11 nieuwe elektrische auto’s op het autosalon van Frankfurt
Momenteel (12-22 september) vindt het tweejaarlijkse autosalon van Frankfurt (IAA) plaats. We geven een overzicht van de nieuwe productierijpe elektrische auto’s die je er kan bewonderen, alsook de belangrijkste concepts.
Productiewagens
1. Volkswagen e-Up
Alle salons van de laatste vijf jaar draaiden rond elektrische mobiliteit, maar wat de autofabrikanten op ons afvuurden waren vooral SUV’s en nooit te verkrijgen elektrische supercars. Daar komt nu verandering in. Frankfurt pakt namelijk uit met een resem praktische elektrische stadswagens die productieklaar zijn.
Een eerste voorbeeld daarvan is de opgesmukte e-Up, die z’n première krijgt op de IAA 2019. De elektrische Up is al op de markt sinds 2014, maar hij krijgt nu een facelift (net zoals de gewone Up) en een dikkere accu. Met een batterijcapaciteit die stijgt van 18,7 kWh naar een respectabele 32,3 kWh, is de e-Up nu gewapend met een realistische range van 200 km.
Extra goed nieuws is dat de prijs daalt ten opzichte van het uittredende model. In Duitsland daalt de cataloguswaarde namelijk met 1.595€ naar 21.975€ inclusief BTW. De Belgische prijs is nog niet bekend, maar we schatten dat het bedrag rond de 23.000€ zal uitkomen.
2. Seat Mii electric
Bij groepgenoot Seat krijgt de Mii, het zustermodel van de e-Up, voor het eerst een elektrische versie. Specificaties zijn identiek aan die van de e-Up. De prijs is nog niet bekend, maar we verwachten dat die juist een paar honderd euro onder de cataloguswaarde van de e-Up zal duiken.
3. Skoda CITIGOe iV
En ook bij zustermerk Skoda komt er een e-Up afgeleide in de vorm van de CITIGOe iV. Ook hier zijn de specificaties gelijk.
4. Mercedes EQV
Met de EQV brengt Mercedes de eerste elektrische minibus met een degelijk rijbereik op de markt. De EQV beschikt namelijk over 100 kWh batterijcapaciteit, goed voor 300 km praktische range. De eerste leveringen staan gepland voor eind 2020. Lees hier meer over de specificaties.
5. Volkswagen ID.3
We keren terug naar de compacte wagens. Naast de e-Up heeft Volkswagen ook de productieversie van de langverwachte ID.3 in Frankfurt staan. De auto komt met drie batterijsmaakjes; 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh, goed voor een praktisch rijbereik van ongeveer 250, 330 en 450 km.
Het goedkoopste model moet in Duitsland juist onder de 30.000€ duiken. Het middelste model en het topmodel zullen juist geen 40.000€ en 50.000€ kosten. De eerste leveringen volgen midden 2020.
Met deze specificaties hoopt Volkswagen dat dit de Golf onder de elektrische wagens wordt.
6. Smart EQ facelift
Ook Daimler doet meerdere elektrische onthullingen op het autosalon van Frankfurt. Naast de Mercedes EQV, brengt Stuttgart namelijk ook de facelift-versies van de Smart EQ modellen (fortwo, forfour, fortwo cabrio) mee.
Los van enkele uiterlijke wijzigingen, verandert er technisch weinig tot niets. De elektrische Smart moet het dus nog altijd stellen met een te kleine 17,6 kWh batterij, goed voor een praktische actieradius van amper 130 km. Jammer, want qua rijplezier is dit één van onze favoriete elektrische auto’s.
7. Mini Electric
Ook de recent onthulde elektrische Mini maakt z’n publieke entree in Frankfurt. De Mini Cooper S E, zoals hij volledig heet, tekent een realistisch rijbereik op van 190 km, en kost in België 33.100€. De eerste leveringen volgen in maart 2020. Bekijk alle specificaties hier.
8. Opel Corsa-e
En ook de nieuwe Corsa-e laat zich voor het eerst bepotelen op een autosalon.
9. Honda e
De Honda e is allicht de schattigste stadswagen die we de komende jaren in het straatbeeld zullen zien verschijnen. Na vele prototype foto’s, haalt Honda in Frankfurt eindelijk het doek van de productieversie.
10. Byton M-Byte
De Chinese startup Byton presenteert in Frankfurt de M-Byte. Het is een soort familiebusje dat met een resem touchscreens en hocus-pocus in het interieur de millennial-generatie moet aanspreken. De eerste leveringen volgen in 2021.
11. Porsche Taycan
We sluiten het lijstje met elektrische productiewagens af met dé blikvanger van de 2019 IAA, de Porsche Taycan. Deze elektrische sportsedan is na vijf jaar ontwikkeling eindelijk klaar voor productie. De auto heeft een praktische actieradius van 330 km en moet in België minstens 157.844€ kosten. Lees hier alles over de specificaties.
Concepts
Mercedes EQS Vision
Met de EQS Vision toont Mercedes de voorbode van hoe een elektrische S-Klasse toplimousine er moet gaan uitzien. Een productie-afgeleide zou er komen, maar wanneer is niet duidelijk. Vóór 2023 verwachten we hem niet in de showrooms.
Cupra Tavascan Concept
Ook bij Cupra, Seat’s sportieve submerk, wagen ze zich aan een poging tot een eerste elektrische auto. Met de Tavascan Concept geven ze daarvan een voorsmaakje. Het is een elektrische SUV met 306 pk en een 77 kWh batterij, goed voor een theoretisch rijbereik (WLTP) van 450 km.
Bevestiging van een productiemodel laat nog op zich wachten. Als hij er komt, rekent deze Tavascan uiteraard de aankomende Tesla Model Y tot z’n concurrenten.
Vond je dit artikel nuttig?
Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.
Porsche taycan 160.000 euro… are you kidding ? Hoeveel denken ze hier te verkopen ? 5 ? Binnenkort gaan al die fiscale subsidies op de schop en verkoopt electrisch voor geen meter meer. In alle landen is het zelfde liedje, die stekkerauto’s verkopen goed tot wanneer de subsidie geldstroom stopt, dan stort de verkoop in ( kijk maar naar China, nederland, denemarken etc)
@Herman
Hij zit op dezelfde prijs als een Panamera waar het dan ook erg op lijkt alleen toch mooier. Porsche is nooit goedkoop geweest met die modellen dus ik zie daar geen probleem in.
@Martin
De Panamera begint vanaf 100.000 euro en de duurste Panamera is 135.000. Met de Taycan ga je daar nog eens 30.000 euro boven. Daarmee zit je in de prijsklasse van een McLaren of Ferrari of de BMW i8.
En zeg zelf hoeveel i8-en zie je op de weg ?
Ze hebben al 30.000 reserveringen op zak las ik dus het zal wel loslopen zeker 😉
@didier ik denk dat de autoverkoop eerder nog verder gaat stilvallen. Mensen zullen langer met hun huidige auto rijden. Een electrische gezinsauto blijft toch in de prijsklasse van rond de 70.000 – 80.000 euro, wat voor een doorsneegezin toch een flinke hap is.
De auto’s die hier voorgesteld worden (op de EQV en Taycan na)zijn inderdaad auto’s om onder de kerktoren mee te rijden (en om weinig mee te vervoeren) en dan vind ik prijzen van 23.000 etc toch veel hoor.
@Herman
Die Taycan Turbo S is vrij goedkoop voor een Turbo S. De prijs van de Panamera Turbo S Hybrid loopt tegen de 200K.
Trouwens komen er instapmodellen vanaf 80K.
Appels met appels vergelijken dus.
Binnenkort gaan we die Taycan heel veel op onze Belgische wegen tegenkomen. Elke ondernemer (met passie, en die wat kan cijferen) zal er zo eentje aanschaffen. Waarom een McLaren, Ferrari, of Lambo op de zaak als je weet dat een Taycan goedkoper, sneller, duurzamer, groener, ruimer, en efficienter is? En bovendien valt de zelstandige niet zo graag op met een ‘flashy’ supercar 🙂
Die Taycan is trouwens wel een sportscar, en geen plastieken doos die ‘eventjes’ snel kan accelereren naar de 100 (=pubergedrag). Op de Nurburg deed de Taycan het in 7:42 min, even snel als een Cayman GT4 van 4 jaar terug.
Gegroet
Ben benieuwd wat de verkoop van de ID3 gaan doen. ’t ziet er wel een tof bakske uit.
awel,ik ook ziet er in elk geval veel beter uit dan hun nieuwe logo,lol
@ dan
wanneer hier een ondernemer- zelfstandige aan de deur komt voor een offerte bv in een porsche of iets dergelijks ben ik op mijn hoede!!!!!
@Herman
De aankoopprijs van een elektrisch gezinsauto met ruime inzetbaarheid en en degelijk rijbereik is niet 70-80k maar wel 50k! Tesla Model3 Standard Range Plus. Rijbereik in het echte leven: meer dan 300km, opladen onderweg: gemakkelijk, snel én goedkoop (0,29€/kWh)aan Tesla Superchargers. Comfortabele auto voor een gezin met twee of drie kinderen, plek genoeg voor bagage (meer dan in BMW 3-reeks, Mercedes C-klasse of Audi A4). Wat wil je meer? Rijdt aan minder dan 5€/km, heeft geen ander onderhoud nodig dan banden, remmen, ruitenwissers en ruitenwisservloeistof. Supergoedkoop in gebruik dus. TCO over 6 jaar en 120.000km bedraagt volgens mij minder dan de TCO van een Mercedes C-klasse, BMW 3-reeks of Audi A4. Enkel het aankoopbedrag is een drempel. Daarom hebben mijn vrouw en ik ook vijf jaar intensief gespaard en hebben we een lening voor deze auto op acht jaar. Wij houden onze auto’s immers acht jaar en deze misschien zelfs langer.
Ik heb mijn Kia Niro ev reeds 3 maanden. Ondertussen reed ik 9000 km. Ik wil nooit meer terug naar een brandstofauto. Deze auto kostte me 44.500 euro ( subsidie van 2.500 euro inbegrepen) Ik kocht dus de duurste versie. Gemiddeld is mijn rijbereik 500km. Behalve wanneer ik exclusief autostrade rijd. Dan zakt dit naar 385 km. Ik reisde deze zomer naar Duitsland (2x) en Zwitserland en de Aosta vallei (Italië) Laden was nooit een probleem, o.m. door het Ionity netwerk dat steeds uitgebreider wordt.
Ik kan thuis laden, en ik heb ook zonnepanelen. De kostprijs voor 100 km bedraagt daardoor net geen 2,5 euro.
De meerprijs t.o.v. dezelfde auto is ongeveer 15.000 euro. Dit verdien je terug op 5 jaar.
Ik keek ook naar de Tesla 3: mooie auto, maar qua ruimte en comfort kan hij niet tippen aan de Kia Niro ev. Daarenboven is hij een pak duurder.
Nog dit: ik ben particulier en geniet dus niet van de fiscale voordelen van mensen met een salariswagen.
Er is 1 “klein” probleempje met de Kia Niro ev’: de leveringstijd bedraagt 10 maanden.
Conclusie: als je de investering kan opbrengen, twijfel geen seconde: koop een elektrische auto!
Ik vind het allemaal best leuk, 30k, 40k , 200k blijkbaar allemaal geen probleem voor de lezers op dit forum. Een betaalbare auto vind ik is 15k. Aan de huidige prijszetting zal electrisch rijden een marginaal fenomeen blijven. Let maar op, de doorsnee jan met de pet zal veel langer met zijn huidige fossiele brandstof auto rijden. 2020 wordt het jaar van de waarheid
@Herman, één van de “nieuwe” auto’s in Frankfurt is de Skoda Citigo e Iv (broer van Seat Mii en VW e-Up) elektrisch die waarschijnlijk onder de 20k zal zitten (incl. subsidie). Binnen enkele jaren zal er ook een stevige tweedehandsmarkt zijn. Batterijen worden ook constant goedkoper. ’t Is een kwestie van tijd. Ik vind ook dat het (te) lang duurt, en veel grote automakers willen het ook niet rushen want ze blijven veel geld verdienen aan ICE auto’s. Maar de toekomst is onvermijdelijk.
inderdaad,vele grote constructeurs WILLEN niet,vooral omdat ze nog altijd(ook al beweren ze van niet) grote winsten boeken op ice auto’s.
stilaan begint er verandering te komen in de meer betaalbare ev klasse,(ze pakken nu! eenmaal liever uit met degoutant dure luxeprodukten)wie zijn ogen optrekt merkt dat er eindelijk beweging inzit.
15000 zal wel een droom blijven,maar de ev prijzen dalen wel langzaam,terwijl ice door milieumaatregelen alleen maar duurder word……
nog enkele drone’s en de prijzen swingen weer de pan uit,hoelang laten we ons nog beduvelen?
@david die citigo zijn miniwagentjes, daar ben ik niks mee. Ik koop nog liever een john deere gator, heb ik tenminste nog een laadbak. Kijk 10 jaar geleden heb ik een tweede wagen gekocht , een toyota corolla 5 deurs benzine. Heeft nu 80000 km op de teller, is heel praktisch en we doen er veel mee. Als tweede wagen kan ik me voorlopig niks anders voorstellen. En als gezinswagen hebben we een mercedes plug in hybride en ook hier zie ik nt meteen een full electric als vervanging
die mercedes plug in zal je ook wel wat meer betaald hebben dan die 15000 zeker.
dus een tijdelijke half slachtige oplossing als een plug in mag wel meer kosten?
rare redenatie……..
ma ja ieder zijn ding he
zelfs Toyota corolla heb je niet voor 15 K , inderdaad bizarre redenatie , denk dat Mercedes plugin evenveel kost als tesla 3
@andre effe goed lezen, de toyota is tweede wagen en koste inderdaad geen 15k. De tesla 3 is voor mij geen optie, moet wel ies kunnen vervoeren en in een tesla 3 kan je net een louis vutton handtas kwijt maar probeer maar eens een staanlamp van 190 cm te vervoeren
@Herman
Tesla Model 3 heeft bagageruimte van 542L, voldoende voor 99% van de verplaatsingen.
Bovendien kan je er nu ook een trekhaak bij bestellen, en dakdragers zijn ook een goede optie voor lange voorwerpen, dakkoffer.
De Model 3 is dus wel degelijk een zeer geschikte eerste gezinswagen!
@Herman
Toevallig zit nét datgene dat jij verlangt nog niet in het elektrisch gamma, wel wel. Dat heeft op zich niks te maken met het fundamentele debat over elektrificatie. Iedereen kan dit argument gebruiken.
Het is een feit dat het aanbod alleen maar blijft uitbreiden. En dat de eerste goedkope modellen op de markt gaan komen. De prijs van batterijen blijft dalen. De rest zal wel volgen. En niet te vergeten, ICE voertuigen zullen in gebruik en wellicht uiteindelijk ook aankoopprijs duurder gaan worden in de toekomst.
Ik vind het persoonlijk erg dat er bij een vergelijking tussen elektrisch en fossiel enkel gekeken worden naar de kostprijs van de wagen, terwijl elektrische rijders er voor gaan om niet hun omgeving te vergiftigen. Als je bovendien de kost zou rekenen om CO2 terug uit de lucht te halen, veroorzaakt door fossiele wagens heb je een heel ander verhaal. Brandstof is te goedkoop. En als je daarover begint tegen iemand zonder ingenieurs-achtergrond, verzand je al snel in zinloze discussies over kolencentrales (er zijn er geen meer), vervuilende batterijen (worden gerecycleerd) en andere dwaze argumenten om toch maar met die fantastische dieselwagen te blijven rijden … Hopelijk zit er meer verstand in het geslacht na ons.
de dieselverslaving(en olie in het algemeen)in be is al even erg dan de sigaret verslaving.
ze weten dat het slecht is voor de gezondheid,dat er
doden mee vallen en toch………….
enkel tijd lost dat op.