Hoeveel elektrische auto’s telt België in 2022 ?
Met alle media-aandacht voor elektrische mobiliteit zou je denken dat elektrische voertuigen al aardig vertegenwoordigd zijn in het Belgische wagenpark, maar is dat zo? In dit artikel vertellen we je hoeveel elektrische en andere “milieuvriendelijke” voertuigen precies rondrijden in België.
Aantal elektrische wagens
Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2022 in totaal 71.651 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Op een totaal wagenpark van 5.947.479 komt dit op een aandeel van 1,20%. In 2021 was dat nog slechts 0,69%.
Zetten we het elektrische personenwagenpark van de voorbije jaren in een grafiek, dan zien we een exponentiële groei.
Nemen we ook alle andere voertuigen (motorfietsen, bussen, vrachtwagens, bestelwagens, …) in rekening, dan komt het aantal ingeschreven elektrische voertuigen uit op 80.372. Dit stemt overeen met 1,03% op een totaal voertuigenpark van 7.796.877.
Aantal hybride wagens
Kijken we naar de hybride-markt, dan zien we dat deze sterk vertegenwoordigd is in het wagenpark.
Op 1 augustus 2022 reden in België 375.107 hybrides rond, wat maar liefst 6,33% van het totaal aantal personenwagens uitmaakt. Het gaat hierbij zowel om diesel-, benzine- als stekker-hybrides.
LEES OOK: 2021 was rampjaar voor autoverkoop, maar elektrificatie brengt lichtpuntje
Auto’s op gas
De gas-auto’s lopen, net als in 2021, verder achter op elektrische wagens. Op 1 augustus 2022 telde België 17.740 personenwagens op gas (CNG en LPG). Dat is wel een stijging t.o.v. 2021, toen waren er 15.999 stuks, maar de stijging is veel minder sterk dan de stijging in het geëlektrificeerde segment.
Conclusie
De markt van geëlektrificeerde wagens (elektrisch, hybride) zit in de lift, en begint stilaan een belangrijk deel uit te maken van het totale personenwagenpark (7,53%).
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Leg eens uit hoeveel volledig electrische wagens gekocht zijn doot particulieren en niet door zelfstandigen of bedrijven. Die kunnen immrrs de wagen volledig afschrijven. Ik vermoed sterk dat binnen twee jaar de markt van electrische wzgens zal instorten. Wie, als particulier, zal 40 à 50.000 € betalen voor zo’n wagen ?
In 2021 was van de nieuw ingeschreven voertuigen door bedrijven het elektrisch aandeel 8,8% en voor particulieren 3,3%.
Dat het bij bedrijven hoger is ligt nogal voor de hand want vanaf 2023 daalt het fiscaal voordeel voor niet elektrische auto’s in deze sector.
Om dezelfde reden stijgt het aandeel nieuw aangekochte wagen, maar nog niet ingeschreven want er is een achterstand in de levertijd, bij bedrijven dit jaar al naar 25%.
Voor particulieren is deze incentive er niet.
Daar zal de vraag pas stijgen als er voldoende en betaalbare EV’s op de markt worden aangeboden.
klopt,zoals steeds wordt de gewone man/vrouw genegeerd en buitengesloten van allerlei foefeltruukjes die bedrijven en zelfstandigen al te vaak toepassen,en daarvoor nog beloond worden ook.iemand met een klei,of gemiddeld inkomen kan zulke bedragen(zeker in de huidige tijd)nooit overhouden….kijk maar eens rond je wie met een ev van veel meer dan de 40000 die jij aanhaald rondrijd…ofwel firmawagens,ofwel zelfstandigen die de kosten inbrebgen bij oa de belastingen waarvoor de minder begoeden(zonder belachelijk dure tesla,audi ea) dan weer mogen opdraaien,vele mensen liggen wakker van de energierekening,anderen pochen met schandalig dure janettenbakken…………ze moesten de taxen vertienvoudigen(en zorgen dat ze niet recupereerbaar zijn)en maar klagen terwijl anderen in de” kou zitten…..
Ik kan aan de bestuurder van een auto meestal niet zien of het gaat om een zelfstandige, bedrijfsleider of werknemer met een salarisauto.
Salarisauto’s zijn ook niet alleen meer voorbehouden aan “foefelaars”, jouw woordkeuze, maar aan werknemers. Deze werkgevers genieten, als hun werkgever het systeem toepast, van een wettelijk fiscaal systeem. Veel gefoefel en uitgesloten zijn komt daar dus niet aan te pas.
Een groot deel van de nieuw ingeschreven auto’s, en dat geldt niet alleen voor EV’s, wordt aangekocht door bedrijven en leasemaatschappijen ten behoeve van de werknemers. Nadien komen deze op de tweedehandsmarkt terecht. Veel particulieren kopen op de tweedehandsmarkt en niet in de eerste plaats nieuw.
Een stroomversnelling bij de verkoop en inschrijving van elektrische auto’s is dus op termijn ook goed voor wie privé een auto dient aan te kopen. Maar daar gaat dan wel eerst 4 tot 5 jaar overheen.
Ik vraag me toch af wat de 2e handsmarkt van EV’s gaat geven in de nabije toekomst.
Eenderzijds evolueert de technologie nog zodanig snel op vlak van batterijen en laadsnelheid wat zeker voor ‘oude EVs’ van 8 jaar of ouder heel nadelig gaat zijn want die kan je al beginnen omschrijven als zijnde verouderd, wat hun prijs zou moeten drukken.
Anderzijds is één van de grote voordelen van EV’s dat altijd aangehaald word dat ze hun waarde beter behouden. Dat wil dus zeggen dat er van de duurdere aankoopprijs na 4 jaar procentueel gezien meer waarde overblijft, dus zullen die jonge occasies veel duurder zijn dan wat we nu gewoon zijn van ICE wagens.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de markt gaat evolueren, maar ik hoop vooral dat tegen de tijd dat ik mijn ondertussen 9 jaar oude wagen weg doe dat er dan al meer betaalbare EVs gaan zijn.
Beetje tegenstrijdig?
Hoe kan een auto die snel verouderd beter zijn waarde behouden?
Door krapte op de automarkt stijgen de prijzen van tweedehandsauto’s wel maar zijn ze dan hun prijs nog waard?
Neem bv. een BEV bouwjaar 2019. Toen was monofase nog de standaard. Wie wil in 2023-2024 nog een EV voor relatief veel geld kopen die openbaar op de meeste plaatsen maar aan 2-3 kW AC kan laden en nieuw 50.000 € heeft gekost?
Ik heb een Nissan Leaf gekocht in 2016. Privé. Nooit op snelladers opgeladen, enkel bij mij thuis op het stopcontact. Na 4 jaar een tweedehands Tesla model S aangeschaft voor de prijs van een middenklasse gezinswagen. Maar die heeft de optie “free for life” ik kan dus gratis passeren hij de Tesla superchargers. Maar dat is slechts 45 procent van mijn verbruik. Voor de rest nog steeds gewoon aan het stopcontact.
Mijn voordeel is wel dat ik zelfvoorzienend ben in elektriciteit via mijn zonnepanelen en terugdraaiende teller.
De Lebavf heb ik tweedehands doorverkocht aan… Iemand uit Tsjechië. Vlamingen blijkbaar niet bereid om 10.000 euro te betalen voor een elektrische auto van 4 jaar oud, met diagnose van de batterij – in uitstekende staat.
De Vlaming is blijkbaar nog steeds niet klaar voor elektrisch rijden, ondanks de voordelen – zelfs zonder fiscale voordelen. Idem met zonnepanelen…
De Vlaming die nu op een gemiddeld dak zonnepanelen legt om daar eventueel privé zijn EV mee te laden krijgt een digitale meter en heeft geen terugdraaiende teller meer. Tussen september en maart zal hij dus hoofdzakelijk de prijs van zijn variabel contract betalen bij thuisladen en de prijs van de openbare laadpaal.
Ook voor een Tesla want daar geldt “free for life” laden ook niet meer.
Totaal ander uitgangspunt dus.