Belgische autoverkoop zakt verder weg in februari 2022
Meer dan twee jaar coronacrisis en nu de oorlogsdreiging doen de inschrijvingen van nieuwe auto’s in België geen goed. Ook in februari 2022 bleven de cijfers verder dalen.
In heel 2020 gingen de inschrijvingen van nieuwe personenwagens met 21,5% achteruit ten opzichte van 2019, en in 2021 nog eens met 11,2% ten opzichte van 2020. Januari 2022 bracht geen beterschap, met opnieuw een daling van 10,0% t.o.v. januari 2021.
Vandaag rollen de cijfers voor februari 2022 binnen, en ook die brengen geen beterschap. In februari 2022 werden volgens Febiac 32.201 nieuwe personenwagens ingeschreven, 11,9% minder dan in februari 2021.
Bij de lichte bedrijfsvoertuigen (bestelwagens) ging het zelfs om een daling van 30,3%!
Ook bij de motorfietsen een daling van 11,4%, maar die tekenen voor de eerste 2 maanden samen wel een plus van 6,6% op.
Verder ook een lichtpuntje bij de bromfietsen. Die konden genieten van een stijging in nieuwe inschrijvingen van 5,7%.
Geen beterschap in zicht
De schuld wordt nog altijd gestoken op productiebeperkingen door het halfgeleidertekort ten gevolge van de coronamaatregelen.
Er lijkt voorlopig geen beterschap in zicht. Vandaag bereikten ons immers berichten over productieproblemen in Rusland, Oekraïne en omgeving ten gevolge van de oorlog die daar gaande is. Ook de tweede annulering op rij van het autosalon (januari 2022), ten gevolge van de Covid-toestand, hebben de zaak niet vooruit geholpen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
ja , als je 40000 kwijt bent voor een middenklasser . moet je niet stom staan dat mensen hun auto letterlijk op rijden
Klopt, het tijdperk van goedkope auto’s is gedaan.
Ligt niet alleen aan electrificatie; veiligheidsstandaarden en uitstootnormen worden steeds strenger waardoor meer en duurdere technologie nodig is in zelfs de meest basic auto.
Dit is het resultaat van het beleid van de autofabrikanten sinds jaren.
Zelfs nu hebben ze het noch altijd niet begrepen!
Waarom worden er geen auto’s ontwikkeld die zuinig zijn in verbruik en op tank of batterijlading een zo groot mogelijke actieradius halen.
Een auto is een vervoermiddel, geen high tech rijdende woonkamer met luxueus lederen salon die in een paar seconden 100 km/uur dient te halen en uitgerust met snufjes die geen mens nodig heeft tijdens het rijden.
Er is geen normaal verdienende mens die deze prijzen privé nog aankan, alle 10 jaar een nieuw huis kopen, wie kan of doet dat?
Als je tegenwoordig de reclame op tv ziet van nieuwe auto’s (Audi, VW enz) dan moet je 100.000 euro neerdokken vor de auto en laadinfracstructuur. Dat zal er nooit van komen. Tenzij je CEO of iets dergelijk bent (fiscaal aftrekbaar)
Ik blijf zo lang mogelijk met mijn Lexus hybride rijden. Ik verwacht dat elektrische auto’s binnen 5-10 jaar maar een fractie zullen kosten van wat een gewone auto (met verbrandingsmotor) nu kost, eens de hyper-efficiente massaproductietechnieken van de huidige verbrandingsvoertuigen op e-auto’s zullen toegepast zijn. 5 of 10 duizens euro in huidige prijzen, wat meer voor een luxeprodukt – meer moet dat niet zijn voor een e-auto.