Elektrische Volkswagen ID.7 komt de Passat aflossen
De Passat berline werd recent uitgefaseerd door Volkswagen, maar liefhebbers kunnen binnenkort een elektrische vervanger kopen in de vorm van de ID.7.
Op de foto’s die afgelopen nacht vrijgegeven werden ziet de nieuwe ID.7 er een beetje crossoverig uit, maar Volkswagen heeft het over een elektrische berline die we in het D-segment mogen positioneren.
Niet zomaar een berline, wel “een reisberline in de elektrische businessklasse, uitgerust voor langeafstandsritten, en te verkrijgen met adaptieve onderstelregeling en stoelmassage”. Dit moet dus een comfortabele elektrische kilometervreter worden die de iconische Passat waardig komt aflossen.
Productie vanaf juni 2023
De ID.7 zal te verkrijgen zijn met een 77 kWh (82 kWh) of een 85 kWh (91 kWh) batterij, die stroom levert aan een volledig nieuwe, efficiëntere en krachtigere elektromotor (210 kW / 286 pk) op de achterwielen. De vorige generatie VW-elektromotoren deden het met 150 kW (204 pk).
Volkswagen verwacht een theoretisch WLTP-rijbereik van 615 km (77 kWh) tot 700 km (85 kWh), wat relatief veel is voor de vermelde accucapaciteiten. Allicht heeft de ID.7 dit o.a. te danken aan zijn gunstige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 in combinatie met de zuinigere elektromotor.
Snelladen kan, naargelang de uitvoering, aan 170 kW tot 200 kW.
De productie van de ID.7 begint reeds in juni 2023 in Emden (Duitsland), waar de Passat berline geproduceerd werd. Zo kan Volkswagen al een voorraad klaarzetten tegen wanneer deze elektrische auto eind 2023 in de showrooms verschijnt.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
En de verwachte aankoopprijs is?
Help, ik wil gewoon auto van Max 4,4 m lang, met vlotte instap, zonder dat ik mijn hoofd moet bukken en waar vier personen van 1,85m comfortabel plaats kunnen nemen, liefst met nog wat kofferruimte en trekhaak, da ge toch een tonneke kunt trekken, maar vooral dat ge altijd zonder zorgen minimaal 500km kunt rijden en betaalbaar is voor doorsnee werknemer ! Bestond al in diesel en benzine versie… Als dat niet kan elektrisch….tja, stop er dan mee.
Stop dan maar al met de zoektocht bij EV’s “anoniem”, die zal je niet vinden zonder grote toegevingen.
Een collega van me heeft nu 4 weken zijn XC40, WLTP van meer dan 400km theorie, in praktijk met dit zachte weer haalt hij met moeite 320 km… je mag accu niet volledig leegrijden, je laadt ze best maar tot 90% op… Op zijn verbruiksmeter ziet hij constant tussen 22 en 26 kWh per 100km bij zelfde rijstijl als met zijn Passat break voordien. Om de twee dagen moet hij laden, openbaar want woont in rijhuis in stad en heeft geen laadpaal, dus heel vervelend om niet rondom je woning te kunnen parkeren en de wagen te moeten gaan verplaatsen als die vol geladen is. Daarbij is de koffer van XC 40 veel kleiner en past kinderwagen er niet meer in zonder zetels plat te leggen. En dat voor een wagen van 63000euro. Hij heeft al spijt dat hij zijn Passat geruild heeft voor EV, maar kon niet anders wegens einde leasing.
“dat ge altijd zonder zorgen minimaal 500km kunt rijden” wat is daar het nut van? Of heb je uw huis ook gebouwd “voor familiefeesten zodat ik minstens 100 man in mijne living kan zetten” Het bereik van 400-500 WLTP is meer dan genoeg
. Wij rijden 250-300 km (dus 2 à 3 uur achter het stuur) om dan 20-30 min te stoppen voor plasje en drankje. Zitten nu in Zuid Frankrijk met onze Kia EV6. Geen enkel issue. Eerste dag +1000 km naar Avignon. Binnen enkele dagen van Le Lavandou 1200 km naar huis in 1 trek. Beste manier om iets aan uw bereikangst te doen is een een EV kopen.
Over de EV6 gesproken, zou die qua specs wel eens tegen deze ID.7 willen afzetten? Benieuwd wat deze modernere EV kan bijdragen tov gevestigde waarde?
Sorry om dit te zeggen Renée, maar je collega is duidelijk een idioot. En idioten als hem verdienen het absoluut om het deksel op hun neus te krijgen.
Verbaast zijn dat een 4m42 lange XC40 een kleinere koffer heeft dan een 4m78 lange Passat, wie had dat nu ooit kunnen denken. En of het nu lease is of niet, als je voor een nieuwe auto kijkt ga je toch minstens eens naar de showroom om hem in de levende lijve te bekijken.
Bijkomend, iedereen weet dat WLTP niet overeenkomt met de werkelijkheid, ik durf er geld op zetten dat met zijn passat hij ook niet aan het WLTP verbruik raakte.
Nu dat de overschakeling van ICE naar EV niet van een leien dakje loopt kan ik perfect inkomen, maar mijn inziens had hij een hoop van zijn verzuchtingen perfect kunnen voorkomen als hij op voorhand een beetje moeite gedaan had.
Tja, wie ervoor kiest om in een rijhuis zonder garage te gaan wonen, en dus altijd misbruik moet maken van de door de belastingbetaler gefinancierde publieke ruimte om zijn firmawagen, die ook al door de belastingbetaler betaald wordt, te stallen, heeft zijn problemen toch zelf gezocht. Er bestaat nochtans een oplossing: een stalplaats kopen of huren, en voorzien van een laadpaal.
Ik zie niet in wat daar idioot aan is JeroenD? Die XC40 kost 23000 euro meer dan die Passat indertijd, dus veel mogelijkheid om een grotere EV te kiezen had hij wel niet toch, leasings zijn ergens wel beperkt in budget of dacht je dat we zomaar kunnen kiezen wat we willen? Dus er was gewoon geen mogelijkheid om een EV te kiezen met dezelfde afmetingen van een Passat wegens onbetaalbaar en misschien wel niet eens bestaande ook.
Zelfde met de range, die is sowieso al laag tegenover brandstofwagen, maar men vertrouwt min of meer op de gegevens, als dan blijkt dat die in werkelijkheid nog eens 20% lager is, dan is dat terug een tegenvaller. En dat voor zoveel meer geld.
Dus dan leidt die verplichting om elektrisch te rijden inderdaad tot grote frustraties omdat hij erop achteruit gegaan is en daar wringt het schoentje. Tot nu toe was een nieuwe wagen altijd een vooruitgang, maar dat is nu blijkbaar veranderd.
En dat is ook de hoofdreden waarom die EV’s amper verkocht geraken bij particulieren.
@Geert: zo’n gratuite redeneringen kan je uiteraard alleen produceren wanneer je alle voeling met de werkelijkheid verloren bent.
Bestaan er dan ergens cijfers over dat het juist bewoners van een rijhuis zijn die gebruik maken van een door de belastingbetaler gefinancierde firmawagen? Of zijn het misschien de bewoners in een open bebouwing die gebruik kunnen maken van een eigen laadpaal en salarisauto, beiden gefinancierd door de werkgever/belastingsbetaler en waarbij ze zelf niet moeten bijdragen voor de verkeersbelasting?
Niet iedereen kiest er vrijwillig voor om in een rijhuis zonder garage te gaan wonen. Laat staan dat ze dat zelf gezicht hadden. Meestal is dat afhankelijk van de financiële draagkracht van de respectievelijke bewoners. Ze maken daarbij met hun auto ook geen misbruik van de publieke ruimte gezien ze op die auto, wanneer het een privé aankoop betreft, uit eigen zak al verkeersbelasting betalen.
En niemand had een kristallen bol ter beschikking om jaren terug bij de aankoop van een rijhuis al te kunnen weten dat je daar ook moest voorzien kunnen zijn op een laadpaal aan huis.
In een gehuurde stalplaats plaats je ook niet zo maar een laadpaal. Zelfs niet in een aangekochte stalplaats indien niet aangesloten aan de woning.
Wanneer je denkt met zo’n minachtende redeneringen de transitie van rijden met een verbrandingsmotor naar een BEV sneller te kunnen bewerkstelligen ben je toch echt verkeerd bezig en alle voeling met de realiteit verloren.
Victor, waarom zou ik de “transitie van rijden met een verbrandingsmotor naar een BEV sneller willen bewerkstelligen”, waar haalt u dat toch? Ik denk niet dat een forum als dit daar een goed middel voor is, dat is geenszins mijn bedoeling, dat komt wel vanzelf.
Ik zeg ook nergens dat het juist bewoners van een rijhuis zijn die gebruik maken van een door de belastingbetaler gefinancierde firmawagen, u leest weer wat er niet staat.
De kost van een stalplaats is een kost die inherent is aan het bezit van een auto, net als taks, verzekering, onderhoud en brandstof. Die moet niet afgewenteld worden op de gemeenschap door de straat, een door de belastingbetaler publieke ruimte, te misbruiken als privé-parkeerplaats.
Iedereen kiest uiteraard zelf waar hij/zij gaat wonen, met of zonder oprit, met of zonder garage, en iedereen moet de gevolgen van zijn keuzes dragen. Het is een beetje te gemakkelijk niet te willen investeren in een stalplaats, maar toch te willen investeren in een auto en alle andere inherente kosten.
Verkeersbelasting is niet bedoeld om parkeerkosten te dekken.
En dat dit niks te maken heeft met voeling voor de realiteit verliezen, bewijzen alle stads- en gemeentebesturen die nu eisen dat er bij nieuwbouw en grote verbouwingen voldoende stalplaats voor auto’s op privé-terrein wordt voorzien, ook voor rijhuizen. Zijn zij dan ook alle voeling met de realiteit kwijt?
Tesla y had meer plaats opgeleverd dan zijn passat. En de range was ook een stuk beter geweest dan bij de volvo. Leasingprijs is vergelijkbaar, althans hier op het werk is dat toch zo. We hebben hier 4 volvo’s en 5 tesla y modellen rondrijden. Snap echt niet dat mensen voor de volvo xc40 kiezen als je beide langs elkaar zet en vergelijkt.
@Twido: ik denk toch dat ik liever in die Volvo naar Zuid Frankrijk ga rijden, inclusief extra laadstops dan in die beenharde Tesla. Heb trouwens de eerste foto’s van die ID.7 zonder camouflage gezien, en dat valt dan toch wel dik tegen, zonder ziel en futloos uiterlijk.
Twido, ons budget laat het niet toe om een Tesla Y te kiezen, de XC40 was een showroommodel dat met mooie korting de deur uit moest, prijs was 63000euro, dat kunnen wij niet kiezen normaal gezien. De budgetten zijn geïndexeerd, maar nog ver van die bedragen. De XC40 diesel was echter geen enkel probleem om te kiezen, de elektrische versies zijn gewoon zoveel duurder dat we kleinere wagens moeten kiezen, spijtige evolutie.
Renee, snap het niet helemaal. voor 63k heb je bijna Tesla Performance. Basisversie kost 48k.
Tja anoniem, ik heb het ook niet zelf gekozen, het is mijn collega, enkel Tesla model 3 stond in de lijst als mogelijkheid voor ons budget, dusja ik ben niet op de hoogte hoe die is in vergelijking met een XC40.