De 10 plug-in hybrides met het grootste elektrisch rijbereik (2024)
Overzicht van de plug-in hybride personenwagens met de grootste elektrische actieradius in 2024.
De tijd dat plug-in hybrides slechts enkele kilometers konden rijden in 100% elektrische modus is voorbij. Anno 2024 komen plug-in hybrides met steeds grotere batterijen op de markt, en dus kunnen ze ook steeds verder rijden zonder de verbrandingsmotor aan te spreken. Op deze pagina geven we een overzicht van de 10 plug-in hybride auto’s met het grootste elektrisch rijbereik. De vermelde actieradius is de theoretische waarde volgens de WLTP-testcyclus van de versie met de grootste range. Reken in de praktijk, naargelang de rijstijl en de weersomstandigheden, op 70% à 90% van de vermelde waarde.
10. VW Golf PHEV: 100km
Batterijcapaciteit: 19,7 kWh (netto)
Catalogusprijs: nog niet bekend
9. BMW 5 PHEV: 103 km
Batterijcapaciteit: 19,4 kWh (netto)
Catalogusprijs: vanaf 69.450€
8. Mercedes GLE PHEV: 109 km
Batterijcapaciteit: 31,2 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 106.601€
7. BMW X5 PHEV: 110 km
Batterijcapaciteit: 25,7 kWh (netto)
Catalogusprijs: 95.250€
6. Mercedes S PHEV: 115 km
Batterijcapaciteit: 28,6 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 128.865€
5. Mercedes E PHEV: 115 km
Batterijcapaciteit: 25,4 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 74.173€
4. Mercedes C PHEV: 116 km
Batterijcapaciteit: 25,4 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 61.105€
3. Range Rover PHEV: 116 km
Batterijcapaciteit: 31,8 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 161.897€
2. Range Rover Sport PHEV: 121 km
Batterijcapaciteit: 31,8 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 103.790€
1. Mercedes GLC PHEV: 131 km
Batterijcapaciteit: 31,2 kWh (bruto)
Catalogusprijs: vanaf 75.020€
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
‘k heb een GLC Phev bwj ’23, haalt bijlage niet 130, zelfs geen 120, in het beste geval 110km.
Dit is natuurlijk in optimale omstandigheden,als je aan de gaspedaal komt is het al dadelijk minder,beetje sportief en het is al veel minder
Straf eigenlijk, amper 100 km met een 31,2 kWh (bruto) batterij. Als je daar dan constant elektrisch mee rijdt, dan verstook je makkelijk 50% meer stroom dan een vergelijkbare full EV. Wat dan nog maar eens aantoont dat die PHEV economische onzin zijn en enkel bestaansrecht halen uit marktverstorende fiscale gunstmaatregels.
Onzin… hangt van de situatie af. Ford Kuga PHEV met een actieradius van pakweg 50km met een 14.4kWh batterij voldoet, in ons geval, prima omdat wij vaak niet méér kilometers op een dag nodig hebben en het laden thuis gebeurt deels met stroom van zonnepanelen. Openbaar laden kost, op dit moment, helaas veel meer dan benzine tanken dus voor die paar lange ritten ook weer ideaal.
Ron, ik zit al aan mijn tweede EV, en laad onderweg ook aan gunsttarieven, ik heb nog nooit de prijs betaald van benzine. Bijvoorbeeld: Ionity paspoort kost ondertussen maar 4,99 voor een maand (opzegbaar) kan je in Frankrijk aan 39 cent mee snelladen, dus nog geen 8 euro/100 km.
Het is punt is, is dat een PHEV manifest onzuinig is. Leuk voor u dat je maar 50km nodig hebt en met een 14.4kWh batterij toekomt. Maar dat is manifest inefficiënt. Veel EVs zouden maar 9 a 10 kWh nodig hebben. Met een batterij van 60-70 kWh moet je dus pas na 6 ritten aan de lader, terwijl je met die PHEV elke rit van 50 km aan de lader moet. Ik persoonlijk zou daar instant laadstress van krijgen. Plus dan nog eens meer kans op kosten want gecompliceerde techniek. Wegblijven van die PHEV
Auto op benzine, 5l /100km.
Prijs 1.5 euro / liter
7,5 euro / 100 km
Prijs 1,7 euro / liter
8,5 euro / 100km
Auto op diesel, 4l / 100km.
Prijs 1.6 euro / liter
6,4 euro per liter
Prijs 1,8 euro / liter
7,2 euro / 100 km
Elektrisch 18 kWh / 100km
Allego via Shell 0,63 / kWh
11,34 euro / 100 km
Allego via Plugshare 0,39 / kWh (tenzij prijzen niet upgedate..)
7,02 euro / 100 km
Tesla supercharger 0,49 – 0,54 euro / kWh
8,82 – 9,72 euro / 100 km
Hmmm had al even de prijzen van AC laden niet meer opgevolgd, maar amai, die zijn idd sterieus gestegen..
Rond de 0,4 euro / kWh kan ik in komen voor publiek AC, en mss rond de 0,6 euro per kWh voor DC fast charging.
Lijkt me alsof veel providers momenteel wat geld proberen te scheppen uit de EV’s..
Mss met abonnement betere prijzen?
Hopelijk verandert dit snel naar meer correcte prijzen!
Laden langs de snelweg allemaal goed en wel, maar wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met destination charging?
Gesteld een daguitstap binnen België, afstand heen 100 à 200 km. Je wilt niet onderweg herladen maar gewoon op bestemming tijdens je bezoek om dan zorgeloos terug te keren. Maar wat stel ik vast:
* In de Ardennen, West-Vlaanderen e.a.: weinig tot geen laadmogelijkheden.
* Is er wel een paal, dan meestal bezet of kapot
* In dorpskernen of steden de andere klucht: een laadpaal met twee plugs maar de ene is enkel voor Cambio. De andere plug is misschien vrij maar je wordt wel verondersteld je auto te verplaatsen wanneer volgeladen. Dan moet je hopen dat je elders nog parkeerplek vindt en dat je bovendien terug binnen mag in de attractie die je bezoekt.
@Nills, veel EV’s rijden dat gewoon heen en terug zonder laden. En indien niet, dan is onderweg snelladen om de laatste km bij te laden een korte stop van 5 tot 10 minuten.