Vlaanderen wil lage-emissiezones (LEZ) afschaffen
Gewezen Vlaams informateur Bart De Wever (N-VA) stelt in zijn startnota dat de lage-emissiezone (LEZ) in Gent en Antwerpen op termijn afgeschaft kan worden.
De N-VA heeft sinds enkele dagen een startnota klaar die moet dienen als basis voor onderhandelingen omtrent de vorming van een nieuwe Vlaamse regering. De zakenkrant De Tijd heeft deze startnota op de redactie liggen, en loste deze ochtend in de podcast “de 7” opnieuw enkele onderwerpen van het document.
LEES OOK: Vlaanderen wil elektrische auto premies stoppen en ICE-verbod afschaffen
Zo geeft de startnota o.a. aan dat lage-emissiezones (LEZ) op termijn afgeschaft mogen worden, omdat auto’s toch hoe langer hoe meer elektrisch worden. Momenteel bestaan er op Vlaams grondgebied lage-emissiezones in Gent en Antwerpen. Euro 4-diesels (of slechter) en euro 1-benzines (of slechter) mogen deze steden niet meer in, tenzij er een dagpas voor gekocht wordt. Vanaf 2026 komt er volgens de huidige plannen een verstrenging waarbij ook euro 5-diesels en euro 2-benzines verbannen worden.
Verder maakt de startnota ook melding van maatregelen omtrent de renovatieplicht. Wie momenteel een woning of appartement koopt met EPC-label E of slechter, is verplicht energetisch te renoveren binnen de 5 jaar. Volgens de startnota moet er “geen nieuwe renovatieplicht komen, ook niet voor warmtepompen”.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Als autos toch meer en meer electrisch worden, is er geen nood om de LEZ af te schaffen toch?
Wat een hersenkronkel is dit nu? Wel, het is er natuurlijk geen, het is duidelijk dat mr De Wever niet erg begaan is met het klimaat en vooral de automobilist wil plezieren.
Goed idee. De gewone man die geen nieuwe auto kan kopen moet opdraaien voor allerhande kosten .dat er wat minder citytrips gedaan worden .zal ook schelen
En dat men dan ineens de pesterij door technische controle op Euro 5 en Euro 6 wagens afschaft in plaats van mensen onnodig op kosten te jagen door modern uitgeruste wagens met roetfilter te viseren met een moderne pestroetmeter.
Tegenwoordig weet de overheid heel goed wie waar is met de auto en wanneer. Deze zone afschaffen is niet nodig. Maar iemand die eens per jaar in Een lez moet zijn zou gratis moeten. Ten tweede dat men graag met boetes werkt is puur zakelijk. Men kan evengoed en eenvoudiger een rekening kunnen opsturen voor de dagpas. Dit is technisch even eenvoudig en een teken van goed vaderschap….maar brengt geen extra inkomsten. Mensen die op het platteland wonen en nauwelijks hun oude wagen gebruiken zijn milieuvriendelijker dan al die nieuwe auto’s door de strot te duwen. Het zou alleen maar helpen als die oudere auto’s verplicht verschroot worden ipv ze naar afrika te sturen waar ze slecht onderhouden nog jaren rondrijden.
Ze vliegen abram tank van west naar oost
Blazen de halve wereld op En dan zeuren om een oud diesel autotje.Ga daar maar is druk over
Maken!
Ik hoop dat lez zone zeker afgeschaft worden mensen hebben nu al economische moeilijkheden en recente auto kan weinig mensen kopen
Hoeveel zgn vervuilende auto’s zijn er nog en hoeveel verdwijnen er ieder jaar. Het lost zich zelf op.
Ik vraag mij al lang af of elektrische auto’s op de volledige levensduur gezien dus vanaf de productie tot afbraak wel beter voor het milieu zijn in dan de traditionele. Zij rijden uiteindelijk ook gedeeltelijk op gas,kernenergie,… en de batterijen zijn een ramp voor het milieu. Ik begrijp dat mensen die in een druk bevolkte stad wonen daar echt voor willen gaan en liefst zelf een autoluwe omgeving willen maar eigenlijk schuiven ze het probleem in de schoot van de mensen erbuiten.
Indien we het milieu echt willen redden denk ik dat we echt moeten beginnen nadenken over geboorte beperking maar dat horen de economisten niet graag. Begrijp me niet verkeerd, ieder mens die geboren is moet alle kansen van de wereld krijgen om een zo goed en lang mogelijk leven te krijgen maar als ik bijvoorbeeld niet geboren was zou ik daar maar evenveel problemen over maken als het n de tijd dat ik er nog niet was. Met de mensen hun auto af te nemen ga je echt de wereld niet redden, in het beste geval wel wat uitstel. Ieder mens op aarde heeft uiteindelijk hoe klein dan ook een voetafdruk en dat is nu eenmaal teveel aan’t worden voor onze planeet. Dit is momenteel mijn gevoel maar ik kan natuurlijk helemaal verkeerd zijn. Toch denk ik dat mijn gedacht minstens waard is om over na te denken.
Groetjes
Marc
Zolang niet iedereen unaniem dezelfde maatregelen neemt is het dweilen met de kraan open.
Als men betaald mag alles. Betalen en men mag de LEZ binnen. Dan speelt het milieu geen rol.
Dagelijks tienduizenden vliegtuigen de lucht in.
Oorlogen die ganse steden afbranden. Duizenden tanks die rijden aan verbruik van 350l/100km, vulkaanuitbarstingen, bijna dagelijks raketlanceringen naar de ruimte, in vroegere tijden de bovengrondse kernproeven en zo kunnen wij nog even doorgaan met voorbeelden.
Maar wij met ons vervuilende autootje, dat mag niet en als wij hem vervangen rijdt dat autootje lekker nog enkele jaren verder ergens in Afrika.
Wanneer gaat men eens beseffen dat de vervuiling niet stopt aan de landsgrenzen.
Ooit kreeg ik een bekeuring in Anrwerpen, in de parallel straat van de ring, mss 200m van de ring. Duidelijk is er een slechte markering, noem het een LEZ-val. De aanduiding stond na het kruispunt. Dus geen weg terug. Weet zeker dat deze gelegaliseerde diefstal veel mensen is overkomen.
We moeten allemaal batterijen thuis plaatsen, dat is interessant zegt men. Dit is enkel voor een iemand goed. De stroomverdelende maatschappij. Dit om de zwakke stroomvoorziening te ondersteunen. Batterijen hebben zelf ontlading, laders werken niet aan 100procent, omvormers ook niet en de batterijen worden warm, dus verliezen.
Alles heeft voor en nadelen, maar ik zie nog niet direct een Landbouwmachine electrisch rijden. Verwarmen met de warmte pomp, met hoog rendement in de zomer, laag rendement in de winter.
Wanneer gaan mensen eens zelf kritisch worden en nadenken over wat de industrie ons door het strot wil jagen.
Ik heb altijd gezegd, leven de 6 cilinders en meer, geloof me, de verbrandingsmotor verdringen, zal deze eeuw nog niet zijn Ik ben groen, doe het licht uit, zet de verwarming lager als het te warm wordt.
Ik ben geen N-VA stemmer maar ik volg deze redenering wel. Controle en regels kosten ook geld (zelfs indien ‘automatisch’ want zo simpel is het allemaal niet) en maakt het leven voor iedereen moeilijker terwijl in de praktijk inderdaad het wagenpark gewoon vergroent.
In de plaats zou men kunnen kijken naar meer laadpalen.
Gratis schoolvervoer voor kinderen uit het bijzonder onderwijs schrappen. 80% van die adolescente kids kunnen perfect met het normaal openbaar vervoer mee. Heb jaren die job gedaan en mij altijd geergerd over die geld verspilling en onnodig milieu belasting qua extra co2
Chaumie, er zijn al heel wat landbouwmachines die elektrisch rijden.
Top Bart helemaal mee eens ben ook voor de natuur maar maatregelen die de burger onderdrukken is geen goede instelling .Mensen gewoon heel goed sensibiliseren is voldoende !
Wij gaan ook groener rijden en minder plastic gebruiken niet omdat iemand ons dat opdraagt maar omdat we dit zelf willen !
Sommigen lijken niet te beseffen dat het bij LEZ draait om de lokale luchtkwaliteit, niet om het redden van de planeet. Over de kwaliteit van de lucht die kinderen in hun kinderwagens inademen langs de Meir in Antwerpen of de Veldstraat in Gent. En daar rijden geen tanks rond.
@ Marc: Volgens de Technische Universiteit Eindhoven is een EV geladen met een typische Europese stroommix over de ganse levenscyclus bekeken 53 % milieuvriendelijker dan een brandstofwagen. Indien geladen met groene stroom, in ons land steeds meer het geval, is de milieuwinst nog een stuk groter. De ramp voor het milieu van batterijen is in ieder geval een stuk minder dan de vele rampen voor het milieu door het oppompen, transporteren, raffineren en verbranden aan 25 % rendement van petroleum.
Schaf die LEZ zones gerust af en produceer vanaf onmiddellijk nog maar milieuvriendelijke auto’s.
Probleem lost zich dan zelf op en is efficiënt.
Anoniem, als u groener gaat rijden en minder plastic gaat gebruiken omdat u dat zelf wil, dan is dat prima. Maar dan behoort u tot een kleine minderheid, de overgrote meerderheid trekt zich daar nog altijd niks van aan. En dan moeten de overheden hun verantwoordelijkheid nemen.
@Chaumie: je houdt blijkbaar nogal van redeneringen die mekaar tegenspreken?
Een warmtepomp die in de zomer aan een rendement tot 500% en in de winter in het slechtste geval aan 200% werkt vind je niet kunnen maar een zescilinder die hoogstens een rendement van 35% haalt, zonder de verliezen tussen oppompen en wat er uiteindelijk uit de pomp komt mee te tellen, vind je iets om naar uit te kijken?
Niemand verplicht je om batterijen thuis te plaatsen. Dat is een keuze die je zelf wel of niet maakt. Batterijen dienen doorgaans ook niet om het slechte openbare net te ondersteunen maar integendeel om je eigen lokaal opgewekte energie op te slaan voor de periodes dat er geen op te weinig directe zonne-energie beschikbaar is.
Het net heb je daar niet of nauwelijks nog bij nodig.
Uiteraard zit er verlies op batterijen, omvormers en PV productie. Het verschil is alleen dat de zon gratis voor je produceert en dat verliezen er dan niet toe doen en dat bij het net van productiebron tot je stopcontact thuis er ook verliezen zijn maar dat deze door de verdelers en leveranciers dubbel en dik aan je doorgerekend worden.
Door het licht uit te doen en je verwarming iets lager te zetten gaat je fossiele zescilinder ook geen km verder rijden. Maar door zelf je energie te produceren en daar zuinig mee om te gaan geeft wel genoeg overschot in eigen productie om een BEV km’s verder mee te laten rijden. 🙂
Wil je echt het milieu redden? Stop dan met het eten van VLEES, want anders gaan we het echt niet halen. Onderzoek maar eens de impact van vlees op milieu, honger in de wereld en watertekort. Je valt plat achterover.
Arthur heeft natuurlijk gelijk: ongeveer de helft van de klimaatopwarming zou veroorzaakt worden door de veeteelt en de visvangst, iets wat de politiek doodzwijgt en het onderzoek ligt ook heel gevoelig. Het isoleren van huizen en elektrisch rijden zijn maatregelen die relatief minder effect hebben dan het wereldwijd aannemen van een meer plantaardig dieet.
MAAR de LEZ gaat daar niet over. De LEZ gaat over lokale luchtvervuiling, en dan gaat elektrisch rijden wel helpen.
@Arthur: totaal off topic maar wij eten nooit vlees. Niet om het milieu te redden maar voor de eigen gezondheid. 🙂
Het blijft finaal een totaalverhaal en niet telkens er telkens iets uitpikken dat persoonlijk de minste moeite kost.
Wij rijden trouwens elektrisch omdat we het veel fijner vinden dan in zo’n walmende bak waarvan het grootste deel van de brandstof opgaat in nutteloze warmte en omdat we dan grotendeels onze eigen energie kunnen produceren ipv afhankelijk te zijn van multinationals die met de winsten gaan lopen. Dat dit beter is voor het klimaat en het milieu is mooi meegenomen maar niet het hoofddoel.
Dat we ons nergens iets moeten aantrekken van een of andere LEZ is ook mooi meegenomen als extra.
Waarom moeilijk blijven doen wanneer de oplossing voor de hand ligt en veel eenvoudiger is.
Dank Victor! Ik blijf het geweldig vinden waar je de moed vandaan haalt om de “one-liners” en de “dooddoeners” die hier gedropt worden te blijven kaderen en te blijven duiden! Klopt: het blijft finaal een totaalverhaal en niet telkens er iets uitpikken dat persoonlijk de minste moeite kost. Daar is een woord voor: burgerzin.
Toch bijzonder. Als het “de industrie” is die vervuilt staat iedereen te roepen, maar als het “de kleine man” is, wil men plots geen betutteling.
Het is ondubbelzinnig aangetoond dat het aantal medische aandoeningen (waaronder kinderkanker) veroorzaakt door lokale luchtvervuiling door roetuitstoot door auto’s veel groter is dan door de PFAS vervuiling. Toch vindt iedereen het (terecht) evident dat de industrie geen PFAS meer mag uitstoten maar “de kleine man” moet het recht behouden om onze kinderen en andere “kleine mannen” in de steden te vergiftigen. Het gaat hier niet over een avondje misselijk zijn; het gaat over dodelijke ziektes.
En als “de rijken” de stad uitvluchten zodat hun kinderen niet vergiftigd worden door de roetuitstoot, dan zal “de kleine man” wellicht verontwaardigd zijn dat zijn kinderen vergif moeten inademen terwijl kinderen van “de rijken” kunnen wegvluchten naar gezondere lucht buiten de stad.