OFFICIEEL: EU heft tot 37,6% extra importtaks op auto’s uit China
Europa heft voortaan extra importbelasting op auto’s die in China geproduceerd worden.
Ondanks het gelobby van zowel Chinese als Westerse autoconcerns de afgelopen dagen, gaat de EU door met het plan om (elektrische) auto’s uit China extra te gaan belasten. Dat heeft de Europese Commissie afgelopen donderdag aangekondigd met een persbericht.
Bovenop de reeds bestaande importheffing van 10% krijgen auto’s uit China nog een extra importheffing tot 37,6%.
Er wordt gedifferentieerd tussen merken, naargelang ze al dan niet meewerken met het onderzoek van de Europese Commissie. Dit zijn momenteel de geldende extra importtarieven voor de belangrijkste Chinese automerken:
- BYD: 17,4%
- SAIC (MG, Maxus): 37,6% (kleine verlaging t.o.v. de eerder aangekondigde 38,1%)
- Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Smart): 19,9% (kleine verlaging t.o.v. de eerder aangekondigde 20,0%)
De andere merken die auto’s produceren in China, krijgen een extra importtarief van 20,8% (was eerder aangekondigd als 21,0%) aan hun been als ze meewerken met het onderzoek van de Europese Commissie, en 37,6% als ze niet meewerken.
De nieuwe importheffing ging in op 5 juli 2024.
Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat de prijzen onmiddellijk opgedreven zullen worden. De meeste merken hebben immers een voorraad ingevoerde auto’s in Europa staan. Auto’s die momenteel vooral geparkeerd staan in havens zoals Zeebrugge.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Een schande voor de wereldeconomie waar “Europa” denkt alles te mogen. Maar nee, de winst moet altijd maar hoger…
Beter laat dan nooit! Is er eindelijk actie van Europa, tegen een economie welke elke spelregel aan zijn laars lapt.
Waar vandaag nog steeds de Oeigoerse bevolking wordt mishandeld en uitgemoord, net op dezelfde wijze als de nazis destijds met de joden deden.
Zo een misdadig regime verder zijn gang laten gaan is gewoon onmogelijk.
@Jan: heeft totaal niets te maken met de behandeling van de Oeigoeren maar alles met afschermen van de eigen autoindustrie zodat deze zijn prijzen hoog kan houden en kan blijven verbergen dat deze de technologie inzake EV’s bijna volledig gemist heeft.
Wie consequentnie, niet aan cherrypicking wil doen en dus niets meer wil invoeren uit China wil ik tegenwoordig wel eens zien leven. Waarschijnlijk had je zonder producten of onderdelen uit China je bericht zelfs niet de wereld kunnen insturen.
Victor, dat is zelfs zeker. China is de fabriek van de wereld. Niet enkel is het daar goedkoper (met als gevolg ook mensenrechtschendingen) maar voor veel onderdelen hebben zij zelfs als enige de knowhow en de machines (dat zal voor auto’s misschien niet zo zijn).
Maar als ik het goed lees worden dus zowat alle elektrische auto’s behalve Volkswagen/Audi/Skoda en Kia/Hyundai minstens 20% duurder? Dat is eigenlijk wel onverantwoordelijk.
Beide redenen op zich zijn alleenstaand ruim voldoende om actie te ondernemen.
Het zich niet houden aan de regels omtrent staatssteun en bestaande patenten om zo de markt te ontwrichten is ruim voldoende.
De grove schendingen van mensenrechten zijn ook ruim voldoende.
Als derde reden is er nog het jarenlange onevenwicht tussen invoerrechten!
Alles wat van Europa naar China gaat worden ginder 30% invoerrechten op geheven, en omgekeerd wat hier van China naar hier binnenkomt slechts 10 % !
Dit dateert nog van toen China totaal onderontwikkeld was.
Er zijn dus minimum drie gegronde redenen om eindelijk eens actie te ondernemen.
In Amerika is er reeds een tijd 100% invoertaks van toepassing op Chinese auto’s.
Er zijn ruim voldoende Europese,Amerikaanse en Aziatische wagens op onze markt om geen tekort op onze markt te hebben.
Zoals de VW groep, BMW , Mercedes, Renault,Kia, Hyundai ook Tesla en Stellantis produceren wagens in Europa.
Als vierde reden, laat ons niet vergeten dat wij hier in het westen nog de vrijheid hebben onze ideeën publiek te maken, als je in China hetzelfde doet, dan zal je deze avond niet meer in je eigen bed slapen, want dan zit je al achter de tralies!