De BMW i3 is een elektrische stadsauto met een praktisch rijbereik van 220 km.
BMW i3 prijs
Je kan een BMW i3 kopen vanaf 40.650€. De sportieve i3s uitvoering kost 44.300€.
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
BMW i3 | 40.750€ |
BMW i3s | 44.400€ |
EG1 Prijs inclusief BTW.
Specs & Prestaties
Spec | i3 | i3s |
---|---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] | 42,2 | 42,2 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 37,9 | 37,9 |
Aandrijving | Achterwiel | Achterwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 285 | 270 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 220 | 220 |
0-100 km/u [s] | 7,3 | 6,9 |
Topsnelheid [km/u] | 150 | 160 |
Vermogen [pk] | 170 | 184 |
Koppel [Nm] | 250 | 270 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG1 | 17 | 17 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | NA | NA |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
BMW i3 opladen
Laadpunt | Laadtijd | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 17u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 11u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 5u45EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 4u00EG3 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 4u00EG3 Beperkt tot 11kW |
| CCS DC 50kW (10%-80%) | 45 minEG3 |
| CCS DC 150kW (10%-80%) | 45 minEG2 Beperkt tot 50kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | i3 | i3s |
---|---|---|
Lengte [mm] | 4011 | 4006 |
Breedte [mm] | 1775 | 1791 |
Breedte met spiegels [cm] | NA | NA |
Hoogte [mm] | 1598 | 1590 |
Wielbasis [mm] | 2570 | Idem |
Bodemvrijheid [mm] | 139 | 131 |
Koffer [liter] | 260 | Idem |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | 1100 | Idem |
Leeggewicht [kg] | 1345 | 1376 |
Foto’s
Bekijk hier BMW i3 foto’s.
Beschrijving
De BMW i3 is de eerste elektrische auto van het BMWi submerk. De auto kwam eind 2013 in België op de markt.
De versie die momenteel nieuw leverbaar is, is een facelift met een 42 kWh (120 Ah) batterijpakket, goed voor een praktisch rijbereik van 240 km.
Prestaties
De standaard i3 beschikt over één elektromotor met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. De auto sprint daarmee in 7,3 seconden naar 100 km/u en heeft een top van 150 km/u.
De sportievere i3s uitvoering beschikt over 184 pk en 270 Nm. De 0 tot 100 doet de auto in 6,9 seconden en hij heeft een maximumsnelheid van 160 km/u.
Historie achter de i3
In 2011 stelde BMW een nieuw submerk voor, BMW i, dat zich uitsluitend zou toeleggen op de productie van elektrische en plug-in hybride auto’s. Het eerste product van het submerk was de i3 die in 2013 werd geïntroduceerd.
In de loop van 2012 heeft BMW de technologie voor de i3 uitvoerig getest in de ActiveE. De ActiveE was een elektrische auto gebaseerd op de 1-serie coupé. De auto was nooit te koop maar draaide mee in testprojecten.
Tweedehands BMW i3
De i3 is in België op de markt sinds 2013, en er zijn sindsdien al heel wat uitvoeringen geweest, die momenteel te vinden zijn op de tweedehands markt.
De introductieversie had een 22 kWh (60 Ah) batterijpakket, goed voor een realistische actieradius van ongeveer 125 km.
De “60 Ah” i3 was van in het begin verkrijgbaar met een optionele range extender; een kleine benzinemotor die de accu kon opladen wanneer die leeg was. Het gaat om een 647cc 2-cilinder benzinemotor met 34 pk, die van bij de BMW motorfietsafdeling komt. Deze i3 REx (Range Extended) kreeg een benzinetank van 9 liter, waardoor je 100 tot 150 km rijbereik kon toevoegen aan de elektrische range. Fiscaal gezien werd deze auto in België als plug-in hybride beschouwd.
Aangezien de range extender de auto 120 kg zwaarder maakt verzwakken de prestaties lichtjes en wordt de elektrische actieradius iets minder.
BMW i3 Versie | Periode | Batterij [kWh] | RangeEG2 |
---|---|---|---|
i3 60Ah | 2013-2016 | 22 | 125 |
i3 94Ah | 2016-2017 | 33 | 190 |
i3 94Ah facelift | 2017-2018 | 33 | 190 |
i3s 94Ah | 2017-2018 | 33 | 190 |
i3 120Ah facelift | 2019-... | 42 | 240 |
i3s 120Ah | 2019-... | 42 | 240 |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
In juli 2016 kreeg de i3 een batterijpakket met meer capaciteit, namelijk 33 kWh (94 Ah), goed voor een praktische range van 190 km. Deze auto was in België ook leverbaar met range extender.
Eind 2017 kreeg de i3 een facelift, met vooral een aantal esthetische veranderingen. Tegelijk werd ook de sportievere i3s versie aan het gamma toegevoegd.
Sinds begin 2019 wordt de i3 (en i3s) geleverd met een nog groter accupakket, namelijk 42 kWh (120 Ah), goed voor 240 km praktische reikwijdte. Deze versie is in België niet meer leverbaar met range extender.
Oude batterij vervangen
Toen BMW in 2016 de grotere 33 kWh batterij introduceerde, vertelde het merk ook dat het deze nieuwe accu in oude 22 kWh i3’s kon plaatsen.
De kostprijs hiervoor bedroeg 9.212,28€, exclusief BTW en exclusief plaatsingskosten. Niet goedkoop dus, en BMW hield de oude accu (die nog altijd veel waard is) bovendien bij zonder er een vergoeding voor te voorzien.
Recente reacties