Deze 7 elektrische wagens staan op autosalon van Brussel
We geven een overzicht van alle nieuwe elektrische auto’s die je momenteel kan bewonderen op het autosalon van Brussel.
Op 19 januari 2019 ging het autosalon van Brussel opnieuw van start. Het is geen autoshow met grote premières, maar het is wel een belangrijk event voor de autoverkoop in ons land. Die verkoop zal vooral bestaan uit wagens met verbrandingsmotoren, al brengen heel wat merken ook hun elektrisch aanbod mee. Hier vind je een overzicht van nieuwe elektrische wagens die je voor het eerst kan gaan bekijken op het Brusselse salon.
1. Mercedes EQC
Hoewel de eerste leveringen pas voorzien zijn in september 2019, brengt Mercedes z’n nieuwe elektrische wagen nu al mee naar Brussel. De EQC is een uit de kluiten gewassen SUV met 300 kilometer praktisch rijbereik. Aan de snellader krijg je de accu tot 80% geladen in 40 minuten. Verwacht je aan een aanschafprijs van minstens 80.000€.
2. Tesla Model 3
Tesla start in 2019 eindelijk met de Europese leveringen van de Model 3. Een ideaal moment dus om de auto voor het eerst in Brussel tentoon te stellen. De Model 3 is een elektrische sedan, met het formaat van een BMW 3-reeks, die dik 400 kilometer rijdt op een volle batterij. Het prijskaartje van 58.800€ is stevig, maar gelukkig volgen er in 2020 goedkopere versies.
3. Hyundai Kona Electric
Ook Hyundai is van de partij met de elektrische versie van de Kona. Het is een compacte SUV met een praktische range van 350 km. Hij is nu al leverbaar, al laten heel wat lezers ons weten dat de leveringstermijn behoorlijk kan oplopen.
LEES OOK: Nieuwe auto kopen? Dit is waarom je beter wacht tot 2021
Er is veel vraag naar de Kona EV, aangezien het met een prijs van 45.000€ (64 kWh) één van de goedkoopste long-range elektrische wagens is. Op de Hyundai stand zal je trouwens ook de Nexo vinden, een nieuwe waterstofauto.
4. Kia e-Niro
Ook het tweelingbroertje van de Kona EV, de Kia e-Niro, mag er voor het eerst bij zijn op het autosalon Brussel. Net als de Kona is de e-Niro een compacte SUV. Hoewel hij een ander design heeft, zijn de specificaties quasi identiek. Hij zal ongeveer 40.000€ kosten, en de eerste leveringen volgen midden 2019.
5. Mercedes e-Vito
Naast de EQC, presenteert Mercedes in Brussel ook een elektrische versie van de Vito bestelwagen. Prijzen en specificaties zijn nog niet bekend, maar we mogen wel al weten dat de verkoop start op 1 maart 2019.
6. Audi e-tron
Ook Audi mag uiteraard niet ontbreken met de e-tron, hun eerste elektrische auto in het gamma. Met een prijs van 82.400€ niet goedkoop, maar aangezien hij in België (Vorst) geproduceerd wordt, kunnen we daar als land nog een mooi graantje van meepikken.
7. DS3 E-Tense
Citroën’s luxemerk, DS, brengt z’n eerste elektrische auto mee naar Brussel. De DS3 E-Tense beschikt over een 50 kWh batterij die je in de praktijk 250 km ver brengt. De marktlancering is gepland voor het eind 2019.
Ik ben reeds bij Hyundai en Kia even gaan kijken en luisteren en de long range (64kWh) is bij Hyundai net iets duurder dan bij Kia en beide zitten begin de 40000€.
Je duikt onder die magische grens als je kiest voor de 39kWh echter de productie ‘zou’ pas starten eind 2019 en is nu nog niet bestel aar (Hyundai) maar met lange levertermijn (1j Kia), maar alles in nog wijzigen. Immers in NL is de levertijd voor wat je op het autosalon kan bestellen 1j en voor de BE mei of september afhankelijk van het aantal gegadigden.
Allemaal veel en veel te duur om te kunnen.worden beschouwd als voertuigen die de echte doorbraak van elektrische auto’s gaan forceren.
Vreemd, ik stond vorige week reeds naast een electrisch Kona op de parking van de Horta in Beveren. Had een gewone Belgische nummerplaat.
Moet dus wel al te bestellen zijn
Er maar één toekomst en dat is elektrisch(-aangedreven) dat iedereen dit nu eens wilt snappen!(rendement/onderhoud/prestaties/milieu/levensduur/op alle gebied)
De regering voert een anti- verbrandingsmotorcampagne en de autoindustrie zorgt in de plaats daarvan voor peperdure electrische wagens.
Op het komende autosalon zullen de auto’s met verbrandingsmotor het leeuwenaandeel uitmaken.
Hoe knoop je dit aan elkaar ?
Ik denk dat we nog enkele jaren moeten wachten op een groter aanbod en uit voorraad te leveren EV’s.
Op dit moment is de overname van je huidige jonge auto het probleem en korting op de nieuwe EV niet bespreekbaar.
€10.000 duurder dan de long-range benzine versie
Wat moet een mens hier van denken hé?
super brandstof aan 0.25 – 0.30 euro per liter tegengehouden door de oliemaatschappijen
Sinds 2007 onderzoekt de Engelse firma Cella Energy een soort super brandstof die weinig tot geen koolwaterstoffen uitstoot,
milieuvriendelijk kan geproduceerd worden en kan getankt worden in conventionele verbrandingsmotoren zonder veel aanpassingen.
Na drie jaar onderzoek is de firma klaar met de brandstof. Het is waterstof maar in een andere vorm.
Zoals u wellicht weet is waterstof alleen op te slaan en te tanken onder hoge druk en onder extreme koeling.
Cella Energy heeft dat probleem opgelost, het kan nu gewoon gelijk benzine getankt en opgeslagen worden.
En nu komt het: De kostprijs aan de pomp zou tussen 0.25 en 0.30 euro per liter bedragen.
Dat samen met de te verwaarlozen uitstoot is te mooi om waar te zijn maar toch is het reeds bevestigd met een patentname door Cella.
Wat is nu het probleem: de grote oliemaatschappijen voelen de bui hangen en werken Cella tegen om de brandstof via hun netwerken aan te bieden aan klanten zoals u en ik.
Ik vind het de moeite om hier ruchtbaarheid rond te maken en zodoende de wereld te laten weten dat deze brandstof bestaat.
Een beetje druk op alle grote oliemaatschappijen kan geen kwaad
kona ev long range met een prijs van 38000 ,is een beetje gelogen . of je moet 250 echte km long range noemen . de echte long range kona ev kost 44000 , daar moet je dik 400km mee kunnen
Ik had me vergist van prijs (45k ipv 38k voor de long range 64 kWh). Ondertussen aangepast. Zelfs aan 45k is het nog altijd één van de goedkoopste long range evs natuurlijk.
Denk nu (als het kan ..) even verder na: e auto :geen motorolie,gn versnellingsbak,gratis automaat zonder veel onderdelen,geen oliefilters, geen uitlaatsysteem,geen duizende storingsgevoelige componenten, koudstart direct wegrijden,geen koppeling, nagenoeg onverslijtbaar,véél rendabeler dan verbrandingsmotor,dus zuiniger, geen lawaai en dat gezeur over opladen….iemand die technisch op de hoogte is, geen dingen leest en gewoon verder verteld zonder te weten waarover hij of zij praat maar iemand die het écht begrijpt weet dat e-auto’s gewoon simpel en goed zijn ,dat de prijs hoog ligt ,nu nog ,dat is de fout v d autoindustrie want die krijgt door al die bovenstaande voordelen veeeeel minder omzet en trouwens wie wil er in deze tijd nog rondrijden met zo een ouderwetse rammelende”ontploffingsmotor”….achter enkele jaren kijken ze je na…..
Sinds enkele weken rijd ik met een hybride.
Ervaring is heel positief op alle vlakken.
Ik geloof wel in exclusieve elektrische wagens doch de bevoorrading (en de prijs !) vind ik nog altijd een probleem.
Misschien is dit opgelost tegen dat ik binnen een paar jaar een nieuwe wagen koop.
Ik ga mij direct een e -wagen bestellen ,voor die prijs kun je het niet laten.(?)
Een EV ook die onder de €45.000 blijven voor heel velen nog altijd te duur. Net als met eerst plasma TV’s en later LCD TV’s wordt dit relatief snel goedkoper.
Wat men vaak vergeet is dat een EV veel minder onderhoud nodig heeft! Geen radiator, geen nokkenas, geen kleppen, geen uitlaat enz. Allemaal terugkomende kosten als men veel km’s maakt of langer dan 3j in een wagen zal rijden.
Daarmee kan een benzine/dieselwagen van zo’n €35.000 op termijn duurder rijden is dan de nu nog hogere aanschaf van de meeste EV’s. Voor diegenen die een losse- of tweeondereenkap woning hebben met zonnepanelen is de keus een stuk gemakkelijker. Dan wordt EV rijden wel serieus aantrekkelijk.
Collega’s,
Sinds oktober rij ik met Nissan Leaf 40 kW. Ik heb enkel positieve opmerkingen. Als je Electrische hebt ervaren, elke ontploffingsmotor is oude ‘koek’. Een schande dat de auto industrie/olielobby zo machtig is.
Prijs auto: onder 30000€ te verkrijgen.
Minpuntje, 250km reëele actieradius.
PLUSPUNT: MILIEU!!!!
Allemaal de reinste milieu onzin,een argument om alleen de verkoop aan te zwengelen,want zat je iets in met het milieu in dan zou je in eerste plaats alle tweedehands Diesel/benzine wagens verbieden….en zekers niet zoals nu oude en nieuwe wagens achterbaks verschepen naar Afrika
Tesla is gelimiteerd door de productie capaciteit van hun batterijen samen met Panasonic en die maken meer dan de helft van alle batterijen op de wereld. Maw er is een enorme vraag met een beperkt aanbod. Waar maken VW, Toyota en de andere giganten hun batterijen? Hebben ze schrik dat de prijzen nog sneller zullen dalen en dat ze daardoor hun eigen einde veroorzaken?
Waarom spreekt u niet over de jaguar I pace?? Ook hoog prijsniveau, zal wel begin 2019 geleverd worden en is technisch volgens mij iets beter dan Audi en Mercedes. Vergelijkende tests zullen wel volgen.
Die stond er vorig jaar toch al?
Hallo Dirk, groot gelijk, na 1,5 jaar Tesla wil ik ook niet meer terug naar die oude “koek”. Je GSM, TV, … werken toch ook niet op diesel ? De voordelen zijn oneindig (te veel om hier op te sommen), en om van het gezaag rond mijn hoofd over “het zuiden van Frankrijk” af te zijn hebben we in juli een trip naar Bormes Les Mimosas gemaakt. Wij hebben natuurlijk het voordeel van het supercharger netwerk.
als ik het goed begrijp dan kunnen alle garages hun deuren sluiten, is er geen keuring meer nodig en zijn er nu al oplossingen voor de miljoenen batterijen te verwerken die out zijn ? al eens nagedacht wat één containerschip uitstoot, of één jumbojet en hoeveel er daar dagelijks onderweg zijn? E autos zijn voor watjes die denken het ei van Columbus te hebben ontdekt, er reden al E autos in 1902 so wath
Ik rij met een Full Electric Peugeot Tepee. Na aftrek van premie, Full Option, 29000 euro en 22Kw batterij. Is geen racekar maar rijdt zeer aangenaam. Actie radius: 120 – 145 km. Wat mij betreft meer dan voldoende. Ik ken er die voor een benzine motor meer geld uitgeven. Waarom 200pk motoren in e-wagens steken?Dat is feitelijk contradictorisch.
Mijn nissan leaf verbruikt tussen de 15 en de 20Kw/100Km.
Peugeot E legend staat ook op het Salon 2019.
Goed om weten, maar het is maar een concept natuurlijk.
eens electrisch nooit meer iets anders.
voor al diegenen die hier wat komen zeveren,
informeer jullie eens degelijk,en niet alleen over de aanschafprijs,en niet alleen over een tesla of audi.
ik rij 2 jaar electrisch,onderhoudskosten 35 euro op 25000km.
Dat een EV quasi niks kost aan onderhoud rechtvaardigt op geen enkele manier de extreme aanschafkost: deze zou amper de helft mogen zijn van een verbrandingsmotor met alle bijhorende komponenten versnellingsbak, filters, aandrijfsysteem, koeling en noem maar op. De techniek wordt al 50 jaar succesvol toegepast voor intern transport zoals heftrucks en ander materieel. De toekomst van EV staat of valt met de opslag van de energie en in dat opzicht zal (gecomprimeerde) H2 het altijd winnen. Rijbereiken tot 1500 km met een gewone tank, en tanken zoals we gewend zijn is daarmee eenvoudig. Het comprimeren van de H2 kan met bijna-gratis opgewekte stroom in bijvb woestijngebied en heeft een een consumentarief van rond de € 0.35 waarmee je even ver komt als 1 L. diesel.Het grootste obstakel zal de geldverslaafde roverheid zijn, die de benzine- of dieselslurpende melkkoe niet kwijt wil.
een hybride MET verbrandingsmotor (+ complexe computer en software) + batterij + elektrische motor kost minder dan een eenvoudige puur elektrische variant ZONDER de duurste en meest complexe elementen. Wie begrijpt dit ??? Ik niet.
batterij en omvormer zijn de grootse kost,en vermits iedereen een xxl range wil worden de batterijen alleen maar groter,lees duurder.
alleen produktie op grote schaal kan hier iets aan veranderen.
De enige oplossing is de waterstof cel auto. Weg met de batterijen en een bijna even lange rit mogelijk als met een gewone verbrandingsmotor.
Zelfs de uitbouw van een verdelersnet hoeft geen groot probleem te zijn. Waar knelt het schoentje?
Wagens met fuel cel hebben ook batterij nodig. Fuel cel wekt een continu gelijkmatige stroom op. Batterij is nodig om pieken met extra verbruik te ondersteunen.
Batterij wordt als buffer gebruikt. Wel moet de batterij geen al te grote capaciteit hebben.
Zoals bij acceleren, hogere snelheid, …..
Best eens naar de technologie kijken, bestaat bij Toyota en Hyundai.
@ christiaan
welke extreme aanschafprijs?
19000 MET HUURBATTERIJ OF 27000 met koopbatterij voor bijna full option.
de meeste van degenen die hier reageren hebben nog nooit enig serieus opzoekwerk verricht.
ok de keuze is voorlopig beperkt,en ik erger me ook meermaals aan die dure luxeprodukten(tesla audi jaguar bv) waar de meeste constructeurs graag mee uitpakken.
anderzijds,geef ze eens ongelijk,verkopen doen ze toch.
zoals altijd,
diegenen die er nooit mee gereden hebben en er geen bezitten weten best hoe de vork aan de steel zit.
Aan iedereen die waterstof blijkbaar de heilige graal vindt: weet dat de systeemefficientie een factor 3 lager ligt dan bij een batterij elektrisch voertuig, simpelweg omdat er meer stappen zijn, waarbij telkens verlies optreedt:
FCEV:
Opwekken elektriciteit –> electrolyse –> opslag van waterstof –> transport naar tankstation –> het tanken zelf –> opslag in wagen –> verbrandingsproces –> opslag in batterij ==> energie om te rijden
Vergelijk met BEV:
Opwekken elektriciteit –> laden –> opslag elektriciteit ==> energie om te rijden.
Het enige nadeel van EV is dat het gewicht nog hoger is (maar niet zodanig veel want de opslagtanks van H2 zijn zwaar, en met batterijontwikkeling zal dat verschil alleen maar dalen.
Dat wil niet zeggen dat er in de toekomst sowieso geen markt is voor H2, maar dan denk ik eerder aan vrachtvervoer, of plug-in hybride (elektrisch/H2), en eventueel voor gebruikers die regelmatig 800+ kilometers per dag afleggen (afstanden die niet meer haalbaar zijn met max 1 keer snelladen).
akkoord met kevin.
theortisch heel mooi,maar waterstof gaat het verhaal alleen nog duurder maken.
Ik rij sinds eind september (inderdaad, één van de eerst geleverde) met een Kona Sky Sensation 64 Kw.
In deze drie maand en een half al 7.000 Km gereden en wagen is gewoon zalig.
Enorme boost bij accelereren en nu, tijdens de koude dagen, een gemiddeld verbruik van 14,7 Kwh voor 100 Km.
Kan meer dan 400 Km rijden tijdens deze koude. In warmere oktobermaand gemiddeld verbruik van 13 Kwh.
Wel maximaal gebruik makende van de regeneratiemogelijkheden.
Nadeel, bij deze topversie, geen geheugen voor electrische zetels, geen electrische opening/sluiting van de achterklep en vooral, geen verlichting in handschoenkastje.
Wil geen benzine/diesel wagen meer, veel meer rijplezier en rustiger rijden met een EV.
Je moet al met een serieuze sportwagen zijn om de acceleratietijden te verbeteren.
wat acceleraties betreft,inderdaad,zelfs op ecostand mispakken de meeste zich,alhoewel ik dit geen reden vind om een ev te kopen.
@Peter : rij met je deze koude dagen met verwarming op of ben je een diehard en doe je het zonder? 400km bij deze temp. is wel top ! Welke prijs heb je aankoop betaald?
@Andre : je moet idd geen EV kopen om snel op te trekken; dat is tegen het milieuvriendelijk principe
Hmmm, toch maar ’n jaartje of twee wachten op de 35.000 euro (40.000 dollar) EV van Fisker !met Solid State batterij!
Vooral de aanschafprijs, de minimale reikwijdte, en het opladen zijn de grootste struikelblokken bij de opkomst van de electrische auto. Ook de stijgende electriciteitsprijzen en het dreigend tekort aan electriciteit, het weinig betrouwbaar premiestelsel van de regering scheppen argwaan bij de potentiële koper.
aanschafprijs?als je je focust op tesla audi jaguar klopt
reikwijdte is voor de gemiddelde bestuurder geen probleem(mogelijkheden moet je ook willen zien)
stijgende electriciteitsprijzen,dat is net hetzelfde als voor benzine en diesel,dreigend electriciteitstekort,komt de electrolobby wel goed uit om prijzen te rechtvaardigen……………..
regering tja………. dat is niet alleen in het ev verhaal
Bij mijn KONA is de actieradius zonder verwarming ongeveer 480 Km, met verwarming dezere dagen is het 400 Km, wel driver only heating.
Wagen is een sky sensation, dus met alle mogelijke opties en heeft 46.000 Euro gekost.