Tanken tot 0,12€ duurder door nieuwe Europese koolstoftaks
Het Europees parlement heeft vandaag een nieuwe maatregel goedgekeurd, die een extra koolstoftaks zal introduceren op benzine, diesel, stookolie en gas vanaf 2027.
De zware industrie, de elektriciteits- en vliegsector moeten nu reeds emissierechten kopen om hun uitstoot te compenseren via de ETS (Emissions Trading System) emissiehandel. Europa wil dit systeem uitbreiden naar fossiele brandstoffen die gebruikt worden voor transport of om gebouwen te verwarmen. Daardoor zullen ook particulieren de gevolgen hiervan rechtstreeks gaan voelen door de prijs aan de pomp of via de stookolie- en gasfactuur.
Concreet zal er een tweede emissiehandelsysteem, “ETS 2”, opgericht worden waar de uitstootrechten verhandeld zullen worden. Om de prijs niet te laten ontsporen, wordt er van 2027 tot 2029 een maximum gehandhaafd van 45€ per ton CO2.
Diesel tot 0,12€ duurder
De klimaatcel van de Belgische federale overheidsdienst Volksgezondheid becijferde dat hierdoor diesel en stookolie vanaf 2027 maximaal 0,122€ duurder worden, benzine maximaal 0,104€ en aardgas maximaal 0,009€ per kWh.
Kwetsbare gezinnen zullen waar mogelijk gecompenseerd worden. Een kwart van de opbrengsten van de nieuwe emissiehandel gaat namelijk naar het Europees Sociaal Klimaatfonds, waar ook België een deel van zal krijgen en kunnen aanwenden waar het nodig geacht wordt.
Dit alles werd vandaag goedgekeurd in het Europees parlement, en zal volgende week ter stemming voorgelegd worden aan de Europese lidstaten. Normaalgezien zal het ook daar goedgekeurd worden, tenzij er een blokkage komt zoals bij de stemming rond het verbod op verbrandingsmotoren. België heeft al laten weten dat het zich zal onthouden tijdens de stemming aangezien de N-VA gekant is tegen het voorstel. België’s onthouding zou echter geen probleem vormen om toch een meerderheid van stemmen te halen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Op weg naar de onomkeerbare weg naar de armoede
De Europese commissie is de nieuwe adel die neerkijkt op het volk
Gelukkig is er nog de EU, die durft tenminste de broodnodige maatregelen nemen die de nationale politici om electorale redenen niet durven nemen.
Noem het eenvoudig…extra belastingen voor de middenklasse.
Niemand geeft graag extra kosten, maar ik kan niet anders dan volledig akkoord gaan om fossiele brandstoffen zwaarder te belasten.
Ze zijn al lang genoeg door de overheden gesteund geweest, het komt tijd dat de werkelijke kost ervan wordt doorgerekend.
Hoe sneller er gestopt wordt met fossiele brandstoffen te verbranden, hoe liever ik het heb!
En hopelijk kunnen we dan ook meer zelfstandig onze energie opwekken en minder afhankelijk zijn van de enkele olie firma’s met alle gevolgen van dien!
Je ziet duidelijk dat de europese unie volledig aant ontsporen is en wereldvreemd.
Met zulk een riante wedde zal die 12 eurocent niks uit maken op diesel die ze toch al gratis krijgen.
Weeral de kleine man die betalen moet.
Heb de indruk dat het hier niet draait om het milieu maar vooral om geld van Jan met de pet
En China gaat kolencentrales bouwen zo lees ik vandaag in de krant. Wat wij doen wordt automatisch ongedaan gemaakt en is het paard achter de wagen spannen. Dank u wel politici.
Tip: stopen jullie eens met die periodieke verhuizingen tussen Straatsburg en Brussel. Daar is het milieu bij gebaat, bespaart honderden miljoenen en jullie stellen een voorbeeld.
Verder met afbreken van welvaart en economie dankzij die groene rakkers.
De meer prijzen zijn al bekend voor 2027 de zogezegde koolstoftax ..maar één meer prijs van LPG staat nergens vermeld in dit lijstje of word deze vergelijkbaar met aardgas (CNG) ? En wie gaat dit extra geld beheren zodat wel goed gespendeerd word ??
Ik kan niet anders dan waarnemen dat benzine nog veel te goedkoop is. Mensen nemen nog steeds de auto voor korte verplaatsingen rond de kerktoren (bvb: ga maar eens naar de bakker in het weekend, 90% is daar met de auto en woont op een paar 100 meter…).
De bedoeling van die 12 cent extra is ook een (there is no such thing a small change) gedragsverandering teweegbrengen, waardoor de extra kost voor velen helemaal kan wegvallen.
Een oudere brochure van Natuurpunt gevonden, mede gesponserd door de provincie en het agentschap voor Natuur en Bos. Daar staat in: met de steun van Aardgas, natuurvriendelijke energiebron. En nu is het helemaal omgekeerd? Bedriegers zijn het.
En vanaf het moment, dat ons kleine Europa zo goed als volledig klimaatneutraal zal functioneren, als dat al mogelijk zou zijn. Zal men die extra ‘koolstofbelasting’ wel op iets anders (iets klimaatvriendelijk dan) gaan heffen. Of wat had je gedacht ?
Belgen doen veel Met de auto. Ik als nederlander , woonachtig in belgie zie Dat men eerder de auto dan de fiets neemt.
Dat is in Nederland veel meer het geval.
ALSOF 12CT HET VERSCHIL GAAT MAKEN IN NUTTELOOS AFGELEGDE KM?
velen hanteren nog altijd,ik denk aan iets stap in de auto…om na een uurke of 2 via dezelfde weg naar elders te rijden…
ok ,ieder doet wat hij /zij wil maar hou dan ook op met dat gezaag over 12ct.
ofwel rij je minder nutteloze km ofwel betaal je…simpel!