Elektrische wagen is 3 keer efficiënter dan waterstofauto

Waterstof tanken auto

Een auto op waterstof is een elektrische auto die z’n elektriciteit haalt uit waterstof. Het waterstof (H2) wordt onder hoge druk opgeslagen in een tank. Via een brandstofcel wordt het dan door een chemisch proces omgezet in elektriciteit en water (H2O).

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 9 november 2017. Op 31 maart 2019 werd het volledig geüpdate.

Energieverslindend

Aangezien waterstof (H2) quasi niet voorkomt in de natuur moet het geproduceerd worden. De meest efficiënte, milieuvriendelijke en op grote schaal toepasbare manier om dat te doen, is via elektrolyse. Dat is een proces waarvoor heel wat elektriciteit nodig is, en waarbij ook een groot deel energie verloren gaat. Ongeveer 25% à 30%, zoals je kan zien in onderstaand schema.

waterstofauto efficiëntie

Bron: physorg.com/news85074285.html

Het geproduceerde waterstof moet dan opgeslagen worden. Dat kan door het samen te drukken, of door het vloeibaar te maken. Dit zijn opnieuw processen waarbij energie verloren gaat, namelijk 10% voor het comprimeren of 35% voor het vloeibaar maken.

Ook bij het transport, het tanken en de energieomzetting in de brandstofcel gaat opnieuw massa’s energie verloren.

Daardoor gebruikt een waterstofauto slechts 19 tot 23 kWh nuttig van de 100 kWh die initieel nodig was aan het begin van het proces.

Een batterij-elektrische auto is veel efficiënter omdat heel het proces minder (energieverlindende) stappen heeft. Een EV besteedt maar liefst 69 kWh nuttig van de initiële 100 kWh, en is daarmee dus drie keer efficiënter dan een auto op waterstof.

Vond je dit artikel nuttig?

Overweeg dan om eGear.be te steunen via Patreon, zodat we artikels zoals deze kunnen blijven schrijven. Dat kan al vanaf 1$.