Krachtige elektrische auto’s extra belast vanaf 2025 in Wallonië
Wallonië heeft een nieuwe belasting op inverkeerstelling klaar, en die zal zware en krachtige (elektrische) auto’s meer belasten.
In Vlaanderen zijn volledig elektrische auto’s, ongeacht hun gewicht of vermogen, vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV).
In Wallonië (en Brussel) is dat niet het geval. Je betaalt er voor elektrische auto’s een minimumbedrag voor BIV (taxe de mise en circulation “TMC”) en verkeersbelasting (taxe de circulation “TC”). In 2023 bedraagt de TMC er 61,5€ en de TC 92,93€ per jaar.
In plaats van die belastingen af te schaffen, wil de Waalse regering hogere belastingen gaan heffen, al zullen elektrische en plug-in hybride voertuigen wel bevoordeeld worden ten opzichte van thermische voertuigen.
Hoog vermogen én gewicht afgestraft
Concreet heeft de Waalse administratie een nieuwe formule voorgesteld voor de berekening van de belasting op inverkeerstelling (TMC), een belasting die je betaalt wanneer je een nieuwe of tweedehandsauto inschrijft.
Voor thermische auto’s ziet de voorgestelde formule er als volgt uit:
TMC = vermogensfactor x CO2 x MTM x coëfficiënt
coëfficiënt = 1 voor benzine/diesel
coëfficiënt = 0,8 voor plug-in hybrides
Zoals je kan zien hebben zowel het vermogen, de CO2-uitstoot als het gewicht een grote invloed.
Voor 100% elektrische auto’s wordt de CO2-factor weggelaten, en wordt dit de formule:
TMC = vermogensfactor x MTM x coëfficiënt
coëfficiënt = 0,09 voor auto’s met een vermogen < 120 kW
coëfficiënt = 0,18 voor auto’s met een vermogen > 120 kW en < 160 kW
coëfficiënt = 0,26 voor auto’s met een vermogen > 160 kW
Zoals je kan zien worden krachtige elektrische auto’s extra afgestraft.
De minimum TMC zal 50€ bedragen en de maximum TMC 9.000€.
Voorbeelden
De Waalse regering publiceerde reeds een tabel met voorbeelden:
Interessant; de Tesla Model C, een elektrische stadswagen die nog niet eens voorgesteld is, ziet z’n TMC stijgen van 61,5€ naar 1.910,8€. Update 4 mei 2023: ze hebben zicht mistypt bij de Waalse administratie. Modèle C staat blijkbaar voor Model X.
Ook interessant; alle Franse elektrische auto’s in het overzicht (Renault Megane EV, Peugeot e-208) zien hun TMC dalen van 61,5€ naar 50€.
De nieuwe berekening zou moeten ingaan op 1 juli 2025.
Er komt een korting voor grote gezinnen en een degressiviteit voor tweedehandsauto’s.
Als het in Wallonië regent, druppelt het in Vlaanderen. Het is niet ondenkbaar dat ook Vlaanderen vergelijkbare taxatie krijgt binnen enkele jaren, al hebben we daar nog geen concrete info over.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Het voorbeeld van de Tesla, is dat een versie met dual motor?
En ook berekend op gezamenlijk vermogen?
Momenteel rekenen ze maar 1 motor.
Ook bij hybride.
Kan iemand eens een concrete berekening maken voor een bepaald merk, want ik snap niet hoe ze aan die bedragen komen? Voor die BMW 3 reeks PHEV: 150KW x 15 gr C02 x 2290 gr gewicht x 0,8 coefficient = ?
wie in wallonie wil nog een tesla als je jaarlijks 1500 moet betalen ? Wat moet je dan niet betalen voor een zware bmw of audi ice ? 1 ding ben ik het eens , het gewicht moet zekers omlaag . vermogen is niet zo’n probleem , als dat je auto zuiniger maakt zoals bij tesla
In la wallonie zal de EV een niche wagen blijven. De rijken kopen gewoon een dikke benzinewagen dan een kermiskar waar ze een pak tmc op betalen
@pekkie, de TMC is slechts éénmaal te betalen.
Toch had het meer sterk gehouden rekening te houden met het gewicht van het batterijpakket. Je wordt gestraft als je meer range wilt, terwijl het eerder zou moeten gaan over de grootte van de auto en acceleratie.
Maar goed. Allen aan de Dacia Spring?
Wie word er gestraft, de kleine man!
Wallonië wordt vanaf 1 jan 2025 één grote LEZ, zij kunnen zich die TMC permitteren, de Walen zullen sowieso elektrisch moeten rijden.
Ik vermoed dat ev’s veel pk’s hebben om het prijsverschil in aankoop enigszins te rechtvaardigen. Wie geeft er nu meer dan 50k uit voor ocharme 150pk. Diegene die nu een ev kopen liggen enkel wakker van de aftrekbaarheid en voordeel alle aard. Maar de transitie is nog niet goed begonnen en we zie nu al de problemen opduiken. Overheden dreigen massaal geld te verliezen aan de ev, en de particuliere markt moet nog beginnen. Gelukkig zit de staat er warmpjes in, of kan de schuldenput nog dieper. Dat de Walen elektrisch moeten rijden, zal met hun elektrisch fiets zijn, tenzij ze plots allemaal de Lotto winnen.
Wallonië is rood, namelijk de PS, rode cijfers ook, zelfs met de miljarden € uit Vlaanderen en wil de hardwerkenden straffen als ze wat pk’s willen. De eeuwige chômage en cpas voor iedereen, die durven ze niet eens controleren, want die stemmen allemaal rood. Ik woon 16 jaar in Wallonië en heb nu Tesla-idee moeten aanpassen naar fiat 500E. Gewoon door de toekomstige 2dehands verkoop.
Bedrijven en hun CEO’s zullen lekker blijven rondrijden met hun zware EV’s. Ze betalen die toch niet zelf, ze worden toch lekker als bedrijfswagens ingeschreven en afgetrokken. Enige oplossing, we moeten eens deftig allemaal gaan nadenken over onze eigen mobiliteit. Toen ik klein was in de jaren ‘60 reden er een paar miljoen voertuigen minder op de weg, is onze algemene mobiliteit niet een beetje serieus uit de hand gelopen?
Laat men het gewoon eerlijk en eenvoudig maken door te belasten volgens CO2 uitstoot, dus auto’s helemaal niet belasten, maar gewoon de brandstof en elektriciteit belasten volgens de veroorzaakte CO2 uitstoot aan bvb een prijs van 200 €/ton CO2 (dat is het dubbele van de huidige CO2 prijs)
Dat komt in Belgie overeen met ongeveer 20 eurocent per kWh extra, en 50 eurocent per liter benzine, diezel of stookolie.
Dat is eerlijk en correct.
Eindelijk een beslissing die gericht is op de schade die de veel zwaardere EV’s op onze wegen zullen aanrichten. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je meer betaalt als jouw wagen door het zwaardere gewicht en vermogen ook een grotere impact hebben op de toestand van de wegen.
Het is ook een eerlijke tax gezien personen met een lager budget een lichtere wagen kopen en zij met een groot budget ook de grootste en zwaarste auto’s met het meeste vermogen zullen kopen. er is zelfs een kofrting voorzien voor gezinnen die door hun samenstelling nood hebben aan een grotere wagen. Lijkt me een prima voorstel dit.
Dat EVs allemaal meer wegen dan ICE wagens is zo’n BS. Mijn Kia e-Niro weegt 100Kg minder dan de Hybride versie.
Voor leasingmaatschappijen gaat dit toch niet gelden. Dus je wagen via operationele leasing inschriiven als je in Wallonie woont…
Als ze nu eens de pinkerbelasting afschaffen voor BMW’s, dan moeten ze minder lenen, en kunnen ze hun punkers al eens gebruiken. Twee vliegen in 1 klap.
We gaan terug in de tijd met een moderne jasje, vroeger hadden alleen mensen met geld een auto voor de deur staan. Ik vraag me af waarom dat ze de wegen breder en moderner maken wat heel veel geld kost, er gaan uiteindelijk toch niet veel auto´s gebruik van maken. Met zijn allen op een E-step dan maar…
1) krachtig is nogal relatief, 150 kW voor een EV gezinswagen is nu ook geen racemachine. En toch betaalt die al volle pot in combinatie met een relatief grote/zware batterij.
2) we zullen zien waar dit strandt, veel belangrijker voor Wallonië wordt de lage-emissiezone die in heel Wallonië vanaf 2025 zal gelden. In de huidige vorm zal een kwart van de (brandstof)wagens niet meer op de openbare weg mogen. Voertuigen die voldoen aan de Euro 3-normen en lager (geregistreerd tot eind 2005) worden vanaf 1 januari 2025 verboden. Norm 4 (eind 2010) volgt in 2026.
Dus dat gaat lachen worden. Je MOET een nieuwe auto kopen, en die gaan we kapot belasten. Ik woon in Wallonië en heb een kleine C1 uit 2012 waar ik zo’n 2500-3000 km per jaar mee rijd (vooral in de winter als het te glad/nat/koud is met de fiets). Die auto heeft amper kilometers, is in perfecte staat, perfect onderhouden en stoot bijna niets uit door 1.0 3 cilinder motortje en feit dat ik er zo weinig mee rij.
In de huidige plannen mag ik die auto in 2026 dus weg doen en de bus pakken. Een abonnement voor de TEC voor het ganse net kost bijna 600 euro. Meer geld dan ik nu betaal aan sporadisch tanken, taksen en BA verzekering van mijn autootje. En in ruraal Wallonië de bus pakken: Bonne chance.
Een tweedehands EV kopen is uiteraard ook mogelijk, maar blijft prijzig, weinig of ondermaats aanbod in de kleine autootjes type VW E-UP.
Ik wacht af hoe heet de soep blijft.