Fluvius vraagt 821€ voor bekabelde digitale meter
Door een arrest van het Grondwettelijk Hof moet Fluvius voortaan bekabelde digitale meters aanbieden. De bekabelde meter die Fluvius voorstelt botst opnieuw op weerstand, omdat deze niet helemaal bekabeld is, en omdat er hoge kosten voor aangerekend worden.
De uitrol van de digitale elektriciteits- en gasmeters in Vlaanderen loopt niet van een leien dakje. Zo zijn er uiteraard de conflicten met zonnepaneneeleigenaars die hun terugdraaiende analoge teller niet willen opgeven, maar de problemen gaan verder.
4G-straling
Zo weigeren heel wat gezinnen de slimme meter omdat deze draadloos is en ongewenste 4G-straling in huis brengt.
Volgens een arrest van het Grondwettelijk Hof uit 2021 mogen gezinnen een draadloze digitale meter weigeren, en moet netbeheerder Fluvius een bekabelde optie aanbieden.
Bekabeld, maar niet helemaal
Fluvius stelde in januari 2023 een “bekabelde” digitale meter voor, maar ook die stoot op weerstand.
Ten eerste omdat de meter niet bekabeld is, maar ze de antenne verhuizen van je meter naar de gevel of de rooilijn.
Ten tweede omdat Fluvius voor de installatie van die bekabelde digitale meter extra kosten in rekening brengt; 340,08€ wanneer het zendertje op de gevel geïnstalleerd wordt, en 821,30€ wanneer de antenne op de rooilijn geplaatst wordt. Verder wil Fluvius dat de klant ook de eventuele graafwerken voor eigen rekening neemt.
Diezelfde bekabelde optie zal Fluvius overigens ook gratis gaan toepassen bij gezinnen die reeds een draadloze slimme meter hebben, maar die “door een slechte 4G-dekking of een sterk geïsoleerd huis geen signalen kan uitzenden”, aldus Fluvius woordvoerder Björn Verdoodt. Daardoor worden de meterstanden niet automatisch doorgestuurd, en zijn de voordelen waar Fluvius over communiceert, namelijk een maandelijkse afrekening en gebruiksvriendelijke verbruiksmonitoring, voor deze klanten nog niet mogelijk. Tienduizenden klanten bevinden zich momenteel in deze situatie.
Een mogelijks positief punt voor deze klanten is dat zij voorlopig geen variabel capaciteitstarief hoeven te betalen aangezien de verbruikspieken niet doorgestuurd kunnen worden. Zij zullen hun meterstanden, tot de bekabelde optie geïnstalleerd wordt, gewoon jaarlijks manueel moeten doorgeven aan Fluvius, en het capaciteitstarief zal een minimumbedrag zijn dat ook toegepast wordt bij gebruikers die nog een analoge meter hebben.
Juridische vervolging
Fluvius liet deze week ook weten dat het voortaan juridische stappen zal ondernemen tegen gebruikers die voortaan een digitale meter weigeren. Voor een eerste ingebrekestelling wil Fluvius 273,84€ aanrekenen. Voor een tweede ingebrekestelling nog eens 295,66€. Daarna zullen de Fluvius advocaten de klant dagvaarden en zal de rechtbank een uitspraak moeten doen in het dossier.
De kans is bestaande dat er ook opnieuw juridische stappen komen in omgekeerde richting, van gebruikers die geen genoegen nemen met de door Fluvius voorgestelde oplossingen.
VEHS
Volgens de Vereniging ElektroHyperSensitiviteit Vlaanderen (VEHS) is verzet nog steeds mogelijk. Zij adviseren op hun website het volgende:
Wanneer je een brief krijgt dat de digitale elektriciteitsmeter, de gasmeter en/of de digitale watermeter zal geplaatst worden, kan je deze nog steeds weigeren omwille van gezondheidsredenen.
Je kan verwijzen naar de uitspraak van het Grondwettelijk Hof op 14.1.2021 n.a.v. het beroep tegen de verplichte draadloze digitale meter voor elektriciteit en gas. Daarin erkende het Hof het recht voor iedereen om zich te beschermen tegen elektromagnetische straling.
En vermeld ook dat de ‘bekabelde digitale meter met externe antenne’ niet voldoet aan de ‘digitale meter die communiceert met de distributienetbeheerder’ zoals bepaald in het Energiebesluit.
Bij de uitspraak van het Hof begin 2021 is het afsluiten van de stroom/het gas bij weigering van de digitale meter moeilijker gemaakt. Dat kan enkel nog maar na advies van de lokale adviescommissie.
Wie al een digitale meter heeft en een analoge terug wil laten vervangen, kan dit in principe vragen. Tot nu toe heeft Fluvius echter steeds geweigerd. Je kan er wel mee naar de rechtbank stappen om dit af te dwingen.
Dank voor de informatie
“Ten tweede omdat Fluvius voor de installatie van die bekabelde digitale meter extra kosten in rekening brengt; 340,08€ wanneer het zendertje op de gevel geïnstalleerd wordt, en 821,30€ wanneer de antenne op de rooilijn geplaatst wordt.”
Wat met een nieuwbouw van 10 appartementen die zo goed geïsoleerd is dat er in het meterlokaal geen 4G/5G ontvangst is?
En wat als van dat gebouw de gevel ook de rooilijn is?
Tien antennes op de gevel?
En wordt dit betalend voor elke meter?
En zo ja aan welk tarief, 340 EUR of 820 EUR?
En wat als het plaatsen van antennes op gevels vergunningsplichtig of zelfs helemaal niet is toegestaan door de plaatselijke overheid?
Hallo,
Hier in Frankrijk hebben wij al enkele jaren een digitale meter en er is daar niks van aan
Over straling enzo. Hier word veel flauwe kul over verteld. Aangaande de prijzen is wat anders , hier was het gratis.
Vrijheid van keuze waar is ze? Dwang voor digitale meters en gelieve te betalen voor veiligheid. Dit is onfair. Dit werd niet gecommuniceerd van af het begin. Dit kan volgens mij niet.
Laat hem maar komen Bouw er gewoon een huisje van lood rond.
Wat er hier niet bij gezegd word is dat er een verschil is tussen niet willen en niet kunnen als de digitale meter niet kan communiceren omdat er geen verbinding mogelijk is dan is het dezelfde oplossing maar gratis.. dit staat ook gewoon letterlijk op de website van fluvius
de reden voor het gebruiken van een digitale meter is ook dubieus. in nederland upload je een foto van je meters (zodat fouten uithesloten worden). dat kan je makkelijk zelf doen, eens per maand. en inplaats van zich te concentreren op gebruikspieken moet de overheid maatregelen invoeren die het gebruik van energie over de grote lijn doen inperken. Verregaande technologisering is niet alleen inefficient maar zadelt ons ook op met een grote afhankelijkheid van deze technologieen, die we met ons huidige welvaartsniveau helemaal niet nodig hebben en onze toekomst zal gaan boycotten. Ik wil geen hui waarin alles van boven tot onder door elektriciteit of computers wordt aangedreven,net of je in een fabriek woont. Thuis hoort een rustplaats te zijn.
Zonder enig technische bagage, stel ik me de vraag waarom men niet gewoon de internetverbinding van de klant zou gebruiken via UTP kabel of wifi ? Of draait het om netwerk security ?
Gelijkheidsbeginsel respecteren..
Geen verschil met Wallonië
Terug naar af
U kunt de straling vermijden door een loden omhulsel over u meter te plaatsen opgelet u mag de beter wel niet raken
Inderdaad we bouwen rond de meter de kooi van Faraday. Fluvius heeft zeer slechte studie gemaakt omtrent toestanden die zich nu voordoen.
Had alles gelaten zoals het vroeger was
Sinds de zonnepanelen gekomen zijn is het een heksenjacht geworden
Digitale meter heeft niets te maken met zonnepanelen. Het is een EU maatregel welke is opgelegd aan alle EU lidstaten. Vlaanderen is gewoon bij de laatsten om te implementeren.
Dat Vlaanderen zelf heeft besloten om bij installatie van een digitale meter het salderen van opgewekte stroom af te schaffen heeft niets met de digitale meter te maken.
En ook niet met Wallonië. Gezien een regionale bevoegdheid is het ook geen schending van het gelijkheidsbeginsel.
Klanten zijn helemaal geen eigenaar van de meter, ze moeten voor vervanging of onderhoud toegang verschaffen tot de plaats waar de meter staat en nergens staat op welk type meter de klant recht heeft. De netbeheerder heeft zich gewoon aan de voorschriften te houden die voor iedereen gelden en dat is o.a. voor 2029 iedereen die aangesloten is op het openbaar net voorzien van een digitale meter. Indien niet akkoord heeft de klant het recht om zich te laten afsluiten van het openbaar net en zelfs zijn plan te trekken.
Beste Victor dat is toch wel wat kort door de bocht:
Waar heb jij terug gevonden dat de digitale meter door de EU opgelegd wordt?
Je bewering dat Vlaanderen het salderen afgeschaft heeft klopt ook niet, want de Ferraris meter draait nog steeds terug , waardoor er nog steeds gesaldeerd wordt.
Volgens het EVRM heeft de mens recht op een menswaardig bestaan, goede gezondheid …. Dit wordt niet gegarandeerd met , zelfs verhinderd door een digitale meter.
In navolging van de terzake doende EU-verordening in verband met meetinrichtingen bij kleinhuishoudelijke installaties (o.a.EU-richtlijn 2012/27 betreffende energie-efficiëntie gewijzigd door de vierde Elektriciteitsrichtlijn: Richtlijn (EU) 2019/944 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot wijziging van Richtlijn 2012/27/EU en verordening (EU) 2016/679, etc.) heeft de VREG een richtlijn uitgevaardigd dat vanaf 1 juli 2019 er op het netgebied van Fluvius (Vlaanderen) alleen nog digitale meters geplaatst worden zodat in uitvoering van de EU-verordening ten laatste op 1 juli 2029 – de uiterst toegelaten datum voor de indienststelling van een digitale meetinstallatie – iedere kleinhuishoudelijke meetinstallatie voorzien is van een digitale meter.
Alle details hierover kan je o.a. vinden op etaamb.openjustice.be. Veel leesplezier.
Talloze lidstaten hebben er zich in het verleden al toe verbonden de uitrol af te ronden tegen 2020. België en Vlaanderen hebben steeds om allerlei redenen om uitstel gevraagd zodat ze zich nu moeten haasten om de uitrol rond te krijgen tegen de uiterste datum van 1/7/2029.
Een digitale meter kan net zo goed salderen dan een analoge meter. Heel Nederland doet het en zal het in afbouwende fases nog jaren doen. Men heeft voor Vlaanderen besloten dat meetinstallaties met een digitale meter niet meer salderen.
Het punt is dat een analoge meter zonder teruglooprem automatisch saldeert. Dit kan alleen gestopt worden door het plaatsen van een andere meter, dus een digitale. En deze mag niet meer salderen alhoewel dit technisch geen probleem is.
Door een beslissing van het Grondwettelijk Hof werd het systeem van de terugdraaiende teller bovendien vernietigd.
Iedereen die denkt gezondheidsproblemen te hebben door een draadloze meter,die niet anders werkt dan de 4G technologie in een alomtegenwoordige smartphone, GSM,…., kan de draadloze versie weigeren tot er een bedrade versie beschikbaar is of een versie met draadloze verbinding buiten de woning. Deze technologie is nu beschikbaar gesteld door de netbeheerder.
Kunnen we zelf ook schadevergoeding eisen?
Fluvius had een brief gestuurd met datum en uur dat ze onze meter kwamen plaatsen.
Ik had daarvoor verlof genomen, maar er kwam niemand opdagen, en we werden ook niet verwittigd.
Maar ik heb er dus wel een dag verlof voor opgeofferd.
Moet ik hen nu ook voor de rechtbank dagen?
Ik zie eigenlijk niemand hier het voordeel van een digitale meter aanhalen.
Ja dat capaciteitstarief is niet correct, tenminste toch niet hoe het nu wordt toegepast.
Nu, langs de andere kant door een dynamisch elektriciteitscontract te gaan afsluiten dat de werkelijke elektriciteitsprijs per kwartier berekent icm bv. een elektrische wagen en/of thuisbatterij kan je je elektriciteit goedkoper aankopen bv. Snachts tussen 12 en 5 om die dan later te verbruiken bv.
Op een regenachtige dag als de energie duur staat.
Of je EV snachts opladen als er veel goedkope energie door windturbines is.
Denk vanuit dat idee.
En ja nogmaals ook in dat verhaal is het huidige capaciteitstarief hopeloos achterlijk.
Voorwaarde is dat je een batterij hebt, voldoende zwaar bv deftige thuisbatterij of EV.
Dan is dat idee van dynamische prijzen niet vergezocht.
Bij ons hebben ze een digitale meter geplaatst en de analoge weggedaan ….
Kosten mij totaal niks was volledig gratis…..ben wel wat bang over de capaciteitstarief want zit met een fulltime Electric Car
Tarieven vind ik nergens iets van terug …?
Dynamische tarieven worden afgerekend per uur, niet per kwartier.
Het voordeel van een digitale meter is een individueel gegeven en hangt af van je profiel.
Je betaalt al geen prosumententarief meer en je krijgt in tegenstelling tot de analoge terugdraaiende meter iedere geïnjecteerde kWh vergoed.
Bij een dynamisch kan je afrekenen per uur.
Maar dat is voor iedere verbruiker anders.
Het nettarief berekend op het verbruik in kWh is bij gebruik van een digitale meter ook lager dan voor wie nog een analoge meter wil blijven gebruiken.
Het capaciteitstarief in zijn huidige vorm is niet ideaal maar ook niet de ramp zoals sommigen het willen voorstellen. Het capaciteitstarief is een bijdrage aan het netgebruik zoals voorheen ook al werd aangerekend maar op een andere wijze.
Voor 2023 werd het volledig berekend op afname in kWh. Nu wordt een deel nog steeds berekend op de afname in kWh en een deel op vermogen in kW.
Ter compensatie voor de berekening in kW is het tarief voor het deel in kWh gevoelig gedaald. En voor de afrekening met een digitale meter meer dan voor de afrekening met een analoge.
Het zullen dus net de gebruikers van een laadpaal en warmtepomp, dus specifiek gebruikers die veel kWh van het net afnemen, die voordeel zullen doen bij de nieuwe berekeningswijze. Ze zullen een capaciteitstarief op vermogen betalen maar door de lagere vergoeding voor netgebruik op het kWh gedeelte kunnen ze met iedere kWh doe ze verbruiken een deel recupereren in vergelijking met de situatie voor 2023.
In Spanje is de bekabeling ook gratis.
Als dit een EU-maatregel is waarom is dit dan niet allemaal hetzelfde in alle EU-landen. B.v. in Nederland is een digitale meter niet verplicht en daar is het ook nog mogelijk voor de optie te kiezen om zelf de meterstanden door te geven. Rara EU-maatregel. Info hieromtrent is te vinden onder “Digitale meter Nederland”
Heeft accumulatieverwarming met het verdwijnen van het nachttarief en het bijkomende capaciteitstarief nog nut(voordeel)?
@Anoniem: voor wie accumulatieverwarming heeft is het in ieder geval niet slecht voor het capaciteitstarief omdat het verbruik gespreid wordt (er wordt ’s nachts opgeladen wanneer de meeste gezinnen minder verbruiken). Voor nieuwbouw is het uiteraard beter om voor vloerverwarming+warmtepomp+zonnepanelen+thuisbatterij te gaan.
@Leon het capaciteitstarief is ook van toepassing ‘s’nachts, het heeft niets te maken met al de slapende buren (die ook hun accumulatieverwarming aan het opladen zijn) maar met je eigen piekverbruik op een niet nader bepaald tijdstip.
@Ronny idd, op eigen niveau ok dus. Misschien heb ik het verkeerd verwoord
Wij hebben in 2012 zonnepanelen laten plaatsen met de belofte dat we gedurende 20 jaar groenestroomcertificaten zouden krijgen. M.a.w tot 2032. Bij ons komt er geen digitale meter binnen! Met de huidige en vooral de tarieven vorig jaar zijn die certificaten ook niet verhoogd X5. Door nu een digitale meter door onze strot te duwen gaan we ons geen 2x in het zak laten zetten. Of die beslissing nu komt van de Vlaamse regering of van Europa boeit niet.
@Joske: het is een verplichting in alle EU landen om bij iedere kleinhuishoudelijke verbruiker een digitale meter te plaatsen voor 1 juli 2029. Zo ver zijn we dus nog niet.
Ieder land – en in België dus de regio’s gezien dit in België een regionale materie is – beslist zelf tegen welk tempo ze de digitale meter uitrollen.
Je kan uiteraard niet gaan verwachten dat ze bij iedereen op 30 juni 2029 alle meters gaan plaatsen.
In Vlaanderen is het trouwens ook nog niet voor iedereen een verplichting. Er zijn hier ook nog analoge meters in dienst en dat nog voor jaren.
@Burger: groenestroomcertificaten hebben totaal niets met de digitale meter te maken. Ze worden afgerekend via de GSC-teller en die stand moet je telkens wanneer je een GSC wil innen doorgeven aan de netbeheerder.
Het staat je uiteraard vrij om een digitale meter te weigeren. Je op het net laten aansluiten is een recht, geen verplichting. GSC’s zijn ook geen belofte maar in de meeste gevallen een bindend contract tussen twee partijen dus niet zomaar op te zeggen.
Wij hebben in 02/2021 zonnepanelen geplaatst. Een medewerkster van Fluvius belde na keuring om een digitale meter te plaatsen, ik heb geantwoord dat ik wacht tot 2025 en om die reden ook niks van premie of financiële tegemoetkoming aanvraag, niks meer gehoord.
Nu ben ik plots verplicht om te bevestigen dat ik deze maand een digitale meter krijg.
Wat ik ondertussen vernomen heb van het agentschap voor energie is dat er in 2021 nog géén bekabelde beschikbaar waren maar nu wel en dat ik dus niet meer kan weigeren.
Ik ben volledig akkoord om in 2025 een DM te krijgen. Maar zo 2 jaar na feiten een wettelijke verplichting toepassen …. en temeer dat ze NB destijds zelf de ‘bekabelde’ meter, want daar is heden ook nog veel discussie over, niet konden leveren vind ik beetje onredelijk.
VAn de slimme meters in Frankrijk, dat dit probleem daar niet zo erg wordt omschreven, dit is juist. Veel elektriciteitsmeters staan ook buiten de woning of zijn aan de buitengevel bereikbaar; dus ze storen minder in de woning. Maar wat velen niet zien is de lamentabele toestand van veel bomen in Frankrijk (vooral ook in stedelijk milieu). Als een boom dicht bij een meterkast staat met een “slimmme” applicatie erop, dan gaat de vitaliteit van die boom of bomen zienderogen (letterlijk) achteruit. Het storingsverhaal van de slimme meters is ook een onderdeel van de oorzaken van de bomensterfte die eraan komt. Maar ja, dat zal de grote droogte van de zomer van 2022 als oorzaak hebben. “On verra bien” zou men zeggen in het Frans….
Digitale meter en verzwaring aangevraagd eind december.fluvius beloofde een offerte door te sturen binnen de 5 werkdagen,nog niets van gemerkt,
Ik ben heel tevreden met onze digitale meter. Op de P1 poort heb ik een bChain smartmeter dongle gestopt. Die werkt volledig lokaal, zonder internetverbinding, met een eigen webservertje. Van straling geen last. De wifi van de buren en de GSMs van alleman zijn een stuk dichterbij en werken veel vaker.
Iets wat met alle middelen opgedrongen wordt stinkt altijd.
mss zou men beter eens heeeeel goed nadenken waarom zoveel mensen weigerachtig staan als ze ,weer eens met nieuwe regeltjes/speeltje afkomen.
men oogst wat men zaait!
Goedemorgen, het is zover.
Allereerst dank dat jullie dit artikel geplaatst hebben en ook voor al de commentaren hierop.
Ik heb ook zo’n ‘dreig’brief ontvangen van Fluvius.
Kan iemand me aub vertellen waar ik terecht kan om aan te geven dat adhv al deze commentaren en besluiten, ik dit echt niet wil. Behalve als de digitale meters echt stralingsvrij, niet op de gevel moeten geplaatst worden, het dag-en nacht tafief ook behouden blijft en volledig en veilig bekabeld zijn.
Reactie Fluvius:
De meters blijken max. 0.95 % van de tijd te zenden, het overgrote deel van de dag wordt dus geen straling uitgezonden. De maximale veldsterkte , de maat voor de sterkte van de straling, varieert tussen 0.014 en 1.25 V/m. dat is lager dan de norm die gelijk is aan 2.8 V/m.
Ik zou er niet zo van wakker liggen
Sommige mensen hier werken duidelijk voor Fluvius. Draait gewoon rond geld en wat betreft boetes opleggen vind ik het grappig dat die die de wetten opstellen zelf veel gefoefel aan hun handen hebben. Kijk eens wie zetelt in de raden van bestuur van VREG-fluvius en dergelijke.
Digitale teller gaat me 1000euro duurder uitvallen per jaar wegens mislopen allerlei premies, kosten om electriciteit te gebruiken en hetgeen ik injecteer wegens vast contract voor komende jaren niet kan vergoed krijgen. Fluvius wil echter niet in discussie gaan en antwoord niet, en zijn wellicht reeds procedure gestart om me 1e aanmaning te sturen (wellicht goedkoper dan effectief naar hun te luisteren)
Onder het mom van de straling zijn er veel op de digitale meter aan het afgeven maar de clou van de zaak is dat de niet-terugdraaiende teller hun geld gaat kosten omdat ze zonnepanelen als financieel winstmodel hebben gekozen en dat ze natuurlijk overdag met 2 aan het werken zijn buitenshuis. Zonneboliers bestaan al jaren, maar enkel met subsidies /vriistelling KI gaat men er plots naar kijken om te investeren. De groene gedachte is ver te zoeken.
@Ben: welke premies loop je mis met een digitale meter? Welk vast contract geeft geen injectievergoeding en kan je niet opzeggen om over te schakelen naar een ander energiecontract met wel een injectievergoeding?
Fluvius is een netbeheerder en is in een normale situatie geen energieleverancier. Waarom zouden ze dan met je in discussie gaan over de voorwaarden van je energiecontract?
Kan iemand mij vertellen hoe ze hebben kunnen voorkomen dat ze bij hen een digitale smartmeter hebben geplaatst?
En of ze dan een bekabelde versie, gratis of betalend hebben laten plaatsen.
Wat zijn de mazen in de wet, de achterpoortjes, iemand???
Want van de commentaren v d werknemers van Fluvius wordt men ook niet beter!!
Domme vraag: Kan men deze tellers niet gewoon via de Proximus fiberkabel aansluiten? dan is men van dat gezaag over de straling toch af?
Wij wonen in een appartement op het gelijkvloers en exact boven de technische lokalen waar er 25 elektriciteitstellers PLUS 25 digitale gastellers, en straks ook nog eens 25 digitale watertellers zullen geïnstalleerd worden.
Ik vrees dat die 75 tellers er dan voor zullen voor zorgen dat wij boven een openstaande microgolf oven zullen leven en slapen (vooral als dat laatste nog zal mogelijk zijn)
11/07/2023
Kan mij iemand vertellen over de interne communicatie
tussen de verschillende meters, dus tussen de gasmeter, de watermeter naar de electriciteitsmeter. Is dat een soort blue tooth, of wat is het feitelijk van straling en hoe ver gaat dat ?
de digitale gas- en stroommeters verbruiken toch zelf ook energie. is dit energie die ikzelf ook nog moet betalen?
Neen want de digitale meter voor elektriciteit en gas nemen geen stroom af van een stopcontact van je thuisnetwerk maar van een eigen ingebouwde batterij.
De meters blijven dus ook raadpleegbaar bij een netonderbreking.
Je moet zelfs de energie niet betalen van toestellen die je aansluit op de P1 poort van de DM voor elektriciteit (zoals bv. een P1 wifi module) want ook dat verbruik zit voor de meter.
@viktor
dank u voor je reactie, dit maakt het duidelijk voor me. maar een batterij loopt toch leeg, moet dan om de paar jaar een medewerker van fluvius voorbijkomen en de batterij wisselen?
Die batterijen (lithium-thionyl industriële batterij) hebben een levensduur van minstens 15 jaar maar worden doorgaans om de tien jaar preventief vervangen.
⭐⭐⭐⭐⭐
Zou fluvius nooit geen toegang geven op mijn privaat netwerk. Daar hebben overheden en private maatschappijen niets te zoeken. Laat staan op mijn kosten. Maar komt de straling van de G4 of G5 zendmasten niet meer in je woning als fluvius dat zendertje een halve meter naar buiten verplaatst?
@Elektra: hoe is je analoge meter dan ooit in je woning terecht gekomen? Staat deze dan langs de straat?
Je moet idd Fluvius geen toegang geven tot je woning om een e-meter te plaatsen. Dan ga je gewoon op eigen kosten off grid verder. 🙂
Wil je echter elektriciteit van het openbaar net heb je geen keuze want er is maar één netwerkbeheerder in Vlaanderen en dat is Fluvius.
De keuze ligt dus bij jou.
BTW, de meter is niet jouw eigendom en bij het aansluiten op het openbaar net ben je eveneens een bindend contract met de netbeheerder aangegaan waarbij je de netbeheerder toestemming geeft tot de locatie van de meter. Velen vergeten nogal eens makkelijk dat ze niet alleen rechten hebben maar ook plichten.
Wat betreft de straling van 4G en 5G masten, ga je ook alle GSM verkeer verbieden omdat je die straling niet tot in je woning wil? Dan zal je de eigen woning toch zodanig moeten isoleren dat ook die stralen niet meer binnen komen.
Je leest hier soms toch de grootste onzin hoor.
Bij wet heeft elke netgebruiker het recht op een bekabelde meter. In deze context betekent ‘recht hebben op’ niet ‘indien daarvoor extra bijbetaald wordt’. Ik begrijp niet waarom er niet meer mensen daarop aansturen; ‘prima, ik heb recht op een bekabelde meter dus kom die maar plaatsen, zonder iaan mijn woning te raken of extra kosten aan te rekenen’. Wat kan Fluvius daar wettelijk op inbrengen?
@Gfox: je uitgangspunt is al verkeerd. Lees er het document “Fluvius – plaatsingsvereisten meterkast” maar eens op na.
Fluvius heeft inderdaad de plicht bij iedere woning waar de eigenaar erom vraagt een elektriciteitsaansluiting te plaatsen maar daar tegenover staat de plicht van de aanvrager om dan te voldoen aan de plaatsingsvereisten meterkast en dit zo dicht mogelijk bij de rooilijn gezien vanuit de woning zelf (en niet een bijgebouw).
Wanneer je daar niet aan wil voldoen omdat Fluvius niet aan je woning mag raken ook prima voor Fluvius maar dan krijg je gewoon geen aansluiting. Wie daar het meeste nadeel van zal ondervinden, jij of Fluvius, mag je zelf ondervinden en wanneer jullie niet overeen komen proberen hard te maken voor de rechtbank. Uiteraard ook op eigen kosten. 🙂
Waarom niet meer mensen daarop aansturen ligt nogal voor de hand. De meeste mensen weten dat ze naast rechten ook plichten hebben en hebben doorgaans wel wat anders te doen dan dwars te gaan liggen omdat ze dit gewoon leuk vinden.
Beste Victor
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat jij voor de juridische dienst van Fluvius werkt. Prove me wrong.
Wat de wetgeving betreft, volgens Arrest 5/2021 is Fluvius verplicht een volledig bekabelde meter te plaatsen wanneer de klant hier achter vraagt. Een kabel van de meter naar een antenne is geen bekabelde meter. Mijn CB is via kabel ook verbonden met een antenne. Volgens u communiceer ik dan via kabel. Waanzin ten top. Het Arrest kan niet genegeerd worden en een kabel is geen antenne.
Verder liegt Fluvius er op los door te beweren dat de installatie verplicht het wordt door Europa. Europa streeft naar 80% tegen 2025 en 98% tegen 2030. Streven naar is geen verplichting.
Over brandveiligheid, levensduur, technische mankementen privacy en cyberveiligheid ga ik niet uitwijden.
Wie geen draadloze digitale meter wil: vraag een volledig bekabelde en laat u niet intimideren. U heeft er recht op.
Al dat gezever over die schadelijke straling. Vraag eens aan al die mensen die dat aanhalen hoeveel gsm’s, smartphone’s en tablets ze in huis hebben. Die maken ook allemaal gebruik van 3G, 4G of 5G, om van Wi-Fi nog maar te zwijgen.
Ik ontdekte vandaag dat Fluvius de analoge meters heeft vervangen naar digitale meters in een huis dat ik verhuur ZONDER mijn weten. De huurder heeft Fluvius binnengelaten. Zij hebben dus zonder toestemming mijn eigendom betreden en ongevraagde werken uitgevoerd! Dat kan toch niet?
18 juli 2024 ik wil geen digitale meter maar heb vandaag een aangetekend schrijven ontvangen van fluvius waarbij ze dreigen met juridische stappen – wat kan ik doen om dit tegen te houden want mijn vrouw heeft de diagnose borstkanker gekregen – ik wil geen extra straling in huis. Bedankt voor uw info
@ mvb: je hebt twee mogelijkheden, zoek een goede advocaat en laat deze je zaak voor de rechtbank bepleiten of vraag aan Fluvius om een digitale meter te plaatsen met vaste bekabeling en de antenne buiten.
@ Victor,
reageer eens op de post van Peter / 18-6-2024 / aub. De man heeft 100% gelijk. Ik heb hetzelfde gevonden in veel opzoekwerk: Fluvius liegt tegen de sterren op over de verplichting door Europa: in NL is het niet verplicht en gaat het ook niet verplicht worden. Voor de goede orde, ik werk daar en ben zeer goed ingelicht. En die zogezegde “voordelen” van een sluwe meter, dat zijn geen voordelen.
@Daniëls: lijkt me onbegonnen werk om te bewijzen dat ik ergens niet werk.
Het staat iedereen vrij zijn gelijk via de rechtbank te halen.
Maar de EU reglementering is voor iedere lidstaat gelijk. In Nederland is men overigens al veel vroeger begonnen met de uitrol van de digitale meters.
Er is door de EU ook een deadline ingesteld en deze is nog niet bereikt. Daar is nog bijna vijf jaar de tijd voor.
“Maar de EU reglementering is voor iedere lidstaat gelijk”
Weer gelogen! U werkt dus vermoedelijk echt voor Fluvius:
netbeheernederland.nl/slimme-meter/slimme-meter-veelgestelde-vragen
“Is de slimme meter verplicht?
Nee. Als u de slimme meter echt niet wilt, kunt u deze weigeren of de uitleesfunctie laten uitzetten. Dat betekent dat de meter niet automatisch wordt uitgelezen. Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Als uw meter wel vervangen moet worden, krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule.”
Tja je hebt blijkbaar een probleem met begrijpend lezen?
Ook in Nederland krijgt men bij vervanging van de analoge meter een digitale meter en geen analoge meter meer.
Je haalt het zelfs letterlijk aan.
Het staat ook iedere lidstaat vrij om de EU richtlijnen strenger toe te passen. M.a.w. men mag niet onder de lat door maar men mag de lat voor zichzelf wel hoger leggen.
Niemand is verplicht om een digitale meter bij hem thuis te laten installeren. Je bent daar volkomen vrij in. Wie echter op vrijwillige basis gebruik wil maken van de diensten van het openbaar net gaat een verbintenis aan met voorwaarden. De meetapparatuur is niet de eigendom van de gebruiker maar van de netbeheerder. En in de overeenkomst staat dat de netbeheerder finaal kiest voor het type meting en niet de gebruiker. De gebruiker die zich daar niet in kan vinden kan altijd zich loskoppelen van het net en deze verbintenis en het op zijn eigen manier proberen.
De finale keuze ligt dus altijd bij de eindgebruiker.
Wie als partij in een contractuele verbintenis niet akkoord is met de voorwaarden en toch een dienst geleverd wil door de andere partij aan de eigen voorwaarden mag altijd proberen voor de rechtbank zijn gelijk te halen.
Door er wat over te mopperen of artikelen van “Doorbraak”, media met een eigen agenda, na te praten zal doorgaans in de kou blijven staan.
Uiteraard zijn er ook voordelen aan de digitale meter. Ik handel als prosument nu al jaren in stroom en dat is niet mogelijk op basis van een analoge domme meter.
Meer on topic, als gebruiker van een EV met een eigen laadpaal kan je zelfs twee digitale meters laten plaatsen zodat de gebruikte energie van het huishouden volkomen gescheiden blijft van de geladen energie in je EV. En voor beiden kan je dan een afzonderlijk energiecontract afsluiten op basis wat voor elk het voordeligste is.
Dat ik zou werken voor Fluvius is al helemaal belachelijk. Ik heb Fluvius zelfs niet meer nodig voor de eigen energievoorziening. Ik gebruik ze alleen om er extra geld mee te verdienen. En dat kan alleen met een digitale meter. Met een analoge meter gaat het geld alleen richting netbeheerder.