Budget Vlaamse EV-premie (5000€) mogelijk nu al op
Nog voor de voorwaarden van de nieuwe Vlaamse EV-premie zijn goedgekeurd door de Raad van State, is het volledige budget (€20 miljoen) mogelijks al op.
Volgens de collega’s van de tijd hebben de grote autodealergroepen de afgelopen weken zoveel bestellingen gekregen voor betaalbare elektrische auto’s, dat de volledige subsidiepot voor 2024, zijn €20 miljoen, allicht al gereserveerd is.
Nieuwe EV’s zouden aanspraak kunnen maken op 5.000€ en tweedehands EV’s op 3.000€. Als we er even vanuit gaan dat ongeveer 20% van het budget naar tweedehands EV’s gaat, dan kunnen we uitrekenen dat €20 miljoen voldoende is voor ongeveer 3.500 premies voor nieuwe auto’s (5.000€), en iets meer dan 800 voor tweedehandsauto’s (3.000€).
Voorwaarden
De voorwaarden van de premie zijn nog steeds niet goedgekeurd door de Raad van State. Dat zou in de loop van januari moeten gebeuren. Toch zijn er ondertussen al enkele premievoorwaarden bekend die evenwel nog steeds onder voorbehoud zijn.
Zo zal de premie aangevraagd moeten worden via een digitaal loket van de Vlaamse overheid, dat dus nog niet actief is. De auto zal ingeschreven moeten worden in 2024 (en dus bijvoorbeeld niet eind december 2023). De bestelling mag al eerder gebeurd zijn, namelijk tussen de aankondiging van de premie eind september en 31 december 2023.
LEES OOK: Alle elektrische auto’s die 5.000€ Vlaamse premie krijgen
Niet enkel particulieren komen in aanmerking, ook vzw’s en deelautobedrijven.
Niet enkel elektrische auto’s komen in aanmerking (categorie M1), ook elektrische bestelwagens (categorie N1) en “zware” elektrische microcars (categorie L7e-C). Die laatste krijgen tot 25% van het factuurbedrag als premie (met een maximum van 5.000€). Een voorbeeld van een zware microcar (L7e-C) is de Microlino.
Niet enkel elektrische auto’s met een batterij (BEV) komen in aanmerking, ook elektrische auto’s met een waterstofbrandstofcel (FCEV). Al is er momenteel geen enkele waterstofauto op de markt die minder dan 40.000€ kost.
Voor nieuwe elektrische auto’s en bestelwagens, zal het maximum factuurbedrag (inclusief BTW, opties, kortingen, maar exclusief overnamepremie) onder de 40.000€ moeten liggen, om in aanmerking te komen voor de premie.
Voor tweedehands elektrische auto’s mag de originele catalogusprijs niet boven de 60.000€ liggen, en de auto moet bovendien via een dealer aangekocht worden.
De koper zal het volledig aankoopbedrag van het voertuig zelf moeten ophoesten, en pas achteraf de premie uitbetaald krijgen.
In 2025 en 2026 zal het maximum premiebedrag dalen, maar volgens sommige bronnen zou dit al in 2024 kunnen gebeuren als de pot dreigt leeg te geraken. Snel zijn is dus de boodschap.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Weer op zijn belgies vel van de beer al verkocht maar er is geen beer
Dit is schaamtelijk. Landen zoals Frankrijk, Duitsland, Nederland en ook Roemenië geven al jaren een premie die hoger ligt en dit zonder problemen.
Hoe kan het dat er een potje is dat slechts goed genoeg is voor een paar procent van de gewoonlijke aankopen? Politiekers die zichzelf en familie een cadeau willen doen en dit verpakken onder een premie ‘beschikbaar’ voor iedereen, een schande.
Gaan er al zoveel particulieren een bestelbon getekend hebben zonder zeker te zijn van de premie te krijgen ?
Een Ev aankopen via een bedrijf is financieel nog steeds interessanter ? De voorwaarden opgelegd aan de occasies zijn ook niet zo gemakkelijk te verwezenlijken .
Time will tell.
Hoe ga je zeker zijn de premie te krijgen zonder er eerst een te bestellen?
De premie is immers gelimiteerd, het is dus een kwestie van er vlug bij te zijn of achter het net te vissen.
Niet alle dealers doen daar trouwens aan mee. Recent sprak ik nog een dealer wiens policy het was om de klanten af te raden een auto te kiezen net onder de premiegrens en budgetair de premie al mee te rekenen. Als klant moet je immers de auto betalen voor je de premie krijgt (je krijgt ‘m pas indien het voertuig aan alle voorwaarden voldoen, er nog premiebudget voorhanden is en het voertuig effectief is ingeschreven binnen de voorziene periode.
Wanneer de klant dan een auto geleverd krijgt en geen premie is de dealer het eerste klanktbord
Gezien er meer vraag dan tijdig aanbod is maakt het de dealer zijn rekening niet wanneer een klant geen EV wil kopen als hij naast de premie grijpt.
Hopelijk zetten ze ook een beperking op het aantal premies per vzw en per deelautobedrijf. Momenteel is de beperking enkel bij de particulier
Ik dacht dat het beschikbare “jaarbudget” voor iedereen gold: aankoop als particulier, vzw, deelautobedrijf en dit zowel nieuw als tweedehands?
Ik stel mij hier toch vragen bij, in mijn geval kom ik niet in aanmerking omdat ik ook andere criteria in aanmerking moet nemen dan de prijs alleen. Ik vrees ervoo degene die de premie echt nodig zullen hebben uit de boot zullen vallen, het is nu pure loterij, een heel goede zet van onze Vlaamse overheid en hoop ik dat de raad van state het huidig plan verwerpt, ofwel komt iedereen in aanmerking ofwel niemand.
Het enige goede aan deze premieregeling is dat de wagenconstructeurs een stevige prijsdaling hebben ingezet. Volgend jaar premie vanaf 35K en in 2025 op naar de 30K ?? Zo hoeft de belastingbetaler niet lang op te draaien voor de EV wagens.
Exact wat ik op 3-11-2023 had voorspeld in de commentaar sectie bij de originele aankondiging van 25/09 op deze site. Dat had trouwens elke 7 jarige met basiskennis van de maal tafels kunnen voorspellen. Misschien beter eens kijken naar hoe de Fransen ervoor zorgen dat elektrisch rijden voor de kleine inkomens betaalbaar wordt, met steunmaatregelen gelinkt aan het inkomen. Maar daar heeft de Vlaamse regering in een verkiezingsjaar uiteraard het lef niet voor.
Deze loterij is gewoon een miskleun van jewelste. Schiet het doel weer compleet voorbij.
Wat met import via dealer?
Geen premie?
De Raad van State heeft kritiek op de plannen van de Vlaamse regering om een premie van 5.000 euro toe te kennen aan wie een elektrische wagen koopt van minder dan 40.000 euro. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft daarvoor 20 miljoen euro uitgetrokken, maar in een advies zegt de Raad van State dat dit mogelijk niet genoeg zal zijn om elke aanvrager van de premie tegemoet te komen.
vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/05/raad-van-state-scherp-over-vlaamse-premie-voor-aankoop-elektrisc/
Die subsidie mocht er nooit gekomen zijn. Waarom subsidie geven om een auto te kopen?
Na de landbouwers zal binnenkort de nva de stemmen van de ev community ook verliezen ! Waarom willen deze de premie dwarsbomen ?
Je kan de premie aanvragen vanaf 12/02/24 13:00 uur op de site van de Vlaamse gemeeenschap.
Voorlopig alleen voor 2024 (en als de site niet voortijdig crasht).
@anoniem: in Ter Zake gisteren:” NVA had het geld liever zien gaan naar het openbaar vervoer” 😂 cynischer en joliger moet het niet worden, de NVA die uit politieke strategie het opeens opneemt voor het OV, dat ze in de jaren voordien vakkundig gesloopt hebben. Schaamte en politiekers, dat is als water en vuur.