Van 10 tot 19 januari 2020 gaat het autosalon van Brussel opnieuw door. Naast de volledig elektrische wagens, eisen ook de plug-in hybrides veel aandacht op. We geven een overzicht van alle nieuwe productieklare stekkerhybrides die voor het eerst hun opwachting maken in Brussel.
1. Audi A6 PHEV
Audi brengt een plug-in hybride versie van de A6 mee. Voluit heet die A6 Berline 50 TFSI-e quattro. Deze auto wordt vierwielaangedreven door een 2.0 liter benzinemotor en een elektromotor, samen goed voor 252 pk. De CO2-uitstoot (NEDC 2.0) bedraagt 39 tot 46 gram per km en z’n prijs begint bij 61.500€.
2. Audi Q5 PHEV
Ook de Q5 55 TFSI-e quattro maakt voor het eerst z’n opwachting in Brussel. Deze plug-in hybride SUV beschikt over dezelfde aandrijflijn als de A6 plug-in hybride. Hij heeft een CO2-uitstoot (NEDC 2.0) van 46 tot 53 gram, en kost minstens 61.630€.
3. Audi A7 PHEV
Audi is goed vertegenwoordigd onder de stekkerhybrides, want ook de A7 mag in Brussel aan de stekker. De A7 Sportback 55 TFSI-e quattro krijgt dezelfde aandrijflijn als de Q5 PHEV en de A6 PHEV. Dit levert 252 pk gecombineerd vermogen op en een CO2-uitstoot (NEDC 2.0) van 44 tot 48 gram. Prijskaartje: minstens 81.950€.
4. Audi A8 PHEV
Tenslotte brengt Audi ook de A8 L 60 TFSI-e quattro mee. Dit is de lange versie van de A8 limousine, met vierwielaandrijving, een 3.0 TFSI benzinemotor en een elektromotor. Samen goed voor 340 pk en 500 Nm koppel. Hij tekent een CO2-uitstoot (NEDC 2.0) op van 57 tot 61 gram en kost minimaal 105.300€.
5. BMW X1 xDrive25e
Bij BMW maakt de plug-in hybride X1 z’n eerste optreden. Lees er hier meer over.
6. BMW X2 xDrive25e
En ook de X2 mag in Brussel aan de stekker.
7. Citroën C5 Aircross Hybrid
Met de C5 Aircross Hybrid krijgt Citroën binnenkort z’n eerste stekkerhybride in het gamma. De auto komt midden 2020 in België op de markt.
8. DS 7 Crossback E-Tense 4×4
Nog in de Citroën stal, mag de DS 7 SUV aan het stopcontact.
9. Ford Explorer PHEV
Ford introduceert een plug-in hybride versie van de Explorer SUV. De auto wordt aangedreven door een 3.0 benzinemotor en een elektromotor, goed voor 450 pk en 840 Nm koppel. De 13,1 kWh batterij zorgt voor 40 km rijbereik en een officiële CO2-uitstoot van 78 g/km (NEDC 2.0).
10. Ford Tourneo Custom PHEV
Nog bij Ford krijgt de Tourneo een stekker. Daarmee wordt het het eerste plug-in hybride minibusje dat momenteel in België op de markt is.
11. Ford Kuga PHEV
Ook de Kuga mag aan de stekker bij Ford.
12. Hyundai Ioniq PHEV
Bij Hyundai hebben ze het hele Ioniq gamma (elektrisch, hybride en plug-in hybride) een facelift gegeven. Die kan je gaan bewonderen op hun stand.
13. Jeep Renegade 4xe
Jeep begint aan z’n elektrificatieproject met de Renegade 4xe. Deze plug-in hybride SUV heeft een theoretische elektrische actieradius van 50 km en een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per km. De auto komt wordt in 2020 leverbaar, maar prijzen zijn nog niet bekend. Nog in 2020 mogen we een plug-in hybride versie verwachten van de Wrangler en de Compass.
14. Kia Ceed SW PHEV
Bij Kia krijgt de Ceed een plug-in hybride kuur.
15. Kia XCeed PHEV
En nog bij Kia mag de SUV versie van de Ceed, de XCeed, ook aan de stekker.
16. Mercedes A 250e
De gloednieuwe Mercedes A 250e EQ Power (foto boven dit artikel) is momenteel één van de interessantste stekkerhybrides onder de compacte premium wagens. Hij wordt leverbaar als hatchback en berline, en is met z’n CO2-uitstoot (WLTP) van 32 tot 34 gram/km in België voor 100% aftrekbaar. Prijzen beginnen bij 40.293€.
17. Mercedes B 250e
Ook de nieuwe B 250e EQ Power is in Brussel van de partij.
18. Mercedes C 300de break
Nog op de Mercedes stand kan je voor het eerst de diesel plug-in versie van de C-Klasse break bewonderen.
19. Opel Grandland X Hybrid4
Bij Opel wordt de Grandland SUV gehybridiseerd.
20. Peugeot 508 PHEV
Peugeot toont in Brussel de plug-in hybride versie van z’n nieuwe 508. Deze middenklasser is leverbaar als sedan en als break.
Peugeot brengt overigens ook een extreem sportieve stekkerhybride 508 mee, de Concept 508 Sport Engineered. Die heeft een benzinemotor, twee elektromotoren, 400 pk en hij krijgt in 2021 een productieversie.
21. Peugeot 3008 PHEV
Een ook de plug-in hybride 3008 SUV kan je vinden op de Peugeot stand.
22. Polestar 1
Naast de volledig elektrische “2”, brengt Polestar ook z’n plug-in hybride sportwagen, de “1”, mee naar Brussel. Gezien z’n beperkt oplage, zouden alle exemplaren al uitverkocht zijn. Je kan er dus naar kijken, maar je kan hem niet kopen.
23. Renault Captur E-Tech Plug-in
Renault krijgt z’n eerste stekkerhybride in het gamma. De eer valt te beurt aan de Captur, een compacte en betaalbare SUV. De Captur E-Tech Plug-in, zoals hij voluit heet, krijgt een 9,8 kWh batterij en wordt in 2020 leverbaar.
24. Skoda Superb iV
Bij Skoda wordt het topmodel, de Superb limousine, gehybridiseerd. De auto is leverbaar als berline en als break, en kost minstens 37.595€.
25. Volvo XC40 T5 Twin Engine
Op de volledig elektrische versie moeten we nog even wachten, maar we krijgen in Brussel alvast de stekkerhybride uitvoering van de XC40 te zien.
26. Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen tenslotte brengt de plug-in hybride uitvoering van de nieuwe Passat break mee naar Brussel.
Wil je weten welke nieuwe 100% elektrische wagens naar het autosalon van Brussel komen, dan kan je dit artikel lezen.
DS behoort al enkele jaren niet meer tot de Citroënstal. Van premiummerk van Citroën uitgegroeid tot écht merk “DS Automobiles”.
Plug in is goede techniek. Goede combinatie van beide werelden. MAAR hebben ze nog een toekomst in BE na de “nota Magnette” waar Vlaamse ministers ook direct op sprongen? Het ziet er naar uit dat hier en 1 of 2 jaar enkel nog full ev in BE fiscaal interessant/aanvaardbaar zal zijn. Jammer.
@Yves ja plug-in hybride is inderdaad een goede techniek. Fiscaal is het afwachten maar de nota Magnette heeft meer te maken met zijn achterban. De leden van de PS die met een firmawagen rijden zijn op 1 hand te tellen, dus hij kan gemakkelijk firmawagens viseren dat treft toch zijn kiespubliek integendeel zelfs, de meeste firmawagens situeren zich in Vlaanderen , op de tweede plaats Brussel
Gaat de Ford Explorer plug in hybride ook niet op het salon staan? Die wil ik wel graag zien.
Plug-in hybride is het slechte van beide werelden. Te klein elektrisch bereik icm een vervuilende fossiele brandstofmotor. Met een forse meerprijs tov de gewone brandstofversies mikken ze op de misplaatste subsidieregelingen.
@Herman Ik vrees dat “de kat uit de zak is”. Ze (de politiekers) zien een kans om de firmawagen te behouden (voor hun kiezers) en tergelijkertijd “groen” te doen. Door enkel nog full EV’s als firmawagen toe te laten zouden ze in ongeveer 4 jaar bijna 600.000 full EV’s op de weg kunnen krijgen in België. De firmawagen als “motor van de vergroening van het belgische wagenpark”. Dat is een verhaal zie ze bij (bijna) iedereen uitgelegd krijgen. Wij er ook aan de tafel zit bij de federale onderhandeling, hier gaat snel concensus over zijn. Wees maar zeker.
Bij een salariswagen hoort ook een tankkaart. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk zal gebeuren bij een elektrische salaris wagen indien deze thuis opgeladen wordt. Hoe zal de stroom betaald worden en kan je wel stroom verkopen aan je werkgever als je geen stroomleverancier bent maar gewoon prive eigenaar van je woning ?????
Er bestaan oplaadsystemen die een onderscheid kunnen maken tussen prive- en werk-oplaadbeurten en ook registreren hoeveel er zo verbruikt werd. Dit werkt met een soort van laadpas. Maar of de werkgever en/of leasemaatschappij ook tussenkomt in de plaatsing van zo’n systeem, laat staan de elektrische voorzieningen in de woning is een andere vraag:-).
Anders gewoon maximaal op werk opladen, indien nodig publiek laden en de kosten binnenbrengen zeker…
@Guido Bockstal: geen eenduidig antwoord op te geven gezien dit afhangt van de carpolicy van je werkgever.
Bij ons worden de afgenomen kWh van de thuislaadpaal (eveneens voorzien en geïnstalleerd door de werkgever) automatisch verrekend via de backend/backoffice en dit via 4G (er zit een simkaart in de laadpaal). De laadpaal heeft een MID gecertificeerde kWh teller die elke laadsessie (die je ook op je pc/laptop en/of smarpthphone kan volgen) opslaat en online doorgeeft aan de backoffice. Deze verrekend de e-kosten aan de werkgever welke het overeengekomen bedrag per kWh per maand dan terugstort op de rekening van de werknemer. Voor de werknemer zijn hier geen bijkomende kosten aan (wij doen dit nu al 8 maanden zo) gezien dit reeds verwerkt zit in de VAA gekoppeld aan de elektrische salariswagen (bij gebruik van een tankkaart zijn er ook geen extra kosten voor de wrknemer).
Normaal mag je een salariswagen ook privé gebruiken (vandaar de VAA, anders was het geen salariswagen maar een pure bedrijfswagen) en in de tijd van fossiel mocht je, uiteraard afhankelijk van de bedrijfs carpolicy, je tankkaart ook gebruiken voor privé km. Bij EV is dit dus niet anders. Fiscaal gezien verkoop je je elektriciteit niet aan je werkgever maar ontvang je een vergoeding voor diensten geleverd aan de werkgever, reeds verrekend in de VAA).
De Kia xceed zou er ook staan
Ook jeep zou er twee hebben!
De BMW Mini countryman hybride Plug-in, komt die ook naar het salon?