Fietsvergoeding stijgt bijna 30% in 2024
De fietsvergoeding die Belgische werknemers krijgen van hun werkgever, stijgt in 2024 van 0,27€ naar 0,35€ per kilometer. Dat heeft federaal Minister van Financiën Vincent Van Peteghem gisteren aangekondigd.
Met de verkiezingen in aantocht lanceren de verschillende regeringen in ons land nieuwe subsidies. Eerder deze week kwam de Vlaamse regering met nieuwe premies voor elektrische auto’s, en gisteren kondigde federaal Minister van Financiën Vincent Van Peteghem een hogere fietsvergoeding aan voor wie met de fiets naar het werk gaat.
Momenteel (inkomsten 2023) bedraagt die fietsvergoeding 0,27€ per kilometer. Het gaat om een de maximale vergoeding die een werknemer mag ontvangen vrij van belastingen en sociale lasten. Volgens Van Peteghem zal dat bedrag in 2024 (aanslagjaar 2025) stijgen naar 0,35€ per kilometer. Bijna 30% meer dus. Ongeveer de realistische geaccumuleerde inflatie van de afgelopen 2 à 3 jaar.
Plafond van 2.500€
Nieuw is dat er een plafond komt. De fietsvergoeding is in aanslagjaar 2025 fiscaal vrijgesteld tot 2.500€ per jaar. Dat komt overeen met 7.142 gefietste kilometers, of 17 km per dag rekening houdende met 210 dagen woon-werkverkeer. Volgens Van Peteghem is dit een realistisch plafond, aangezien in 2022 99,6% van de fietsvergoeding-ontvangers minder dan 2.500€ per jaar ontving. In 2022 ontvingen 14% van alle Belgische werknemers een fietsvergoeding.
LEES OOK: 36 elektrische auto’s die 5.000€ premie krijgen in 2024
Ook wie met een elektrische fiets of speed pedelec naar het werk gaat kan genieten van de belastingvrije fietsvergoeding.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
En hoe zit dat bij detailhandel paritair comite 201? Ik krijg 0,24 eur tot 40 km. De rest in heel Belgie krijgt momenteel 0,27 eur. per gefietste kilometers. Gewoon niet eerlijk…! Ik fiets van Bilzen naar Hasselt werk. Nu gaat in 2024 de kmvergoeding met 30 procent omhoog dus 0,35 eur per km En hoe zit dat dan met ons paritair comite 201.wij dus niet!
Ik krijg ook maar 0.24 terwijl ik dag in dag uit door weer en wind met de fiets ga werken ( ik heb een wagen ook)
Het blijft fijn dat er fietsers zijn die vergoedingen krijgen om naar het werk te rijden. Ik hoop nog altijd dat het milieubewustzijn de eerste reden blijft om met de fiets naar het werk te rijden. Sinds de komst van de speed pedelecs heb ik hier mijn twijfels over. Ik ben nog steeds voorstander, maar houd mijn hart vast of de initiële milieubewuste mensen op de duur geen slachtoffers gaan worden van oversubsidiëring. Verder hoop ik dat alles ook veilig zal blijven en dat iedereen die denkt even snel op werk te moeten zijn als met zijn auto, respect blijft tonen aan andere zwakke- en of minder zwakke weggebruikers.
ik begrijp de redenering van het plafond niet.
In 2022 ontving 99,6% minder dan 2500 euro per jaar, nu de vergoeding stevig omhoog gaat, gaat het plafond niet mee omhoog en blijft het op 2500?
Een groter percentage zal dus gelimiteerd worden met dit plafond dan tov referentiejaar 2022.
Er is nu geen plafond, dat is nieuw. Maar inderdaad, aangezien er nu 99,6% minder dan 2.500 euro per jaar fietsvergoeding ontvangt, zou men een eventueel plafond ook met 30% moeten verhogen, dus 3.250 ipv 2.500 euro.
Er is/was al de limiet van 40km per dag. Waardoor ik dagelijks voor 15km op m’n (op Di2 na) volledig mechanische fiets géén vergoeding krijg. Die nieuwe limiet betekent dat ik in plaats van 21 dagen per maand nog maar 15 dagen met de fiets “mag” gaan en voor de rest dan toch maar m’n SUV (hybride 4,8 l/100km) nemen moet. Smart thinking…
Wat is het nut van een plafond waar toch zo goed als niemand overheen gaat?
Dat is voor al die profiteurs , fiets gewoon thuis en op papier naar het werk met de fiets. Fiets kopen via fiets leasing op het bedrijf. Zoveelste snoepje
0.35*17*210= 1249euro…
Dus ze bedoelen 34km per dag…
Wat ik vooral nog altijd niet versta:
Speed pedelic van 45 krijgt fietsvergoeding => wat ik alleen maar aanmoedig want elke fiets is een auto minder in de file.
Maar op het jaagpad (wat ook een fietsautostrade is) moeten ze wel officieel 30 fietsen (alsook ikzelf met mijn koersfiets).
Als je mensen wil stimuleren om in regen en wind naar steden te laten pendelen, doe het dan ook tegoei. Die fietssnelwegen zijn breed en veilig genoeg om die snelheid te halen. In een bebouwde kom (alsook smalle fietspaden buiten de bebouwde kom) mogen ze op de baan officieel 45 wat 10 keer zo gevaarlijk is met de hindernissen (verkeer/voetgangers/…)
FietsOstrades zijn lang niet allemaal breed genoeg om in twee richtingen een gemengd verkeer van gewone fietsers, e-bikes en speedpedelecs veilig te mengen.
Het verschil tussen een voorbijrazende fiets aan 45 km/uur terwijl andere weggebruikers in de twee richtingen maar 18 – 20 km/uur halen (heus niet alle niet gemotoriseerd fietsverkeer gaat met een racefiets, een e-bike is zelfs gelimiteerd op 25) is te groot.
Fietssnelwegen zijn nu al slachtoffer van hun succes en op verscheidene plaatsen niet meer breed genoeg voor kruisend verkeer aan uiteenlopende snelheden. Bij droog weer is het bv. op de F1 ’s morgens en ’s avonds op verscheidene stukken al fiets filerijden.
De snelheidsbeperking, te beginnen bij de jaagpaden die ook nog eens langs een waterweg liggen die meestal niet veilig is afgeboord, is er juist gekomen door een gebrek aan hoffelijkheid tussen de verschillende soorten weggebruikers.
Net zoals auto’s vroeger geen snelheidsbeperkingen en verkeerslichten nodig hadden maar de gebruikers door hun eigenzinnig gedrag het na verloop van tijd onmogelijk maakten om zonder beperkingen het verkeer nog voor iedereen veilig te houden zal dit op termijn voor de gemotoriseerde fietsen niet anders uitdraaien.
@Victor
Dat kan je zelfs nog verder trekken. Wandelaars mogen er ook wandelen dus het verschil is dan zelf 40 km/u.
De clue van het verhaal is dat die er niet zijn op weekdagen van 6 uur smorgens tot half 8. Alsook van half 17 tot 18. Dat is mijn persoonlijk ervaring over de laatste 10 jaar.
Ik rij ondertussen al 10 jaar op de F5 van Geel tot Antwerpen. Het jaagpad is er overal minimum 3 fietsen breed. Er is amper fietsverkeer op de pendeluren tem Schoten. Vanaf daar wordt het wat drukker. Maar ik heb nog geen enkel ongeluk zelf gezien met de fiets en iedereen is altijd vriendelijk en hoffelijk.
Het grootste gevaar dat ik tot nu toe gemerkt heb is dat het jaagpad daar niet verlicht is. Ik rij zelf met 800 lumen maar dat is ook niet altijd voldoende om een weggewaaide tak of losliggend zand te spotten.
Maw kan er ook gewerkt worden naar max snelheden per uur (wat ook gebeurd op een autostrade ref NL bv).
Want de definitie van een fietssnelweg is juist om deze zo ongehinderd mogelijk aan te leggen.
Nogmaals dit is mijn persoonlijke ervaring over een specifieke fietsostrade. Ik heb hier geen wetenschappelijke studies over 🙂
Wat in het onderwijs hebben wij er ook recht op ?