Fiscale wijzigingen voor elektrische auto’s in 2023
Heel wat fiscale gunstmaatregelen voor elektrische voertuigen worden in 2023 afgebouwd, dus het wordt tijd om snel actie te ondernemen als je nog van bepaalde zaken wil genieten. We geven een overzicht van de fiscale wijzigingen die in 2023 zullen gebeuren met betrekking tot elektrisch rijden in België.
1. Plug-in hybrides – brandstofkosten
Bedrijven (vennootschappen, zelfstandigen) die in 2022 nog een “echte” 100% aftrekbare plug-in hybride bestellen kunnen alle kosten die verbonden zijn aan het voertuig, ook de brandstofkosten, voor 100% aftrekken.
Dit zal veranderen op 1 januari 2023. Bedrijven die na 31 december 2022 een echte 100% aftrekbare plug-in hybride bestellen, zullen de brandstofkosten voor maximaal 50% kunnen aftrekken.
2. Plug-in hybrides – aftrekbaarheid daalt
Ook de fiscale aftrekbaarheid van de plug-in hybride auto zelf komt in 2023 op de helling te staan. Bedrijven die een echte plug-in hybride bestellen na 31 mei 2023, zullen deze voor maximaal 75% kunnen afschrijven. Ook de aan het voertuig gerelateerde kosten zullen dan maximaal voor 75% aftrekbaar zijn (voor brandstof maximaal 50%).
Na 2023 zal de situatie nog verslechteren, want de maximale aftrekbaarheid zal geleidelijk dalen om in 2028 op 0% uit te komen.
Volgens onze info zou de datum van 1 juni 2023 nog kunnen verschuiven, maar dat is dus nog steeds niet officieel.
3. Laadpalen – belastingvermindering daalt
Particulieren die een slimme laadpaal installeren kunnen in 2022 genieten van 45% belastingvermindering op de totale kost, met een maximum van 675€.
Op 1 januari 2023 daalt die belastingvermindering naar 30% met een maximum van 450€.
In 2024 daalt deze belastingvermindering verder naar 15% (maximaal 225€).
4. Laadpalen – verhoogde belastingaftrek daalt
Bedrijven die momenteel slimme publiek toegankelijk laadpalen installeren, kunnen genieten van een verhoogde aftrek van 200%. Op 1 april 2023 (dit is al eens verlengd) zal deze aftrekbaarheid dalen naar 150% (voorlopig geldig tot 31 augustus 2024).
Ben jij op de hoogte van nog andere fiscale wijzigingen? Laat het weten in de reacties, en we voegen ze toe aan dit artikel.
Wil je artikels zoals deze onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Nog maar eens het bewijs dat ook de EV’s stilaan de melkkoe gaan zijn van de staat,ik trek daar mijn besluiten uit.
Dit was toch te verwachten, de EV heeft niets met het milieu te maken maar om de mensen op kosten te jagen en velen blijven maar in het gareel lopen
@ van damme,
u zegt het zelf he,OOK,de automobilist is altijd al een melkkoe geweest,maar diegenen die profiteerden van alle maatregelen hebben toch al die jaren veel geld in hun zakken gestoken,ik weet perfect wie de slimste was,diegenen die al jaren profiteren,of al de zwartkijkers die al jaren alle onzin ter wereld rondstrooien om toch maar hun olieverslaving te verantwoorden…zoals steeds weten diegenen zonder ervaring,en luisteren naar alle vooroordelen het best hoe de vork aan de steel zit.
De titel kon wel anders want ik lees enkel iets over PHEV’s?
EV’s betalen nog steeds geen ingebruikstelling taks en geen wegen taks, het laden van de batterijen kan bijna gratis als je zonnepanelen hebt of tijdens het shoppen in de Lidl , daar staan gratis laadpalen op de parking voor de klanten .wat wil je nog meer !!!
Dat van de Lidl is juist, maar als er van die “klootzakken” zijn die de stekker(s) kapot maken, zal het snel gedaan zijn bij Lidl
Het “voordeel” bij LIDL is sterk verminderd door al die paalklevers die gratis electriciteit gaan halen en zelf niet in de winkel kopen. Waarom koppelt LIDL zijn laden niet aan de LIDL app ? Gedaan met de profiteurs.
Ze kunnen hun snelladers dan terug op 50kw/h zetten ipv van de nu 20kw/h
Ik weet maar sindseen zestal maanden dat ik v oor groene stroom 10 x meer betaal dan de kostprijs die veel duurder is over gascentrales en windmolens.
Overheden gaan woekerwinsten aanpakken en maar goed ook want de prijssetting voor groen stroom is van de pot gerukt.
Als men het serieus meent met de energie transitie tenminste .
Voor degene die daar over twijfelen , lees het boek van Bill Gates, hoe een klimaatcatastrofe te vermijden… zijn boek is al 2 jaar oud, is echt ee. Eye opener
Onze generatie is verantwoordelijk, ik en u!
Iedereen…
Wanneer je de laatste zes maanden voor groene stroom tien keer meer betaald hebt dan de kostprijs heb je gewoon de verkeerde energieleverancier gekozen.
@anthony ; voor alle duidelijkheid groene stroom bestaat niet. Electriciteit = electriciteit, wat je wel hebt is dat er verschillende bronnen zijn van electriciteit, je hebt stroom van kerncentrales, windmolens, zonnepanelen, gascentrales etc. Voor de prijszetting van stroom geld dat de duurste component bepalend is voor de prijs. En dit is in dit geval gas, en dus piekt de stroomprijs nu enorm. Nu die overwinsten belasten is ook politieke onzin, gaat nooit juridisch lukken. Ze zouden beter doen zoals in Nederland, de eerste 2000 kwh is aan 40cent en daarboven de marktprijs.
40 cent per kWh is nu nog redelijk duur want groene stroom, of noem het elektriciteit via HE opgewekt als je dat liever leest kost, winst voor de producent en leverancier inbegrepen, momenteel een 12 cent per kWh. Produceer je de stroom zelf en de installatie is afgeschreven produceer je je eigen stroom zelfs bijna gratis.
De verkoopprijs van elektriciteit heeft tegenwoordig ook niet veel meer te maken met de productiekost + normale winstmarge maar is, zeker op de dagmarkt, afhankelijk van wat een gek er voor wil geven. Heeft alles te maken met het net dat altijd in evenwicht moet zijn en dat laatste evenwicht wordt tegenwoordig duur afgerekend.
Op de Epex DABE spotmarkt schommelde de prijs vandaag zelfs maar tussen 24,87 euro en 241,10 per MWh.
40 cent per kWh is dan nog altijd een mooie winstmarge.
Wanneer een overheid de energieprijs kunstmatig tot een bepaald plafond gaat sponsoren en de prijs daarboven zelf gaat bijpassen komt die rekening uiteraard ook altijd bij iemand terecht.