Dit zijn de 5 best verkochte elektrische auto’s in België
2023 heeft z’n intrede gemaakt, dus wordt het tijd om een balans op te maken van het afgelopen jaar, 2022. In dit artikel kijken we naar de vijf best verkochte 100% elektrische wagens in 2022 op de Belgische markt.
Dit artikel gaat over nieuw ingeschreven elektrische wagens. Wil je weten hoeveel elektrische auto’s het gehele Belgische wagenpark telt, dan kan je hier terecht.
Of in ieder geval, de top 5 inschrijvingen, want verkoop staat, zeker in de huidige tijden, niet 1 op 1 gelijk met een effectieve inschrijving. In totaal werden in België in 2022 366.303 nieuwe personenwagens ingeschreven, een daling van 4,4% ten opzichte van 2021 en het laagste cijfer sinds 1995!
Elektrische auto’s zitten wel in de lift. In 2022 werden er 37.619 nieuwe 100% elektrische auto’s ingeschreven, een stijging van 66% ten opzichte van 2021 (toen werden er 22.669 ingeschreven) en het hoogste cijfer ooit in ons land. Het aandeel van BEV’s ten opzichte van het totaal aantal personenwageninschrijvingen zit daarmee op 10%.
LEES OOK: Dit zijn de best verkochte plug-in hybrides in België
Van deze 37.619 ingeschreven elektrische auto’s, was dit de top vijf, van plaats 5 naar plaats 1:
5. Polestar 2 (1.733 stuks)
De Polestar 2 is al een tijdje op de markt, maar deze in China geproduceerde elektrische crossover blijft gegeerd in België. Met zijn beter rijcomfort, maar vergelijkbaar prijskaartje (52.200€), is het dan ook een zeer aantrekkelijk alternatief voor de Tesla Model 3.
4. Audi e-tron (1.950 stuks)
Ondanks het feit dat de e-tron dit jaar vervangen wordt door een (Q8) facelift, wist Audi maar liefst 1.950 stuks in te schrijven. Deze in België geproduceerde fullsize luxe-SUV eindigt daarmee op de vierde plaats.
3. Audi Q4 e-tron (2.604 stuks)
De Q4 e-tron is zodanig populair dat Audi de goedkoopste versies moest schrappen om de vraag een beetje in te perken. Mocht Audi sneller kunnen produceren in Zwickau, dan zou de Q4 e-tron het vermoedelijk tot plaats 1 geschopt hebben. Met 2.604 inschrijvingen haalt hij wel een mooie podiumplaats.
2. BMW iX3 (2.627 stuks)
Midsize SUV’s zijn ook in het elektrische segment onklopbaar, want ook de tweede plek wordt er door ingenomen. BMW wist in 2022 maar liefst 2.627 van de in China geproduceerde iX3 in te schrijven.
1. Tesla Model Y (3.283 stuks)
Z’n ophanging mag dan wel aan de minder comfortabele kant zijn, los daarvan biedt de Model Y een prijs-kwaliteit pakket dat niet te kloppen valt, en dat lijken de Belgische autorijders te appreciëren. Vanaf 49.990€ kan je al een Model Y bestellen. Daarnaast helpt het natuurlijk ook dat Tesla, in tegenstelling tot vele andere constructeurs, snel kan leveren. Ondanks de lokale covid-maatregelen, blijven de Model Y’s en masse uit China toestromen.
Ook in heel Europa was de Model Y overigens de best verkochte BEV, met meer dan 20.000 inschrijvingen in 2022. De rest van de top 5 wordt op Europees niveau overigens door heel andere auto’s ingenomen, namelijk de Tesla Model 3 (plaats 2), de Volkswagen ID.4 (plaats 3), de Volkswagen ID.3 (plaats 4) en de Fiat 500e (plaats 5).
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Dus allemaal salariswagens. De wagens die voor de gewone werkmens betaalbaar is heeft amper bereik of het zijn minuscule stadswagens met ook al amper bereik. De uitleg dat binnen een paar jaar die salaris/bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt terecht komen slaat ook nergens op. Bij het grootste deel ervan zijn de batterijen dan aan vervanging toe en die zijn voor de meeste mensen niet betaalbaar, een vervangbatterij gaat van om en bij de 6000 euro tot over ongeveer 30.000 euro laagste prijs voor de kleinste ev’s en als ik Amerikanen mag geloven die een nieuwe batterij in hun Tesla moesten steken kosten de Tesla vervangbatterijen rond de 28.000 dollar. Met andere woorden kost een vervangbatterij meer dan de restwaarde van de wagen.
Onder normale omstandigheden gaat een gemiddelde EV-batterij probleemloos tien jaar en 200.000 kilometer mee alvorens hij te veel capaciteit verliest om nog dagelijks bruikbaar te zijn. Dat blijkt uit diverse onafhankelijke onderzoeken.
Bij rondvraag bij Tesla rijders blijkt dat de batterijcapaciteit na 250.000km nog voor 90% opgeladen kan worden.
Tweedehands EV’s van 4, 5 jaar oud zijn dus perfect oké
De meeste constructeurs geven 8 jaar garantie op de batterij, Mercedes zelfs 10 jaar. Volgens de Technische Universiteit Eindhoven gaat een batterij 530.000 km. mee, lijkt mij wel wat meer dan een paar jaar.
Wel jammer van de SUV vormfactor. Hopelijk maken de Chinezen met hun breaks en pickups en zo ook de Westerse fabrikanten wakker.
Ik juich het ook niet toe, maar in het standpunt van de autobouwers is starten met een SUV-EV wel logisch.
1) Ze zijn al zwaar, dus een batterij voegt relatief gezien minder toe
2) Ze zijn in principe duurder, dus de prijsverhoging tov brandstofwagen is relatief lager
3) Het is nu eenmaal een populair segment, dus helpt de schaal iets sneller te verhogen
4) de batterij onderaan zorgt ervoor dat de vloer hoger komt te liggen…
Maar: eens dat duidelijk wordt dat (snel)laden (in km/u) sneller is met een zuinige wagen, gaat efficientie meer en meer als voordeel gezien worden.
Dan denk ik dat er een evolutie gaat komen naar betere luchtweerstand –> er kan een kleinere batterij gemonteerd worden om dezelfde range te halen, zeker met de almaar hogere energiedensiteit.
= lagere auto mogelijk
Gevolgen:
–> lager gewicht
–> smallere banden
–> minder last van windgeruis
–> range bij hogere snelheden wordt minder afgestraft
–> minder grondstoffen nodig (batterij)
En uiteindelijk:
–> instapwagens met redelijke range komen binnen bereik
Het gevaar van EV’s en hun Lithium Ion Batterijen.
Een lezing van Prof. Paul Christensen.
Een must see voor iedereen.
youtube.com/watch?v=AIXTP-TgPEw
@John,
Nog maar een deel bekeken, maar gaat duidelijk over thermal runaway van Lithimu batterijen.
1) De kans op brand is veel lager dan ICE
2) Technologie staat niet stil. LFP batterijen, die al maar vaker gebruikt worden in thuisbatterijen, EV’s (Volvo EX30 basis versie, Tesla Model 3 & Y standaard range, BYD voertuigen, …), hebben geen last van thermal runaway.
Hier zijn ook al heel wat testen mee gebeurd.
Akkoord, als een EV met een NMC batterij toch vuur vat, en thermal runaway start, dan is dit vrijwel onmogelijk om te blussen.
Altijd eenvoudig om enkele randgevallen aan te halen als de standaard, en meteen te veralgemenen.
Zowel de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Association als de Duitse en Oostenrijkse Feuerwehr komen na uitgebreide studie tot dezelfde conclusie: de kans op brand bij een EV is gelijk of licht lager dan die bij een ICE. En vermits de batterijtechnologie snel evolueert, zal die kans in de toekomst nog lager zijn.
Het aantal autobranden met ICE wordt dikwijls onderschat. Voor ons land zijn daar weinig cijfers voor, maar in Nederland zijn er dat gemiddeld 14 per dag.