Zag er eentje in de straat staan, een 350, dus was wel benieuwd naar de specs en stats. 😳 was wel onaangenaam verrast van de prijs in combi met het de beperkte accu en dito geringe bereik en vooral de teleurstellende laadpiek van 100kW. De ruimte van een reisauto, gecombineerd met alles wat een reisauto niet moet hebben. En dat voor 70k. Je vraagt u toch af wie dat koopt? Of wie dat überhaupt gaat kopen als de lease afgelopen is.
Marc Van Goidsenhoven / 18-2-2024 / ·
Na bijna twee jaar gebruikt van deze prachtige wagen, heb je een gerustellend autonomie van 400 km in de zomer en 300km met vriestemperaturen.
Met de anonieme reactie ben ik helemaal niet akkoord. Uitstelende reisauto, met ruime plaats voor volwassenen als voor reisbenodigdheden. Afwerking van de auto is uitstekend. geen plastieke gevoel of goedkope afwerking.
Enig minpuntje voor ons is het gebrek om een kleine aanhangwagen te mogen trekken.
Trekhaak is uitsluitend voor fietsdrager.
35 000 km gereden en super tevreden !!
Anoniempje / 18-2-2024 / ·
Het bereik hangt sterk af van de bestuurder. Daar kan ik nog inkomen. Al maakt EV database gewag van 250 snelwegkilometers bereik in de winter (100% tot leeg). Voor zo een luxe auto (en ik kan mij voorstellen dat qua interieur dat op MB niveau is,(reed zelf ooit een C-klasse), dus ken het gevoel) een laadsnelheid van 100 kW, dat is voor een auto die alles weg heeft van een reisauto, gewoonweg ondermaats en MB onwaardig.
Dus om elke dag naar het werk te bollen, of de kids af te droppen, waarschijnlijk geweldig. Om mee op skivakantie te gaan of tot Avignon mee te rijden, niet echt de beste Match. Als je dan ziet wat een volwaardige zevenzitter als de Kia EV9 daar tegenover zet 😱🤯 De Duitsers krijgen van iedereen slaag.
Renée / 19-2-2024 / ·
Een mooi voorbeeld van die praktische hindernissen voor mezelf hier. Een wagen van 70000 euro waar geen aanhangwagen aan mag, ook geen kleine blijkbaar en waarmee je in de winter met vier volwassenen, bagage en skikoffer tegen 150km/u op de autobahn wellicht niet eens 200km ver komt. Een ritje Oostenrijk komt dan uit op 5 keer stoppen en laden wanneer de auto het eist ipv zelf je pauze in te lassen en 1 keer 5 minuten tanken op de ganse rit.
Dus zoals anoniempje zegt, perfect voor woon werk verkeer en dagelijks gebruik op voorwaarde dat je zelf oprit en laadpaal met panelen hebt, maar moet je daarvoor dan 70keuro neertellen en eigenlijk nog een prive wagen aanschaffen om 20 keer per jaar een aanhanger van 2000kg te trekken of om 3 tal keer per jaar op en af naar de Alpen rijden? Dan komen we in de situatie zoals Noorwegen waar meer dan de helft een EV heeft voor dagelijks gebruik en daarnaast hebben de meeste nog een pick up of SUV op brandstof voor lange afstanden en zwaarder werk, enig verschil die mensen zitten beter bij cash dan de gemiddelde Europeaan die dat financieel niet aankan.
Mattias Vdl. / 19-2-2024 / ·
Renée,
Hier de mogelijkheden voor je 150km/h op autobahn en meer dan 200km rijbereik,
alsook aanhanger trekken van 2000kg.
Zeekr 001 AWD
360km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
31min 10-80%
± €68 490
Polestar 4 Long Range Dual Motor
335km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
31min 10-80%
± €72 800
Kia EV9 99.8kWh AWD
305km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
24min 10-80%
± €71 495
Voyah Free 106 kWh Premium Standaard
345km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
55min 10-80%
± €74 150
BMW i5 xDrive40 Sedan
330km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
28min 10-80%
± €80 227
Dit zijn de auto’s prijs <= 80k
Zeekr was aan het kijken om 2de half van 2024 naar België te komen (eind vorig jaar op Fully Charged in Amsterdam gevraagd aan een van hun vertegenwoordigers).
Voyah weet ik niet precies.
Nog eens, evolueert enorm snel.
Al deze wagens zijn in het afgelopen jaar gelanceerd in Europa..
Anoniempje / 19-2-2024 / ·
Renee: je doet aan rotten Cherry picking. Je haalt met opzet alle rotte kersen uit de mand om te bewijzen dat de hele mand rot is. Het gaat specifiek over deze wagen van +70k waar je niet tot 200 of 250 kW kan snelladen, zoals je met een Koreaan of Amerikaan wel kan. Als deze Duitser dat wel zou hebben gekund was het een perfecte reisauto. Moraal is dus niet dat je een extra auto moet kopen, je moet van de eerste keer een deftige EV kopen die alle boxen afvinkt en niet meer kijken naar de gevestigde waarden, want MB, en al zeker Audi, dat betekent eigenlijk niets meer. Is amper middenklasse op EV gebied.
Renée / 20-2-2024 / ·
Ik weet niet wat jullie maandwedde is, dat gaat mij ook niet aan, maar wagens van +65000 euro, dat ga ik toch nooit kopen in elk geval, dat is te zot. En voor de meerderheid van de mensen is dat ook geen optie om dergelijke bedragen uit te geven om je van A naar B te verplaatsen, zelfs de helft van deze bedragen nog niet. Dus er is nog veel werk aan de winkel als een EV wil concurreren op alle vlakken met de huidige gevestigde waarden met brandstofmotor. Ik blijf in blijde verwachting en hoop op een een nog snellere evolutie…
Anoniempje, hier wordt toch steeds door velen gedaan alsof alles perfect is aan EV en dat dit “de” oplossing is voor iedereen, met dergelijke voorbeelden haal ik aan dat dit ver van de realiteit is en de voorbeelden van Mattias tonen aan dat de modellen die dit wel kunnen gewoon onbetaalbaar zijn. Welke reden zou je dan nog hebben om zoveel geld uit te geven aan een auto als het voor 1/3 minder ook kan met brandstof? En ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt als ik de particuliere cijfers bekijk en de mensen in mijn omgeving hoor.
Geert / 20-2-2024 / ·
Als ik langere afstanden rij, pauzeer ik regelmatig, ook met meerdere chauffeurs. Is verstandiger, niet alleen voor de chauffeur(s), maar ook voor de passagiers, niemand wil op de vakantiebestemming aankomen en eerst nog twee dagen moeten recupereren van de lange rit. En nu er overal laadpunten beschikbaar zijn, ben je volledig vrij in de keuze van de stopplaats.
Wie met een EV een aanhanger wil trekken, heeft nu ook voldoende keuze. Wie met de ster wil rijden, zal voor de ster moeten betalen, dat is ook zo bij ICE. Maar voor wie niet aan de ster verknocht is, is er een waaier aan goedkopere keuzes, 65.000 euro is al lang niet meer de norm, en de TCO van een EV is altijd lager dan die van een vergelijkbare ICE.
Een ritje naar Oostenrijk is dus helemaal geen probleem met een EV, met een H2-auto moet je dat al helemaal niet proberen, want er zijn in Oostenrijk buiten de regio Wenen in heel het land slechts 3 H2-pompen beschikbaar. En er zijn geen bijkomende meer gepland.
Dat ze in Noorwegen rijker zijn, komt omdat ze niet zelf hun fossiele brandstoffen opstoken aan een rendement van 25 % (83 % van de nieuwe wagens in 2023 was er volledig elektrisch), maar die verkopen aan de dommeriken die willen blijven slaaf spelen van fossiele brandstoffen.
Mattias Vdl / 20-2-2024 / ·
Renée,
Ik denk niet dat je nieuwe brandstofwagens gaat vinden onder de 35k die 2000kg kunnen trekken.
En als je die al vind, zullen het er niet veel zijn en erg slecht uitgerust.
Renée / 20-2-2024 / ·
Heb ik ook niet gezegd Mattias, voor 35k is dat wellicht moeilijker, wel voor een derde minder dan 70k, dus voor 50k heb ik een degellijk uitgeruste wagen die wel 2000 kg mag trekken en die mij volgeladen met skikoffer op het dak en vier personen erin in 11 uur naar mijn vakantiebestemming brengt met 1 keer 5 minuten tanken onderweg en dat met een verbruik van 6l per 100km tegen hoge snelheden waar toegelaten uiteraard.
En als dat in de toekomst ook allemaal kan met een EV, dan heb ik geen enkele reden meer om daar niet voor te kiezen, maar zoals gezegd, daar zijn we nog even ver vanaf. Prijs, range en sleepvermogen… en dan ben ik nog iemand die wel een oprit heb en mogelijkheid voor eigen laadpaal en panelen, ook niet voor iedereen weg gelegd.
Anoniem / 21-2-2024 / ·
@Renee: nogal hoge kostprijs doorheen het ganse jaar om 1 keer per jaar te gaan skiën. Voor uw informatie: mijn 55k EV heeft ons naar ons ski-oord gebracht, met 4 personen, aan de maximaal toegelaten snelheid, met een trekhaak koffer: 2 keer stoppen, en de tweede keer was onze auto voorbij 100% geladen voor onze maaltijd op was. Kostprijs om te laden, nog geen 100 euro voor dik 1700 km. Dat is aan het equivalent van 1 euro de liter, helft van de prijs langs Franse snelwegen.
En je gaat uiteraard voorbij aan de échte kostprijs van uw wenslijstje: uw brandstofauto is mee verantwoordelijk voor tal van gezondheidsproblemen. Dus de maatschappelijke kost wentel je volledig af op de maatschappij, en erger nog: hoofdzakelijk op de zwaksten in de samenleving. Dus daarom: wie zicht een EV, warmtepomp, accu (ipv) grasmaaier,.. kan betalen: :doen!
Renée / 21-2-2024 / ·
Kostprijs speelt mij geen rol anoniem, ik rij met lease wagen en daarmee rijden we 4 a 5 tal keer per jaar naar Oostenrijk naar familie ter plaatse. Het is mij vooral te doen om het gebruiksgemak en dat valt nog tegen met EV voor lange afstanden. 1700km is ook geen 1050 enkele rit uiteraard zoals wij doen om ter plaatse te geraken.
En het sleepvermogen is voor mij ook ontoereikend in combinatie met range, ik wil hetzelfde kunnen als met brandstofwagen, dan pas wordt EV concurrentieel, zoniet zijn nadelen groter dan voordelen tegenover nu en willen de mensen ze niet, dat is overduidelijk, waarom zou je ook als het beter kan?
U doet en koopt wat u wilt, ik doe en koop wat ik wil, zo eenvoudig is het.
Jullie noemen de voordelen, ik haal de pijnpunten aan en aan de reacties te zien liggen die nog steeds gevoelig.
Geert / 21-2-2024 / ·
René legt zijn privé-reizen dus af op kosten van alle Belgische belastingbetalers. Gelukkig geldt dat maar voor een minderheid, de grote meerderheid betaalt zelf de gebruikskosten van de auto, en dan ben je met een EV duidelijk goedkoper af. Wie zei ook al weer dat men de persoonlijke situatie niet mag veralgemenen?
Voor de pijnpunten van de ICE zijn we na 125 jaar olieverslaving duidelijk immuun geworden: 1120 vroegtijdige overlijdens per jaar door NOx-uitstoot in Vlaanderen alleen al, 6.500 door luchtvervuiling in het algemeen (bron: VMM), 35 kinderen per week die in Europa overlijden door luchtvervuiling (Unicef) … daarmee vergeleken ogen “pijnpunten” als een extra stop om te laden of wat minder sleepvermogen redelijk belachelijk.
En dan is er natuurlijk nog onze geo-politieke afhankelijkheid van schurkenstaten als Rusland en Iran, en van rebellenbewegingen zoals de Houhti’s. Die kost ons elke dag opnieuw handenvol geld dat we veel beter aan ander zaken zouden kunnen besteden. De Noren tonen ons het voorbeeld, en ze varen er wel bij.
Anoniem / 22-3-2024 / ·
Tesla Björn heeft de EQB nog eens getest (te zien op youtube), zijn conclusie was toch ook dat de range en laadsnelheid echt wel ondermaats was voor die prijs. Beter kijken naar Tesla of de Koreanen was zijn letterlijk advies, tenzij je persé een MB wil.
eGear.be informeert over elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit. Hier vind je nieuws, prijzen, subsidies en meer. Als lezer kan je ons helpen met tips, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Whatsapp
Fast News: wil je het belangrijkste e-mobility nieuws onmiddellijk via Whatsapp ontvangen? Klik hier.
Zag er eentje in de straat staan, een 350, dus was wel benieuwd naar de specs en stats. 😳 was wel onaangenaam verrast van de prijs in combi met het de beperkte accu en dito geringe bereik en vooral de teleurstellende laadpiek van 100kW. De ruimte van een reisauto, gecombineerd met alles wat een reisauto niet moet hebben. En dat voor 70k. Je vraagt u toch af wie dat koopt? Of wie dat überhaupt gaat kopen als de lease afgelopen is.
Na bijna twee jaar gebruikt van deze prachtige wagen, heb je een gerustellend autonomie van 400 km in de zomer en 300km met vriestemperaturen.
Met de anonieme reactie ben ik helemaal niet akkoord. Uitstelende reisauto, met ruime plaats voor volwassenen als voor reisbenodigdheden. Afwerking van de auto is uitstekend. geen plastieke gevoel of goedkope afwerking.
Enig minpuntje voor ons is het gebrek om een kleine aanhangwagen te mogen trekken.
Trekhaak is uitsluitend voor fietsdrager.
35 000 km gereden en super tevreden !!
Het bereik hangt sterk af van de bestuurder. Daar kan ik nog inkomen. Al maakt EV database gewag van 250 snelwegkilometers bereik in de winter (100% tot leeg). Voor zo een luxe auto (en ik kan mij voorstellen dat qua interieur dat op MB niveau is,(reed zelf ooit een C-klasse), dus ken het gevoel) een laadsnelheid van 100 kW, dat is voor een auto die alles weg heeft van een reisauto, gewoonweg ondermaats en MB onwaardig.
Dus om elke dag naar het werk te bollen, of de kids af te droppen, waarschijnlijk geweldig. Om mee op skivakantie te gaan of tot Avignon mee te rijden, niet echt de beste Match. Als je dan ziet wat een volwaardige zevenzitter als de Kia EV9 daar tegenover zet 😱🤯 De Duitsers krijgen van iedereen slaag.
Een mooi voorbeeld van die praktische hindernissen voor mezelf hier. Een wagen van 70000 euro waar geen aanhangwagen aan mag, ook geen kleine blijkbaar en waarmee je in de winter met vier volwassenen, bagage en skikoffer tegen 150km/u op de autobahn wellicht niet eens 200km ver komt. Een ritje Oostenrijk komt dan uit op 5 keer stoppen en laden wanneer de auto het eist ipv zelf je pauze in te lassen en 1 keer 5 minuten tanken op de ganse rit.
Dus zoals anoniempje zegt, perfect voor woon werk verkeer en dagelijks gebruik op voorwaarde dat je zelf oprit en laadpaal met panelen hebt, maar moet je daarvoor dan 70keuro neertellen en eigenlijk nog een prive wagen aanschaffen om 20 keer per jaar een aanhanger van 2000kg te trekken of om 3 tal keer per jaar op en af naar de Alpen rijden? Dan komen we in de situatie zoals Noorwegen waar meer dan de helft een EV heeft voor dagelijks gebruik en daarnaast hebben de meeste nog een pick up of SUV op brandstof voor lange afstanden en zwaarder werk, enig verschil die mensen zitten beter bij cash dan de gemiddelde Europeaan die dat financieel niet aankan.
Renée,
Hier de mogelijkheden voor je 150km/h op autobahn en meer dan 200km rijbereik,
alsook aanhanger trekken van 2000kg.
Zeekr 001 AWD
360km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
31min 10-80%
± €68 490
Polestar 4 Long Range Dual Motor
335km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
31min 10-80%
± €72 800
Kia EV9 99.8kWh AWD
305km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
24min 10-80%
± €71 495
Voyah Free 106 kWh Premium Standaard
345km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
55min 10-80%
± €74 150
BMW i5 xDrive40 Sedan
330km rijbereik in winter (-10°C) op snelweg (continue 110km/h)
28min 10-80%
± €80 227
Dit zijn de auto’s prijs <= 80k
Zeekr was aan het kijken om 2de half van 2024 naar België te komen (eind vorig jaar op Fully Charged in Amsterdam gevraagd aan een van hun vertegenwoordigers).
Voyah weet ik niet precies.
Nog eens, evolueert enorm snel.
Al deze wagens zijn in het afgelopen jaar gelanceerd in Europa..
Renee: je doet aan rotten Cherry picking. Je haalt met opzet alle rotte kersen uit de mand om te bewijzen dat de hele mand rot is. Het gaat specifiek over deze wagen van +70k waar je niet tot 200 of 250 kW kan snelladen, zoals je met een Koreaan of Amerikaan wel kan. Als deze Duitser dat wel zou hebben gekund was het een perfecte reisauto. Moraal is dus niet dat je een extra auto moet kopen, je moet van de eerste keer een deftige EV kopen die alle boxen afvinkt en niet meer kijken naar de gevestigde waarden, want MB, en al zeker Audi, dat betekent eigenlijk niets meer. Is amper middenklasse op EV gebied.
Ik weet niet wat jullie maandwedde is, dat gaat mij ook niet aan, maar wagens van +65000 euro, dat ga ik toch nooit kopen in elk geval, dat is te zot. En voor de meerderheid van de mensen is dat ook geen optie om dergelijke bedragen uit te geven om je van A naar B te verplaatsen, zelfs de helft van deze bedragen nog niet. Dus er is nog veel werk aan de winkel als een EV wil concurreren op alle vlakken met de huidige gevestigde waarden met brandstofmotor. Ik blijf in blijde verwachting en hoop op een een nog snellere evolutie…
Anoniempje, hier wordt toch steeds door velen gedaan alsof alles perfect is aan EV en dat dit “de” oplossing is voor iedereen, met dergelijke voorbeelden haal ik aan dat dit ver van de realiteit is en de voorbeelden van Mattias tonen aan dat de modellen die dit wel kunnen gewoon onbetaalbaar zijn. Welke reden zou je dan nog hebben om zoveel geld uit te geven aan een auto als het voor 1/3 minder ook kan met brandstof? En ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt als ik de particuliere cijfers bekijk en de mensen in mijn omgeving hoor.
Als ik langere afstanden rij, pauzeer ik regelmatig, ook met meerdere chauffeurs. Is verstandiger, niet alleen voor de chauffeur(s), maar ook voor de passagiers, niemand wil op de vakantiebestemming aankomen en eerst nog twee dagen moeten recupereren van de lange rit. En nu er overal laadpunten beschikbaar zijn, ben je volledig vrij in de keuze van de stopplaats.
Wie met een EV een aanhanger wil trekken, heeft nu ook voldoende keuze. Wie met de ster wil rijden, zal voor de ster moeten betalen, dat is ook zo bij ICE. Maar voor wie niet aan de ster verknocht is, is er een waaier aan goedkopere keuzes, 65.000 euro is al lang niet meer de norm, en de TCO van een EV is altijd lager dan die van een vergelijkbare ICE.
Een ritje naar Oostenrijk is dus helemaal geen probleem met een EV, met een H2-auto moet je dat al helemaal niet proberen, want er zijn in Oostenrijk buiten de regio Wenen in heel het land slechts 3 H2-pompen beschikbaar. En er zijn geen bijkomende meer gepland.
Dat ze in Noorwegen rijker zijn, komt omdat ze niet zelf hun fossiele brandstoffen opstoken aan een rendement van 25 % (83 % van de nieuwe wagens in 2023 was er volledig elektrisch), maar die verkopen aan de dommeriken die willen blijven slaaf spelen van fossiele brandstoffen.
Renée,
Ik denk niet dat je nieuwe brandstofwagens gaat vinden onder de 35k die 2000kg kunnen trekken.
En als je die al vind, zullen het er niet veel zijn en erg slecht uitgerust.
Heb ik ook niet gezegd Mattias, voor 35k is dat wellicht moeilijker, wel voor een derde minder dan 70k, dus voor 50k heb ik een degellijk uitgeruste wagen die wel 2000 kg mag trekken en die mij volgeladen met skikoffer op het dak en vier personen erin in 11 uur naar mijn vakantiebestemming brengt met 1 keer 5 minuten tanken onderweg en dat met een verbruik van 6l per 100km tegen hoge snelheden waar toegelaten uiteraard.
En als dat in de toekomst ook allemaal kan met een EV, dan heb ik geen enkele reden meer om daar niet voor te kiezen, maar zoals gezegd, daar zijn we nog even ver vanaf. Prijs, range en sleepvermogen… en dan ben ik nog iemand die wel een oprit heb en mogelijkheid voor eigen laadpaal en panelen, ook niet voor iedereen weg gelegd.
@Renee: nogal hoge kostprijs doorheen het ganse jaar om 1 keer per jaar te gaan skiën. Voor uw informatie: mijn 55k EV heeft ons naar ons ski-oord gebracht, met 4 personen, aan de maximaal toegelaten snelheid, met een trekhaak koffer: 2 keer stoppen, en de tweede keer was onze auto voorbij 100% geladen voor onze maaltijd op was. Kostprijs om te laden, nog geen 100 euro voor dik 1700 km. Dat is aan het equivalent van 1 euro de liter, helft van de prijs langs Franse snelwegen.
En je gaat uiteraard voorbij aan de échte kostprijs van uw wenslijstje: uw brandstofauto is mee verantwoordelijk voor tal van gezondheidsproblemen. Dus de maatschappelijke kost wentel je volledig af op de maatschappij, en erger nog: hoofdzakelijk op de zwaksten in de samenleving. Dus daarom: wie zicht een EV, warmtepomp, accu (ipv) grasmaaier,.. kan betalen: :doen!
Kostprijs speelt mij geen rol anoniem, ik rij met lease wagen en daarmee rijden we 4 a 5 tal keer per jaar naar Oostenrijk naar familie ter plaatse. Het is mij vooral te doen om het gebruiksgemak en dat valt nog tegen met EV voor lange afstanden. 1700km is ook geen 1050 enkele rit uiteraard zoals wij doen om ter plaatse te geraken.
En het sleepvermogen is voor mij ook ontoereikend in combinatie met range, ik wil hetzelfde kunnen als met brandstofwagen, dan pas wordt EV concurrentieel, zoniet zijn nadelen groter dan voordelen tegenover nu en willen de mensen ze niet, dat is overduidelijk, waarom zou je ook als het beter kan?
U doet en koopt wat u wilt, ik doe en koop wat ik wil, zo eenvoudig is het.
Jullie noemen de voordelen, ik haal de pijnpunten aan en aan de reacties te zien liggen die nog steeds gevoelig.
René legt zijn privé-reizen dus af op kosten van alle Belgische belastingbetalers. Gelukkig geldt dat maar voor een minderheid, de grote meerderheid betaalt zelf de gebruikskosten van de auto, en dan ben je met een EV duidelijk goedkoper af. Wie zei ook al weer dat men de persoonlijke situatie niet mag veralgemenen?
Voor de pijnpunten van de ICE zijn we na 125 jaar olieverslaving duidelijk immuun geworden: 1120 vroegtijdige overlijdens per jaar door NOx-uitstoot in Vlaanderen alleen al, 6.500 door luchtvervuiling in het algemeen (bron: VMM), 35 kinderen per week die in Europa overlijden door luchtvervuiling (Unicef) … daarmee vergeleken ogen “pijnpunten” als een extra stop om te laden of wat minder sleepvermogen redelijk belachelijk.
En dan is er natuurlijk nog onze geo-politieke afhankelijkheid van schurkenstaten als Rusland en Iran, en van rebellenbewegingen zoals de Houhti’s. Die kost ons elke dag opnieuw handenvol geld dat we veel beter aan ander zaken zouden kunnen besteden. De Noren tonen ons het voorbeeld, en ze varen er wel bij.
Tesla Björn heeft de EQB nog eens getest (te zien op youtube), zijn conclusie was toch ook dat de range en laadsnelheid echt wel ondermaats was voor die prijs. Beter kijken naar Tesla of de Koreanen was zijn letterlijk advies, tenzij je persé een MB wil.