Verbod op euro 5-dieselauto’s in Antwerpen en Gent wordt afgeschaft
De nieuwe Vlaamse regering wil de regels voor de lage-emissiezones in Gent en Antwerpen versoepelen.
Vlaanderen heeft een nieuwe regering die uit een coalitie bestaat van N-VA, Vooruit en CD&V, onder leiding van minister-president Diependaele. Die regering is alvast begonnen met het afzwakken van heel wat maatregelen die door de vorige regering beslist werden. De soep wordt dus duidelijk niet zo heet gegeten als ze werd opgediend.
Deze “lauwe soep-regering” heeft namelijk o.a. aangekondigd dat er geen verstrenging komt van de renovatieplicht voor woningen, dat er geen verbod komt op auto’s met verbrandingsmotoren in 2029, dat de 5.000€ premie voor elektrische auto’s verdwijnt en dat er verkeersbelastingen ingevoerd worden voor elektrische auto’s.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die je kan kopen in België
Ook wat de lage-emissiezones (LEZ) in Antwerpen en Gent betreft, gaat de regering Diependaele op de rem staan. In het regeerakkoord staat namelijk te lezen dat er geen verdere verstrenging komt van de lage-emissiezones. Normaal gezien zouden euro 5-dieselauto’s verboden worden vanaf 2026 in de LEZ van Antwerpen en Gent (en dat was al eens uitgesteld van 2025 naar 2026). Nu geeft de regering aan dat dat verbod er niet komt.
Ook in Brussel werden de LEZ-regels deze maand afgezwakt door de nieuwe Brusselse regering. Hier lees je er meer over.
Eerder dit jaar werd ook al beslist dat oldtimers de lage-emissiezones weer binnen mogen zonder dagpas.
Hier vind je een overzicht van de actueel geldende regels voor de lage-emissiezones in België.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Van een duurzaam en stabiel beleid gesproken… Man man man, wat een boeltje is me dat. Zal ik me wel een andere wagen kopen…
Ze beginnen in te zien dat ze gewoon fout zaten met hun Lez-zones…terwijl heb ik mijn bestelwagen moeten verkopen die nog perfect reed. Clowns zijn het daar in Brussel, postjes innemen en geld incasseren
Wat brengt het op dat wij op alles met milieu onszelf beperken , terwijl onze oude auto’s verder rijden in Afrika of Rusland. De vervuiling van de oorlog in Oekraïne en Israël, de fabrieken in China … Als probleem niet Wereldwijd idem wordt aangepakt is het alleen om je bevolking te verarmen en staatskas te spijzen…
De gezondheid van de mensen speelt blijkbaar geen rol meer.
LEZ was ook niet rechtvaardig, als je betaalde heb je plots geen vervuilende wagen meer.
Het financiële krijgt altijd voorrang dus de vrees voor een economische catastrofe bepaald deze nieuwe wet!
Eindelijk een regering met verstand.
Om nog in steden te kunnen rijden heb ik een ev gekocht. Ik dacht vooruitziend te zijn…
We kochten dan maar een benzine break die in tegen de 8 liter /100km verbruikt uit schrik voor uitbreiding LEZ in Gent. Een Euro 5 en 6 verbruikt amper 5 liter in zelfde model en gaat 2x zo lang mee. Weer gekloot, net zoals men 15j terugdraaiende teller.
Zolang er schepen op zware fuel blijven liggen naast de Grote Markt heeft lez zone helemaal geen zin en het Heelal is Onmeetbaar even nadenken mensen
Nu nog de zone 30
Een auto die aan 50 km/uur rijdt , stoot minder co2 uit dan aan 30 km/uur…..
Maar de stadskas zou er wss teveel onder lijden…..