EU wil minimumprijs van 40.000€ voor Chinese elektrische auto’s
Chinese elektrische auto’s moeten minstens 40.000€ à 45.000€ kosten om toegelaten te worden op de Europese markt, zo blijkt uit onderhandelingen.
Eerder deze week schreven we reeds dat er in Europese kringen opnieuw gediscussieerd wordt over de invoer van Chinese elektrische auto’s. In 2024 legde de EU reeds zware importtarieven op aan China, maar nu Donald Trump op ramkoers zit met China, wil de EU van de gelegenheid gebruik maken om de banden met China weer aan te halen.
LEES OOK: Dit zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in België (2025)
De EU cultiveert opnieuw het idee om minimumprijzen op te leggen voor Chinese elektrische auto’s, en de importtarieven (deels) overboord te gooien. Op die manier zou de concurrentiedruk voor Europese automerken verlaagd kunnen worden, en kan de tewerkstelling in Europa deels gevrijwaard blijven.
Maar hoeveel moet een Chinese elektrische auto dan kosten volgens de EU? Daar wordt al maanden over gediscussieerd. Volgens verschillende bronnen wil Europa een minimumprijs opleggen van 40.000€ à 45.000€. Dat vindt Peking echter veel te hoog. Volgens persagentschap Reuters heeft China vorig jaar reeds een voorstel gedaan van 30.000€, maar dat werd in oktober 2024 verworpen door de EU.
Momenteel zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in België allemaal goedkoper dan 30.000€, en de helft ervan wordt in China gebouwd.
OOK INTERESSANT: Dit zijn de 10 best verkopende elektrische auto’s in 2025
Los van de discussie over de exacte minimumprijs, speelt er nog een ander probleem. De formule van minimumprijzen werd eerder al eens toegepast op Chinese zonnepanelen, maar dat werd door China ontweken door via andere Aziatische landen in te voeren. Europa vreest dat dit met elektrische auto’s ook kan gebeuren.
Hoeveel moet een Chinese elektrische auto volgens jullie minstens kosten? Laat het weten in de reacties!
Een minimumprijs is altijd in het nadeel van de consument. Waarom moeten Europese constructeurs beschermd worden als ze zelf al jááren treuzelen met de lancering van kleine EVs? Waar blijft de VW ID.1 die ze nu pas ergens in 2027 gaan lanceren? Volwaardige kleine EVs hebben we nodig! Geen Chinese bakbeesten van 3 ton en 100k euro. Belachelijk beleid om vooral de Duitse constructeurs te bedienen die het vooral voor zichzelf hebben verpest met hun jarenlange sell out van technologie en knowhow in ruil voor wat extra winst. Zielig eigenlijk.
Graag minimum 25.000 euro.
Ik vraag me af waarom een Chinese auto minimum 40.000€ moet kosten terwijl Tesla wel een auto op de markt mag zetten met een startprijs van 25.000€.
Geen minimumprijs en geen invoertaksen. De Europese contstructeurs heb jaren gelachen met elektrische auto’s ipv er in te investeren en zitten nu met de gebakken peren. Ik rij al 8 jaar met dezelfde Tesla S, zonder kosten, dus ze hebben tijd genoeg gehad. Ze moeten nu maar de pil slikken. Ik zou toch nooit Chinees kopen (en Tesla ook niet meer), de volgende op mijn lijst is Skoda, Porsche of Mercedes.
In China kan men al een kleine uitstekend uitgeruste elektrische auto (soort zoals Peugeot 108, Citroën C1 enz…) kopen ver beneden de 10.000 euro. De BYD Seagull is daar een goed voorbeeld van. Hier zou dit perfect voor 16000 euro kunnen verkocht worden, zodat mensen met een laag inkomen zich ook nog een autootje kunnen veroorloven.
de enige zieligen in dit hele verhaal zijn diegenen die WEER EENS de noodzaak zien om een hele industrie te verkloten om eigen gewin…..
hoeveel industrie en werkgelegenheid moet er nog verdwijnen naar japan korea china en andere landen die het nu eenmaal niet zo nauw nemen met regels en mensen?
belgie is ooit een van de grootste autoproducenten ter wereld geweest per hoofd…
wat blijft er over …
zolang IK maar……………..ZIELIG
Dus het land dat begonnen is met die prijzenoorlog mag bij ons wel een wagen op de markt zetten die ver onder de 40.000 € blijft ???!! Te zot voor woorden.
Minimum??? ik ga volledig akkoord met mijn voorgangers. Trouwens, met de minimumprijs ga je enkel de Chinezen rijker maken, en die kunnen dan nog veel meer drones en munitie naar Rusland sturen om te proberen Oekraine te veroveren. HOE KORTZICHTIG MAAR WEER EENS VAN ONZE “BELEIDS(?)”MENSEN. Waar zijn die in Gods naam toch mee bezig? Verplicht de fabrikanten om compacte elektrische auto’s te bouwen, klasse DACIA SPRING. Niet groter dan een Hyundai Matrix (praktisch, ruim, en niet al te groot om te parkeren) of een Fiat Idea (al een tijdje niet leer gezien(veel elektrische problemen mee). In die klasse zijn er nagenoeg geen elektrische auto’s. I wacht al lang op de VW ID2, dir aangekogigd was voor 2023 … intussen zijn we al 2025 ! ! !
Zielig echt een schande.
De overheid die beslist goe goedkoop of duur een product maag zijn….
Oneerlijk op alle vlakken!
Als die prehistorische merken nog altijd geen deftige ev aan een goede prijs kunnen maken/verkopen. Waarom merken die wel ontwikkeling doen straffen….
Oprotten met de doodbloedende eu merken.