Brussel wil een belasting per laadbeurt invoeren
De Brusselse gemeenten bediscussiëren momenteel een nieuwe belasting voor laadpaaluitbaters.
Omdat openbare laadpalen publieke ruimte innemen, willen verschillende Brusselse gemeenten de laadbaaluitbaters gaan belasten. Het Brussels Gewest vreest echter voor een wirwar van verschillende belastingtarieven. Daarom moet de “taskforce oplaadinfrastructuur”, die vertegenwoordigers van de verschillende gemeentes samenbrengt, een belastingreglement uitwerken met identieke tarieven voor het hele gewest.
Volgens de collega’s van L’Echo wordt gedacht aan een belasting van 0,01€ per kWh. Voor een laadbeurt van 50 kWh zou dit neerkomen op 0,5€.
LEES OOK: Versnel verbod op dieselauto’s in Brussel
Brussel hinkt achterop wat laadpaalinfrastructuur betreft, maar Brussels minister van milieu Alain Maron (Ecolo) plant tegen 2035 11.000 extra laadpalen te installeren. Alleen al in 2024 zouden er 1.200 bijkomen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
In Brussel kunnen ze duidelijk niet hebben dat iets onbelast is. En wacht maar tot Vlaanderen en het Federale de nieuwe EV melkkoe gaan ontdekken…
Dat kan maar als dat een hindernis is om niet met een EV te rijden reed er niemand nog met een auto rond.
Auto’s en hun fossiele brandstoffen zijn al decennia lang een fiscale melkkoe voor de overheden en dat heeft nog maar weinig mensen tegengehouden om met een auto zich te blijven verplaatsen.
Het voordeel van een EV is tenminste dat een deel van de gebruikers een deel van de nodige energie zelf goedkoop kunnen produceren en eventueel thuis opslaan. En vooralsnog minder belastingen betalen voor het gebruik van een EV dan voor een ICE. En wat je al hebt kunnen ze je niet meer afnemen. 🙂
Als atheïst is het mijn persoonlijke overtuiging dat religie de bron van alle kwaad is. Je weet wel, om goed te kunnen zijn moet er “kwaad” zijn, de vijand, waaraan elke nuance of dialoog ontbreekt. De klimaat religie maakt hierop geen uitzondering, de vijand: CO2 en de persoonlijke mobiliteit. Onze groene minister ‘Gilkinet’ verklaarde onlangs nog dat er geen plaats is voor technologische personenvervoer (elektrische wagen) op onze wegen, om de simpele reden dat ook elektrische wagens in de file staan.
In de marge van elke religie, zien we splintergroepen, klimaatklevers, Greenwashers en opportunisten.
Recent zag de belgicist een complot in de premie van €5000, want hiermee zal Vlaanderen de taksen op elektriciteit ontvangen en België de accijns verliezen.
Het Brussels gewest heeft dit goed opgemerkt, en kondigt eens taks op “laden” aan. Een “extra” taks waar ook de dagelijkse (Vlaamse) pendelaar niet aan ontsnapt.
Uiteraard spreken we over een luttele € cent, slechts €25 per jaar voor de gemiddelde gebruiker, maar zal oplopen naar €100 voor wie een beetje meer afstand afhaspelt.
De doorsnee stedeling of appartementsbewoner die niet over een eigen private parkeerplek beschikt zal aangewezen zijn op publiek laden.
Publiek laden (ik heb er snel eentje willekeurig opgezocht) die in Brussel €0.60 /Kw kost voor een (traag) vermogen van 7.2 Kw en een “start fee” van €0.60, ik weet het, belachelijk laag, maar Wie voor zijn gemoedsrust elke (werk)dag de EV wil laden zal dikt deze start fee na 250 dagen aan tot €150.
De trotse eigenaar van een EV weet dat een degelijk laadpasje onontbeerlijk is. Dezelfde trotse eigenaar weet ondertussen ook dat dit laadpasje niet gratis is en dat bovenop het maandelijks abonnement er een “transactie kost” moet worden betaald. Reken dus maar op €10 abo en €0.05/Kw aan “laad fee”.
(Trouwens een gemiste van Europa omdat straks enkel snelladers (+50Kw) verplicht zijn een bankkaart te ontvangen).
Een stedeling die met zijn EV 15.000 Km/jaar en 200 watt/Km gebruikt dus jaarlijks 3000kw aan energie aan €0.71 (0.6 + 0.6 + 0.05 + 0.01) met abo = €2250. Voor deze prijs mag je 7.5L diesel(1125L) of 8.3L benzine (1250L) verbruiken.
We kunnen concluderen dat de gebruikskosten voor elke aandrijfvorm op vandaag ongeveer gelijk zijn.
Hoewel in het verleden een hogere aankoopprijs van dieselwagen werd verantwoord door een lagere kost/km gaat dit voor de EV (voorlopig) niet op.
Als straks het verlies aan accijns (€1/L of 55%) moet worden gecompenseerd door de EV rijder, en de diverse overheden ook snel hun “tekorten” willen aanvullen door een “extra” taks, dan moet zelfs de “klimaatpaus” inzien dat dit elektrisch rijden bij het grote publiek niet populair maakt.
Voor zij die twijfelen, ja, ik rij ik met een EV, maar geniet bijna van een “goddelijke” status in de klimaatreligie. Met elektrisch rijden, bedrijfswagen, zonnepanelen, load balancer, thuisbatterij, thuiswerken, en nog een paar eigenschappen die ik vergeten ben.
@pascal je vergeet voor het gemak wel even dat een EV veel goedkoper is in onderhoud. Voor mijn vorige, een Renault Scenic diesel, betaalde ik gemiddeld jaarlijks 535 euro aan onderhoud (excl. banden), op onze huidige, een 2019 Tesla Model3 met intussen 142.000km heb ik één onderhoud laten uitvoeren, voor 79,00 euro. Bovendien zal elektriciteit (jammer genoeg pas vanaf 2027) goedkoper worden omdat er taksen van de elektriciteit geschrapt worden en toegevoegd zullen worden in de prijs van fossiele brandstoffen. Wie vandaag een nieuwe auto koopt, als die meer van 15.000 km per jaar rijdt, zal volgens mij altijd beter af zijn met een EV.
Beste Bruno,
Er zijn voor het “gemak” wel meer dingen die ik weglaat en hou geen rekening of de gemiddelde stadsbewoner een Dacia dan wel een Bentley koopt.
De aankooprijs, restwaarde, verzekering, rijtaks, onderhoud, herstellingen, banden, rijstijl, type verkeer, …. allemaal factoren die een voor elk profiel anders zullen zijn en kosten.
Ik hou ook geen rekening met de in de toekomst beloofde goedkope EV van €20.000, de beloofde goedkope groene stroom, de verdubbeling van transmissietarieven door Elia, de taks voor EV/batterijen van de EU die vanaf 2024 een EV tot €5000 duurder zou kunnen maken.
Speculaties zijn voor “madame soleil”, en beperk mij tot de topic “extra taks voor laden”
Ik rij niet met een Tesla, maar de wagen moet wel op “periodieke controle”. Eentje die door de premium badge misschien duurder uitvalt dan het onderhoud bij een Dacia. Ook dit vergeet ik voor het “gemak” te vermelden 🙂