Tesla gaat adverteren nu er een “moeilijke 12 maanden” aankomen
Tesla CEO Elon Musk maakt een bocht en zegt advertentiecampagnes te starten voor z’n elektrische auto’s.
Tesla CEO Elon Musk heeft altijd met een zekere dedain gesproken over adverteren. Volgens Musk moet het product voor zichzelf spreken, en kan marketing perfect gebeuren via mond-aan-mond reclame. Om die strategie kracht bij te zetten deelde Tesla in het verleden wel gratis auto’s en andere voordelen uit aan Tesla-rijders die (veel) klanten konden aanbrengen. Dat “referral programma” werd ondertussen grotendeels uitgefaseerd wegens de hoge kostprijs.
Tijdens Tesla’s jaarlijkse aandeelhoudersvergadering afgelopen dinsdag (16 mei 2023) vertelde Musk wat Tesla in petto heeft het komende jaar. Één van de boodschappen was dat, gezien de onzekere macro-economische toestand wereldwijd, Tesla een moeilijke periode tegemoet gaat voor tenminste 12 maanden, maar volgens Musk zal Tesla deze periode doorstaan.
Informatief en entertaining
Tijdens de vragenronde vroeg een investeerder of Tesla overweegt om te gaan adverteren, waarop Musk antwoordde dat Tesla zal gaan experimenteren met “een beetje adverteren”. Tijdens een CNBC-interview later op de dag probeerde Musk z’n vroegere positie over adverteren enigszins te verdedigen door te zeggen dat Tesla-advertenties informatief en “entertaining” zullen moeten zijn.
Tesla heeft de vraag voor z’n auto’s recent al proberen aanzwengelen door de prijzen voor de Model 3 en Y te verlagen, en door opnieuw gratis laden aan te bieden voor de Model S en X. Die ingrepen hebben nu allicht de limieten bereikt, waardoor adverteren een logische volgende stap kan zijn om het marktaandeel van Tesla verder op te drijven.
Wanneer, waar en hoe je de eerste Tesla-advertenties te zien zal krijgen is nog niet duidelijk.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Tesla gaat het best verkopen wanneer de nieuwe model 3 facelift en model y facelift uitkomen met hw4. Mensen die nu een Tesla kopen zijn alles
Behalve kenners van Ev technologie.
@Steven, of heeft nu een wagen nodig, of kan een Tesla nu kiezen als bedrijfswagen.
De Tesla Model 3 en Y zijn momenteel veruit de beste wagens prijs kwaliteit naar mijn mening, waardoor ze zeker overwogen moeten worden.
Of er nu een update aan zit te komen of niet.
Kan je nog wachten, dan zal de update waarschijnlijk wel enkele serieuse verbeteringen met zich mee brengen en zal je wagen er langer “Nieuw” uit zien, maar de prijs gaat mogelijk / waarschijnlijk ook wel terug wat de hoogte in gaan aangezien de vraag ook even terug de hoogte in zal gaan.
Met die mentaliteit kan je blijven wachten op het volgende nieuwe beste. Idem voor computer hardware.
Ook nog helemaal geen duidelijkheid wanneer de nieuwe wagens precies gemaakt zullen worden.
Voor Model 3 ziet het ernaar uit dat dit nog dit jaar zal zijn in de US.
In de EU ook ?
Model Y heb ik nog geen test voertuigen gezien met de nieuwe upgrade, dus die zal waarschijnlijk wat later volgen (volgend jaar?).
Het is stilaan drummen op het duurdere segment. reclame zal daar niet veel aan helpen.
Waarom zijn Tesla’s in België zoveel duurder dan in andere Europese landen? Bijvoorbeeld 3 basis model hier € 45.970, in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk 41.990 — bijna 10 % minder. Wat verder nog groter prijsverschil, in Slovakije en Litouwen bv. 35.490.
@benvh,
Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat in België het merendeel van de nieuwe auto’s gekocht worden door bedrijven en leasing firma’s.
Ik was op Fully Charged South eerder dit jaar en had daar met verschillende mensen gesproken en daar is het aandeel bedrijfswagens onder de werkende bevolking stukken lager.
Bedrijven zijn nu eenmaal bereid een veel hoger bedrag uit te geven aan een nieuwe wagen dan particulieren (mits all fiscale voordelen).