Premie elektrische auto (5000€) enkel in 2024 te verkrijgen
De Vlaamse premie voor elektrische auto’s wordt geschrapt voor 2025 en 2026, en zal enkel in 2024 te verkrijgen zijn.
In september 2023 kondigde de Vlaamse regering een premie voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aan, die particulieren, vzw’s en deelautobedrijven zouden kunnen aanvragen. De premie zou te verkrijgen zijn in 2024, 2025 en 2026 en zou elk jaar dalen. Voor nieuwe elektrische auto’s zou de premie 5.000€ bedragen in 2024, 4.000€ in 2025 en 3.000€ in 2026. Voor tweedehands elektrische auto’s 3.000€ in 2024, 2.500€ in 2025 en 2.000€ in 2026.
Begin februari 2024 gaf de Raad van State echter een negatief advies over de premie. Er zou onvoldoende budget voorzien zijn, waardoor de premie mogelijk al zou dalen in 2024. Wie achteraan de wachtlijst zou uitkomen, zou dus minder premie kunnen krijgen. Volgens de Raad van State strookt dit niet met het gelijkheidsbeginsel.
LEES OOK: Alle elektrische auto’s die 5.000€ premie krijgen in 2024
De Vlaamse regering moest het systeem dus herbekijken.
Deze middag heeft de Vlaamse regering beslist om de premie enkel uit te keren in 2024. In 2025 en 2026 zal er dus geen premie meer zijn. Het premiebedrag zou 5.000€ blijven voor nieuwe elektrische auto’s en 3.000€ voor tweedehands elektrische auto’s. De komende dagen zullen alle details bekend worden en zal naar verwachting ook het platform voor de aanvraag van de premie gelanceerd worden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Moet de auto ook in 2024 worden geleverd?
Ik vraag dit omdat het chassisnummer nodig schijnt te zijn voor goedkeuring. Dat zal bij sommige merken niet lukken vòòr jaareinde.
Er is afgesproken dat de premie voor nieuwe wagens niet zakt als het budget op dreigt te geraken. Oorspronkelijk was het plan dat als de 20 miljoen euro niet zou volstaan, particulieren een lager bedrag dan 5.000 euro zouden krijgen.. Als het budget in de loop van 2024 onvoldoende blijkt, moet minister Peeters nieuw geld zoeken. Dat komt indien nodig op tafel tijdens de begrotingscontrole later dit jaar.
Dus wat is er eigenlijk concreet afgesproken? Het budget van 20 mio is ongewijzigd, ze hebben enkel de premie beperkt voor 1 jaar. Wat alleen maar logisch is gezien de regering aan het einde van de legislatuur zit. Much ado about nothing.
@Marco:
bij inschrijving op het e-loket van vlaanderen.be moet je alleen de volgende gegevens aanleveren:
– je contactgegevens
– de nodige gegevens over het voertuig samen met een digitale versie van de verkoopovereenkomst waaruit blijkt dat aan de voorwaarden wordt voldaan, en waaruit het merk, het type en de aankoopprijs van het voertuig blijken
– het rekeningnummer waarop de premie wordt uitbetaald
Buiten merk, type en aankoopprijs wordt dus niet naar het chassisnummer gevraagd.
Na verschijning van de voorwaarden in het Staatsblad kan je dan overgaan tot de volgende stap:
Binnen 90 dagen na de inschrijving van je voertuig bij de DIV vervolledig je de aanvraag via het e-loket.
Dan pas bezorg je de als bewijs dat aan de voorwaarden voor de premie is voldaan:
1. een kopie van de factuur en het betalingsbewijs (of de betalingsbewijzen)
2. een kopie van het inschrijvingsbewijs van het voertuig met het chassisnummer
De premie wordt pas uitbetaald nadat aan alle voorgaande voorwaarden is voldaan.
Alle details zijn te vinden op de voormelde website.
@Victor:
Blijft toch de vraag als de auto in december wordt aangekocht en aangemeld voor subsidie maar de uitlevering pas plaatsvind begin 2025.
Heb je dan nog recht op de premie?
Lijkt mij duidelijk: neen. Inschrijven in 2024 is het criterium. Wat er in 2025 komt, dat is voer voor de volgende regering en zal deel uitmaken van het regeerakkoord.
Waar lees je dat het voertuig moet ingeschreven zijn in 2024?
De criteria op de webstie van vlaanderen.be zeggen duidelijk:
– De premie kan worden toegekend voor zero-emissievoertuigen die vanaf 1 januari 2024 zijn ingeschreven.
Er staat dus “vanaf” en niet “in”.
– U meldt het voertuig uiterlijk binnen 90 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst van het voertuig aan via het e-loket. Voor voertuigen die zijn besteld vóór de datum van de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad en na 25 september 2023, kan de aanmelding nog worden gedaan tot 90 dagen die volgen op de bekendmaking.
– Binnen 90 dagen na de inschrijving van uw voertuig bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) vervolledigt u uw aanvraag via het e-loket.
(Er staat nergens dat dit niet na 31/12/24 mag).
Om een premie te verkrijgen moet men zich op het e-loket aanmelding in 2024.
Aanmelden kan in 2024 vanaf dat er een verkoopsovereenkomst is.
Dan begint de procedure te lopen.
Vervolledigen van de procedure moet binnen de 90 dagen nadat het voertuig werd ingeschreven op een adres in het Vlaamse Gewest.
Daarna volgt er een tweede controle en na goedkeuring wordt de premie dan uitbetaald.
Samengevat lees ik alleen dat de aanmelding om de procedure op te starten dient te gebeuren in 2024 (en daar heb je een ondertekende verkoopovereenkomst voor nodig maar nog zonder het chassisnummer) en de afsluiting van het dossier binnen 90 dagen na inschrijving (zonder limietdatum in de tijd).
En dit voor de premie aangevraagd in 2024.
Of er sowieso nog een premie komt daarna, dat is stof voor de volgende regering.
Uiteraard moet dit allemaal nog bekrachtigd worden via een publicatie in het Belgisch Staatsblad.
@Victor:
Ik vind de communicatie omtrent de exacte regels tot dusver nog vrij wazig, hopelijk wordt dit snel duidelijk. Ik ben namelijk nieuwsgierig naar de nieuwe Renault 5 electric. Bestellen zal wel lukken in 2024 maar afelevering zal wel 2025 worden.
Mark my words: Het schimmige begin zal op het einde van 2024 gewoon herhaald worden. Met een ontslagnemende regering, of mogelijk al een nieuwe regering, die weer plotseling de regels zal bijstellen of aanpassen. Wie zeker wil zijn van zijn/haar stuk: bestel dit jaar en zorg voor aflevering dit jaar.
Wetende dat als de voorziene 20 mio opgebruikt is, er eigenlijk nog geen harde afspraak is over hoe dan het overige geld moet worden gevonden. In Vlaanderen heerst eerder de kracht van verzanding?
Ondertussen bij onze Noorderburen: in NL is een subsidiebudget voor alleen maar de tweedehands auto’s, met in totaal 29,4 miljoen euro (ter vergelijk: 20 mio in Vlaanderen, incl nieuwe auto’s) . Hier is na een dikke maand al 6,43 miljoen euro vergeven. Er is voor 3.215 gebruikte elektrische auto’s subsidie aangevraagd, en nu is er nog geld beschikbaar voor nog 11.485 tweedehands elektrische auto’s.
Beetje manke vergelijking want er zijn bijna 18 miljoen Nederlanders en 6,8 miljoen Vlamingen.
Bovendien wordt een groot deel van de werkende Vlamingen al gul verwend met een auto via het systeem van salarisauto’s.
De premie moet in Vlaanderen dus alleen verdeeld worden tussen diegenen die privé een elektrische auto wensen aan te kopen.
@VIctor. Ik hoop dat je gelijkt hebt. Ondertussen…. Zitten we met 2.733 aanvragers en nog tien maanden te gaan. Dus de helft van het budget van 20 miljoen euro wel al opgesoupeerd. En geen enkel uitzicht hoe de Vlaamse regering dit verhaal verder gaat financieren mocht de pot leeg geraken.
Tot de verkiezingen gaat geen enkele Vlaamse politieke partij daar zijn vingers aan willen verbranden.
Men kan zich eerder de vraag stellen wie als koper een getripte auto met een beperkte range wil wil om toch maar van die premie te kunnen “genieten”. Een auto waarvan de herverkoopwaarde na drie jaar ook al niet om naar huis te schrijven zal zijn.
De Tesla Y kan je trouwens al niet meer krijgen onder de premievoorwaarden.
@victor
Doelpubliek voor auto met beperkte range zijn personen die niet ver van hun werk wonen en thuis kunnen opladen en gezinnen die een tweede auto hebben (en ook thuis kunnen opladen).
ik snap dat herverkoopwaarde argument voor een particulier niet echt. Ik ken weinig particulieren die een spiksplinternieuwe auto kopen om die dan na 3 of 4 jaar al van de hand te doen. Dan snij je toch extreem in uw eigen vlees. Meestal zit er financiering op van 4 jaar. Dus op moment dat de auto betaald is, en je dus uw winst kan pakken, zeker met een EV aan thuislader, zou je die gaan verkopen, met extreme afschrijving.
Ik doe er 35k km per jaar (particulier , eigen EV) een plan toch liefst 10 jaar te rijden. De winst zit in de jaren na afbetaling met lage gebruikskosten (lagere verzekering, nog geen zwaar onderhoud,…
Toch een bende prutsers die Vlaamsche Regering. Wanneer dan in 2025 de echte kleine EV’s geleverd worden, type Renault 5, of de goedkopere versie van bestaande kleine EV’s? dan geven ze niet meer thuis met een premie. In plaats van het premiebedrag te laten zakken (of zoals nu, in een electoraal jaar éénmalig toe te passen), hadden ze beter het maximale aankoopbedrag per jaar laten zakken, in 2025 nog 30k, in 2026 nog 25k. Zou de prijzen eventueel nog mee naar beneden hebben gedreven?
Ondertussen al meer dan 4300 aanvragen voor de premie.
Ik heb net mijn dossier ingediend.
Dat kost de belastingbetaler dus al 20 miljoen euro, als het zo voort gaat en er tegen het eind van het jaar 10000 erbij komen, kost ons dat 50 miljoen euro voor amper 0.16% bijkomende elektrische auto’s hierdoor. Welke rekenwonders beslissen dergelijke zaken toch?
Je ziet duidelijk dat de prijs de remmende factor is bij adoptie van EV Met premie is de particulier veel meer geneigd om over te stappen.
20 miljoen is peanuts als je ziet wat deze en vorige Vlaamse regering al heeft weg gegooid aan doodgeboren waterstofprojecten of een Antwerps culinair centrum van 38 miljoen euro
Mooi voorstel, en wij zijn er op in gegaan ! wanneer wordt de premie uitbetaald ? is al aangevraagd van de eerste moment?
Is je nieuwe EV reeds ingeschreven en je papierwerk doorgestuurd op het portaal ?