Vlaanderen wil elektrische auto premie stoppen en ICE-verbod afschaffen
De nieuwe Vlaamse regering, die momenteel wordt samengesteld, wil het beleid omtrent elektrisch rijden terugdraaien.
Na de verkiezingen van 9 juni 2024 probeert de voorzitter van de winnende partij (N-VA), Bart De Wever, een Vlaamse regering samen te stellen. Momenteel zitten de partijen Vooruit en CD&V in polepositie om samen met N-VA een Vlaamse regering te vormen.
Deze ochtend kon zakenkrant De Tijd de startnota inkijken die Bart De Wever heeft klaarliggen voor de vorming van de nieuwe Vlaamse regering. Daarin staan enkele belangrijke maatregelen met betrekking tot de autosector.
Ten eerste zullen er volgens de startnota geen subsidies meer uitgereikt worden voor elektrische auto’s. De vorige Vlaamse regering had, op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), nog een premie van 5.000€ ingevoerd voor elektrische auto’s die momenteel nog altijd wordt uitgereikt. Bart De Wever en zijn coalitiepartners zullen daar dus zo goed als zeker een einde aan maken.
Lydia Peeters had tijdens de vorige regering ook een ban op verbrandingsmotoren aangekondigd, voor auto’s en bestelwagens, vanaf 2029. Ook aan die maatregel wil Bart De Wever een einde maken. Europa wil pas een verbod vanaf 2035, en de nieuwe Vlaamse regering zal vermoedelijk dat jaartal hanteren als streefdatum.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Het verminderen van de CO2 wordt globaal erg belangrijk. Het wordt gevaarlijk en onverantwoord. Dit zijn korte termijn oplossingen. Maar wanneer men overal in de Westerse landen dergelijke belissingen nemen, zal heterslecht uitzien voor onze kinderen. In de hoorn van Afrika zitten 23 miljoen vluchtelingen, die daar niet zaten te verhongeren tussen geweld, indien WIJ eerder bereid waren geweest om consequent te handelen. Het Vlaams Belang en de NVA hebben de mensen via de media grondig gemanipuleerd en het klimaat taboesfeer gebracht. De helft van de jongeren, de hoger opgeleiden zijn ziedend.
lachen het gaat nog 500 dagen duren tot ze een regering vormen.
Dan is de premie al lang afgelopen.
Gelukkig heb ik al de bevestiging dat mijn dossier is goedgekeurd.
Elize, jouw reactie slaat nergens op en heeft totaal niets met het artikel te maken. Het terugdringen van de door de mens gecreëerde CO2, wat totaal verwaarloosbaar is tegenover de door de natuur gecreëerde CO2, gaat de klimaatverandering niet stoppen om één simpele reden. Het klimaat veranderd al 4,5 miljard jaar op deze planeet met warme en koude periodes. Verder goochel je met cijfers die niet eens te bewijzen zijn en ik betwijfel of jouw “23 miljoen vluchtelingen” in Zuid Afrika iets te maken hebben met het feit dat we hier met brandstofwagens rijden. En je eindigt met een politieke ideologie aan te vallen die duidelijk niet de jouwe is maar vergeet wel dat de meeste vervuilende landen op deze planeet net degene zijn die wel jouw politieke ideologie in het vaandel dragen.
Co2 is een indicator van verstoring van de atmosfeer, dat is juist
Maar als je co2 normen als doelstelling neemt laat laat te veel willekeur en toewijzing toe, laat je doelstellingen afhangen van emissies op carburanten en je krijgt een heel ander verhaal…..
Dan kan je wagens kunnen produceren met Rex die 200km doen en altijd elektrisch aangedreven zijn.
De energetische voetafdruk is daarvoor veel interessanter dan het full Electric verhaal vandaag
Dat was uiteraard te verwachten en onhoudbaar, dan is het hier ook over and out voor de verkoop van EV, net zoals gebeurt in Nederland en Duitsland. Een ban van auto’s en bestelwagens op brandstof is zelfs niet haalbaar, en al zeker niet tegen 2035.
Er zijn andere manieren om het CO2 probleem op te lossen en die echt duurzaam zijn. Niks met accu’s is duurzaam, zie computer, telefoon, schroefmachine enz… na enkele jaren zakt de capaciteit en moet je een nieuwe accu kopen die duurder is dan gans het toestel, dat zou duurzaam moeten zijn??
Het is duidelijk dat de verkiezingen voorbij zijn…
@Warny, het is reeds lang bewezen dat vluchtelingenstromen het gevolg zijn van honger door droogte en dat die droogte het gevolg is van klimaatverandering door de mens. Aan het ontkennen van het licht moeten we echt geen tijd meer verliezen. Dat de nieuwe regering de premie zou afschaffen was te verwachten. Dat ze toelaten om nog langer dan nodig fossiele auto’s op de markt te brengen is gewoon misdadig. Het lachen zal velen vergaan als de klimaatverandering echt hard toeslaat.
Hoewel de standpunten van Elize wat kort door de bocht zijn, begrijp ik het sentiment wel. Het klimaat (CO2) of bv. luchtkwaliteit is niet meer dringend, zo lijkt het. Intussen wordt het weer elk jaar zichtbaar extremer en overspoelen de eerste eilanden. Maar iedereen kop in het zand tot er geen zand meer overblijft want alles overspoeld. En dat is ook wat sociale wetenschappers voorspeld hebben, de mens is van nature kortzichtig.
Alle subsidies moeten geschrapt worden, ook de salariswagen.
Amai daar zijn we weer met de anti-EV redenen, die al lang wetenschappelijk, of door duurstudies ontkracht zijn…
1) Elize heeft een punt, maar ik ga me niet uitspreken over de aantallen.
Ook met de tijdschaal kan ik niet akkoord gaan.
Indien de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen al decennia eerder geminimaliseerd hadden geweest, niet enkel hier, maar globaal gezien, dan hadden we nu een minder snelle en extreme klimaatverandering gehad.
Ja het klimaat heeft sinds de aarde leefbaar is voor de mens al heel wat veranderd van klimaat, maar nooit zijn de veranderingen zo snel en zo extreem gegaan zoals nu.
Vandaar dat actie zeker nodig is!
2) Over het punt dat de door de mens gecreëerde CO2 totaal verwaarloosbaar is tegenover de door de natuur gecreëerde CO2.
Akkoord, MAAR voor de mens zoveel broeikasgassen begon uit te stoten was er een evenwicht tussen hoeveel CO2 er werd uitgestoten, en hoeveel CO2 de planeet terug kon absorberen.
Dit evenwicht is echter volledig weg doordat we zoveel extra CO2 de lucht in pompen.
Aangezien CO2 gemiddeld een paar honderd jaar in de atmosfeer blijft, zien we de jaren dus pas echt de invloed de enorm toegenomen wereldwijde CO2 uitstoot van de afgelopen decennia.
Ook al stoppen we nu meteen met de uitstoot van CO2, dan nog zullen we voor decennia met de gevolgen moeten leven, en ons dus proberen aanpassen aan de gevolgen hiervan.
Het zo snel mogelijk net-zero bereiken is echter kritisch, aangezien we heel dicht bij enkele natuurlijke tipping points komen, die ervoor zullen zorgen dat de natuurlijke uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen sterk zullen stijgen, en dus kunnen zorgen dat we in een almaar sterkere opwarming van de aarde geraken.
Enkele voorbeelden:
– Verlies van gletchers op Groenland (veel zoet water in zee, wat gevolgen kan hebben voor de Atlantische stroming tussen de Caraïben en Noord West Europa, en bijgevolg straalstrom en klimaat (veel kouder).
– Boreaal permafrost in Canada die ontdooit (met veel broeikasgassen die vrij komen)
– Amazone woud die afsterft
– Koraal riffen die afsterven
-…
Zie ESA – Understanding climate tipping points
3) Rex ipv. EV:
Dit was een mooie oplossing toen batterijen nog zo duur waren dat het niet mogelijk was om voldoende energie op een betaalbare manier te voorzien voor de EV.
Nu zijn batterijen echter zo goedkoop gekomen dat een ICE motor om de batterij op te laden terwijl je rijd niet langer interessant is.
Je blijft namelijk met de lokale uitstoot (fijn stof, stikstof en andere die zeer slecht zijn voor de gezondheid van de mens).
Dan heb je nog de lage efficiëntie van dit soort systeem, waardoor heel wat energie verloren gaat aan warmte.
En uiteraard het extra onderhoud die nodig is om de ICE motor in de Rex in goede staat te houden.
4) EV batterijen gaan niet lang genoeg mee?
Er zijn EV’s met meer dan 300 000 km op de teller met de originele batterij!
De meeste experts uit de industrie zijn het erover eens dat de High Voltage batteries van EV’s over het algemeen langer mee gaan dan de chassis van de auto zelf.
Je krijgt op de batterijen van EV’s vrijwel altijd 180 000km of 8 jaar garantie.
Op sommige modellen, zoals de Tesla Model 3 en Model Y is dit 150 000km, maar aangezien de batterij chemie van deze LFP is ipv. NMC die meestal gebruikt wordt, zouden deze zelfs langer moeten meegaan dan de NMC batterijen.
Men is het er namelijk over eens dat LFP een veel langere levensduur heeft dan NMC, maar als nadeel heeft dat deze minder energiedicht is, en minder piek batterijkracht beschikbaar kan maken.
Deze lange garantie spreek ook wel van vertrouwen van de fabrikanten, want anders zou het wel eens heel duur kunnen worden voor hen als al die batterijen binnen de garantieperiode kapot gaan!
Kijk je naar cijfers van EV batterijen die vervangen zijn moeten worden, dan valt ook op dat het voornamelijk de auto’s zijn van moveljaar voor 2015-2016 die het vaakst vervangen zijn moeten worden.
We spreken over 7,5 % voor 2011, tussen 3,6 en 4,4% voor auto’s van 2012-14 en 1,6% van 2016.
Veel van de EV’s uit deze tijd hadden nog geen (of slechte) termperatuurbeheer voor de de batterijen. Nieuwere EV’s hebben vrijwel allemaal actieve batterijkoeling, en de batterij chemie is stukken verbeterd sinds dan, waardoor batterijdegradatie en levensduur sterk verbeterd is!
Sinds dan zitten we aan < 0,5% van de EV’s waarvan de batterij is moeten vervangen zijn!
In 2022 heeft Tesla ook in één van hun Impact Reports gesteld dat batterijdegradatie van hun oude Model S en X modellen na 320 000km slechts ong. 12% zou zijn.
5) Rex auto’s minder vervuilend dan EV’s?
Rex auto’s zullen wel al beter zijn dan ICE-voertuigen, en aangezien ze over een kleinere batterij beschikken, zullen ze in productie ergens tussen EV’s en ICE auto’s zitten.
Van ICE vs EV zijn er cijfers bekend, en daar spreek men in onderzoek van de International Council on Clean Transportation over ong. 18 000 km vooraleer een EV in Europa, met productie uitstoot en alles inbegrepen, minder heeft uitgestoten dan de gemiddelde benzine auto.
Ze gaan er al serieus naast mogen zitten vooraleer ICE toch beter zal zijn dan EV.
Voor Rex hangt alles af of de auto ook via de stekker wordt opgeladen, en hoeveel de batterij zal opgeladen worden door de ICE motor.
Gebeurd dit zelden, dan de Rex inderdaad mogelijk zeer lang “milieuvriendelijker” zijn dan een EV. Maar hoe rekening met de oliewissels en ander onderhoud van de ICE motor die ongeacht de uren dat de motor draait, toch nodig zullen zijn!
Nog redenen die jullie kunnen noemen om geen EV te kopen?
Ik hoor ze graag!
Indien het een terechte reden is, aanvaard ik deze graag!
Indien het echter een van de al ontkrachte EV Mythes is, dan zal ik deze echter ook ontkrachten.
Voor de meerderheid van de mensen is een EV nu reeds de beste keuze, maar angst voor verandering, onwetendheid en foutieve informatie die verspreid wordt door de anti-EV lobby en ja, ook dealers die EV’s als een bedreiging zien van hun business (minder onderhoud), houden nog veel mensen tegen.
Er zijn echter enkele factoren die voor deze mensen de overgang mogelijk iets moeilijker maken zoals beperkte beschikbaarheid van 2de hands EV’s, en een laadnetwerk dat nog wat beter kan.
Voornamelijk het AC laden langs straat.
Voor het overige kleine deel van de mensen waarvoor EV nog met enkele ongemakken komen, zullen deze in de komende jaren wel van de baan gewerkt worden.
@John,
Helemaal akkoord mee!
Ook al heb ik dan momenteel zelf een bedrijfswagen, toch ben ik grote voorstander van geen subsidies of andere fiscaal voordelige regelingen voor persoonlijk auto vervoer.
Dat geld zie ik liever gaan naar openbaar vervoer en het veiliger maken voor voetgangers en fietsen.
Moedig alternatieve vormen van transport aan, en dit heeft voordelen voor iedereen.
Zowel voor diegene die toch met de auto of ander bedrijfsvoertuig op baan moeten, als voor diegene die uit eigen keuze toch de auto verkiezen.
Hoe meer mensen je kan overtuigen om alternatieve vervoersmiddelen te nemen, hoe minder files je namelijk zal hebben!
Warny, het klimaat verandert inderdaad al 4,5 miljard jaar, maar wel in cycli van tienduizenden tot honderdduizenden jaren, niet op een paar jaar, zoals nu. De natuur stoot inderdaad meer CO2 uit, en de aarde heeft zich daaraan aangepast. Maar nu stoot de mens door het verbranden van fossiele brandstoffen op 100 jaar tijd alle CO2 uit die de aarde gedurende miljoenen jaren ondergronds heeft gestockeerd. U denkt toch niet dat dit zonder gevolgen kan blijven? En het gaat bij brandstofauto’s natuurlijk niet alleen om CO2, die stoten nog een ganse waaier aan andere giftige en schadelijke stoffen uit. Jaarlijks 400.000 vroegtijdige overlijdens in Europa, waarvan 12.580 in België, en tal van andere gezondheidsproblemen (en bijhorende hoge kosten), allemaal veroorzaakt door slechte luchtkwaliteit (bron: EMA).
En zeker, de vluchtelingenproblematiek wordt grotendeels veroorzaakt door voedselcrises, gevolgen van de klimaatverandering.
Anoniem, de accu van een telefoon of een schroevendraaier vergelijken met die van een EV getuigt van weinig feitenkennis. Een batterij van een EV heeft een BMS en gaat makkelijk 10 jaar en langer mee. Daarna kan hij bijna volledig gerecycleerd worden, want hij zit nog boordevol waardevolle materialen. Fossiele brandstoffen worden niet gerecycleerd, maar verbrand aan een schamel rendement van amper 25 %, met uitstoot van 75 % overtollige warmte en schadelijke stoffen. Volgens Technische Universiteit Eindhoven was een EV enkele jaren terug al 53% ecologischer dan een ICE, ondertussen is die voorsprong alleen maar groter geworden.
Er is helemaal geen ban op brandstofmotoren vanaf 2035, dat is al van bij het begin een compleet verkeerde voorstelling van de feiten. Wat wél is! Elke auto moet vanaf 2035 emissieloos zijn, dat maakt dat benzine auto’s nog perfect kunnen, ook na 2035, op voorwaarde dat ze 0 uitstoot kennen.
Voor de believers en non-believers van CO2 uitstoot door verbranden van fossiele brandstoffen: zoek eens naar het filmpje: Climate of concern – Royal Dutch Shell uit 1991. Als ze toen zelf al openbaar maakten…
Juist nu blijkt dat we in de problemen dreigen te komen door elektriciteitsoverschotten, gaat men de interessantste oplossing, opslag in batterijen van EV, gaan tegenwerken. Vlaanderen op z’n smalst.
opeens is de luchtvervuiling en bijkomende ziektes blijkbaar niet belangrijk meer . Geld boven alles is het weer
Simpel. Bij EV alleen software updates en remmen vervangen. Na 400.000km pas versleten…. Bij brandstof veel meer kosten, versleten na 150.000km. Dus garagist niet meer nodig. Ik rij in EV en was nog nooit zo tevreden! Laat die chinese maar komen! EU = oud en log.
Remmen doe ik bij de EV grotendeels op de motor dus nog niet moeten vervangen. Software updates vallen gewoon onder het jaarlijkse onderhoud.
Ook ruime garantie waardoor alles wat eventueel stuk gaat onder garantie wordt vervangen.
Enige wat al vervangen is zijn de zomerbanden op de voortrein en dit na 70000 km.
Is er geen onderhoud aan de airco? Dat is ook altijd een jaarlijkse kost, maar niet zo groot als bv. de motorolie.
Sommige mensen gebruiken hun airco niet of nauwelijks.
Het is ook niet standaard aanwezig op alle BEV’s dus wat er niet is, kan niet stuk gaan.
Persoonlijk ken ik geen BEV waar standaard geen airco meer op aanwezig is.
Maar ik gebruik het idd zeer zelden gezien ik het irritant vind. Gebruik bij voorkeur de stoelkoeling en stoelverwarming.
Sommigen hebben er twee, maar de meeste bev’s hebben maar 1 compressor voor de koeling van zowel batterij en interieur. Als de airco kapot is in je ice auto hoef je die niet te laten herstellen als je die toch niet veel gebruikt. Maar als die compressor in je bev ook gebruikt wordt voor de koeling van de batterij moet je die wel laten herstellen.
Stoelkoeling heb ik nog niet geprobeerd, maar voor de kinderen in de kinderstoelen zal dat wel geen oplossing zijn.
Dan gebruik je toch gewoon de airco voor koeling.
Iedere moderne EV heeft dat standaard.
Niet iedere EV heeft echter een warmtepomp aan boord om te verwarmen, daarvoor heeft de airco voor koeling een extra keerklep nodig en doorgaans geen extra compressor.
De temperatuurhuishouding van een EV gebeurt ook niet met de compressor van de airco voor koeling van het intererieur maar meer en meer vloeistofgekoeld.
EV’s hebben doorgaans ook een relatief lange garantieperiode.
Ik rij nu al jaren met EV’s en nog nooit een probleem gehad met de warmtepomp noch met het temperatuurmanagement van de HV accu.
Onderhoud ligt jaarlijks, afhankelijk van de beurt en aantal km, tussen de 75 en 300 €.