Alpine A290_β: elektrische hot hatch die in 2024 in productie gaat
Ik heb op mijn klavier even goed moeten zoeken naar de β-toets, en ben uiteindelijk voor de copy-paste oplossing gegaan. De Alpine A290_β dus. Die werd afgelopen nacht volledig onthuld.
Het Franse sportautomerk Alpine werd in 2017 van onder het stof gehaald met de lancering van de fenomenale A110, een sportcoupé met benzinemotor die zich van de concurrentie onderscheidt door een lichtgewicht architectuur en een pure rijdynamiek.
Er is echter maar een beperkte markt voor de A110, en Alpine wil de komende jaren grotere volumes gaan draaien. In Europa betekent dat dat elektrificatie verplicht op het menu komt, en daar komt de A290_β in the picture.
500 pk
De Alpine A290_β is een volledig elektrische hot hatch die z’n basis deelt met de nieuwe Renault 5, die eveneens in de pijplijn zit.
Waar de Renault 5 een budgetvriendelijke (goedkoper dan de ZOE) elektrische stadsauto moet worden, zal de Alpine A290_β zijn extra sportieve evenknie zijn. De A290_β wordt voorwielaangedreven door, volgens de laatste geruchten, twee elektromotoren die richting de 500 pk zouden leveren. Verder krijgt de A290_β brede wielkasten en de nodige extra spoilers die zijn sportiviteit en de beoogde rijdynamiek ondersteunen.
De β geeft aan dat het hier nog om een concept gaat. Of alle gepresenteerde elementen het tot de productiefase zullen schoppen valt dus nog af te wachten. Wat wel geweten is, is dat de productierijpe versie in 2024 al van de band zal rollen. Of die productiewagen dan gewoon A290 zonder β gaat heten is nog niet bekend, maar wij vermoeden alvast van wel.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Een hothatch is nooit elektrisch. Punt.
Emotieloos zoals iedere EV. Ik word stilaan een oldtimer liefhebber, blijf lekker knallen en verbranden. Jullie gaan de wereld écht niet redden met die droogzwierders op wielen.
Als we het geen hot hatch mogen noemen, wat dan wel? Lightning hatch?
Een hot hatch is voor mij een sportievere uitvoering van een gewone hatchback (mijn favoriete wagentype btw). En om een hot hatch te zijn moet het 2 dingen doen. Eénderzijds even praktisch zijn als iedere andere hatchback en een lach op je gezicht toveren wanneer je plankgas vertrekt aan de verkeerslichten. En als deze alpine effectief 500pk aan elektromotoren gaat krijgen (wat ik wel betwijfel maar we geven het de voordeel van de twijfel) dan ben ik zeker dat die lach op mijn gezicht gaat verschijnen.
Het enige waar ik wel benieuwd naar ben is de range van deze EV. Die zal waarschijnlijk wel wat aan de lagere kant zijn, dus je zal snel (op meerdere manieren :p ) weer aan de laadpaal staan
Goedkoper dan een Zoe…
Net zoals de Flinstone versie van de Megane e-tech zeker een accu van 40kwh brutto zonder snelladen en met een 1 phase ingang om de rest van je leven traag te laden.
Renault is één van de merken die goed stilstaat en torenhoge winsten wil maken op hun nieuwe Megane,
Ze kunnen het veroorloven om deze prijs te vragen Want de productie ervan loopt zeer stroef moest de verkoop
op het zelfde level zijn van bv de Enyaq dan had renault met 4jaar wachtijs-d te maken
Ik wens renault succes maar en er bijna zeker van ze sterven een stille dood
ß krijg je met ATL+225.
@ BJORM..WAT DIE FLINSTONEVERSIE BETREFT HE….
er zijn mensen die die dure rommel en mogelijkheden helemaaaaaal niet nodig hebben,en er dus ook niet voor wensen te betalen..ik rij bijna 7 jaar met de zoe(ze 40)range tussen 200(winter) en 330km(wel degelijk gehaald).
ik heb niet de behoefte aan een pk monster nog aan snelladers(die ik slecht 1 keer gebruikt heb bij wijze van test)thuisladen laden aan 3.7kwh volstaat voor mij ruimschoots,en wanneer ik toch eens aan een gewone publieke laadpaal(meestal 11kwh) heb ik niet de gewoonte om binnen het kwartier terug te vertrekken…
ik bedrijp best dat voor sommigen een probleem kan ontstaan,maar de grote meerderheid heeft die dure extra’s nergens voor nodig,en volstaat de FLINSTONEVERSIE.
die mega (dure)accu’s en bijbehoernde snellaadfunctie zit bij de meesten tussen de oren,en hebben veel gewone mensen nergens voor nodig.
op reis?zou het niet voordeliger zijn 1 keer/jaar van voertuig te wisselen(zoals renault aanbied)dan te investeren in dure batterij en laadfaciliteiten?
ik verkies er dan ook niet extra voor te betalen.
sommige mensen zijn tevreden met wat ze hebben,
anderen zijn NOOIT tevreden!