8 nieuwe elektrische auto’s die in april 2024 onthuld werden
April 2024 loopt alweer op z’n einde, dus is het tijd om te overlopen welke nieuwe elektrische wagens deze maand onthuld werden.
1. Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo introduceerde deze maand de Junior EV, een compacte elektrische SUV die z’n basis deelt met groepsgenoten Jeep Avenger EV, Fiat 600e en Peugeot e-2008.
De Junior krijgt een 54 kWh batterij (bruto), voorwielaandrijving en de keuze uit 156 pk of 239 pk (“Veloce”-uitvoering).
Prijzen zullen vermoedelijk beginnen juist onder de 40.000€.
De Junior komt er trouwens ook met klassieke verbrandingsmotoren.
De Junior werd overigens initieel gelanceerd als “Milano”, maar door een dispuut met de Italiaanse overheid heeft Alfa Romeo de naam last minute moeten veranderen.
2. Lancia Ypsilon EV
De Stellantis-groep blaast deze maand het Lancia-merk nieuw leven in. Dat gebeurt met de Ypsilon EV, een nieuwe compacte hatchback die een 51 kWh batterij (bruto) combineert met voorwielaandrijving en 156 pk. Prijzen zullen ook voor deze auto vermoedelijk juist onder de 40.000€ beginnen.
3. Mercedes G 580 EQ
Mercedes trok in april eindelijk het doek van de volledig elektrische G-Klasse. Die krijgt gelukkig niet het geitenwollensokkenachtige “EQG”-label, maar draagt wel een stoere “G 580”-badge.
De G 580 Electric beschikt over een 116 kWh (netto) batterij, vierwielaandrijving en 587 pk. Volgens de WLTP-cyclus geraakt de auto 434 km tot 473 km ver op een volle accu, al zal dat volgens ons in de praktijk dichter bij de 350 km liggen.
Prijzen starten vanaf 198.803€.
4. Citroën ë-C3 Aircross
De Citroën ë-C3, één van de goedkoopste elektrische auto’s van het moment, krijgt een grote broer in de vorm van de ë-C3 Aircross. Het is nog niet duidelijk welke aandrijflijn deze auto juist krijgt.
5. Opel Grandland EV
Ondertussen zitten we al aan de vierde Stellantis-auto in dit overzicht! Opel stelde deze maand een volledig nieuwe Grandland voor, die zowel beschikbaar wordt met een volledig elektrische als een plug-in hybride aandrijflijn. Verder komt er ook nog een klassieke benzinemotor met milde hybride technologie. Prijzen zijn nog niet bekend.
6. Opel Frontera EV
Nog bij Opel werd deze maand de “Frontera” naam van onder het stof gehaald. Die krijgt zijn reïncarnatie in de vorm van een relatief hoekige SUV, die verkrijgbaar zal zijn met een volledige elektrische aandrijflijn of een milde hybride benzinemotor. Prijzen zijn nog niet bekend.
7. Maserati GranCabrio Folgore
Maserati introduceerde in april de GranCabrio Folgore. Deze potente elektrische cabrio beschikt over vierwielaandrijving, 830 pk en een netto accucapaciteit van 83 kWh. In de praktijk zal hij naar schatting ongeveer 350 km ver geraken op een volle accu. Vanafprijzen zijn nog niet bekend, maar wij schatten dat het zal beginnen bij ongeveer 220.000€.
8. Mini Aceman
Met de nieuwe Aceman lanceerde Mini deze maand een verhoogde versie van de Cooper. De auto is momenteel enkel verkrijgbaar met elektrische aandrijflijnen.
Net zoals bij de Cooper en de Countryman is er de keuze uit de E en de SE. De E doet het met een 42,5 kWh batterij (bruto) en de SE met een 54,2 kWh batterij (bruto). Beide versies beschikken over voorwielaandrijving met respectievelijk 184 pk en 218 pk. Het rijbereik zal naar onze inschatting in de praktijk uitkomen op respectievelijk +-250 km en +-300 km.
De Aceman E kost in België minstens 36.500€ en de Aceman SE 40.500€. De Aceman E komt dus in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie van 5.000€.
Zijn we een auto vergeten? Laat het ons weten in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Meer dan 50.000 E betalen voor auto’s met een autonomie van amper 500 km (of minder…) en waarvan het meest essentiële onderdeel al na enkele jaren al relatief wat pluimen riskeert te verliezen… Is dat niet knetter?
25000 euro voor de kleinere modellen zou er mee door kunnen. Maar er staan vanafprijzen van 40000? Wie gaat dat kunnen en willen betalen?
Elektrische auto’s worden veel te duur verkocht (onderdruk van???). Kijk naar Mercedes en Toyota: een elektrische auto voor de prijs van een klassieke, wil zeggen, bovenop de (dure en complexe) verbrandingsmotor nog een elektrische motor, een batterij en speciale software. Zo duur kan die technologie blijkbaar niet zijn? En toch? Er wordt altijd gewezen naar de “dure” Lithiumbatterijen, maar waarom wordt de excellente Duitse batterij van DBM-Kolibri niet gebruikt? Proeven in 2010 op een omgebouwde Audi A2 leverden schitterende resultaten op!!! Waar blijft de toepassing op grotere schaal? Of wordt ook dit seer tegengehouden door … ???
Marc Coolman, ik veronderstel dat u met meest essentiële onderdeel de batterij bedoelt? Die gaat volgens de Technische Universiteit Eindhoven gemiddeld 530.000 km. mee. Dat is toch iets meer dan enkele jaren, en meer dan wat de meeste auto’s halen.
Bert, er is voor nieuwe technologie ook nog zoiets als R&D, en dat kost veel. Dat is het lot van elke revolutionaire technologie: in het begin peperduur en alleen voor de happy few, eens de investeringskosten afgeschreven zijn dank zij de early adopters, toegankelijk voor iedereen. Ik kon mij destijds ook geen CD-speler permitteren, er zat nochtans veel minder materiaal in dan in een gewone platenspeler. Mochten constructeurs de prijs kunnen laten zakken, ze zouden het zeker doen om meer marktaandeel te veroveren, want de hoge aankoopprijs is momenteel de grootste hinderpaal voor de verkoop van EV (ten onrechte trouwens, maar velen denken op financieel vlak niet op lange termijn).
Waarom zouden mensen nu hetzelfde of zelfs meer gaan betalen voor iets wat minderwaardig is? Meer geld uitgeven voor extra gebruiksongemakken? Zo werkt het duidelijk niet.
Wie ervaring heeft met elektrisch rijden, weet dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. En dat voor een lagere TCO.
@Anoniem: omdat niet alle mensen jouw standpunt delen. Ik rij al jaren BEV en moet het eerste ongemak nog tegenkomen. Ik moet zelfs niet meer stoppen aan de pomp. 🙂
Ook nog niet ontdekt wat er zo minderwaardig is aan een EV. De motor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor, er zitten veel minder onderdelen in die onderhoudsgevoelig zijn en de benodigde energie wordt efficiënter omgezet in beweging dan bij fossiele brandstoffen en ik kan die ook nog deels zelf produceren waarbij de prijs niet door een ander wordt bepaald in mijn plaats.
Meer geld moet ik ook al niet uitgeven want ik reken met een visie over lange termijn waar alle kosten zijn inbegrepen en niet op dagbasis waarbij ik een groot deel van de kosten liever “vergeet” of niet wil zien.
Ik rijd zelfs nog niet elektrisch en heb al ongemakken ondervonden. Twee weten geleden met vrienden dagje naar Efteling, zij elektrisch, wij met diesel. Aangekomen blijkt dat men de parking aan het veranderen is, geen enkele laadpaal beschikbaar… het zij zo, dus savonds terug naar huis en zij moeten laden uiteraard om thuis te geraken, eerste parking op snelweg was geen succes, blijkbaar nog Efteling mensen met zelfde probleem, alle palen volzet. Tweede parking nog twee palen vrij, beide defect, daar hebben ze dan besloten om te wachten tot er een plaats vrijkwam, wij zijn door gereden. 45 minuten later zijn ze ook kunnen vertrekken, wij waren al een uur thuis en hadden hun kinderen al in bed gestopt tegen dat ze er waren, want drie kwartier verlet met lastige kinderen op achterbank is weinig leuks aan.
En als ik de commentaren op HLN artikel las twee weken terug dat ze de elektrische wagens niet meer verkocht krijgen, dan moet ik toch besluiten dat de meeste mensen het standpunt delen van de anonieme reageerder hierboven, 300 reacties tegen, 15 voor en elk met hun reden. Logisch ook, 85% van de mensen heeft geen oprit met eigen laadpaal, eigen zonnepanelen en accu, dus die ondervinden grote nadelen tegenover een brandstofwagen en dan nog niet over de prijs gesproken.
Reacties op HLN: de langste toog van Vlaanderen.
Intussen 1,5 maand dat ik Elektrisch rij (3000km)
Geen laadpaal thuis, wel op het werk.
Dus op werk laden, en indien nodig, in het weekend even bijladen ofwel aan AC publieke laadpaal of DC snellader, indien ik onderweg ben en onvoldoende bereik zou hebben.
3 weken terug?, met het mooie weer op zaterdag, naar de Ardennen geweest voor een daguitstap.
Omdat de laadkaart die ik heb, niet werkt op de Tesla Superchargers, maar naar een Powerland rapid chargers geweest. Hiervoor een kleine kilometer van de oprit naar een Powerland laadpaal gegaan, Alle 4 de laadpalen beschikbaar (rond 13u), en na een kleine 10 minuten was ik terug op weg (35% –> 60% geladen). Neem 15 minuten met tijd om in te pluggen, hond uit en in de auto te zetten.
Reden waarom ik besloten had om daar te laden, en niet door te rijden tot mijn bestemming, is omdat dit de laatste rapid chargers waren voor mijn bestemming, en ik met een kleine 50% resterende batterij wou aankomen zodat ik op de terugweg, eerst een goed uur wou kunnen rijden voor ik terug even bij moest laden.
Op de terugweg ook 1x 10 minuten (15% –> 50%) bijgeladen, deze keer bij Ionity, bij een servicestation langs de snelweg.
Daar waren 4 van de 6 laders bezet (rond 19u).
Meteen kunnen laden dus.
Neem terug 15 minuten omdat ik ook de hond even uit gelaten heb.
Thuis gearriveerd met een kleine 30% lading over.
De laatste stop kon ik dus zeker een stuk korter gehouden hebben!
Verder nog geen snelladers nodig gehad.
Wat betreft plannen van de laadstops.
De wagen stelt zelf laadstops voor indien nodig.
Enige waar je zelf nog rekening mee moet houden is dat de wagen niet zelf kan weten of je bij aankomst effectief zal kunnen laden of niet.
In mijn geval had ik perfect tot mijn bestemming kunnen rijden zonder te laden, maar dan ging ik, op de terugweg, in de eerste 50km, half uur, ergens moeten stoppen om te laden, wat ik dus niet wou, en dus zelf via ABetterRoutePlanner, even bekeken waar ik best zou stoppen om met ong. 50% batterij op mijn bestemming toe te komen.
In feite gelijkaardig als mocht je met een ICE wagen rijden, zei het dat je, met de huidige batterijtechnologie minder rijbereik hebt, en dus vaker een stop moet inplannen, en deze laadstop wat langer duurt dan brandstof tanken, alhoewel dit zeer goed meevalt!
Wagens met 800 volt batterij laden nu al 10-80% in ong. 15 minuten, en er zijn al batterijen in productie en in auto’s in China, die slechts 8 minuten nodig hebben om van 10-80% op te laden!
Ik heb zelf nog geen moment het gevoel gehad beperkt te zijn door de wagen, en dat is dan nog met een relatief kleine batterij van net geen 60 kWh.
Akkoord, als je niet thuis, noch op het werk kan laden, dan is het wat moeilijker, maar ik merk toch op dat er bij veel supermarkten laadpalen geplaatst zijn, soms zelfs snelladers.
Als je deze kan gebruiken terwijl je aan het winkelen bent, dan kan je vaak ook al zonder er op te moeten wachten, je wagen opladen.
Aan 11kW AC, ong. 50km/h, bij DC >=50kW al meer dan 200+km/h.
En in geval van nood zijn er nog de rapid chargers die ik toch ook in grote aantallen zie bij komen!
Maar uiteraard, deze zijn vaak zeer duur, waardoor het laden duurder wordt dan benzine tanken.
AC Publiek laden is over het algemeen ong. even duur, of iets goedkoper dan benzine tanken.
@Reneé: de oplossing is heel eenvoudig hoor.
De mensen die graag en zonder problemen met een elektrische auto rijden die doen dat gewoon. Evenals de mensen die graag met hun diesel en FCEV blijven rijden en een BEV maar niks vinden.
Alle opties behoren tot de mogelijkheden.
Het is en blijft ieders eigen voorkeur en keuze.
Dat je op deze site mensen vindt met een voorkeur voor elketrisch rijden is nogal wiedes want dat is nu eenmaal het onderwerp van deze site.
Ik begrijp ook niet dat wie daar tegen is zijn tijd hier dan komt verdoen. Ik zit toch ook niet voortdurend op die hard petrolheadsites te roepen dat fossiel rijden voor problemen en ongemakken zorgt? Dat ondervindt men zelf wel vlug genoeg. Of niet.
Ieder zijn ding.
Men kan zich wel de vraag stellen waarom je nu plots met je diesel naar de Efteling reed en niet met je waterstofauto.
Je zou je “vrienden” ook kunnen aanraden een fatsoenlijke app te installeren waar ze alle beschikbare laadpalen op hun route kunnen vinden zodat ze probleemloos een route van A naar B met de BEV kunnen uitstippelen en vooraf kunnen zien welke laadpalen vrij zijn en/of beschikbaar. Dan komen ze ter plaatse niet voor verrassingen te staan omdat ze slecht voorbereid waren.
Oei ligt het beetje gevoelig Viktor dat mensen op uw fanclub een beetje tegenwind geven? Elkaar steeds maar gelijk geven is uiteraard het eenvoudigste, maar daar heeft niemand iets aan. Een beetje kritiek verdragen moet je toch kunnen, anders is er maar weinig animo en reacties, dat is hier wel duidelijk.
Er zou beter meer geluisterd worden naar de kritiek van de modale Vlaming zodat men goed doorheeft waar de pijnpunten liggen en dat men deze kan aanpakken ipv alsmaar te doen alsof het voor iedereen een waardig alternatief is voor brandstofwagens, dan pas zullen we van een evolutie kunnen spreken.
Kritiek kan inderdaad nuttig zijn, als die komt van mensen die weten waarover ze spreken. In het geval van EV komt die echter bijna uitsluitend van mensen die nog geen meter elektrisch hebben gereden. Ik heb nog nooit zoveel onzin als over EV horen vertellen, nog nooit was het zo gemakkelijk om die argumenten met concrete cijfers te weerleggen. Het jammere aan die toogpraat is alleen dat die de sanering van onze luchtkwaliteit vertraagt, en zo uiteindelijk mensenlevens kost. Maar volgens diezelfde toogpraat is wie zich daar zorgen over maakt, een “fanatiekeling”.
Inderdaad Reneé, sommige mensen bezoeken dit forum uit interesse en om informatie op te doen. Hetzij technisch op basis van cijfermateriaal (waarvoor dank voor het vele werk gepresteerd door de beheerders van dit forum) hetzij op basis van ervaring van gebruikers.
En je hebt er, zoals op elk forum, die dat louter doen om de boel wat op te stoken, reacties uit te lokken en de “animo” te verzorgen.
En inderdaad, zoals jezelf al herhaaldelijk hebt aangegeven is dat niet op basis van ervaring met het onderwerp maar waarschijnlijk een vorm van verveling? Heeft dus niets met opbouwende kritiek te maken maar louter om jezelf af en toe eens in de “kijker” te kunnen plaatsen.
Niets is een waardig alternatief voor iedereen.
Zoals ik schreef, wie graag met een brandstofauto rijdt of met een FCEV en voor wie een BEV maar niks is die moet vooral bij zijn eigen keuze blijven. Wie zelf ervaring heeft met een BEV rijden kan die delen. De voor- en nadelen.
Dat het voor de modale Vlaming nog duur is in aankoop maar doorgaans in TCO niet duurder is dan een ander voertuig steekt ook niemand onder stoelen of banken. Maar aan de aankoopprijs zal geen enkel forumlid iets aan kunnen veranderen.
Dat is gewoon geduld hebben tot er genoeg omzet is. Dan zakken de prijzen van BEV mee en stijgen de prijzen van ICE verder door.
BEV-rijders hebben doorgaans wel een groot voordeel: ze hebben zowel met een auto met verbrandingsmotor als met een elektromotor gereden en zijn dus goed geplaatst om de voor- en nadelen van beide systemen, uit eigen ervaring, tegen elkaar af te wegen.
Terwijl keer op keer blijkt dat de meerderheid van de tegenstanders van BEV dat moeten doen op basis van “horen zeggen”.
Aan stoken en animo omdat een enkeling zich verveelt en dan nog eens geen enkele ervaring heeft met het onderwerp heeft niemand die serieus interesse heeft in het onderwerp iets.
Na een tijd haal je ze er zo uit de “animeerders” die geen enkele ervaring met het onderwerp hebben maar wel alle zelfverklaarde “kennis” om afbrekende kritiek te blijven spuien en om die “kennis” kracht bij te zetten de ene onzin na de andere uit hun duim zuigen.
En ja, als jarenlange gebruiker begint die toogpraat en duidelijke misinformatie op basis van een eigen agenda na een tijd te storen en haken mensen die echt interesse hebben af.
En daar heeft niemand die echt naar gedegen info op zoek is iets aan.