Momenteel (12-22 september) vindt het tweejaarlijkse autosalon van Frankfurt (IAA) plaats. We geven een overzicht van de nieuwe productierijpe elektrische auto’s die je er kan bewonderen, alsook de belangrijkste concepts.
Productiewagens
1. Volkswagen e-Up
Alle salons van de laatste vijf jaar draaiden rond elektrische mobiliteit, maar wat de autofabrikanten op ons afvuurden waren vooral SUV’s en nooit te verkrijgen elektrische supercars. Daar komt nu verandering in. Frankfurt pakt namelijk uit met een resem praktische elektrische stadswagens die productieklaar zijn.
Een eerste voorbeeld daarvan is de opgesmukte e-Up, die z’n première krijgt op de IAA 2019. De elektrische Up is al op de markt sinds 2014, maar hij krijgt nu een facelift (net zoals de gewone Up) en een dikkere accu. Met een batterijcapaciteit die stijgt van 18,7 kWh naar een respectabele 32,3 kWh, is de e-Up nu gewapend met een realistische range van 200 km.
Extra goed nieuws is dat de prijs daalt ten opzichte van het uittredende model. In Duitsland daalt de cataloguswaarde namelijk met 1.595€ naar 21.975€ inclusief BTW. De Belgische prijs is nog niet bekend, maar we schatten dat het bedrag rond de 23.000€ zal uitkomen.
2. Seat Mii electric
Bij groepgenoot Seat krijgt de Mii, het zustermodel van de e-Up, voor het eerst een elektrische versie. Specificaties zijn identiek aan die van de e-Up. De prijs is nog niet bekend, maar we verwachten dat die juist een paar honderd euro onder de cataloguswaarde van de e-Up zal duiken.
3. Skoda CITIGOe iV
En ook bij zustermerk Skoda komt er een e-Up afgeleide in de vorm van de CITIGOe iV. Ook hier zijn de specificaties gelijk.
4. Mercedes EQV
Met de EQV brengt Mercedes de eerste elektrische minibus met een degelijk rijbereik op de markt. De EQV beschikt namelijk over 100 kWh batterijcapaciteit, goed voor 300 km praktische range. De eerste leveringen staan gepland voor eind 2020. Lees hier meer over de specificaties.
5. Volkswagen ID.3
We keren terug naar de compacte wagens. Naast de e-Up heeft Volkswagen ook de productieversie van de langverwachte ID.3 in Frankfurt staan. De auto komt met drie batterijsmaakjes; 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh, goed voor een praktisch rijbereik van ongeveer 250, 330 en 450 km.
Het goedkoopste model moet in Duitsland juist onder de 30.000€ duiken. Het middelste model en het topmodel zullen juist geen 40.000€ en 50.000€ kosten. De eerste leveringen volgen midden 2020.
Met deze specificaties hoopt Volkswagen dat dit de Golf onder de elektrische wagens wordt.
6. Smart EQ facelift
Ook Daimler doet meerdere elektrische onthullingen op het autosalon van Frankfurt. Naast de Mercedes EQV, brengt Stuttgart namelijk ook de facelift-versies van de Smart EQ modellen (fortwo, forfour, fortwo cabrio) mee.
Los van enkele uiterlijke wijzigingen, verandert er technisch weinig tot niets. De elektrische Smart moet het dus nog altijd stellen met een te kleine 17,6 kWh batterij, goed voor een praktische actieradius van amper 130 km. Jammer, want qua rijplezier is dit één van onze favoriete elektrische auto’s.
7. Mini Electric
Ook de recent onthulde elektrische Mini maakt z’n publieke entree in Frankfurt. De Mini Cooper S E, zoals hij volledig heet, tekent een realistisch rijbereik op van 190 km, en kost in België 33.100€. De eerste leveringen volgen in maart 2020. Bekijk alle specificaties hier.
8. Opel Corsa-e
En ook de nieuwe Corsa-e laat zich voor het eerst bepotelen op een autosalon.
9. Honda e
De Honda e is allicht de schattigste stadswagen die we de komende jaren in het straatbeeld zullen zien verschijnen. Na vele prototype foto’s, haalt Honda in Frankfurt eindelijk het doek van de productieversie.
10. Byton M-Byte
De Chinese startup Byton presenteert in Frankfurt de M-Byte. Het is een soort familiebusje dat met een resem touchscreens en hocus-pocus in het interieur de millennial-generatie moet aanspreken. De eerste leveringen volgen in 2021.
11. Porsche Taycan
We sluiten het lijstje met elektrische productiewagens af met dé blikvanger van de 2019 IAA, de Porsche Taycan. Deze elektrische sportsedan is na vijf jaar ontwikkeling eindelijk klaar voor productie. De auto heeft een praktische actieradius van 330 km en moet in België minstens 157.844€ kosten. Lees hier alles over de specificaties.
Concepts
Mercedes EQS Vision
Met de EQS Vision toont Mercedes de voorbode van hoe een elektrische S-Klasse toplimousine er moet gaan uitzien. Een productie-afgeleide zou er komen, maar wanneer is niet duidelijk. Vóór 2023 verwachten we hem niet in de showrooms.
Cupra Tavascan Concept
Ook bij Cupra, Seat’s sportieve submerk, wagen ze zich aan een poging tot een eerste elektrische auto. Met de Tavascan Concept geven ze daarvan een voorsmaakje. Het is een elektrische SUV met 306 pk en een 77 kWh batterij, goed voor een theoretisch rijbereik (WLTP) van 450 km.
Bevestiging van een productiemodel laat nog op zich wachten. Als hij er komt, rekent deze Tavascan uiteraard de aankomende Tesla Model Y tot z’n concurrenten.
Vond je dit artikel nuttig?
Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.