Elektrische auto, ook tweedehands, krijgt tot 5000€ subsidie in 2024
De Vlaamse regering heeft vandaag nieuwe premies aangekondigd voor particulieren die een tweedehands of een nieuwe elektrische auto aankopen.
Zoals we reeds schreven in mei 2023, werkte de Vlaamse regering de afgelopen maanden aan nieuwe subsidies voor elektrische auto’s. Vandaag heeft Vlaams minister-president Jan Jambon de concrete maatregelen bekend gemaakt.
Particulieren (die in Vlaanderen wonen) die in 2024 een tweedehands elektrische auto kopen krijgen een overheidspremie van 3.000€. Deze daalt naar 2.500€ in 2025 en 2.000€ in 2026.
Jaar | Premie | |
---|---|---|
Nieuw | 2024 | 5.000€ |
Tweedehands | 2024 | 3.000€ |
Particulieren die in 2024 een nieuwe elektrische auto kopen met een catalogusprijs van maximaal 40.000€, krijgen een premie van 5.000€. Deze daalt naar 4.000€ in 2025 en 3.000€ in 2026.
Deze premies kunnen ook verkregen worden door vzw’s en aanbieders van deelauto’s.
Eigenaars die van de premie genieten mogen hun auto niet doorverkopen binnen de drie jaar.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
In belgie zijn er helaas weinig elektrische wagens op de tweedehandsmarkt te koop. In Duitsland daarentegen is er een redelijke markt. Is deze premie ook geldig voor aankoop tweedehands in buitenland? Wat is de procedure?
En die in 2023 ene gekocht kunnen er weer naar een subsidie fluiten!??
“met een catalogusprijs van maximaal 40.000€” … ja, zo gaat het natuurlijk lekker vooruit he
Dat zeggen we nog maar paar jaar… en volgens mij hebben ze mijn blog gelezen want is copy paste hetgeen ik voorstel . Maar dan bijna 3 jaar eerder… waarom nu pas? Cadeautjes net voor de verkiezingen?
Wat een klucht.
Zo hadden even goed 12000 euro subside kunnen geven voor een EV van 22000.
Dat klinkt lekker maar daar is ook niemand iets mee.
Wij hebben een ev gekocht ( nieuw ) in mei 2023 dus komt er op neer dat wij GEEN premie ontvangen ? Goed bezig de regering.
Zal me wel een diesel aanschaffen.
met wat zijn ze bezig, laat de markt werken, verkoop EV valt stil tot januari 2024. Daarna vragen ze 2000 tot 3000 euro meer voor een okkazie ….. onbegrijpelijk of schone schijn ???
Stel dat ik een gehomologeerd golfcarretje ( zoals ik Knokke ) koop ; hoeveel is dan mijn subsidie ???
Wat een klucht. En enkel in Vlaanderen, niet in Wallonië of Brussel. Nee, in Wallonië gaan ze EVs kapot belasten omdat ze te zwaar wegen, maar ook een lage emissie zone invoeren zodat mensen ze dan toch verplicht kopen? Gaan ze daar allemaal met Fiat 500s en Dacia Springs rijden?
In tussentijd voert de Vlaamse regering aldus deze subsidie in maar enkel tot 40.000 EUR. Uiteraard hopen ze hiermee dat de automerken hun prijzen gaan verlagen zodat hun modellen in aanmerking komen, ware het niet dat de Vlaamse (particuliere!) markt te klein is om een verschil te maken. Want als ik het goed begrijp gaat het om de catalogusprijs, niet om de aankoopprijs. Een garage die op eigen initiatief een korting geeft, dat komt niet in aanmerking.
Ik vind het goed dat ze die premie geven voor auto’s tot €40.000 want dat gaat veel fabrikanten aanzetten om hun prijzen te verlagen. En voor zei die dit niet geloven die moeten maar eens kijken naar Nederland, daar zijn verschillende EV’s goedkoper dan hier om te voldoen aan de SEPP subsidie die telt tot €45.000
Enkele voorbeelden (vanafprijzen):
Tesla model 3: BE=€45.970; NL=€42.990
Renault Megane Etech (equilibre uitvoering): BE=€42.350; NL=€39.370
Renault Megane Etech (Iconic uitvoering): BE=€48.350; NL=€44.870
Laat ons dus hopen dat we dit vanaf januari bij ons ook gaan zien!
Komen de mini auto’s zoals Citroen Ami, Microline, opel rocks en Toyota C ook in aanmerking ?
Rik
Volgens het kabinet van Mevr. Lydia Peeters komen er slechts 31 modellen in aanmerking voor de premie.
De auto’s die je opnoemt staan er niet tussen.
Bron Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken (wanneer hun lijst niet klopt gelieve daar aan te kloppen 🙂 ).
Jammer dat ze geen subsidie geven voor die vette V8 motoren. Dat heeft tenminste geluid. en is goed voor milieu.
Ik vraag me af of ik een tweedehands zal kunnen aankopen van particulieren.
Vervelend dat daar nog niets over geweten is. De volledig uitgewerkte maatregelen zijn nog niet beschikbaar. Zelfs de bedragen zijn nog niet definitief. Dat is toch wel een beetje steekvlampolitiek.
Of van bedrijven die geen nace code hebben van garagist
De officiele autoimporteurss gaan misschien creatief omspringen met de catalogus prijs… een basismodel van net geen 40K euro en de noodzakelijke dingen als optionpack erbij te nemen.
Iedereen wil die opties uiteraard maar de catalogusprijs is dan laag genoeg voor die subsidie.
Uiteindelijk betaal je dan evenveel bij aankoop maar kan je toch de subsidie erbij krijgen.
Of de kleine wagens als Citroen Ami en consoorten ook meetellen? Normaal gezien niet want dat die zitten in een andere klasse dan personenwagens.
Die zitten in de klasse van brommobiel (max 45-50km/u) en zijn daardoor toegelaten op de weg – ook al hebben ze minder veiligheidsvereisten voldaan etc.
Elektrische auto’s moeten ze veel goedkoper maken dan diezel en benzine Dan kopen de mensen misschien een elektrische auto
Of diesel en benzine veel duurder? 🙂
Juist Victor! Ze zijn ook veel duurder als je de externe kosten mee laat betalen.
Mocht enkel de prijs een probleem zijn hé Luc… De meeste mensen die ik ken hebben budget genoeg voor een EV, alleen die kopen niet omdat er nog veel te veel nadelen aan zijn zoals te lage range, te laag sleepvermogen, te lange laadtijd, te weinig openbare laadpalen, teveel mensen die geen laadpaal kunnen installeren en bijkomend nog te veel onzekerheden zoals prijs van elektriciteit als de vraag constant stijgt, wat met de wegentaksen, inschrijving en accijnzen, dat gaat ook niet zo blijven want staat loopt teveel inkomsten mis als er teveel EV’s komen. Belastingsvoordeel is al verminderd en de vraag is er al om dat verder af te bouwen omdat EV’s ook voor file zorgen en zelfs voor meer fijn stof door hun hoger gewicht waardoor ze ook nog eens meer belastend zijn voor wegen en parkings.
Kortom nog veel werk aan de winkel om de mensen te overhalen en dus lang niet alleen het nodige startbudget is een probleem.
Nog zo’n non-argument dat de onwetendheid of het bewust verspreiden van fake nieuws alleen maar dikker in de verf zet.
EV’s stoten niet meer fijn stof uit bij normaal gebruik. Hun banden slijten nauwelijks sneller dan bij een gelijkaardige ICE en remmen doen ze voornamelijk door regeneratief te remmen en niet door gebruik van remblokken. Die dienen alleen voor een noodstop die men bij normaal gebruik nauwelijks nodig heeft.
Wie bang is dat die paar extra 100 kg van een EV tov een ICE de wegen gaat verslijten is al jaren niet meer op de openbare weg geweest. Het staat er vol met bestel- en vrachtauto’s die veel meer wegen dan EV’s. Overladen vrachtverkeer rijdt onze wegen stuk. Niet personenauto’s van welk type dan ook.
En dat iemand fijn stof en gewicht als contra argument aanhaalt en zelf met geen EV wil rijden omdat hij dan geen trekker met paarden van hot naar her kan sleuren is pas echt hypocriet.
Zelfs met een ICE met het nodige vermogen en sleep is de uitstoot, het geproduceerde fijn stof en gewicht dan hoger dan bij eender welke EV die normaal gebruikt wordt.
Ik lees hier heel veel “IK-problemen”. Het grootste probleem is een “ONS-probleem”: CO2. Wat met onze kinderen, onze kleinkinderen. Kunnen we nu echt niet verder dan het “Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken”-verhaal? Het stopt hier altijd bij het benoemen van problemen. Als er problemen zijn, zoek dan verdorie oplossingen, doe hier constructieve suggesties en laat ons hier van mekaar leren.
De federale overheid gaf in 2020 voor minstens 13 miljard euro uit aan subsidies voor fossiele brandstoffen. De gewesten legden daar honderden miljoenen bovenop. Rekenen we ook gratis emissierechten en de echte kosten van zware stookolie in de scheepvaart mee, dan loopt de factuur op tot 20 miljard. Bron: De Standaard
@DN, goed idee maar dat gaat buiten deze blog.
Die gaat over elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit. Niet meer dan dat.
Wat betreft die mobiliteit kan ieder er al over beginnen na te denken hoe men zijn autovervoer kan verminderen alvorens er over na te denken hoe men zich individueel wil laten vervoeren.
Persoonlijk, en dat dient een ander niet te volgen, verkies ik nog altijd in de eerste plaats de elektrische fiets boven de auto om me in een range van 100 km te verplaatsen. Dus 50 km H/T.
Dat verbruikt dan een 600 tot 1000 Wh pp per 100 km, veroorzaakt minder tot geen files, stoot minder fijn stof uit en al helemaal geen CO2 want wij laden de batterijen van onze elektrische fietsen 100% op met eigen zonneproductie.
Een EV verbruikt al vlug een veelvoud daarvan, een 15000 tot 20000 Wh per 100 km en slechts weinig huishoudens in Vlaanderen kunnen deze 365 dagen per jaar laden op eigen zonneproductie.
En in Vlaanderen komt het er dan op neer dat je jaarlijks meer km met de fiets kan doen dan met de auto.
Niet enkel CO2 maar luchtvervuiling in het algemeen. Toegegeven dat EVs ook fijn stof maken door de banden (en meer dan een ICE van dezelfde grootte want zwaarder) maar men kan ook volop de kaart van kleinere EVs kiezen natuurlijk. En trager rijden.
Het laadpalen probleem blijft wel natuurlijk. Ik rij nu met een plug-in hybride maar wil die zoveel mogelijk laden, ook op locatie. Ik zie op ‘locatie’ amper laadpalen en als er al zijn dan bezet. Soms zelfs bezet door ‘autodelen’. Alsof ze voor autodelen geen apart laadpunt konden zetten. In de zeldzame gevallen dat ik een vrij laadpunt zie vraag ik me af of ik me daar wel moet zetten want wie is er een BEV in hoge nood en dan sta ik daar met een PHEV. Ik kan sowieso verder rijden.
Dat klopt Daniël, er zijn er hier veel te veel die ervan uitgaan dat hun situatie waar een EV wel past, de referentie is en dat daarom een EV zomaar voor iedereen kan, de realiteit is echter anders en de aangehaalde problemen zijn de reden waarom particulieren twijfelen om de overstap te maken, het is aan de constructeurs en overheden om die problemen verder op te lossen en dan komt de verkoop vanzelf, want niemand kan ertegen zijn om minder uit te stoten, alleen mogen daarvoor geen al te grote praktische problemen de kop opsteken zoals bij veel mensen.
Elk kent zijn situatie en een ander kan daar niet over oordelen.
Beetje grappig toch: brandstofwagens stoten al 125 jaar de grootste vuiligheid uit, maar nu is de vermeende fijn stofuitstoot van EV ineens een groot probleem… Doet mij denken aan de heisa rond kobalt en kinderarbeid: kobalt wordt al decennia gebruikt om diesel te ontzwavelen, maar in batterijen is dat ook ineens een probleem … Hypocrisie noemt men dat.
Nilss, er zijn nu wel al banden met speciale rubbersamenstelling voor EV die de fijnstofuitstoot beperken. Die uitstoot wordt bovendien vooral bepaald door de rijstijl, en kan dus zelfs hoger zijn voor een ICE. De uitstoot van fijnstof door de banden wordt trouwens grotendeels gecompenseerd door minder uitstoot door de remmen, want die worden bij EV nauwelijks gebruikt.
Victor, Nills en Renée, dank voor jullie constructieve feedback! Laat jullie ideën maar komen, het zal ons sterker maken in het zoeken naar mobiele oplossingen.
Klopt Geert, zelf kies ik daarom steeds de kleinst mogelijke bandenmaat voor mijn voertuig.
Dat kan kloppen Daniël, als je dan rekening houdt met het feit dat we slechts 20% hernieuwbare stroom maken en dat die nog eens moet gebruikt worden voor warmtepompen en bedrijven die zichzelf groen willen noemen, dan weet je dat meer dan 90% van de stroom waarmee EV geladen wordt afkomstig is van ofwel kernenergie waar de groen gezinden ook zo tegen zijn, ofwel aardgas, steenkool, bruinkool, schaliegas, zelfs kerosine op bepaalde momenten in turbojets… dus allemaal fossiele brandstoffen die subsidies verkrijgen en die voor uitstoot blijven zorgen in centrales, hetzij wel geconcentreed op enkele plaatsen, maar die uitstoot blijft daar jammer genoeg niet ter plaatse hangen.
Dit maar om alles een beetje te nuanceren ivm EV.
Terwijl men nu ook al accu’s maakt zonder kobalt maar nog steeds kobalt nodig heeft in het raffinageproces van brandstoffen.
46% van onze elektriciteit komt van kernenergie, 27% uit gas. Steenkool, bruinkool en schaliegas worden bij ons niet gebruikt, en onze invoer uit Duitsland is zeer beperkt. Maar zelfs al zou al onze elektriciteit afkomst zijn van fossiele bronnen, dan doe je met EV nog flink wat milieuwinst omdat EV, nog maar aan het begin van hun ontwikkeling, drie keer energie-efficiënter zijn dan ICE na een ontwikkelingsperiode van 125 jaar. En dus drie keer minder energie nodig hebben, en dus drie keer minder vervuilen, voor dezelfde verplaatsing.
Sinds jaren worden we om de oren geslagen met elektrische auto’s alsof ze sinds jaren betaalbaar zijn. Dat waren ze helemaal niet, behalve voor bedrijven en een zekere elite. Het tij is eindelijk aan het keren Men kan tegenwoordig elektrisch rijden voor ‘slechts’ €40.000
‘Slachts’ is natuurlijk relatief. Het blijft nog heel veel geld is voor een modale burger. Elektrische auto’s zijn ons inziens kunstmatig duur gehouden, want zo’n motor is helemaal niet zo ingewikkeld om te bouwen in vergelijking met de klassieke verbrandingsmotor. Plots kan ‘goedkoop’ elektrisch rijden wel terwijl de lonen en grondstoffen de laatste jaren gestegen zijn. Hoe verklaart men dat?.
Men drijft ons echt naar elektrisch rijden door alle andere aandrijfkrachten bijna wekelijks in een negatief daglicht te plaatsen. Zelfs hybride auto’s krijgen dezer dagen slechte punten. De LEZ zone’s worden elke dag uitgebreid en de verkettering van dieselwagens draait op volle toeren. Om al deze moeilijkheden te omzeilen en rustig op beide oren te kunnen slapen kiest men dus gemakkelijkheidshalve voor de batterijauto’s al is dat niet van harte vanwege de aankoopsom.
Een bedenking.
Is deze premie ook geldig voor aankoop tweedehands in buitenland binnen Europa?
Concreet: Eén Tesla modelY in in België kost instapprijs 49.970€, dus komt totaal niet in aanmerking voor subsidie. Dezelfde wagen echter in Slowakije kost 39.990€. Model 3 ligt natuunog lager in prijs. Als dit ook in aanmerking komt loont het toch te moeite even elders te kijken?
Best ook rekening houden dat er “maar” 20 miljoen euro is voorzien in de Vlaamse begroting. Dus na 4000 nieuwe wagens is de pot al leeg. In Nederland is de pot van 32,4 miljoen euro enkel voor tweedehands EV’s nu al bijna leeg voor 2023, en dan gaat het maar om 2000 euro subsidie. Voor nieuwe E-wagens was in NL 67 miljoen euro ter beschikking, daar is de helft nu van opgemaakt. Dus voor gans NL spreken we vandaag al over >60 mio euro.
In Nederland zijn ze er blijkbaar achter. De subsidie voor de aanschaf van elektrische auto’s komt vooral terecht bij mensen met een hoog inkomen en dat moet eerlijker. Dat is kort gezegd de conclusie van milieuorganisatie Natuur & Milieu. Dat pleit voor stimulansen voor schoon vervoer bij lagere inkomens.
No shit Sherlock.
Kan je beter naar Frankrijk kijken, met een systeem van ‘sociale leasing’ voor elektrische auto’s, vanaf 100 euro per maand voor personen met de laagste inkomens. Ook de reguliere subsidies hingen daar af van het inkomen.
Het was ook logisch geweest dat deze maatregel enkel geldig is voor de eerste en enige auto van het gezin.
maar wanneer en waar en hoe kan je ,je aanmelden voor zo een premie ?
Is nog steeds niet in voegen ?
Word toch tijd ze zouden in begin van jaar 2024 beginnen zijn maand later en nog steeds niks ??
Je kan je nog niet aanmelden want zoals verwacht had de Raad van State het een en ander aan te merken op deze lottoregeling zodat men het werk moet overdoen.