BMW, Renault en Stellantis overwegen alliantie, 20 merken onder 1 dak!
Op het autosalon van Parijs volgende week starten de gesprekken voor een alliantie tussen BMW, Renault en Stellantis.
De kranten staan er de laatste weken vol van, het gaat niet goed met de Europese auto-industrie. Stijgende kosten, hogere intresten, een slabakkende economie, de transitie richting elektrische mobiliteit, concurrentie uit China. Het weegt allemaal zwaar op de Europese autoconcerns.
Daarom overwegen BMW, Renault en Stellantis een nieuwe alliantie aan te gaan, zo bericht de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24. Het is nog te vroeg om van een echte fusie te spreken, maar op het autosalon van Parijs volgende week zouden de gesprekken alvast opstarten om in samenwerkingsverband kosten te gaan drukken.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die je kan kopen in België
Op de Europese automarkt is er momenteel maar één product meer dat er echt toe doet, en dat is de compacte elektrische SUV. Die compacte elektrische SUV’s voelen bovendien allemaal, ongeacht het merk, zeer gelijkaardig aan en hebben een quasi identiek rijgedrag. Het is daarom allicht geen slecht idee om die modellen in samenwerkingsverband te gaan ontwikkelen.
Een alliantie van BMW, Renault en Stellantis zou maar liefst 20 merken onder één dak samenbrengen. Dat zijn BMW, Mini, Rolls-Royce, Renault, Dacia, Alpine, Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, DS, Lancia, Abarth, Maserati, Vauxhall, Jeep, Ram, Dodge en Chrysler. Het zou dan ook wereldwijd de grootste alliantie in de autosector worden.
Als mogelijke leider van de alliantie wordt Luca de Meo getipt. Hij is momenteel reeds CEO van de Renault Group en voorzitter van de Europese autobranchevereniging ACEA.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Als BMW hiermee doorgaat, is deze mijn laatste BMW geweest.
Europa is goed op weg om te bekomen wat ze willen en dat is het wagenpark drastisch afbouwen. De auto wordt stilaan een onbetaalbaar product voor de meeste modale middenklassers. Enkel de superrijken, politici(op kosten van de burger) en de top van de bedrijven zal zich nog een auto kunnen permitteren. Aan alle modale burgers om een krachtig signaal te geven. We staken massaal en leggen de boel plat, dun kunnen de grote heren hun auto niet meer gebruiken. Eens zien hoelang ze dit nog zullen volhouden.
Eindelijk een antwoord op de chinezen…en hopelijk een nieuw design en technische inspiratie ver weg van die mottige SUV’s met meer aandacht voor de andere niches… genoeg eenheidsworst op de weg !
Chris: eerst zien hoeveel modale burgers je bij elkaar gesprokkeld krijgt om de boel volledig plat te leggen. 🙂
In Belgie en vooral Vlaanderen wordt de elektrische auto vooral gebruikt door de salarisrijder. Dus gewoon een werknemer in een bedrijf dat dit voordeel aan zijn werknemers aanbiedt en niet een paar superrijken en politici.
Al die modale werknemers met een elektrische auto zal je dus al niet zover krijgen om in eigen vel te gaan snijden door de boel te gaan platleggen om een paar superrijken en politici dwars te gaan zitten.