EU lanceert European Hydrogen Bank om te investeren in waterstof
De EU krijgt er een nieuwe Europese instelling bij, namelijk de European Hydrogen Bank, of kortweg EHB.
Gisteren heeft de Europese Commissie het plan gelanceerd om de European Hydrogen Bank (EHB) op te richten. Naast de ECB (Europese Centrale Bank) en de EIB (European Investment Bank), moet de EHB een derde Europees overheidsvehikel worden om geld in de (groene) economie te pompen.
De EHB moet reeds operationeel zijn in de herfst van 2023, en heeft het specifieke doel om de groene waterstofeconomie uit de startblokken te krijgen.
LEES OOK: Alle waterstofauto’s die je kan kopen in België
Het beleidsplan berust op verschillende pijlers, waaronder het stimuleren van lokale groene waterstofproductie en het subsidiëren van groene import.
In de herfst van 2023 zal de EHB een eerste veiling lanceren waarbij het €800 miljoen zal verdelen onder groene waterstofproducenten. Zij zullen de subsidies ontvangen in de vorm van een vast bedrag per kg geproduceerde waterstof voor een periode tot 10 jaar.
Later zullen er ook subsidies gelanceerd worden voor bedrijven die groene waterstof kunnen importeren van buiten de EU.
OOK INTERESSANT: Vind hier al onze artikels over waterstof
Om aan de Europese groene waterstofvraag te kunnen voldoen, schat de Europese Commissie dat er de komende jaren ongeveer een biljoen euro (1.000.000.000.000€) zal moeten geïnvesteerd in productie-, transport- en opslagcapaciteit. De investeringen moeten deels uit overheidsmiddelen komen, en deels door de private sector gefinancierd worden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Interessant nieuws. Maar geen idee wat dit op een website over e-mobiliteit komt doen. Waterstof is voor hoog energetische of Hoge temperatuur toepassingen in de industrie een belangrijk transitiemodel.
Waterstof zal ook in de mobiliteit een grote rol gaan spelen in de toekomst als men van de klassieke brandstoffen afwil. Dan denken we vooral aan toepassingen in lange afstandsvervoer via de weg of voor vliegtuigen, boten en treinen, in landbouw en bouw/grondverzet,… allemaal toepassingen waarbij de energiedichtheid van accu’s veel te klein is om dat zuiver elektrisch te gaan doen en waarbij het veelal onmogelijk is om dergelijk grote vermogens elektrisch ter plaatse te krijgen en om deze geladen te krijgen binnen de beschikbare tijd.
Elektriciteit is de perfecte energiedrager voor stationaire toepassingen zoals in de industrie, waterstof daarentegen met hoge energiedichtheid leent zich veel beter tot mobiele toepassingen, de ontwikkelingen zijn volop bezig. En aangezien men er een investeringsbank voor opricht, wil dat zeggen dat men daarin ook toekomst ziet.
Waterstof komt inderdaad niet in aanmerking voor auto’s, misschien wel voor zwaarder transport, alhoewel elektriciteit ook hier een grote voorsprong heeft. Zo werd in Australië onlangs nog een elektrische truck van 176 ton in gebruik genomen. De energiedichtheid van waterstofgas is zeer laag, vandaar dat men moet werken met extreem hoge druk (600 tot 700 bar!), wat grote risico’s met zich meebrengt. Men richt nu een investeringsbank op, gericht op het gebruik van waterstofgas bij industriële processen, maar 3 jaar geleden richtte de Europese Commissie al de HIAD (Hydrogen Incidents and Accidents Data Base) op, de teller staat al op meer dan 1000, en dat bij professionals die speciaal zijn opgeleid om die risico’s te beheersen!