1 op 4 nieuwe auto’s heeft een stekker in België
Plug-in hybrides en 100% elektrische auto’s werden immens populair in 2022 op de Belgische markt.
Wanneer we de plug-in hybride en 100% elektrische auto’s samentellen, dan werden er in 2022 96.900 nieuwe “stekkerauto’s” ingeschreven in ons land. Op een totaal aantal personenwageninschrijvingen van 366.303 komt dat neer op een marktaandeel van maar liefst 26%! 16% waren plug-in hybrides, en 10% waren volledig elektrische auto’s.
Aangezien halfweg 2023 de gunstige fiscaliteit voor plug-in hybrides komt te vervallen, kunnen we verwachten dat er in 2023 nog zeer veel plug-in hybrides zullen ingeschreven worden. Enerzijds een backlog van bestellingen die vorig jaar gebeurden, en anderzijds klanten die dit jaar nog snel één willen bestellen voor het gunstregime eindigt op 1 juli 2023.
LEES OOK: Hoeveel elektrische auto’s telt België
Vanaf 2024 verwachten we dat plug-in hybride inschrijvingen volledig zullen gesubstitueerd worden door 100% elektrische inschrijvingen. In 2024 kunnen we dus gemakkelijk meer dan 100.000 nieuwe volledige elektrische auto’s op de Belgische markt verwachten.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Vooral door zakelijke rijders gaat het nu wel erg snel, mede door de fiscale stimuli. Ik heb zelf zakelijk een PHEV besteld, maar maak me zorgen om de weinige laadpunten (één van de redenen dat ik een PHEVbestelde). Ik kan thuis laden, maar voor vele mensen is dat geen optie. Op chargemap zie ik langzaamaan meer en meer laadpunten verschijnen maar de algemene capaciteit (laadpalen per plek) lijkt me te weinig.
Onze straat wordt volgend jaar opnieuw aangelegd. Fluvius komt ook nieuwe kabels leggen maar er komen geen publieke laadpunten voor de mensen in mijn straat die geen oprit of garage hebben (de helft van de huizen!). Het dorpsplein is niet veraf maar daar staan nu twee laadpalen die vrijwel altijd bezet zijn. In het hele dorp van 11.000 bewoners zijn er slechts 4 laadpalen! Twee voor deelwagens. Mogelijks voorzie ik een extra paal op mijn oprit voor een buurtbewoner als geste.
Als ik ergens naartoe rijdt in het weekend (meestal zijn dat grotere afstanden dus ter plekke laden ware mooi meegenomen) dan zie ik op parkings publiek of ondergronds vaak wel laadpalen, maar altijd slechts een stuk of twee, doorgaans bezet. Of één van de twee is voorzien voor deelwagens. Dat is in de stad. Als ik vrienden of familie bezoek in een klein dorp dan is daar niks van laadpunt op voetafstand.
Mijn ouders verhuizen binnenkort naar aan een appartement omdat ze het huis niet meer kunnen onderhouden. Ze kochten aldus een flat in een compleet nieuwe blok met nieuwste technieken inclusief aardwarmte. Er is een parking voor bezoekers. Geen laadpunten.
Brussel doet het beter, daar zie je veel palen bijkomen en binnenkort zelfs één om de 150m, maar gezien er nu reeds gevochten wordt om parkeerplaats in Brussel weet ik niet of zelfs dat genoeg is.