Polestar 3 geeft alles bloot: prijs, specificaties en foto’s
De nieuwe Polestar 3 is nu volledig onthuld.
Na maanden plaagbeelden en plaagdata op ons af te vuren, trekt Polestar nu het volledige doek van hun nieuwste telg in het gamma, de “3”.
Waar de 2 een middelgrote crossover is, wil de Polestar 3 zich hoger in het gamma positioneren met grotere afmetingen, een hoger SUV-design, luchtvering en uiteraard een hoger prijskaartje.
De Polestar 3 wordt initieel leverbaar met twee aandrijflijnen; de Long Range Dual Motor en de Performance. Beide auto’s beschikken over een grote 111 kWh batterij, waarvoor Polestar een theoretische WLTP-actieradius voorspelt van 610 km.
Ook de prestaties zijn degelijk. 0 tot 100 lukt in 5,0 seconden voor de Long Range en 4,7 seconden voor de Performance. Ondanks eerdere berichten uit het Volvo-huis dat toekomstige auto’s op 180 zouden afklokken krijgt de Polestar 3 toch een iets ambitieuzere topsnelheid van 210 km/u.
Productie in China en VS
Een containerparkbezoekje, of een dikke sleurhut mee naar Zuid-Frankrijk nemen, is geen probleem voor de 3, dankzij een trekvermogen van maar liefst 2.200 kg.
Productie start vanaf 2023 in China (Chengdu), maar ook de VS (Ridgeville) krijgt productie toegewezen vanaf 2024. De eerste Belgische leveringen volgen eind 2023.
Ook laden heeft de 3 voor mooi voor mekaar gekregen. Dankzij een maximaal vermogen van 250 kW krijg je de auto aan de juiste snellaadpaal in 30 minuten geladen tot 80%.
Bidirectioneel laden
De Polestar 3 is uitgerust voor bidirectioneel laden (V2G), waardoor hij dus zou kunnen fungeren als thuisbatterij als je over de juiste laadpaal beschikt. Vanaf 2023 zal deze technologie breed uitgerold worden, en de Belgische overheid werkt aan subsidiëring voor bidirectionele laadpalen.
Voor 89.900€ kan de Polestar 3 de jouwe worden. Voor de Performance leg je daar 6.600€ bovenop. Voor gelijkaardige bedragen heb je ook al een basis Porsche Taycan of een BMW iX. In 2023 komen daar o.a. de Mercedes EQE SUV en de Porsche Macan EV bij. De 3 heeft dus sterke concurrenten om rekening mee te houden.
Hieronder kan je alle specificaties op een rijtje bekijken.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Batterijen van kobalt, is dat met controle?
Kinder arbeid, eerlijke lonen en gezond werken?
De prijs van de wagen is hoog genoeg.
Ja Polestar gebruikt alleen getraceerde kobalt, met blockchain.
Volgens info van Polestar is Bi-directioneel (V2G) niet beschikbaar op Polestar 3.
Wie heeft nu de juiste informatie?
Wanneer wordt de V2G dan wel ingebouwd?