Rechtzetting: CNG en LPG krijgen dan toch geen BTW-verlaging
Rechtzetting: CNG en LPG krijgen dan toch geen BTW-verlaging.
Eerder deze week kondigde de Belgische regering maatregelen aan om de hoge energieprijzen onder controle te houden. Er komen accijnsverlagingen op diesel en benzine (0,175€ per liter), een stookoliecheque (200€) en een BTW-verlaging (21% naar 6%) voor particulieren die op aardgas verwarmen.
Enkele media, waaronder ook eGear.be, hadden begrepen dat de BTW-verlaging er ook zou komen voor CNG (aardgas) en LPG brandstof, maar dit blijkt niet zo te zijn. De CREG en het kabinet van federaal minister van financiën Vincent Van Peteghem hebben dit aan ons bevestigd.
Dus hoe milieuvriendelijker des te duurder🤔🙄
LPG en CNG zijn helemaal niet milieuvriendelijk, Pascal. LPG stoot veel methaan uit, dat veel schadelijker is dan CO2, CNG zorgt door transport met reuzentankers en lekkages voor nog meer vervuiling.
Op LPG rijden is trouwens nog steeds erg goedkoop, zeker in België.
CNG-rijders zijn momenteel wel de klos. En op persoonlijk niveau vind ik dat wel jammer voor hen. De meesten onder hen hebben nl. bewust geïnvesteerd onder de impressie dat ze een goede zaak deden voor het milieu. (Ondertussen blijkt dat dit, als we het transport én de hoeveelheid lekken van methaan meetellen, dit dik tegenvalt)…
Maar big picture is het nu ondertussen wel duidelijk dat er geen echte alt-fuel oplossing is voor het klimaatprobleem.
In LPG zit geen methaan Geert.
Mogelijks heb je de twee omgewisseld
Maarten, LPG bestaat uit propaan (C3H8) en butaan (C4H10). Bij verbranding wordt methaan (CH4) gevormd.
Wat een overdreven gedoe over die lekken hier… Bovendien ging het alleen over de Amerikaanse situatie, waar de regelgeving voor deze industrie minder streng is. Dit is echter niet vergelijkbaar met de Europese normen. Het is dus volkomen onlogisch om deze twee met elkaar te vergelijken, maar de lobbygroep die vooral gericht is op elektrische voertuigen houdt daar natuurlijk geen rekening mee. Elk argument wordt aangegrepen, zelfs als het onjuist is, om elektrische voertuigen op papier beter te laten lijken. Als daarvoor verkeerde of onjuiste argumenten nodig zijn voor andere aandrijftechnologieën, zegt dat natuurlijk veel over de nadelen van elektrisch rijden. Maar bepaalde lobbygroepen beweren dat die er niet zijn. Het is hoog tijd dat de waarheid en de werkelijke prestaties van elektrische voertuigen worden gebruikt om een eerlijke vergelijking te maken tussen elektrische voertuigen en andere aandrijftechnologieën.
Giovanni, die eerlijke vergelijking werd o.m. gemaakt door de Technische Universiteit Eindhoven, en de conclusies zijn heel duidelijk.