BYD atto,incl premie van 5k komt straks op 33,7 k
Tesla Y vind ik volwassener.
Op dit moment nog te duur.
De BYD heeft bvb enkele snaren die ik er direct zal uitsmijten.
En dat wringt. Een nieuwe wagen zelf moeten aanpassen om je er geen groot kind in te voelen.
Voorts lijkt prijs/kwaliteit via testvideos deze atto wel erg compleet.
Enkel de batterij die me te weinig km gunt houd me nog wat tegen.
Vandaag ben ik tevreden bestuurder van een benzine Volvo XC 40.
Midden volgend jaar beslis ik welke vervanger ik aankoop.
Of sneller als de premie te veel succes kent bij de particulier.
Persoonlijk vertik ik het om anoniem oud en grijs te worden. Met een beetje oefening kan je volgens mij op die snaren “The sound of silence ” voor je kleinkinderen spelen… en ze gaan het nog horen ook 🙂