DATS24 opent derde waterstofstation in België
DATS24, het tankstationbedrijf van de Colruyt familie, heeft deze week z’n derde waterstofstation geopend in België.
Wie elektrisch rijdt moet soms goed plannen waar hij onderweg gaat laden. Wie op waterstof rijdt moet momenteel nog harder plannen, aangezien het aantal waterstofstations in ons land op één hand te tellen is.
Daar wil DATS24 iets aan veranderen. Na Halle en Wilrijk opent DATS24, met de hulp van Europese subsidies van het H2Benelux programma, hun derde Belgische waterstofstation in Haasrode, nabij Leuven. Samen met het Air Liquide station in Zaventem, staat de teller van de publiek toegankelijke waterstofstations nu op vier in België.
DATS wil de komende jaren ook nog waterstofstations openen in Erpe-Mere, Herve en Ollignies.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Wilrijk is nog steeds niet gebruik bij mijn weten…
Kostprijs: 2 miljoen euro, opbrengst: 0 euro. Geen wonder dat de Colruyt-aandelen in vrije val zijn.
@Geert de colruyt betaald geen 2 miljoen euro voor een tankstation. ten tweede in Dassenveld staat een waterstoffabriek die waterstof maakt van hun overschotten aan windstroom. De waterstof wordt vandaag voornamelijk gebruikt om hun 30 firmawagens op waterstof vol te tanken. En ten derde ze zijn aan het experimenteren om hun vrachtwagens op waterstof te laten draaien
interessant artitkel gevonden op URL waterstofgate.nl/Praktijk/Businesscase-Pomphouder
ik veronderstel dat de subsidie waarvan melding niet van toepassing is voor Belgie (vermits artikel over Nederland gaat) en dan zal het wel heel moeilijk zijn om geld te verdienen met waterstof
zeker met het aantal klanten dat er in Belgie effectief een waterstofwagen rijdt voor het moment
Herman, volgens De Tijd, doorgaans toch goed ingelicht als het over centen gaat, kost dat H2-station wel degelijk 2 miljoen (“De waterstofpomp zal jaren stof vergaren”, De Tijd 7 juni 2022), en dat is inderdaad de standaardprijs voor een waterstofpomp. Maar als u over concrete gegevens beschikt die De Tijd tegenspreken, dan verneem ik die graag. Colruyt is al vele jaren aan het bricoleren met waterstof, maar rendement zit daar niet in. Er zijn veel efficiëntere manieren om het productieoverschot van windmolens aan te wenden, dan de productie van H2-gas. De eerste H2-pomp in ons land werd in 2008 met veel feestgedruis geopend langs de E19 in Ruisbroek, maar is al vele jaren geleden in alle stilte weer gesloten wegens gebrek aan belangstelling.
ik heb even gezocht en gevonden: het aantal inschrijvingen van H2 voertuigen in Belgie sinds 2014.
Gebaseerd op vrij beschikbaar rapport van DIV, in Excel bekeken en bijna van mijn stoel gevallen !!
Slechts 25 (vijfentwintig) inschrijvingen van H2 voertuigen in België.
Dat is echt een scheet in een fles of die moet verschrikkelijk stinken om indruk te maken binnen een paar jaar. Ik stel me dan echt de vraag of Colruyt eerst hun eigen tankstations klaar maakt om er hun eigen vrachtwagens te laten tanken. Veel andere gebruikers zullen ze niet hebben vrees ik.
OK, nuancering tegenover vorige reactie van me… Die 25 was op basis van puur H2 code voor de nieuwe nummerplaten.?
In de beschikbare XLS file van de DIV is dat Fuel Code ’09’ = Waterstof maar er is ook code 14 voor Waterstof + Electriciteit.
Dat klopt ook want een waterstofwagen (bv. Toyota Mirai) is in pure essentie een electrische wagen met range extender op waterstof. De aanwezige batterij dient voor starten en de eerste kilometers rijden zodanig dat de waterstof module goed op tempo kan komen om die batterij vlotjes bij te toppen …
Als ik dan voor beide codes 09 en 14 het totaal neem zijn er sinds 2010 (!) een kleine 125 nummerplaten uitgereikt geweest.
Bemerking: dit betreft uitgereikte nummerplaten dus het effectieve aantal waterstofwagens kan kleiner zijn (schrapping nummerplaat/ongeval/export)
@Geert ik kan u niet de facturen geven van onze waterstof stations. Is bedrijfsgeheim. Maar ik kan je verzekeren het is veeel minder dan 2 miljoen.
Het H2 station in Ruisbroek was nooit een publiek H2 station, werd gebruikt door BMW en de europese gemeenschap.
Herman, het H2 station in Ruisbroek was toegankelijk voor iedereen, alleen kwam er niemand. In Noorwegen hadden ze ooit zelfs 10 H2-pompen, daarvan werden er 8 weer gesloten, van de 2 overige is dan eentje ontploft, waarna ze de andere ook gesloten hebben. Maar die gaat misschien weer open, eens ze daar van de schrik bekomen zijn. Wat u betaalt voor een H2 station interesseert me niet, u kan zeggen wat u wil, Colruyt betaalt wel degelijk 2 miljoen, De Tijd zal zijn geloofwaardigheid niet op het spel zetten door de info niet te checken en te dubbelchecken. Ook HBVL vermeldt dat bedrag, en het ligt volledig in lijn met wat andere bronnen vermelden. Maar zelfs voor de helft van die prijs, kan een H2-pomp nooit rendabel zijn, en dat is o.m. te merken aan het Colruyt-aandeel.
@geert als je 2 minuten googled dan kom je uit op een artikel in de standaard dat het H2 station in Ruisbroek ENKEL bedoelt was voor de 4 demo auto’s van BMW die door de europese instellingen werden gebruikt. Dat de kostprijs u nt iinteresseert ok, maar u pak er wel steeds mee uit. En ondertussen komen er steeds meer H2 auto’s op de markt. H2 auto’s en EV kunnen perfect naast mekaar bestaan. Diesel was ooit ook enkel voor zwaar materieel. En kom nt af met de efficientie, een ICE auto heeft ook maar een efficientie van 30%
Herman, niemand heeft mij al kunnen uitleggen waarom ik een 66% rendementsverliezende en risicovolle omweg via H2 zou moeten maken, wanneer ik nu de elektriciteit rechtstreeks kan aanwenden om mijn auto voort te bewegen. Ruisbroek was toegankelijk voor iedereen, alleen waren er geen H2-auto’s, enkel die 4 van BMW (dat zijn les geleerd heeft, en snel gestopt is met H2), en nu zijn er nog altijd bijna geen. Wie de fysische kenmerken van H2-gas kent, en dat zou voor een zelfverklaard licentiaat fysica en scheikunde toch het geval moeten zijn, beseft dat dit nooit een brandstof kan zijn voor miljoenen niet altijd even handige chauffeurs. En natuurlijk is er het lage rendement, dat is ook de hoofdreden waarom de ICE het moet afleggen tegen de EV.
@geert, bmw gestopt? Nog niet gehoord van de X5 hydrogen ? Net op de markt. Trouwens EV wordt het niet, steeds meer tegenkanting, het blijft duur (we zijn 2022, wat is de markt penetratie ? 6% ? Inclusief hybrid ?). Heb er deze zomer eens opgelet: heel veel nederlanders gezien met sleurhut; hoeveel waren er EV’s ? 0 !
Herman, BEV maakt al >10% van de verkoop uit, en stijgt exponentieel, en dan moeten de overheidsmaatregelen in 2026 en 2029 nog komen. Denkt u dat alle constructeurs samen honderden miljarden investeren in iets wat ze straks overboord gooien? Ik denk niet dat de Nederlandse caravans de norm uitmaken. Toyota, toch de H2-pionier, heeft het alvast begrepen: het blijft bij één enkel H2-model, maar brengt de komende jaren wel 24 modellen BEV uit. Hyundai idem.
Herman, de X5 Hydrogen is zelfs niet te koop, er worden er maar enkele ( “two digit number”) geproduceerd, voor demonstratie.
Het lijkt dat Geert en Herman moeilijk overeenkomen over de kostprijs van een H2 station, alsook over de toekomst algemeen … Maar ik ga even daarnaast terugkomen op het geringe aantal H2 auto’s hier in Belgie
Met minder dan 200 auto’s in Belgie – en hierbij ga ik uit van een kleine 125 uitgereikte belgische nummerplaten en passerende H2 toeristen/vrachtvervoer – lijkt iedere tankstation een moeilijke business case.
Een H2 auto tank 5-6 kilo H2 en die kosten (momenteel gekeken op dats.be website) 9.9999 euro/kg.
Een gemiddelde tankbeurt kan dus iets van 60euro kosten. Ik weet niet hoeveel de marge van Colruyt is… maar ik neem even de veronderstelling een hele hele ruime marge van de helft. Nogmaal, voor deze denkoefening neem ik een hele ruime marge van 50%. Vermoedelijk zal dit in het echt minder zijn.
In deze denkoefening veronderstel ik ook even dat een vaak bezocht H2 station hier in Belgie een 20-30 tankbeurten heeft – gezien de verdeling van ook weer ruim genomen 200 voertuigen in totaliteit.
Winst voor Colruyt = 30 tankbeurten aan 30 euro marge = 900 euro.
Met die 900 euro marge moet zo’n tankstation overtijd afgetaald worden… in dit allemaal met zeer ruim genomen cijfers. In de werkelijkheid liggen alle cijfers veel lager.
Dit is waarom – volgens mij – ook in een zeer zeer gunstig scenario hier in Belgie een H2 tankstation niet echt rendabel kan zijn.
En zoals we weten – geen vele H2 tankstations zorgt ook voor minder nieuwe H2 voertuigen op de baan en de cirkel is compleet.
Het best draaiende H2-tankstation in Nederland haalt gemiddeld 12 tankbeurten per dag. Probeer daar maar eens een investering van 2 miljoen mee terug te verdienen…
Waarom wordt hier gediscuteerd over de rendabiliteit van da H2 station? Dat maakt toch enkel de aandeelhouders van Colruyt iets uit en dit is geen forum voor hen. Het gaat erom dat er een nieuw H2 station geopend is, wat voor mij als BEV rijder geen hol betekent, maar wat voor de transitie naar alternatieven voor fossiele brandstoffen alweer een stap is. Of het een stap in de goede richting is betwijfel ik wel, maar beter één stap dan geen stap.
Het is eerder gewoon verder denken over de alternatieven… Electriciteit heeft vele voordelen
(veelal thuis opladen) maar ook nadelen (nog uitbreiding gewenst van de laadinfrastructuur).
De waterstof auto is er maar je kan enkel opladen bij speciale tankstations die in België ook nog niet zo wijd verspreid zijn. En met H2 is het een echt kip en ei verhaal: er komen geen tankstations zolang er geen voldoende H2-wagens zijn en die komen er pas als er voldoende H2-stations zijn etc.
Kudos voor Colruyt/DATS voor het verder uitbouwen van de H2 infrastructuur maar als je een beetje rekent en dan bedenkt dat ze weinig winst tot veel verlies kunnen maken, kan het zijn dat ze daarmee stoppen na een paar stations gebouwd te hebben. En dan zullen andere firma’s ook niet echt gemotiveerd worden om H2-stations te bouwen… en zonder ei geen kip en geen ei enzovoort
Bruno, hier wordt enkel gezegd dat H2 nooit een alternatief voor elektrische auto’s kan zijn, en dus voor personenwagens geen enkele betekenis kan hebben in de transitie naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, als het al een stap zou zijn, dan is het er één achteruit. Dat Colruyt daar zijn geld aan verspilt is jammer voor die transitie, en de aandeelhouders.