Bedrijfswagen is 30% duurder geworden door elektrische auto fiscaliteit

Lamborghini Urus PHEV opladen

Door de nieuwe regels rond fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s, wordt de bedrijfswagen snel duurder voor werkgevers.

In 2021 besliste de Belgische federale regering dat de fiscale aftrekbaarheid van fossiele auto’s, inclusief hybrides en plug-in hybrides, afgebouwd zou worden voor bedrijven. Enkel volledig elektrische auto’s zijn momenteel nog 100% fiscaal aftrekbaar. Daardoor zijn nu al 4 op de 5 nieuwe bedrijfswagens volledig elektrisch.

Het effect daarvan is ondertussen ook zichtbaar op de kostprijs. Uit cijfers van HR-dienstverlener Acerta blijkt dat de totale kostprijs van een bedrijfswagen op drie jaar tijd 25% à 30% gestegen is.

Volgens Karolien Van Herpe van Acerta steeg de catalogusprijs van een gemiddelde bedrijfswagen vroeger 2% à 3% per jaar, maar de laatste jaren is die stijging dus veel hoger. Een gemiddelde bedrijfswagen kost momenteel 43.000€. Bovendien zorgt de onzekere restwaarde ook voor stijgende kosten.

Ondanks het feit dat veel werkgevers hun budgetten voor bedrijfswagens het afgelopen jaar fors hebben opgetrokken, moeten veel werknemers inboeten. Bedrijfswagens zijn nu gemiddeld genomen minder luxueus dan enkele jaren geleden. Verder werd er vroeger vooral gekozen voor Europese merken zoals Audi, VW, Skoda en BMW, terwijl er nu ook veel Aziatische (ook Chinese) merken ingeschreven worden als bedrijfswagen.

Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.