Verkoop hybride auto bereikt hoogtepunt in 2023
De hybride auto blijft het ook in 2023 goed doen in België.
Dat de verkoop van 100% elektrische auto’s in België spectaculair gestegen is, had je waarschijnlijk al gelezen. In 2023 werden maar liefst 93.285 volledig elektrische wagens ingeschreven.
Plug-in hybrides
Dat betekent voorlopig echter niet dat alle andere alternatieve aandrijfvormen achteruit gaan, wel integendeel. Er werden in 2023 namelijk 100.459 plug-in hybrides ingeschreven, nog meer dan 100% elektrische auto’s dus!
LEES OOK: Dit waren de 5 best verkochte plug-in hybrides in 2023
De verklaring ligt bij het aflopen van het fiscale gunstregime voor plug-in hybrides op 1 juli 2023, waardoor er nog een verkoopspurt werd ingezet tijdens de eerste jaarhelft.
Aangezien de plug-in hybride in 2024 veel minder fiscaal interessant is dan de 100% elektrische auto, verwachten we dat het aantal inschrijvingen van plug-in hybrides zal terugvallen dit jaar.
Full hybrides
De gewone “full” hybride (zonder stekker dus) behaalde net als de PHEV een absoluut record in 2023. Er werden in 2023 36.630 full hybride personenwagens ingeschreven, en dat zijn er 33% meer dan in 2022, 87% meer dan in 2021 en 143% meer dan in 2020. De kans dat de groei in het full hybride segment zich verder zet in 2024 is groot, aangezien (vooral) de particulier nog niet helemaal overtuigd is om volledig elektrisch te gaan, en steeds vaker een benzine (in plaats van diesel) of een hybride koopt.
LEES OOK: Dit waren de 5 best verkochte hybrides in 2023
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
De prijzen bij BYD en van Tesla zo blijven, moet rest volgen.
Wij dan ook nog zonnepanelen geeft, rijdt heel goedkoop.
Wie biedt meer wagen, luxe en veiligheid dan een model Y?
Te weinig laadpalen, en daardoor zware bezetting aan laadpalen ! Probeer dan maar je batterij op te laden …
@Roland: gisteren in De Tijd: laadpalen groeien sneller dan aantal EV’s. Heel veel mensen hebben dat ook niet nodig, met een eigen oprit. Ik heb in België bijna nog nooit geladen (aan een trage laadpaal). Naar de Kust rij ik vanuit Limburg gewoon op en af. In hoogste nood ga ik snelladen. Mijn huidig tarief voor thuisladen, nog geen 15 cent.
Zelfde ervaring.
Bijkomend voordeel van een EV is dat je in het centrum van een stad meestal nog een parkeerplek vrij vindt aan een laadpaal terwijl er op de gewone parkeerplekken nergens nog een plekje vrij is. 🙂