VW ID.2: degelijke elektrische auto voor minder dan 25.000€
Volkswagen belooft in 2025 een compacte elektrische auto te lanceren voor minder dan 25.000€.
Wanneer er na 19u nog een persbericht uit de fax gerold komt, en ik nog diezelfde avond in de pen kruip, dan is het meestal omdat het echt groot nieuws is. En dat is het in dit geval ook!
Vergeet Tesla en haar beloftes om ooit een betaalbare elektrische auto voor het volk te maken. Volkswagen wil dit concept daadwerkelijk waarmaken.
De Wolfsburgers hinten al een hele tijd naar een EV met een prijskaartje van minder dan 25.000€, en die belofte wordt nu kracht bijgezet door de ID.2all concept te presenteren.
Deze compacte elektrische auto is de voorbode van de ID.2 en oogt door de afwezigheid van futuristische frivoliteiten opvallend productierijp. Het design is modern, sportief en volwassener dan de meeste koekendozen die je momenteel aan de onderkant van de elektrische auto-markt vindt.
Actieradius van 450 km
VW belooft dat de ID.2 evenveel ruimte zal bieden als de Golf, maar even betaalbaar zal zijn als de Polo.
Verder spreekt Volkswagen over een rijbereik van 450 km. Dat is opvallend veel, zelfs als het om een WLTP-cijfer gaat. Vermoedelijk zal er dan ook gewerkt worden met verschillende batterij-opties, en zal de 450 km niet weggelegd zijn voor de basisversie.
De ID.2 zal voorwielaangedreven zijn, krijgt een topsnelheid van 160 km/u en accelereert in minder dan 7 seconden naar 100. Laden van 10% tot 80% zal kunnen in 20 minuten.
De auto krijgt rij-assistentiesystemen en een koffer die een royale 490 liter tot 1.330 liter volume biedt.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die in de toekomst op de markt komen
In 2025 zal de productierijpe ID.2 voorgesteld worden, waardoor hij vermoedelijk in 2026 in de showrooms zal staan.
Nog goedkoper…
Voor wie het vooropgestelde prijskaartje van 25.000€ al ongeloofwaardig klinkt in tijden van oorlog en uit-de-hand-gelopen inflatie, doet VW er nog een schepje bovenop. In één adem beloven ze immers ook een EV voor minder dan 20.000€! Het gaat allicht om de ID.1, maar wanneer die op de markt komt, is nog niet officieel.
Er is dus nog hoop voor de niet-bedrijfswagengerechtigde medemens. Zij zijn dan toch niet allemaal veroordeeld tot de bakfiets.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
veel beloven en weinig geven doet de *** in vreugde leven
Wedden dat die €25.000 versie minder als een jaar beschikbaar gaat zijn en dat VW dan afkomt met het excuus dat er weinig vraag naar is want dat iedereen de duurdere versie koopt met grotere batterij (die denk ik eerder €30.000+ gaat kosten).
Je ziet dat met vrijwel alle ‘goedkopere’ EVs. Met de ID3 was dat ook het geval en recent heeft renault ook de Megane EV40 uit de online configurator gehaald. Die modellen worden enkel gemaakt om een lage vanafprijs te kunnen afficheren bij lancering.
Het is ver gekomen dat er wordt vanuit gegaan dat een wagen van 25000 euro betaalbaar is voor iedereen? Er zijn heel veel mensen die levenslang enkel met tweedehands wagens rijden die tussen 8000 en 12000 euro kosten. Men gaat nu toch niet verwachten door de verplichting van EV dat die mensen plots 25000euro kunnen uitgeven voor een wagen? Want de tweedehandsmarkt voor EV’s is er nog bijlange niet en die zullen ook veel duurder blijven door hun hoge aankoopprijs.
We gaan naar een tijd waar de auto niet meer weg gelegd zal zijn voor iedereen, erg jammere evolutie te danken aan de groene weldoeners!
Inderdaad, of ze kondigen aan vanaf 25K, maar de launch versie is dan 30-35K, en dan komen stilaan meer versies beschikbaar en tegen dat de 25K optie beschikbaar is, zijn we 2 jaar verder.
Ja maar Renée, het onderhoud en brandstof is wel goedkoper é! … zouden ze zeggen.
Voor all duidelijkheid: ik ben zelf een groene jongen maar ook een realistische. In de lessen milieutechniek kwam genoeg aan bod dat als we willen dat mensen milieuvriendelijke keuzes maken, het niet meer mag kosten en men ook niet mag inboeten aan comfort. Jammer of niet, zo is. Het moet betaalbaar zijn of mensen doen het niet.
Kijk eens hier hoeveel mensen in financiële problemen zitten! 60%! Ik weet vrij zeker dat die geen zonnepanelen, laadpalen of elektrische auto’s gaan kopen.
Nilss, doet mij een beetje denken aan al die klagers die klagen over te lage intresten op hun spaarrekeningen, maar geen moeite doen om meer renderende alternatieven te zoeken. Dat EV en zonnepanelen investeringen zijn die op termijn flink kunnen opbrengen, dringt tot sommigen niet door. En dat gebrek aan langetermijndenken is dan ook dikwijls de oorzaak van hun financiële problemen.
Een automaker die een lage vanaf prijs belooft is bijna te mooi om waar te zijn… net als mooie renders die ze al beschikbaar hebben tesamen met de prijs.
Maar al te vaak is de prijs zoals de renders: een droombeeld van wat een andere realiteit word! De uiteindelijke wagen ziet dan minder spannend en luxueus uit terwijl de prijs ook niet zo laag blijkt.
Combineer dit met allerlei excuses die ze komen aandragen want ja, ze moeten terugkomen op hun aangekondigde illusies…
Zelfs als ze toch die lage prijs kunnen bieden, dan vraag ik me af of ze genoeg marge hebben? Want veel zullen ze niet willen verkopen als de marge te klein is – dan verhoogt de prijs redelijk snel me dunkt
Ze zullen verplicht zijn lagere prijzen te hanteren, de Chinezen komen er aan.
Geert, ik lees dat je het niet helemaal begrijpt wat Nilss echt wil zeggen. Iets welke in zulke omstandigheden moet leven of ooit heeft geleefd kan dat enkel vatten. In de meeste gevallen, met een langetermijnvisie, krijgen ze zelfs geen lening om zonnepanelen te kunnen plaatsen.
Fabrikanten vergeten dat er ook mensen zijn die een kleine EV voor korte afstanden wil kopen, welke de meeste producenten (nog) niet door hebben. Deze zullen door de Chinese markt onder de voet worden gelopen in de toekomst in dat segment. Blijkbaar willen de grote bekende merken alleen het grote geld binnen rijven en niet luisteren naar de echte verzuchtingen van de klant.
Tja, Ik lees met nieuwsgierigheid deze berichten.Ook andere zoals dat op stroom rijden al duurder is dan benzine tenzij je zelf zonnepanelen bezit. Ik zie de duizenden wagens in de lintbebouwingen die Vlaanderen rijk is en stel me de duizenden laadkabels voor her en der op de stoep, met of zonder gasboete want die bestaan al in sommige gemeenten.
Oei en dan?
Krijgen we reuzeparkings met laadpunten?
Voor het gros van de bevolking is 50 meter te voet afleggen naar hun auto reeds een probleem , laat staan naar een laadpunt rijden of stappen en hopen dat deze vrij zijn of al dan niet buiten dienst .
Neen beste mensen zal nog heel lang duren en ik denk vooral aan mijn kinderen die nu al met moeite een wagen van minder dan 10.000 euro kunnen en willen betalen, we zijn er nog niet.
Ben zeer benieuwd naar de toekomst zal autorijden elitair worden ?
Op stroom rijden is ok, zal wel de files niet doen afnemen, maar dit is een ander verhaal, daarvoor is de fiets en openbaar vervoer wel een oplossing.
We volgen het glimlachend op 🙂
@Rikkie, ja dat is waar idd door sommigen een pleidooi voor gehouden wordt: al die mensen in een rijhuis zonder eigen garage of eigen parkeermogelijkheid moeten hun woning maar verbouwen en er een laadpaal plaatsen en voldoende zonnepanelen op hun klein dak leggen. Het is “hun schuld en keuze” dat ze in het verleden niet ruimer zijn gaan wonen en hun auto niet op eigen grond kunnen parkeren.
Dat is idd het elitaire uitgangspunt: een tweedeling voor wie zich nog een auto met eigen stalling en laadpunt kant veroorloven en wie dat niet meer kan. In het laatste geval, blijkbaar eigen schuld dikke bult.
Anderzijds blijft de technologie van elektrisch rijden ook niet stilstaan. Laadsnelheid van de EV’s en laadpunten gaat er met rasse schreden op vooruit. Bij bedrijven die mee zijn (en mee willen investeren) schieten de laadpalen op de bedrijfsparking als paddenstoelen uit de grond. Destination chargers (kunnen laden waar je voor een paar uur bent en je auto toch staat te niksen) en rapid chargers langs grote verkeersassen (+ 250 Kw) zijn ook een deel van de oplossing.
De oplossing zal dus een goed in elkaar zittende puzzel moeten zijn en inderdaad de nodige tijd vragen en niet van vandaag op morgen gebeuren en ook geen voor of tegen verhaal blijven.
En het zal ook van de gevestigde westerse autobouwers afhangen of ze de transitie zo lang mogelijk willen tegenhouden uit kortzichtig eigenbelang en tijdig mee zijn of zich door de Aziaten voortijdig buiten spel laten zetten.
Wij kijken vooral naar eigen navel terwijl in tussentijd in bv. China de EV wel een zeer sterke opmars kent tegen steeds betaalbaardere prijzen.
De grootste autoverkopers zijn al lang niet meer westers maar Aziatisch. En daar stijgt het aandeel EV ten nadele van ICE steeds sneller.
De Atto 3 van BYD werd ook aangekondigd voor 35.000,- euro, maar toen hij eindelijk beschikbaar was op de Belgische markt koste hij plots 48.000, euro …
Ik heb dan maar een VW T-Cros(benzine) gekocht.
Mocht de VW ID.2 inderdaad vanaf 2025 voor 25.000, euro op de markt komen, wil ik wel overwegen om de T-Cross in te ruilen …