Elektrische auto’s betalen vanaf 2026 volledige verkeersbelasting
De nieuwe Vlaamse regering “Diependaele I” zal voor elektrische auto’s een jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling (BIV) invoeren. Nu weten we voor het eerst vanaf wanneer en in welke verhouding.
Annick De Ridder (N-VA), kersvers Vlaams minister van Mobiliteit, laat voor het eerst haar licht schijnen op de plannen van de Vlaamse regering om elektrische auto’s te gaan belasten. Vanaf 2025 zullen elektrische auto’s “de helft” van de verkeersbelasting moeten betalen, en vanaf 2026 het volledige bedrag. Dit liet ze deze week optekenen bij journalist W. Meerschaut.
Hoe dat “volledige bedrag” dan zal berekend worden, is echter nog altijd niet duidelijk. De kans dat gewicht en vermogen een rol gaan spelen, zoals in sommige andere Europese landen, is groot.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die 5.000€ premie krijgen in 2024
Uit eerdere berichten is al gebleken dat elektrische auto’s die reeds zijn ingeschreven vrijgesteld zouden blijven. Of dit dan ook geldt voor auto’s die nog worden ingeschreven tussen nu en 31 december 2024 is niet duidelijk.
De Ridder zou ook graag de Vlaamse premie van 5.000€ voor elektrische auto’s met onmiddellijke ingang afschaffen, al moet nog juridisch bekeken worden of dit wel mag vóór 1 januari 2025. Reeds ingediende aanvragen die worden goedgekeurd, zouden wel gewoon uitbetaald worden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Het was al lang duidelijk dat deze regering voor de opwarming van de aarde is. Misschien nog de subsidies voor fossiele bedrijfswagens opkrikken.
Die eigenaars van die zware electrische luxeautos hebben de belastingbetaler al miljarden euros gekost, wordt hoogtijd dat die absurde subsidies en vrijstelling van biv en rijtax afgeschaft wordt, ook voor reeds ingeschreven voertuigen.
Eens temeer worden eerder gemaakte afspraken op de schop genomen, wordt het profitariaat op zijn wenken bediend
@anoniem ik denk dat diegene die met zware elektrische luxeauto’s rondrijden in totaliteit meer bijdragen aan de economie dan eland die zich een Dacia aanschaft
Inderdaad laat iedereen volgend jaar met zijn benzine of diesel naar de Ardèche rijden, daar hebben ze ervaring met de klimaatopwarming…
Heeft niks met klimaatopwarming te maken. De doelstelling is om energie onafhankelijk te worden van midden-oosten gezien al ons (EU) geld ernaar verdwijnt (en we al geen export meer hebben).
Alle EV rijders terug naar diesel en benzine 👍
Waarom zouden we nog dure EV’s kopen als diesel of benzine rijden zoveel goedkoper is?
Goed gedaan van onze regering 😂
Alles terug naar af …
@anoniem: miljarden? Wel een beetje ernstig blijven aub. De aankoop subsidiepot was 20 miljoen, en daarboven minimaal 1,98 miljard aan mislopen BIV en wegentax inkomsten is duidelijk overdreven… Electrisch rijden is de logische evolutie op heel veel vlakken, en wegentaks gaat dat niet tegenhouden.
Dit is hebben we aan ons eigen te danken stem op nva
@anoniem: het gaat niet op zware en luxe electrische auto’s. Het gaat om terugkomen op gemaakte afspraken …. Zelfde gebeurt met zonnepanelen … En ja, ik heb beide maar als je dan kijkt wat ik daarvoor betaald heb zal ik mijn rijtaks wel al betaald hebben voor de komende 30 jaar tov van jij met je Dacia Sandero
Altijd leuk dat men constant de regels veranderd.10 jaar geleden een diesel gekocht want deze waren de oplossing voor het milieu met roetfilter en additief.
Begin dit jaar heeft iemand deze perd-total gereden, dus dringend nieuwe wagen zoeken.
Ik werk in Brussel dus moet deze voldoen aan de euro norm.
Voor mij was economisch en lange termijn elektrisch de beste oplossing.
Ik vind logisch dat men op elektrische wagens ook rijbelasting moet betalen ,maar hoor geruchten van 1600euro wat voor een gemiddeld werkende mensen toch al een stevige bedrag is.
Terecht. En laat Efuell toe. Dan is er geen probleem met belastingen
Waarom verschieten we daar nu weer niet van.
Eén regering die iets geeft?
Eerst alles subsidiëren om daarna dubbel en dik terug te moeten betalen.
Ook wat hadden ze beloofd? En nu al weer meerdere belastingen! En wat zal er nog volgen.
Klimaatopwarming ! Wat is dat? Is al lang vergeten.
In de regering De Croo ging ook vanaf 2025 een verhoogde belastingsaftrek komen van 40% voor elektrische bestelwagens. Hoe zou het daarmee zitten ?
Gaat de taks ook gelden voor de lease firma’s ?
Is net als met zonnepanelen ze geven je iets en dan nemen ze het weer dubbel van je af, en dan wil je als mens iets doen voor het milieu en even aan die ANNONIEM ( luxe grote auto’s er zijn ook kleine elektrische auto’s), wat een kinderachtige en belachelijke opmerking is dit zeg jij moet in de politiek gaan dat is ook een grote kindertuin met belachelijke uitspraken . Ik wens je een heel gelukkige leven azijnpisser.
Typisch Belgisch. We zitten hier opgescheept met een stelletje domme, nutteloze regeerders die daar ook nog rijkelijk worden voor beloond.
Ik heb speciaal een electrische auto gekocht onder de 40000€. Niet omdat ik zo rijk ben, maar voor de premie van 5000€. De meeste elektrische autos zijn idd duurder, maar ik ben een gewone werkmens die weinig km maakt en met de fiets naar zijn werk rijd. Waarom zouden ze mij dan op de korrel moeten nemen
j rijtaks en biv volgens gewich5 belasten….goed bezig ..e bevooroordeelde niet alleen maar moedigt de mensen nog meer aan om op fossiele brandstoffen te gaan rijden…
Schandalig! Als gepensioneerde werknemer heb ik mij, na lang wikken en wegen, een EV aangeschaft van ongeveer 36K €. En gekocht zonder premie of belastingsvoordeel. Als het zo verder gaat koop ik mij een oude Diedes en maak mij over het milieu geen zorgen meer. Is hetzelfe liedje als met de zonnepanelen. Op de moment dat ik geen groenestroomcerticaten meer krijg vliegen de panelen van het dak. Geen zorgen meer en zal ze nooit laten herstellen.Leve de N..!
Tous se que j’ai à dire c que la population fait rien pour s’opposer à tout sa, sa commence vraiment à bien faire tout le monde fait l’effort d’aller travailler pour savoir vivre plus ou moins comme il faut, mais le gouvernement n’en a rien à faire, on vis plus c survivre qu’on fait!!!!! c honteux de vivre en Belgique encore , je c pas où on va mais sa prévois rien de bon quand je pense à mes enfants est à mes petits enfants
Subsidies vallen altijd ten goede van eerste instappers of zei die geen euro tekort komen,en zich wel wat kunnen permiteren,dixie zonnepanelen,spaarbatterij… plus als ik al ergens op internet gelezen heb is die milieuvriendelijk elektrische auto helemaal niet zo milieu bewust,opwekking van oa. Elektriciteit en de batterijen zijn blijkbaar ook onrustgevend of is alles met een korrel zout te minimaliseren?
@Steven: de belasting op inschrijving en de jaarlijkse wegenbelasting zal uiteraard ook geheven worden op elektrische leaseauto’s en salarisauto’s.
Zoniet zou het weinig effect hebben want het overgrote deel van nieuw ingeschreven elektrische auto’s situeren zich daar en niet op de privémarkt.
De nieuwe belasting is niet van toepassing op wie al een ingeschreven voertuig heeft. Het is dus geen wet met retroactiviteit.
Er wordt niemand iets afgepakt.
De regels veranderen gewoon voor wie nog een auto wil inschrijven. En dat doen ze met de regelmaat van de klok en niet alleen voor EV’s.
Het zou een beetje dom en onwerkbaar zijn om voor de eeuwigheid aan ingevoerde regels vast te houden.
Het ligt ook voor de hand dat subsidies er vooral zijn voor de early adopters. Zij dienen de markt aan te zwengelen en betalen daar doorgaans ook een hogere prijs voor. Eenmaal een product doorgebroken op de markt zijn subsidies dan ook niet meer nodig en kunnen ze beter elders besteed worden.
In dit land is niemand slim genoeg om een lange termijnvisie uit te zetten. 6 jaar dit en 6 jaar zo. Erg. Een kleine groep mensen beslissen daar over en de andere betalen ervoor.
Neem is voorbeeld aan het Noors beleid. Het wordt tijd dat de gewone mens dit niet meer pikt .
Ja , ja eerst de mensen op alle gebied aanmoedigen en dan wanneer er genoeg zijn opnieuw bestelen
Eindelijk gebruiken ze hun verstand, meer dan 40 jaar geleden betaalde ik al 42.000 Bfr.(1.000€) rijtaks.
Ik kloeg niet, de wegen kosten veel geld en nu met Oosterweel en de Scheldetunnel vliegen de miljarden weer de deur uit. Iedereen moet zijn deel bijdragen. Ook de rijken.
@Roger: hoe zie je dat dan precies?
Nieuwe elektrische auto’s worden in België (hoofdzakelijk dan nog Vlaanderen) gereden op basis van lease/salarisauto. In dat budget zitten alle kosten al inbegrepen dus ook de wegentaks en inschrijvingstaks want deze worden betaald door de eigenaar en dat is dus de leasemaatschappij.
Wanneer je iedereen correct wil laten betalen voor het gebruik van de wegen belast je beter niet meer op basis van bezit, gewicht, type brandstof maar op basis van gereden kilometers over diezelfde wegen.
En zo pakken ze de premies terug.
Toch niet meer als normaal zeker? We moeten met zen allen betalen voor de wegenwerken, waarom zou een ev eigenaar dit niet moeten? Ik betaal voor mijn benzine bijna 800euro taks/jaar, omdat ik zogezegd de zware vervuiler ben…. de wagen in kwestie legt echter maar amper 3000km/jaar af? Ben er vrij zeker van dat een ev meer fijn stof creëert…
Vind dat maar normaal rijden toch ook op onze wegen en zijn nog een zwaarder dan gewone auto
Net zoals met de zonnepanelen mes in de rug. Ze moeten toch ergens hun geld halen om al die parlements leden een dik loon te geven.
Zou nooit vrijgesteld mogen geweest zijn van BIV en wegenbelasting dan reed er niemand met die brol!
En waarom weer uitstellen?
Geld moet rollen, anders kunnen ze geen btw ontvangen
Ik wil wel betalen als de wegen taks ook daadwerkelijk naar de wegen gaat maar gezien de toestand van de wegen gaat het geld wel naar andere doeleinden.
Waarom een EV niet laten betalen? Ze wegen meer,
hebben veel meer koppel en vermogen wat veel schadelijker is voor de wegen dan een gewone auto. Deze wordt dus te veel belast voor de kosten! Correct belasten is dus de boodschap.
Zou ik met mn auto van 100k (elek) niet meer bijdragen dan Danny e Johnny met hun Sandero of BYD?
Zijn er onder jullie mensen die daadwerkelijk het artikel lezen of gewoon reageren op de kop?
EVs die al ingeschreven zijn worden niet opgenomen in de nieuwe regelgeving, dus van daar wordt er niets afgepakt of teruggedraaid. En ook de rijtaks van 1600 Euro per jaar zoals vermeld door iemand is absurd. In het buitenland zijn de rakaen voor de EVs een fractie goedkoper dan wagens die rijden op fossiele brandstoffen.
Maar, en dat is wel zo, de EVs gaan serieus in prijs moeten gaan zakken. Ik spreek 25 tot 35% om in de buurt te komen van hun gelijkaardige alternatieven met verbrandingsmotoren. Anders denk ik dat het ofwel geen wagen meer wordt of toch weer een benzine. We zitten vanaf 2027 ook met ETS 2 !
Wat voor een gezeik is dat hier. Ev rijders is veel beter dan andere brandstof. Ik kom net uit een land waar taxi ook ev is. Je kan daar beter ademen dan met die andere stinkende brandstoffen. En er zijn veel voordelen. Ja ook ik rijd met een ev en het kost me 0,0. Inderdaad goed gelezen. Gebruik je grijze cellen. Ik zeg niet dat je de hele wereld rond rijd maar een stads gebruiker is de grote winnaar
Dit weekend op kanaal Z
Verkeers expert zegt:
Er komt een kilometerheffing
@CEO : of je met ke EV van 100k€ inderdaad méér bijdraagt is nog niet zo zeker ? Heb je de auto privé gekocht of op naam vzn een bedrijf ?
Wordt de EV fiskaal ingebracht ? Zo ja, dan pluim je de maatschappij in plaats van eraan bij te dragen.
Moet een EV-laadpaal op een bedrijventerrein nu echt voor 200% aftrekbaar zijn. Kost het bedrijf niets, alle kosten zijn voor de maatschappij, dus u en ik.
Je kan over veel klagen en dikwijls heb je ook gelijk. Neem nu de zonnepanelen, om die technologie van de grond te krijgen kregen de eerste pioniers noodzakelijkerwijs subsidies, de 20 jaar groenestroonmcertificaten. Gezien de toenmalige aankoopprijzen, waren die ook nodig, installaties uit 2007-2010 kostten 8 keer meer dan nu en hadden een terugverdientijd van meer dan 12 jaar (zonder defecten).
Helaas worden de spelregels maar al te dikwijls éénzijdig gewijzigd tijdens het spel, waarvan de pioniers altijd de dupe worden.
Waarom moet electiciteit in België een veelvoud kosten van in de buurlanden. In Frankijk kost elektriciteit nauwelijks de helft, terwijl we bij dezelfde maatschappij zitten. En ja, ook Frankrijk moet zijn stroomnet onderhouden en aanpassen.
Idem met telecom ! Bij de duurste van Europa.
Sommigen weten blijkbaar niet dat het bij fiscaliteit over veel meer gaat dan enkel het compenseren van kosten zoals slijtage van het wegdek. Fiscaliteit wordt ook gebruikt voor het stimuleren van gewenste evoluties, zoals de elektrificatie van de mobiliteit.