5 nieuwe elektrische auto’s die in april 2022 onthuld werden
April 2022 begint alweer op z’n einde te lopen, dus wordt het tijd om eens te kijken welke nieuwe elektrische wagens deze maand geïntroduceerd werden. Hier volgt een overzicht:
1. Lotus Eletre
Sinds 2017 is sportwagenmerk Lotus in handen van de Chinese Geely groep. Andere bazen, andere wetten, een cliché dat ze nu ook in Norfolk aan den lijve ondervinden. Want Lotus wordt een zuiver elektrisch merk. Gedaan met de lichtgewicht sportwagens met benzinemotor.
De eerste EV die van de band zal rollen is de Eletre, een elektrische SUV die duizelingwekkende cijfers voorlegt. Twee elektromotoren, meer dan 600 pk, 0 tot 100 in minder dan 3 seconden, meer dan 100 kWh batterijcapaciteit, meer dan 600 km actieradius (WLTP), meer dan 2 ton aan auto, 800 Volt snellaadtechnologie. Et cetera, et cetera…
LEES OOK: Hebben elektrische wagens versnellingen nodig?
Vermoedelijk vanaf 2023 moet de Eletre leverbaar worden. Deze elektrische SUV moet bij benadering 125.000€ gaan kosten, en dat is minder duizelingwekkend dan je misschien verwachtte. Met dat prijskaartje zou hij immers in dezelfde prijscategorie gaan spelen als de Mercedes EQS SUV en de BMW iX.
2. Lexus RZ 450e
Na jaren tegenstribbelen moet de Europese afdeling van Lexus nu ook aan de stekker. Dat begon vorig jaar al met de introductie van de UX 300e, maar dat was in essentie nog een omgebouwde benzinewagen.
LEES OOK: Ondanks anti-EV reclame heeft Toyota al 4 plug-in in het gamma
Nu komt Lexus met de RZ, een elektrische SUV die van begin af aan ontworpen is als EV, en gebouwd wordt op het e-TNGA-platform, dat we al kennen van de elektrische Toyota bZ4X.
Tegen eind 2022, begin 2023, moeten de eerste Belgische leveringen starten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar wij doen een gokje op een vanafprijs van 60.000€.
3. Smart #1
Net als Lotus, zit ook Smart dezer dagen onder het juk van het Chinese Geely. En net als bij Lotus, wil dat ook bij Smart zeggen dat er stevig aan de merkidentiteit geschaafd wordt. Exit de kleine tweezits-stadsauto’tjes, hallo aan de Smart #1, een elektrische SUV die een stevige 1.820 kg weegt.
Deze elektrische SUV haalt stroom uit een 66 kWh batterij, waardoor hij in de praktijk gemakkelijk 350 km ver zou moeten geraken.
Met de introductie van de Smart #1 werd de forfour EQ meteen uit de online configurator gekegeld. Geen groot verlies, want deze Renault Twingo ZE kopie was niet meteen de mooiste Smart uit de geschiedenis. De Fortwo EQ, één van mijn favoriete EV’s aller tijden, blijft voorlopig wel nog leverbaar. Of deze onder Chinese heerschappij nog een opvolger krijgt, valt echter te betwijfelen.
4. Mercedes EQS SUV
Mercedes introduceert een SUV-versie van de EQS luxe-limousine.
De EQS SUV wordt initieel leverbaar met de “450+” (265 kW/RWD) of de 580 4Matic (400kW/AWD) aandrijflijnen. Beide modellen beschikken over een 107 kWh (netto capaciteit) batterij waardoor je in de praktijk gemakkelijk 400 km ver moet geraken op een laadbeurt.
De leveringen zullen naar verwachting begin 2023 op gang komen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen vermoedelijk net boven die van de reguliere EQS uitkomen.
5. BMW i7
Deze maand lanceerde BMW een volledig nieuwe 7-reeks, en die krijgt meteen ook een elektrische variant, de i7.
Initieel komt de i7 op de markt met de xDrive60 (101 kWh / 400 kW / AWD) aandrijflijn op de markt, en in 2023 komt daar ook nog de M70 bij die, in lijn met de M-traditie, sportiever en nog krachtiger zal zijn.
Officiële prijzen volgen binnenkort.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Ben eens benieuwd of de smart #1 met een betaalbaar prijskaartje zal komen.
Een logisch gevolg van de combinatie elektrische auto en zonnepanelen is het gebruik van de autobatterij als thuisbatterij. Welke wagens maken dat mogelijk?
dacht dat ik gelezen heb rond de 40000
@paul in Belgie is dat enkel de Nissan Leaf die dat kan. Maar weet dat je in Belgie geen bidirectionale laadpalen moogt plaatsen (enkel batterij laden is toegestaan niet batterij ontladen)
allemaal middenklassers voor een zacht prijsje alweer… de verkoop zal hard gaan… NOT! Triestig, echt triestig…
Herman, dat klopt niet, bidirectionele laadsystemen zijn wel degelijk toegelaten, ze moeten wel gekeurd worden. In Zelzate is vorig jaar zelfs al een bidirectioneel laadplein in gebruik genomen.
@Geert ze zijn NIET toegelaten ! Men verwacht homologatie van bidirectionele laadpalen ergens dit jaar. Het laadplein in Zelzatenen bonheiden is geopend en meteen terug gesloten. Lees de parlementaire vraag daarover
Herman, de bidirectionele laadpalen op het laadplein van Zelzate werken perfect. De problemen in Bonheiden zijn louter lokaal. Hoe dan ook, er is geen enkel bezwaar voor de particulier om er een te plaatsen.
@Geert het laadplein in Zelzate is een PROEFproject betaald door de Vlaamse overheid. Probeer maar eens een bidirectionele paal thuis te installeren en hem gekeurd te krijgen, good luck !
Ik denk dat er veel wagens hardwarematig klaar zijn voor V2G, maar omdat regelgeving nog niet op punt staat, zijn die functies nog niet actief. EQS, alle MEB wagens, Porsche Taycan, Kia EV6,…
Bijkomend zijn die laadpalen ook verschrikkelijk duur, zo’n 4 keer meer dan standaard slimme laadpalen, maar dat is op zich nog wel OK omdat je de kost van een thuisbatterij uitspaart…
Herman, het laadplein in Zelzate is helemaal geen proefproject, dat stadium zijn we al voorbij, en wordt niet betaald door de Vlaamse overheid, maar door een consortium van de privé-bedrijven Sweco, Yuso en ABB Belux.