De Wever wil weten hoeveel elektriciteit jij opdoet aan je elektrische auto
De nieuwe Belgische regering De Wever I wil registreren hoeveel elektriciteit in België gebruikt wordt om elektrische auto’s op te laden.
De Arizona-regeringsverklaring staat vol nieuwe maatregelen, waarvan een deel ook betrekking hebben op elektrische voertuigen.
Een opvallende maatregel wordt volgens onze collega’s van Fleet als volgt omschreven: “We onderzoeken ook de mogelijkheid om de hoeveelheid elektriciteit te registreren die wordt gebruikt voor het opladen van elektrische wagens, zodat deze kan bijdragen aan onze Europese klimaatdoelstellingen”.
LEES OOK: De Wever I wil hybride bedrijfswagen opnieuw stimuleren met hogere fiscale aftrek
Verder kondigt de nieuwe regering nog een aantal nieuwigheden aan met betrekking tot elektrische voertuigen. Zo zal de federale belastingvermindering voor elektrische motorfietsen, driewielers en vierwielers verdwijnen.
De regering wil ook het systeem van social leasing van elektrische auto’s onderzoeken, voor gezinnen met een laag inkomen. Dit is een concept dat in 2024 reeds gelanceerd werd in Frankrijk. Hier lees je er meer over.
Tenslotte wil de regering de mogelijkheid bekijken om de regels om tweedehands fossiele auto’s om te bouwen tot een elektrisch exemplaar, te versoepelen.
Nu zal de gewone man met een EV gestraft worden om de klimaat doelstelling te behalen
Men doet de moeite om het klimaat te redden en nu moeten we er nog voor betalen ook
Waar is die man mee bezig ? Heb alleszins niet voor hem gestemd nog zijn geldvretende partij
Eenmaal iedereen een elektrische auto heeft zal het niet goedkoper worden om ermee ye rijden dan een gewone auto.
Nederland zal extra belasten omdat de druk op de electriciteit te hoog word.
Niets in het klimaatakkoord zorgt ervoor dat het voor ons goedkoper word.
Met deze regering of een andere zal het niet beyer zijn.
En wat gaan ze doen met onze eigen opgewekte elektriciteit via zonnepanelen?… meer dan de helft van ons verbruik komt van ons zelf betaalde zonnepanelen!
Haha,
Alsof je door een elektrische auto te kopen het klimaat mee gaat redden.
De gewone man is altijd de zak. Doe je zonnepanelen wordt je gestraft. Enz…
Ik heb al sinds 2019 zonnepanelen en rij al sinds 2018 elektrisch. Ik heb er alleen nog maar veel geld aan verdiend en uitgaven mee bespaard.
Hoezo gestraft?
Voor de “gewone man” is blijkbaar iedere reden goed genoeg om te blijven kankeren op alles en nog wat.
Laat de kleine man maar mee draaien Mr De Wever, duw de kleine man nog meer in de miserie. Zo dat jullie rijker worden en wij de werkende man maar armer worden
Heeft van niks verstand weg De Wever altijd maar betalen den achterlijken hij denkt ook dat hij het water uitgevonden heeft
Inderdaad, als je voor het milieu wat doet, zoals zonnepanelen en elektrische auto dan wordt je daarna gestraft.
Dit weeral valkuilen van onze nieuwe regering. Het beste is niets te vermelden,want dit gaat in de toekomst tegen de burger gebruikt worden.Voor van alles en nog. B.T.W ,belastingen,milieuvervuiling, co 2 .En ga zo maar verder. Steeds komen ze met mooie voordelen ,en als er genoeg volk toehapt. Dan sluit de val.Ik zou zeggen ,ze hebben er geen zaken mee. Dat ze zich met hun eigen zaken bemoeien.Met de banken ,juist hetzelfde.
Beste Victor, dat moet jij me eens uitleggen dat u via uw zonnepanelen je auto kan laden. Hoeveel zonnepanelen heb je dan liggen een honderdtal? Of misschien rij je enkel 1000km per jaar. Ik heb er voor de moment 18 liggen stook op mazout en kom niet toe met deze 18. Eens een warmtepomp en auto heb ik er een pak meer nodig.
Eens de meeste er één hebben wegenbelastingen betalen op je EV daarna Km heffing komt nog enz… En dat is met alles eerst promoten en daarna in ons zakken zitten en goed uitmelken.
@Anoniem de zoveelste:
Blijkbaar heb je geen idee hoeveel een zonnepaneel produceert op een jaar en rij je geen EV en geen flauw benul van het aantal kWh dat een EV per 100 km verbruikt?
1000 km per jaar komt overeen met een verbruik van 170 kWh. De kleinste PV installatie kan dat al produceren.
Ik rij gemiddeld 20000 km per jaar.
Mijn EV verbruikt uit de HV autoaccu op jaarbasis gemiddeld 15 kWh/100 km. Uit de laadpaal is dat een verbruik van 17 kWh/100 km.
Om 20000 km per jaar elektrisch te rijden heb je dan 3400 kWh nodig. Dat produceren 8 panelen van 450 Wp al.
Hier geen panelen, geen warmtepomp, geen EV, geen accu niks groen… al het uitgespaarde budget belegd en op 5 jaar heb ik al meer verdiend dan wat al het genoemde ooit zou kunnen opbrengen in het beste geval dan nog en mijn oorspronkelijk budget heb ik ook nog in tegenstelling tot zogenaamd groene inveseteringen.
Maar elk doet uiteraard met zijn geld wat hij wilt.
Laat het uw huis ,elektrisch rijden is niet interessant voor gewone mensen .Veel te dure aankoop Voor de km’s die we doen .
Plus de batterij produktie is ook niet zuiver .
Flauwekul Victor, mocht het zo eenvoudig gaan, dan reed iedereen zich rijk, mensen zijn niet dom, als er geld te sparen valt is het zo geweten.
Meerdere maanden is er zelfs geen zon genoeg om je thuisverbruik te compenseren, laat staan om een accu van 85kWh op te laden tijdens een weekend, want tijdens de week staat de wagen op de parking van het werk overdag en dus niet thuis. Ofwel heel specifiek werk je snachts en staat wagen wel thuis overdag.
Jouw uitleg is theorie zoals ze ook zonnepanelen en accu’s proberen verkopen aan de mensen, maar staat mijlenver van de dagelijkse praktijk en realiteit.
Hoeveel kost 1 kwh
De wever voert het communisme in
We gaan er niet onderuit kunnen.
Zodra we naar de keuring gaan weten ze hoeveel km we gereden hebben.
Dan hoeven ze enkel 20kw/100km te rekenen. En zo belastingen innen.
Het verlies van tax op brandstof is een grote doper voor de regering.
Ze willen en gaan dat heel zeker op de één of andere manier terug vorderen.
De wegentax is te laag om het verlies te compenseren.
Zolang het totaal van wegenbelasting en accijnzen op brandstof overeenkomt met de huidige regeling zou het fair zijn.
Alswel opeens een veelvoud moeten betalen om een ev op de baan te houden kopen we lekker weer een Diesel!
Al moet ik die invoeren vanuit Duitsland maakt niet uit.
Want hier is opeens een Diesel super slecht terwijl 20 jaar terug het de redding was….
Alles draaid om geld in de lade brengen. Voor ons net het omgekeerde zoveel mogelijk geld overhouden
Wat had je dan gedacht, dat onbelast elektrisch rijden gratis zou blijven?
De tijd van cadeautjes uitdelen is voorbij, en maar goed ook.
In Nederland bv. willen ze tegen 2030 tot 2500€ jaarlijkse tax aanrekenen
voor een VW ID3 middenklasser ev.
Dan is betalen volgens verbruik de meest eerlijke vorm, wie veel rijdt veel betaald en omgekeerd.
Ministers,deputees,goeverneurs,burgemeesters,en nog zo veel,die rijden ook electrise, maar op de kosten van de gemeenschap.
Dus gratis met leasing auto ook gratis
@JL: jij mag het dan wel flauwekul vinden maar ik heb zowel PV, een EV en een thuisaccu en maak mijn eigen rekening op basis van cijfers en niet op basis van wat geleuter zonder kennis van zaken.
Netafname kost me all in ongeveer 20-21 cent/kWh.
Afname via PV kost me in 2025 2 cent/kWh.
Ik schrijf ook nergens dat het eenvoudig is of zomaar uit de lucht komt vallen. Je moet wel voldoende PV plaatsen en elektrisch willen rijden.
Ieder zijn verbruik is anders. Ook ieders PV installatie is anders. Maar mijn eigen rekening klopt. Ik heb PV, EV, WP en ontzeg me geen enkel comfort.
Mijn afrekening voor netafname en netinjectie voor januari 2025 bedroeg totaal 2 cent.
En daar is de afrekening voor GSC inkomsten uit PV en energie laden in de accu van de EV nog niet eens verrekend.
Zoals gewoonlijk komt de commentaar van de “alwetenden” blijkbaar weer niet van gebruikers maar weer van zij die geen EV gebruiken en in verhouding tot hun verbruik te weinig PV hebben geplaatst of die mogelijkheid niet hadden en dan jaloers reageren op diegenen die de geboden kansen wel durfden aangrijpen.
Wij doen ook zoveel mogelijk aan thuiswerk. Geboden kansen grijpen, weet je wel.
En staat de Ev op de parking van het werk ook al geen probleem want daar staan tientallen laadpalen waar je op kosten van de werkgever gratis kan laden.
Wat jij omschrijft is hier al jaren geen theorie meer maar de dagdagelijkse praktijk.
Dat het in jouw specifieke situatie allemaal niet kan ga ik niet betwisten. Maar jij moet op basis van wat jij wel of niet kan dan ook een ander zijn rekening niet gaan maken.
Victor, ik ben niet bevoorrecht om een leasing te krijgen van mijn werkgever, ik heb niet het geld voor een zonnepaneel installatie die drie keer groter is dan mijn verbruik, ik heb niet de middelen voor een thuisbatterij en kan ook geen warmtepomp betalen.
Dus moet jij niet, op basis van jij wel kan, andere mensen gaan bestempelen als kankerend over alles en nog wat als zij klagen over alweer een bijkomende kost die ze alweer niet zullen kunnen dragen. Want voor deze gewone, volgens jou, kankerende man is jouw situatie dus wel degelijk flauwekul. Je moet wat minder je eigen situatie ophemelen en dan zullen mensen misschien ook minder geneigd zijn om jouw rekening te maken.
Over welke “bijkomende kost” voor gebruikers van een EV klaag je nu precies?
Wanneer je middelen beperkt zijn had je ze beter eerst in PV gestoken ipv in een EV.
PV kost nog nauwelijks iets. Voor 60 tot 80 € heb je tegenwoordig al een PV paneel met een vermogen van +400 Wp.
altijd leuk alle gezaag over prijzen.
Ikzelf heb 12600wp liggen met een 22kw accu.
en tuurlijk een laadpaal.
ieder zonder ervaring denkt dat je dat allemaal nodig hebt…
Maar de waarheid is anders het is een luxe om get te hebben.
Het moet niet!
Met een simpele stekker lader de 3kw levert kan je heel zeker 100km per dag opladen.
Ook rekening houden met de pieken.
bv van 22u tot 6u laden is 8uur aan 2kw is 16kw.
mijn verbruik is 14.4/100km met verlies bij laden ongeveer 16.
bij laden aan 2kw heb je ook nog over voor frigo Friezen enz zonder dat je de piek moet overschreiden.
indien meer dan 150km dan pas heb je een 11kw lader nodig.
nog altijd geen pv
afhankelijk van ev maar reken op 20kw/100km × jou jaarlijks km dan weet je hoeveel extra je gaat nemen van straat.
Indien een 11kw lader reken dan 50€ per extra kw boven de 2.5kw erbij.
2kw lader
2000kw voor 10000km ong 700€
met piek voor veelrijders
4000kw voor 20000km 1400€+450€ piektarief = 1850€
gerekend aan 0.35€/kw
snelladen via Tesla is aan 0.4€
sneladen elders reken dubbel 0.8€