Zwarte doos voortaan verplicht in nieuwe auto’s
Vanaf 6 juli 2022 zullen alle nieuwe automodellen verplicht voorzien zijn van een zwarte doos, of een “Event Data Recorder” (EDR).
De zwarte doos. Je weet ongetwijfeld dat het in een vliegtuig zit, maar vanaf morgen zit het ook verplicht in nieuwe auto’s. Deze verplichting werd gestemd in het Europees Parlement in 2019.
Concreet wil het zeggen dat nieuwe automodellen die vanaf 6 juli 2022 op de markt komen een zwarte doos, of “EDR” (Event Data Recorder), moeten hebben. De verplichting wordt uitgebreid naar reeds bestaande modellen die vanaf 2024 nieuw verkocht worden. Tweedehands personenauto’s ontspringen voorlopig de dans, maar tweedehands bestelwagens moeten het vanaf 2024 ook geïnstalleerd krijgen.
De EDR registreert hoe snel je rijdt, versnelling of vertraging, remmanoeuvres, stuurbewegingen en gordelgebruik. De gegevens kunnen uitgelezen worden via de OBD-connector en mogen gebruikt worden voor de analyse van een ongeval, op vraag van de rechtbank.
De lancering van de zwarte doos gaat gepaard met de introductie van nog een aantal andere verplichte controlesnufjes; een universele aansluiting voor een alcoholslot (“Alcohol Interlock”), een systeem dat waarschuwt wanneer je vermoeid bent en een systeem dat waarschuwt wanneer je te snel rijdt.
We zijn overigens niet de eerste regio die de zwarte doos invoert voor auto’s. De Verenigde Staten (2012), Zuid-Korea (2015) en China (2021) gingen ons al voor.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Nog méér kontrole over ons doen en laten, straks nog chip in planten bij bekomen van rijbewijs, en hopen niet van Chinese makelij of président Xi kijkt mee… Langer met auto en géén nieuwe… Groetjes
Zwarte doos is niks nieuws en met iedereen die een smartphone heeft, wordt je data toch reeds geregistreerd door de mediareuzen zoals Google en Apple. Software die het verkeer slimmer kan maken en onze auto’s begrenst tot de maximale snelheid. Noodstop bij accidenten of bij het te snel naderen van een stilstaande file (bij vrachtwagens vooral) zou het dodental serieus beperken en het verkeer vlotter maken door algoritmes die kan anticiperen op komende opstoppingen en slimme verkeerslichten.
inderdaad,met een smart fhone op zak lopen we al bijna allemaal constant rond met een soort van zwarte doos,1 groot en heel belangrijk verschil,een smart is tot nader order nog steeds niet verplicht,daar beslis je zelf over,als die zwarte doos verplicht wordt kan je er donder op zeggen dat vroeg of laat misbruik de kop opsteekt,de minst betrouwbare partner is zoals altijd de overheid!en voor er weer iemand afkomt met ik doe niks verkeerd……daar gaat het niet om,wel om het princiepe van controle beboeten en manipuleren!steek een chip in mensen hun hoofd en je kan ze laten doen wat je wil,probleem opgelost……of net niet?