Zoveel bedraagt de nieuwe belasting op laadpalen in Brussel
De 19 Brusselse gemeentes hebben een akkoord bereikt omtrent een uniforme belasting op publieke laadpalen.
Zoals we reeds berichtten in november 2023 overweegt Brussel om een belasting op publieke laadpalen in te voeren. Het wil daarmee het misgelopen parkeergeld recupereren.
De burgemeesters van de 19 Brusselse gemeentes hebben daarover recent een akkoord bereikt. Er is een uniforme belasting van 125€ per jaar per laadpaal afgesproken. De overeenkomst is echter niet bindend. Dit akkoord werd reeds bereikt in maart 2024, maar komt nu pas naar buiten.
Opvallend is dat er nu reeds twee gemeentes zijn die een hogere laadpalenbelasting hanteren. Sint-Gillis vraagt momenteel 180€, en Elsene 300€ voor een laadpaal met één stekker en 560€ per jaar voor een laadpaal met twee stekkers.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
misschien moet er een keer een belasting zijn per politicus, iedere keer dat hij onbezonnen dingen doet
Is het nu inderdaad enkel op “publieke” laadpalen?
Voordien was de tekst van de gemeentelijke verordeningen van Sint-Gillis en Elsene zo dat “elke laadpaal die zichtbaar was vanaf de openbare weg (lees: dus ook privépalen bij mensen thuis aan hun voorgevel hangen) aan de belasting onderworpen”.
Waanzin gewoon
Jaren van wanbeleid hebben zo een groot gat geslagen dat ze nu alles uit de kast proberen te trekken om die bodemloze put te vullen.
De gedacht is iedereen naar het openbaar vervoer, maar dat kost nu al handenvol geld en levert niet de diensten die de mensen aanzet om hun auto aan de kant te zetten. Vandaar, het doorgedreven anti-auto beleid en nog meer belastingen.
Wacht maar nr het moment dat de federale en andere overheden gaan beseffen hoeveel inkomsten ze gaan missen uit fossiele accijnzen. De creativiteit voor het belasten van alles wat elektrisch is zal oneindig zijn.
@Anoniem OV is oke voor steden en dichtbevolkte gebieden, in Vlaanderen zal dat nooit rendabel zijn. Ik woon hier in gemeente op 20 km van Brussel en de bussen die hier passeren zit amper volk op (behalve tijdens de schooluren)
Herman, die overheden beseffen dat al lang, hoor, inkomsten missen uit fossiele accijnzen wordt gecompenseerd door de fossiele accijnzen te verhogen, a rato van 8 accijnsverhogingen per jaar. Had u dat nog niet begrepen?
Raar dat de brandstofprijzen dan gelijk gebleven zijn de laatste drie jaar Geert of zelfs gedaald. Wie heeft het niet begrepen denk je?
Anoniem, omdat de prijs van de ruwe olie de laatste jaren bijna gehalveerd is. OPEC+ past nu al meer dan een jaar productiebeperkingen toe om de prijs te laten stijgen, maar dat lukt niet zo goed. In België wordt wel degelijk 8 keer per jaar een accijnsverhoging toegepast: van elke prijsdaling wordt de helft afgeroomd via een accijnsverhoging. Zonder die continue accijnsverhogingen zou prijs aan de pomp een stuk lager zijn.