Deze elektrische auto kost slechts 7.942€ in Vlaanderen
De elektrische Dacia Spring wordt drastisch verlaagd in prijs!
Met de Spring had Dacia sowieso al de goedkoopste elektrische auto in huis. Nu voert het merk een prijsverlaging door die de concurrentie helemaal van tafel veegt.
De Spring Electric 45 Essential ziet zijn catalogusprijs namelijk dalen van 16.990€ naar 10.590€ inclusief BTW. Trek je daar de Vlaamse EV-premie vanaf (5.000€, met een maximum van 25% van de aankoopprijs), dan kom je netto uit op een fenomenale 7.942,50€.
Wat krijg je daarvoor in de plaats? Een volledig elektrische auto met 4 zitplaatsen, een koffer, een 45-pk-elektromotor die de voorwielen aandrijft, een 26,8 kWh batterij (bruto capaciteit) en een officieel rijbereik (WLTP) van 225 km.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die 5.000€ Vlaamse premie krijgen
Ook de iets potentere Spring Electric 65 (zelfde batterij, 20 pk extra vermogen), met het hogere afwerkingsniveau “Expression”, ziet z’n catalogusprijs dalen van 18.990€ naar 12.290€ inclusief BTW. Na aftrek van de Vlaamse premie komt dit uit op 9.217,50€.
Zeg nog eens dat elektrisch rijden niet betaalbaar kan zijn.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Is dat een stuntprijs voor beperkte oplage of is dat echt de nieuwe prijs? Want dan is dit echt ongelooflijk… En ook bijzonder dat de buurlanden niet lijken te volgen.
Amai…zeker de moeite…
Van Tongeren tot Oostende lukt niet zonder laden?Nee dank u!
Heb met de vorige versie gereden als vervangwagen. Geen slechte auto, maar snelheid is beperkt tot 110 a120 km/u en met een volle batterij kon ik 250 km ver rijden. Een typische stadswagen. Oh ja, de carrosserie is flinterdun.
225 km actieradius voor een reis van 2000 km betekent 10 keer opladen om op bestemming te geraken. Als je dan rekent dat goedkope electrische wagens 8 uur laadtijd nodig hebben ben je 80 uur kwijt aan opladen waardoor je in totaal bij 4 dagen extra rijstijd moet rekenen. Alleen daardoor zal electrisch rijden nooit succesvol worden en alleen weggelegd blijven voor rijken die dure auto’s vanaf 35000 kunnen aankopen. In Spanje zie je daardoor enorme opkomst van hybride wagens
Ronny, het is een “stadsauto”, geen “reisauto” hé. …
Je vindt er nog niets van terug op de Dacia website.
Toch wel hoor, zie hier een screenshot van de Dacia België website. Dacia België heeft ons de nieuwe catalogusprijs ook bevestigd. Die zou gelden t.e.m. 30 november 2024.
Wat een antwoord.De vergelijking maken een plooifiets kopen om zich te verplaatsen in de stad en dan klagen dat men er niet mee naar de kust kan rijden.
Een dergelijke wagen koopt men om enkel korte afstanden te doen. Hoeveel vervuilende wagens rijden er niet rond die geen lange afstanden doen
Voor een elektrische auto hoef je in Nederland nu nog geen BPM te betalen en in 2025 rond de 100 euro Dus dan is dit ook zeer interessant voor Nederland zelfs zonder of de premie van 2000 euro voor 2e hands EV s
@Ronny.v
Opladen kan aan een DC snellader in 38 minuten 10-80% aan 29kW gemiddeld.
AC opladen in 4u30 minuten (wat je niet doet als je meteen verder wil kunnen rijden).
6.6kW laadsnelheid.
Ronny het is reistijd ipv rijstijd
EuroNCAP geeft 1 ster aan de Dacia Spring. Bij de Spring is het dus echt goedkoop is duurkoop en gevaarlijk.
Leuke donor voor een conversie van een oldtimer
Lijkt me in elk geval niet onveiliger dan met een speedpedelec door de stad te rijden. 🙂
Ik ken speedpedelecs die duurder in aankoop zijn, waar je zelf de bescherming nog moet bijkopen, minder batterijopslag hebben, minder range, niet zo snel kunnen rijden en veel trager laden.
De gepatenteerde naysayers zullen altijd wel een reden vinden om, hoe goedkoop ook, EV’s te blijven afbreken.
Een stadswagen heeft net nood aan een grote actieradius omdat mensen daar geen eigen laadpaal of panelen hebben, met kleine actieradius moeten ze om de drie dagen op zoek naar vrije laadpaal parking, als de wagen dan geladen is kan je hem gaan verplaatsen en terug parking zoeken, hopende dat de laadpaal in de buurt van de woning is, dat het goed weer is om ernaartoe te wandelen, de kabel droog weg te stoppen en dat je er tijd voor hebt. Zo passend is een EV als stadswagen, helemaal niet dus.
En aan al die kritiek geven op deze auto . Als er morgen een model gelijkaardig komt van één van de drie grote merken dan ist ineens allemaal oke maar met dit logo op de auto is het direct een ander verhaal
Het zou een stads auto moeten zijn . Dus je moet daarnaast ook een vakantie ,werk,familiebezoek auto hebben. Staat nergens op. Er worden tegenwoordig overal parkeer probleem gecreëerd door de gemeentes om minder auto te hebben .dus wat hou je over niks.
De actieradius is echt te klein. 180 km in de zomer, winter 155 km. Maar velen zullen er tevreden mee zijn.
Ik heb al 13000 km een 65pk spring en voor mijn ritjes is hij perfect heb er nieuw 16500€ voor betaald in Duitsland 🇩🇪
En wat als je reeds in bestelling hebt staan, aan de oude prijs ? Pech gehad ?
heb al 2de Dacia Spring en ben er heel erg tevreden over, al dat gezever over de beperkte actieradius is niet revelant aangezien ze deze promoten als stads auto. Kortom een degelijke auto voor zijn prijs en de wildste cowboyverhalen worden meestal vertelt door mensen die ofwel er niets met te maken of er stikjaloers over zijn.
Een mooie aanbieding en die wagen is zeer goed geschikt voor iemand die maar korte afstanden moet overbruggen.
@ Anoniem de zoveelste: je moet helemaal niets.
Of je voor zo’n auto wel of niet kiest hangt gewoon van je eigen situatie en voorkeuren af.
Niet iedereen in Vlaanderen doet elke dag meer dan 100 km WW verkeer.
De gemiddelde dagverplaatsing met een auto ligt ergens tussen de 40 en 50 km.
En niet iedereen koopt een auto op basis van de gedachte dat deze een range moet hebben in overeenstemming met de eenmalige jaarlijkse vakantie naar het zuiden.
Een kleine auto neemt uiteraard ook minder parkeerruimte in en een kleine batterij is ook vlugger opgeladen.
Past zo’n stadsauto niet in je eigen verhaal dan is de oplossing heel eenvoudig, kies gewoon een auto die beter bij je eigen verwachtingen past.
Maar eerst zitten te klagen dat een EV te duur is en wanneer voor veel mensen de prijs niet echt een probleem meer is weer nieuwe contra argumenten tevoorschijn toveren gaat je niet verder helpen.
Geef dan gewoon toe dat een EV niets voor jou is en ga gewoon benzine of gas rijden en passeer op weg naar het zuiden telkens aan de benzinepomp.
Ideaal voor een stads auto,boodschappen in de buurt etcetera…en kleine verplaatsingen van 30 -40 km.maar dan heb je het probleem van het laden als je in een rijhuis woont zonder oprit en geen garage.In mijn gemeente..minimaal aan laadpalen
Voor de stad of als tweede auto is dat wel ok, maar de bouwkwaliteit van Dacia is niet super.
Dacia is een Roemeens merk en die auto’s zijn ook vaak gebouwd met Roemenië in gedachten: bijna geen autostrades, dus lage snelheden. Veel putten in de weg, dus hogere ophanging. Goedkoop. Helaas, in Roemenië ook bijna geen laadpunten.
@Nilss: deze auot’s zijn gebouwd met in het achterhoofd een lage loonkost.
Of dacht je dat autobouwers auto’s in Mexico, Hongarije, China,….. bouwen met in het achterhoofd uitsluitend de lokale markt?