Wordt belasting op zware auto’s het einde voor de SUV?
In Frankrijk is de kogel door de kerk; er komt een extra belasting op wagens die meer dan 1.800 kg wegen. Wordt het einde van de SUV hiermee ingeleid?
In 2021 zal de Franse regering een nieuwe belasting invoeren voor wagens die meer dan 1.800 kg wegen. Het zou concreet gaan om 10€ per extra kilogram. Plug-in hybrides, elektrische en waterstofauto’s worden (voorlopig) vrijgesteld, en auto’s met 7 zitplaatsen krijgen een aangepaste formule.
Het idee komt van het burgerinitiatief convention citoyenne pour le climat. Die hadden de gewichtslimiet liever op 1.400 kg gezien, maar uiteindelijk is men gestrand op 1.800 kg. Het lijkt niet ondenkbaar dat de gewichtslimiet over de jaren heen zal dalen.
Dit is een belasting om de crossover-isering en obesitas in de auto-industrie te beginnen aanpakken, en het zal vermoedelijk navolging krijgen in andere landen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Is die belasting enkel voor nieuwe auto’s, of ook voor bestaande? Ik denk niet dat men in België de moed heeft om zoiets in te voeren, voor een serieuze SUV zou dat op > 5000 euro komen.
De dag dat dit ook geldt voor EV is het over en uit met EV, een tesla model 3 weegt al meer dan 1800kg. Een audi etron is al meer dan 2500 kg, bij deze auto zo het een belasting betekenen van meer dan 7000 euro
Hopelijk trekken ze het gewicht van de batterijen er dan af, anders werkt het tegen de ev
Herman, deze taks komt er om de CO2 uitstoot te verlagen, EV hebben geen CO2 uitstoot, dat is de reden waarom EV ervan vrijgesteld zijn.
Deze taks is er voor hardleerse te dwingen een meer wereldvriendelijk vervoermiddel te kopen. Uiteindelijk draait het om “egoboosters”. De jongere generatie heeft al een heel ander beeld over mobiliteit. Eigenlijk gaat men niet ver genoeg en zoals gewoonlijk veel te laat.
@geert, die co2 fetish is gewoon onzin. Het is een jaloesietaks. Moest het nog zijn omdat hoe zwaarder de auto hoe slechter voor de weg dan zou ik er nog inkomen
hopelijk gaat het verlagen van het gewicht niet ten koste van de veiligheid . onnodig gewicht moet sowieso vermeden worden . meer verbruik en slijtage zijn slecht voor de consument
EV auto’s geen uitstoot !?????????
En de productie van de batterijen ?
En de productie van stroom ?
En de recyclage van de batterijen ?
Waar blijf je met deze Co 2 uitstoot ??????
Ik zie niet in waarom regel eigenlijk niet zou moeten gelden voor EV. Hoe hoger het gewicht van de wagen, hoe zwaarder onze wegen belast (lees kapotgereden) worden en daar zou de wegenbelasting voor moeten dienen: voor het onderhoud van de wegeninfrastructuur.
De toekomst:neem iedereen zn droom en doel af.een suv heeft niets met ego te maken
De anti is gewoon zo egocentrisch en jaloers dat alles wat een beetje geld kost in hun ogen slecht is
Ps ik pleit voor het terug invoeren van een taxplaat voor de fiets,ps fetsen sneller dan 15km/h per extra km/h 10 eur extra tax
Idd Herman, Jan, Pekkie en Johan de nagel op de kop. Die toekomstige vijgebladdragers hebben het nog steeds niet begrepen dat die (E)motieloze (V)odden helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn zoals die ‘groene’ zakkenvullers ons willen doen geloven (lees manipuleren).
Van mij mogen ze dat hier in België ook invoeren, er rijden hier al veel teveel zulke wagens.
Kiekens waterstof is de toekomst en zolang men dat niet wil inzien is er geen verandering. Allemaal een ev? En met welke stroom??? Lol
Moet maar is kijken hoe men grondstof voor die batterijen uit de mijn haalt. een schande is het, amper geboren en max 40 jaar worden en nog slechter wonen dan een holbewoner en dat vinden we ok zeker???
taks op fietsen invoeren zij maken gebruik van de weg die door de auto is betaald
Een Skoda Kodiaq 7 zitter SUV en dus één van de groteren toch wel, weegt zelfs maar 1600kg. Je kan dus niet zeggen dat het einde van de SUV is ingezet. Wellicht raakt 90% van de huidig rondrijdende SUVs niet eens aan 1800 kg
Mijn wagen weegt ongeveer 2300kg, dat zou dan 5000euro zijn, grappig
Ik rij ook met een suv. Weet je waarom ? Hogere
instap (gemakkelijk in- en uitstappen) ,wat resulteert in meer confort,veel beter zicht op de openbare weg en op het totale verkeer.
Veel suv’s wegen rond de 1800 kgr.
Ik rij met een zeer recente suv.
Met dit voertuig is er bijna geen uitstoot.
Schrappen die eventueel bijkomende taks.
Dit zou toegelaten diefstal zijn bij klaarlichte
dag.
Vraag mij af waarom el auto en hybride incl . Krijg maar eens een ongeval met bijvoorbeeld een middenklasse tegen een suv !! Ook zal uitstoot merkelijk lager zijn bij stop en go verkeer . Begrijp ook niet dat in de jaren 80 tot 90 een middenklasse wagen 1100 kg woog en een klein voertuig 850 kg en nu met de moderne materialen ze geen veilige kunnen maken met 200 kg meer ??
Ik vind dat we beter te voet gaan of met paard en kar, op voorwaarde dat de kar niet te zwaar is. Hebben jullie vroeger niet veel aardewegen gezien? Willen jullie daar terug naar toe gaan?
Ik bezit een EV Kia dus laag gewicht en een zwaar gewicht van 2500 kg. Dit voor mijn uitstapjes indien het mag. Dus voor mijn plezier moet ik veel geld op hoesten maar jullie voor jullie plezier zou dit niet mogen gebeuren.(sommige sporten uitvoeren)
War is de verdraagzaamheid van de mens gebleven?
Niet meer als juist .
Vind dat een mooie regeling .
Als je de reactie van de SUV lovers hier leest, ja dan blijft de evolutie helemaal stil staan. Houden zo, ik rij ‘veilig’ en comfortabel denken ze. Alle problemen van vervuiling, uitputting fossiele brandstoffen enz zijn voor volgende generaties. Koop een tank da’s nog veiliger, maar dat past (nog) niet in de kuddegeest. Ik wens jullie veel file plezier in de verzadigde steden.
Waarom ze een EV momenteel uitsluiten snap ik niet, deze wagens zijn slechter voor het milieu dan een gewone benzine wagen.
Het wordt ook eens dringend tijd dat ze dikke mensen ook extra gaan belasten. 4 dikken in een auto of 4 normale mensen schilt ook al gauw 200 kg
En nog eens klassenverschil boosten : kleine autootjes met 4 kids erin EN/OF dikke Range met zoneman of dochterlief gezellig gaan shoppen. WIE ZAL WAT BETALEN??
Mijne stationwagen woog al 2000kg? Ze willen gewoon echt een verschil maken in België tussen rijk en arm. En EV wagen, waar halen die hunne stroom? Idd die vervuilende fabrieken. Allemaal hypocriete zen het
Jan, de productie van brandstofwagens geeft ook CO2. De CO2 productie bij EV is al gecompenseerd na 30 tot 50.000 km. (bron: TU Delft). Batterijen worden nu al gerecycleerd bij ons eigen Umicore, goed voor de economie en werkgelegenheid, afgedankte batterijen bevatten nog veel waardevolle grondstoffen. 45% van de Vlaamse gezinnen heeft nu al een contract voor groene stroom, er zijn nu al 500.000 PV installaties, gemiddeld om de 10 minuten wordt een nieuwe installatie aangesloten, potentieel dus om miljoenen EV hernieuwbaar op te laden, zonder CO2. En dat potentieel neemt met de dag toe.
Herman, onzin of niet, tegen 2030 moet de CO2 uitstoot met 55% naar beneden, volledig terecht trouwens, en dat lukt nooit zonder elektrificatie van onze mobiliteit.
Johan, een overheid gebruikt taksen en belastingen niet alleen om zaken te betalen, maar ook om gewenste evoluties te stimuleren. Een evolutie in de richting van minder CO2 uitstoot bvb.
Wat de meesten die tegen EVs zijn vergeten is dat de uitstoot van hun benzine of diesel ook niet enkel het getalletje op hun dashboard is. Olie moet ook opgepompt, vervoerd en geraffineerd worden. Dus doe dat maar + 30%. En dan heb ik het nog niet over milieuschade door vergane olietankers, militaire beveiliging van de onstabiele gebieden waar olie gewonnen wordt, of gewoon oorlog om de olie.
Elektriciteit is op alle vlakken properder, want wordt meer en meer lokaal opgewekt. Elektrische auto’s worden dus alsmaar beter voor het milieu, ook na de aankoop.
Akkoord er zitten kostbare materialen in de batterij, maar die worden
1) zoveel mogelijk vermeden (Cobaltgehalte daalt) en
2) zorgvuldig gerecycleerd en de grote bedrijven kunnen zich het niet veroorloven om hun cobalt te laten mijnen door louche bedrijven die zich zouden kunnen schuldig maken aan kinderarbeid.
Enkele reacties zonder enige kennis van zaken hier. Iedereen die objectief kennis neemt van de wetenschap omtrent de energietransitie, weet dat EVs ABSOLUUT beter zijn voor het milieu dan verbranders, en naarmate elektriciteitsproductie groener wordt (wat het geval is) wordt het verschil alleen maar groter. Einde van de discussie.
@Geert die fetish van 55% vermindering binnen 10 jaar is gewoon onmogelijk. Men wil van de kerncentrales af en vervangen door CO2 brakende gascentrales, 49% van onze electricteit is van kernenergie. En van groene energie moet je ook met een korreltje zout nemen. Ik heb 12000 kwh zonnepanelen en op sommige winterdagen produceer ik amper stroom. Trouwens men zal al veel geluk hebben als tegen 2030 , 20% van het autopark (en dan bedoel ik gewone auto’s dus geen vrachtwagens ed) puur EV is.
Ikzelf ben een EV rijder en wil niks anders meer. Alleen maar voordelen zowel in kost per km als efficiënt energie verbruik dat gemiddeld op 90% zit. Geen enkele ICE wagen doet beter. Heb tevens zonnepanelen waardoor ik gemiddeld in combinatie geen onderhoudskosten, geen wegentaks of inschrijvingstaks resulteerde in +- €1500 per jaar bespaar om 24000km te rijden, ook de verkoopwaarde van een EV na laat ons zeggen 5 jaar = 80%. Dit alles met een milieubewust gegeven geeft mij heel veel voldoening en zekerheid dat het helpt. En zoals je wel weet vele kleintjes maken een grote dus EV is de toekomst ontegensprekelijk.
Herman, waarom zou dat onmogelijk zijn? 55% is vandaag het streefcijfer, en dus zullen maatregelen in die zin genomen worden. Gascentrales met CO2-filters braken geen CO2, en groene stroom is wel wat meer dan zonnepanelen, de meeste voeren wij in: waterkracht uit Noorwegen, wind op zee uit VK en Duitsland. De Vlaming rijdt gemiddeld 42 km. per dag, en moet dus maar 1 keer laden in de week. Een volledige week zonder zon is een zeldzaamheid. De laatste jaren verdrievoudigde het aantal EV elk jaar, reken maar eens uit wat elk jaar x3 oplevert tegen pakweg 2025.
@geert , die gascentrales met co2 filtering zit nog in zijn kinderschoenen. Een gascentrale vandaag loost een mengsel van CO2 en stikstof , om de co2 te vangen zeg maar verlies je heelwat efficientie. En dat we heel wat energie invoeren is meteen ook onze achilleshiel. Vandaag is ons verbruik in de herfstmaanden zo rond de 13500-14500 Mw. En vandaag hebben we een eigen vermogen van rond de 12000 Mw, dus voeren we 2000 Mw in. En laat nu net de Alegro link (elec uit Duitsland) en Nemo link (elec uit VK) een capaciteit hebben van 2000 Mw. Waar gaat al die electriciteit komen als we tegen 2030 helemaal electrisch willen rijden ? We hebben nu al bijna geen marge en een nieuwe link bouwen duurt 10 jaar.
Herman, wie zegt dat we in 2030 allemaal elektrisch rijden? Waarom altijd die extremen? De overgang naar elektrisch rijden zal geleidelijk gebeuren, over verschillende decennia. Bovendien zullen de constructeurs niet op de rem gaan staan omdat het kleine België elektriciteitsproblemen zou hebben, ze gaan geen brandstofwagens blijven maken voor ons alleen. Als energie invoeren onze achilleshiel is, dan moeten we zo snel mogelijk af van de fossiele brandstoffen, want die voeren we voor 100% in. Vorig jaar moesten we zelfs elektriciteit exporteren, en dan is het toch dom om onze eigen energie te exporteren en dan peperdure en zeer vervuilende fossiele brandstoffen te importeren. U bent bezorgd om efficiëntie, een EV is 3 maal efficiënter dan een brandstofwagen, die 75% van zijn energie gewoon verspilt. CO2-filtering wordt al succesvol toegepast in centrales in Canada, de haven van Rotterdam en binnenkort bij ArcelorMittal en in de haven van Antwerpen. Carbon Capture and Usage is de Graal van de moderne economie, we kunnen maar beter zo snel mogelijk op die kar springen.
Technologische ontwikkeling (en ook virussen 🙂 ) verspreiden zich met een exponentiele curve. In het begin is het laag en lijkt het niet te groeien, maar vanaf een bepaald tipping point (pakweg tussen 10 en 20% marktpenetratie) gaat het heel snel richting 80%, waarna het terug afvlakt.
We zitten nu op 7.5%.
Het is daarom niet ondenkbaar dat in 2025 80% van de nieuw verkochte wagens in Belgie (en bij uitbreiding de hele westerse wereld) EVs zijn.
De gemiddelde leeftijd van een wagen is nu rond de 11 jaar, dus het zal nog wel tot 2035 ofzo duren voor 80% van ons wagenpark volledig elektrisch is.
Ik weet niet waar je die data haalt , maar volgens FEBIAC is het aandeel pure EV in Belgie in 2020 , 2.3%. Tellen we daar de hybrides bij dan zit je rond de 10%. De meerderheid van puur EV aankopen zit bij bedrijven en zelfstandige (fiscaal zeer interessant)
Ik denk niet dat technologie op dit moment het probleem is, het voornaamste probleem is prijs en zekerheid, met kort daarop gevolgd door infrastructuur.
Er is inderdaad weinig twijfel over het feit dat de TCO van EV’s lager is dan die van ICE wagens op dit ogenblik, maar hun veel hogere aanschafprijs maakt het veel moeilijker voor de gemiddelde mens om er één aan te schaffen. Bovendien is de TCO enkel lager als je beschikt over een prive laadpunt in je garage of op je oprit, heb je dit niet dan lopen de laadkosten rap op en hoe je het ook draait of keert, veel mensen hebben geen garage of oprit. En om veilig te kunnen laden moet je ook nog eens grote werken door aan je elektrische installatie wat weer een extra kost met zich meedraagt.
Het gebrek aan zekerheid is ook een knelpunt voor EV’s. De laatste jaren keert de politiek zijn kar om de haverklap. Momenteel betaal je nog geen wegentax en dergelijke, maar als alle inkomsten van accijnsen gaan wegvallen zullen die ergens moeten gecompenseerd worden, en zolang je niet weet hoe ze dat willen doen is het onmogelijk om de toekomstige TCO te bepalen. Zaken zoals het aankomende capaciteitstarief en het wegvallen van de terugdraaiende teller gaan de laadkosten ook niet ten goede komen. Ook batterijen zijn een lastige, zelfs nu is er nog veel onduidelijkheid over hoe het verder moet qua grondstoffen, recyclage en vooral de levensduur.
Tot slot de infrastructuur, die is totaal ontoereikend voor een grote overschakeling. Er moeten veel meer laadpunten (vooral gewone laders, niet noodzakelijk snelladers) bijkomen maar dat gaat enorm veel geld kosten. Zeker als men Vehical to Grid willen gaan toepassen betekend dat ook dat alle bestaande installaties gaan moeten aangepast worden.
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat mijn volgende auto een EV wordt, maar ik hoop toch dat mijn huidige wagen het nog even uithoudt want op dit moment zijn er nog teveel onzekerheden en verborgen kosten verbonden aan EV’s om er zeker van te zijn dat het nu al verstandig is om de gigantische aankoopkost te kunnen rechtvaardigen
Eigenlijk is het simpel: “follow the money”. Alle constructeurs investeren nu samen honderden miljarden in EV, en die zullen moeten renderen. De keuze aan brandstofwagens zal dus snel verschralen: de nieuwe XC90 wordt in 2022 de laatste brandstofwagen van Volvo, Toyota en Honda stopten jaren geleden al de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren, Mercedes idem, Mazda stopt met de 2.2-diesel,Honda stapt uit de F1, BMW zet zijn dieselfanaat Klaus Fröhlich aan de deur en benoemt een EV-lover tot CEO … En dan zijn er de overheden, lees gewoon de regeringsverklaring van onze nieuwe regering: “In overleg met de deelstaten zal de regering op termijn uitsluitend de verkoop van zero-emissiewagens toestaan …” De petroleumbonzen hebben het ook begrepen: BP wil tegen 2030 40% minder olie oppompen, Shell wil tegen dan de grootste elektriciteitsproducent ter wereld zijn (bron: De Tijd). Zoveel tekenen aan de wand, je moet echt wel ziende blind zijn om die evolutie niet te onderkennen.
@Geert , het is niet dat de evolutie ontkent wordt. Er is zoals Jeroen zegt twee serieuse angels onder het gras. Ten eerste de politieke zekerheid, 10 jaar terug werden diesels gepromoot (de ecopremie ) waardoor er een pak kleine diesels begonnen rond te rijden. Ook is het reeds een teken aan de wand dat de minister van mobiliteit zegt dat de verkeersbelasting op EV niet zo laag zal blijven. Ook zien we dat in FR er een belasting van 10 euro per kg boven de 1800 kg komt. Voorlopig is EV vrijgesteld maar hoelang nog? En een andere angel is de laadinfrastructuur, mensen die geen oprit hebben of in een appartement wonen hoe gaan die hun wagen opladen ?Ik heb zelf een 3fasige installatie en een wallbox van 22kwh wat ruim voldoende is voor mijn plugin hybride en ik wellicht ook geen problemen ga hebben als ik ooit full electric ga maar ik kan me best voorstellen dat veel mensen dat niet gaan kunnen en dan kan je de vraag stellen wordt auto rijden iets voor de happy few ?
Herman, de politieke onzekerheid is er ook voor brandstofwagens. En laadinfrastructuur zal wat tijd nodig hebben, maar we gaan ook niet van vandaag op morgen allemaal elektrisch rijden. Elektrisch rijden is nu inderdaad iets voor de happy few, zoals autorijden 100 jaar geleden iets was voor de happy few. Maar dat lost zich snel op, de internationale auto-industrie zal zich door die aspecten niet laten afremmen, en de consument zal moeten volgen, hij zal geen auto’s meer kunnen kopen die niet in het aanbod zitten. Voorts zou het gewoon moeten verboden worden dat mensen die niet willen betalen voor een oprit, garage of autostaanplaats een auto bezitten, want dan gaan ze misbruik maken van de met belastinggeld betaalde publieke ruimte om hun auto te stallen. Die mensen zullen inderdaad niet elektrisch kunnen rijden of meer moeten betalen aan laadpalen, maar dat is hun eigen keuze.
Laadinfrastructuur zal wat tijd nodig hebben ? Wel dat is een serieus understatement. In Brussel is 80% van het net monofasig, kan men gewoon geen deftige laadinfrastructuur uitbouwen. In sommige gebieden van Wallonie van het zelfde (en Vlaanderen is niet veel beter). Om nog maar te zwijgen van de bevoorrading
Dan wordt het tijd om een tandje bij te steken zeker? Zoals gezegd, de rest van de wereld zal op ons niet wachten … Maar als je op voorhand al staat te roepen dat iets niet mogelijk is, zal het zeker niet lukken. De bevoorrading kan geen probleem zijn: volgens berekeningen van de VUB geven 10% EV (600.000 auto’s, zo ver zijn we nog lang niet) een meerverbruik van 1,4%, vooral in de daluren. Terwijl we de laatste jaren telkens 2% per jaar minder verbruikt hebben.
In september 2020 zouden 7% EVs verkocht zijn, weet de juiste bron niet meer.
Laadinfrastructuur… Er is al een elektriciteitsnet he mensen. Tussen 1900 en 1920 is de wereld veranderd van volledig paard en kar tot quasi volledig auto. Tankstationnetwerk moest van de grond op gebouwd worden. En ondertussen is er ook ne wereldoorlog gevochten.
Op een bepaald moment zal er moeten geschakeld worden wat de infrastructuur betreft, maar ik zie dat niet als onoverkomelijk.
Je kan publieke laadinfrastructuur niet vergelijken met tankstations, zelfs niet de snelladers. De meeste mensen spenderen minder dan 10 minuten aan een pomp alle 700 à 800km, terwijl EV’s minstens een paar uur nodig heeft aan een gewoon laadpunt. Op zich is dit geen probleem want auto’s staan toch meer stil dan dat ze rijden, maar dat betekend wel dat je op bijna iedere parkeerplaats iets van laadvoorziening moet hebben. De hoofdvraag wordt dan ook hoe ga je de verbruikskosten daarvan aanrekenen. Moet je ieder laadpunt voorzien van een kaartlezer voor bankkaarten?
Begrijp me niet verkeerd, EV’s zijn in mijn ogen de toekomst, maar we leven nog niet in de toekomst we leven in het heden, en in het heden zijn er nog teveel onzekerheden zoals ik hierboven reeds vermeld heb om te zeggen dat voor de doorsnee autogebruiker een EV kopen nu reeds een goede investering is. Daarvoor zijn de prijzen nu nog gewoon te hoog voor EV’s ten opzichte van ICE’s.
Jeroen, mijn punt is dat de technologie klaar is om overal laadpunten te voorzien. We hebben 4G, NFC, … Het is niet dat er nog een technologische doorbraak nodig is om laadpunten te kunnen plaatsen.
Op een bepaald moment zal er wel wat meer druk achter komen, ja. Maar als het aanbod aan brandstofwagens begint te slinken (dat is nu al begonnen) omdat producenten zich 100% richten op elektrisch, moet de infrastructuur volgen.
@kb de technologie wel, het geld daarentegen… in brussel hebben ze geen geld om een deftige laadinfrastructuur uit te bouwen, het moet van de prive komen. Nou dan staan we over 100 jaar nog nergens
Herman, ’t is precies als het van de privé komt, dat het vooruit gaat, de overheid daarentegen … Tesla bouwde in een recordtijd 21 supercharger-stations in ons land, met zo’n 140 laadposten aan 150 kW. En er komen er in de komende maanden nog tientallen bij. Volgens critici was supercharging in ons land onmogelijk, “de leidingen gingen uit de grond smelten” … Fastned opende gisteren 4 superchargers aan 350 kW in Oostende, er komen er op korte termijn nog enkele 1Otallen bij verspreid over het ganse land. Supercharging aan 350 kW was zogezegd onmogelijk in België.
Ik lees hier enkele opmerkingen van SUV liefhebbers, onder andere over jaloersheid.
Sta mij toe mijn verweer te onderbouwen:
U beweert dat een SUV meer overzicht in het verkeer geeft. Dat is gedeeltelijk waar, maar wordt beperkt door de toename aan SUV’s, die straks dat voordeel helemaal wegnemen.
Maar tegelijk beperkt u het overzicht van het verkeer voor de traditionele auto’s, die niet langer door de ramen van de voorgangers problemen in het verkeer kunnen anticiperen. U ontneemt dus veiligheid aan de “gewone” voertuigen.
Meer comfort ? Neem dat bedrag dat u extra moet uitgeven aan een SUV en spendeer dat aan extra comfort-opties in een traditioneel voertuig. U zal versteld staan van het resultaat.
Traditionele auto’s staan de laatste tijd ook wat hoger, waardoor in- en uitstappen niet langer problematisch zijn.
Uw hoger geplaatste lichten, vooral hoogtechnologische exemplaren, zijn bijzonder verblindend voor rijders in traditionele voertuigen.
De zwaardere hybride-exemplaren, die enkel om fiscale redenen gekocht worden en nooit geladen worden, verbruiken VEEL meer en vervuilen dus veel meer.
Het groter gewicht veroorzaakt langere remafstanden, waardoor het risico op ongevallen verhoogt. Het zware gewicht verergert het risico op zwaar gekwetsten en doden in het aangereden voertuig. Uw hoger geplaatste snuit raakt traditionele voertuigen op plaatsen die minder beschermd zijn, vooral in de flanken.
Het groter gewicht veroorzaakt meer slijt op remmen en banden, wat een verhoogde fijnstof productie geeft.
In parkings neemt u vaak 2 parkeerplaatsen in. En neemt u er maar één, dan is het niet zeldzaam schade te ondervinden van uw deuren. Dit geldt voor elk breed voertuig.
In het verkeer gedraagt u zich als heer en meester, dringt u u op of veroorzaakt u angst bij zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.
AUB, wordt wat minder egocentrisch en denk ook aan andere weggebruikers. Die hebben ook rechten.
Nu, uw kritiek op elektrische voertuigen; Heeft u op z’n minst enkele exemplaren getest ? Zo niet, doe dat even.
Dat missen van geuren en motorgeluiden is sterk overdreven. Wagens maken de laatste tijd al langer hoe minder melodieuze geluiden en olie/benzine geuren zijn alles behalve aangenaam. Diesel stinkt verschrikkelijk, kleeft aan de handen en de voetzolen. Hoe kan je zoiets appreciëren ?
Het ontbreken van geluiden en trillingen neemt een deel stress weg in het verkeer. Je wordt ook meer bewust van het u omringende verkeer, wat de veiligheid laat toenemen.
Ja, die geluidloosheid is gevaarlijk voor andere weggebruikers. Daar moet verder iets aan gedaan worden.
Ja, de laadinfrastructuur is ruim onvoldoende.
Ja, onze regering doet veel te weinig om het netwerk te laten aanpassen aan die toekomst uitdaging.
Ja, de autonomie is nog te laag voor kilometervreters.
Ja, de fabrikanten liegen weer schromelijk over die autonomie. Wanneer gaan ze dat eindelijk afleren ?
Ik ben een auto en motorliefhebber in hart en ziel. Maar ik ben niet blind en misplaatst nostalgisch (alhoewel, die 6, 8, 10 en 12-cylinder motoren klinken nog steeds als muziek in mijn oren, althans de oudere exemplaren).
Elke dag rijden met een elektrisch voertuig om zo de kans te behouden om in mijn vrije tijd nog met een gemotoriseerd plezier-voertuig te kunnen/mogen rijden, is de prijs die ik wel wil betalen.
Beste,
Niet iedereen wilt in een kleine stadsauto rondrijden, ik voel me daar totaal niet veilig in met m’n gezin. Een deftige SUV is een goeie oplossing voor gezinnen met 3 kinderen bvb die niet in een oncomfortabele bus of berlingo achtige wagen willen rijden. Het rijcomfort is belangrijk voor mij en dat heb ik tot nu toe enkel ervaren in een SUV (en ja, ik heb al met veel auto’s gereden). In een job waarbij meer dan 50% van je klanten met een Europees premium merk rijdt, kom je niet aan in een gezinscamionet.
Kwa verbruik valt m’n Volvo bijzonder goed mee: 7,3 L/100km diesel. Een literke meer of minder is niet de kwestie, het gaat over die slokoppen die rond de 15 a 20 L verbruiken, zoals de meeste pick-ups. Een recente wagen is zowiezo al minder vervuilend, men haalt beter al die oude krotten van de baan die blauwe of zwarte rook uitademen.
Kortom, dit is weer zo’n links jaloezie taks. Spuwen op de SUVs maar intussen wel met hun houtkachel meer milieu schade toebrengen dan ooit een SUV doet.