8 interessante elektrische wagens op het Shanghai autosalon
We geven een overzicht van acht nieuwe interessante elektro-wagens die deze week onthuld werden op het autosalon van Shanghai (16-25 april 2019).
1. Nio ET Preview
De hoop komt uit China. Niet enkel wat elektrische aandrijving betreft lopen de Chinezen voorop, ook qua koetswerkvormen gaan ze in de goede richting. Terwijl het Westen verslaafd geworden is aan inefficiënte en lelijke SUV’s, laten onze communistische oosterburen zich graag verleiden tot de aankoop van een sedan (en nog liefst als verlengde versie).
Dat zie je op de beursvloer in Shanghai, want heel wat automerken stellen er nieuwe (elektrische) sedans voor. Zo ook de elektrische auto startup Nio, dat momenteel al twee SUV’s in productie heeft. Met de ET Preview concept (foto boven dit artikel) geven ze een voorsmaakje van hoe hun sedan-gamma er binnenkort zal uitzien. De ET Preview legt een theoretische elektro-range van 510 km voor.
Al dit moois blijft voorlopig in China, al mag je verwachten dat ze de oversteek naar Europa zullen maken als het in China een succes wordt.
2. Toyota C-HR elektrisch
Toyota, dat voorlopig enkel hybrides aan de milieubewuste man brengt, lanceert in China een elektrische versie van z’n C-HR crossover. Europa wordt strenger qua uitstootnormen, maar de Chinese overheid draait de duimschroef nog een pak harder aan. Daardoor ziet Japan’s belangrijkste autobouwer zich genoodzaakt om op korte termijn vol-elektrisch te gaan in China.
Specificaties van deze elektrische C-HR mogen we nog niet weten.
Een eventuele lancering van de C-HR EV in Europa zal Toyota maximaal proberen uitstellen. Net als de meeste gevestigde autoconcerns wil Toyota nog zo lang mogelijk z’n bestaande technologie blijven verkopen (benzinemotoren en hybrides). Voor de toekomst trekt de Toyota PR-afdeling vooral de waterstof-kaart, terwijl het denkt aan EV’s nog niets te kunnen verdienen.
3. Volkswagen e-Bora
Europa heeft de e-Golf. Die krijgt China ook, maar daarnaast komt ook de e-Bora. Want in China moeten het dus sedans zijn. Deze productierijpe elektrische wagen beschikt over 136 pk, 290 Nm koppel, een topsnelheid van 150 km/u en een theoretisch rijbereik van 270 km.
4. Volkswagen e-Lavida
De VW Lavida. Bij ons noch bekend noch te koop, in China één van de best verkochte wagens. En nu krijgen de Chinezen ook een elektrische variant. De e-Lavida sedan beschikt over 136 pk en een theoretische reikwijdte van 278 km.
5. Geely Preface
Als je ooit China of door China gesteunde regimes hebt bezocht, dan heb je ongetwijfeld al Geely’s zien rijden. Het is een belangrijke autoreus en ondertussen ook eigenaar van het Zweedse Volvo.
De Preface is een voorbode van Geely’s toekomstige designtaal. Over de aandrijving wordt niet gesproken, al mogen we wel weten dat de concept op Volvo’s CMA-platform staat. Dat platform werd speciaal ontwikkeld om verschillende aandrijftechnologieën te kunnen dragen, van benzine over hybride tot vol-elektrisch.
6. MG eZS
MG, nog zo een Europees merk dat onder Chinese heerschappij (SAIC) verder leeft. Het bedrijf introduceert in Sjanghai een elektrische versie van z’n ZS SUV. De eZS heeft 110 kW vermogen en een theoretische range van 428 km.
7. Honda X-NV
Net als Toyota, moet ook Honda zich schikken naar de elektroliefde van de Communistische Partij. Vandaar krijgen ze daar een elektrische variant van de HR-V SUV voorgeschoteld. Het specificatiedocument spreekt over 161 pk en een accu van 53,6 kWh, goed voor 250 praktisch haalbare kilometers. Voorlopig nog een concept, maar in China komt hij er vrijwel zeker.
8. Xpeng P7
EV-startup Xpeng Motors, dat momenteel reeds de G3 SUV produceert, toont in Shanghai de P7 concept. Het gaat om een elektrische sedan met 600 km range en een semi-zelfrijdend systeem dat als XPilot in de optielijst staat.
Voelen de gelijkenissen met Tesla net iets te groot? De twee bedrijven zijn dan ook verwikkeld in een juridische strijd.
Mis nog enkele elektrische Chinezen in dit overzicht….JAC iEV 4S , Geometry,…
Echt schandalig dat die Duitsers ons hier nog hun mazoutstoven op wielen proberen aan te smeren en het ginder wel elektrisch kan. Ik zou zeggen aan Europa : haal ook die duimschroeven wat harder aan !
de prijzen mogen ook wat minder worden .dan zal het wel aanslaan .
Het kan STUKKEN beter: 2010, AUDI A2, omgebouwd tot elektrisch voertuig met batterijen van KOLIBRI: 600 km aan één stuk, alle verbruikers aan, nog lang niet leeg en opladen in 10 minuten !!! WAAR BLIJFT DIE BATTERIJ???
zie hier alleen maar grote wagens , dus waarschijnlijk niet goedkoop en voor china zekers belachelijk , daar de steden al zo dichtbevolkt zijn en ik vermoed er meer kleine stadswagens rondbollen